![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
OSLO – NEWARK
CO39 2011-06-15 BUSINESS FIRST 4E/4F En god natt søvn kom til ende, klokken ringte 07:05 og man visste med engang hva dagen skulle bringe. Det var klart for en svipptur til Florida med besøk i New York på returen. Etter en frokost som ikke var noen frokost var det på finbuksen, skjorta og sjekke at det viktigste var på plass. Avreise med automobilen til far litt før 08:00 og med ankomst Gardermoen ett drøyt kvarter senere. Innsjekk på CO åpner 3 timer før avgang, m.a.o. ca 08:25 – ICTS og Menzies var i full fart med briefingen da vi ankom, og det ble noen minutter på de svært svært ”behagelige” stolene som finnes i terminalen. Etter noen minutter kom ex kollega og nå stasjonssjef i CO bortom og hilste på og før man visste ordet av det kunne man entré den røde løperen for Business First. Det stod en del passasjerer å ventet både utenfor Elite/Bagdrop og ved Økonomi – man kan se at det er like før skoleslutt for det krydde av barnefamilier i alle aldre. Nok om andre, vi ble møtt av International Concierge som skrev ut innbydelse både til SAS Lounge i Oslo og PresidentsClub på Newark. Kollegaen fra ICTS kjørte på med rent robotvis med sine vanlige spørsmål om hvem og hvor denne bagen hadde vært de siste 24 timene. Etter avhøret bar det mot skranken og det er ikke så mye å fortelle, forhåndsreserverte seter ble skrevet ut til EWR og bagasjen tagget hele veien frem til Ft Lauderdale. Tenkte prøve fast track, men pga gullkunder i kø og en usikkerhet på om vi i det hele tatt hadde sluppet igjennom valgte vi gå med resten av beitet. Kjapt og effektivt igjennom denne morgenen, skjermen viste en ventetid på 4min. En liten tur innom ”taxfree” på innland for div småtteri før turen gikk opp i gullstuen. Kom godt forberedt med invitasjon, boardingpass, ID og full pakke, men den hyggelige damen nappet til seg invitasjonen og etter dette kunne man vel i bunn og grunn gjøre det man ville. Endte helt innerst i kroken og det ble fortært en lettere frokost bestående av ferskt brød, ost, juice og en god dose kaffe! Klokken tikket mot 10 og det ble nytt møte med stasjonssjefen da med medfølgende handleliste og cash over ting som var ønsket i New York – samtidig ble loungen nesten tappet for kunder, dog satt det en gjeng godt voksne amerikanske pensjonister på tur til Paris ved siden av oss, og for en familiesladder jeg knapt nok hørt maken til, Jimmy er gift for tredje gang, at James kommer hjem fra Irak på Søndag og at det er dyrt i Paris er for så vidt rivende likegyldig for oss. Uansett, det var tid for å bevege seg ned mot Gate 58 hvor ship 112 stod klar – boarding var allerede i gang da vi kom til gaten og etter en kjapp ”have you purchased any items, or bladih bladih blah” fra en ”FBI-agent” var vi på tur ned til tuben, og la meg si; det føltes veeeldig godt å skjære til venstre når man entret kabinen, du og du – dette skal brukes for all its worth! ☺ Det tok ikke mange sekundene før en svært blid og hjelpsom asiat kom og tok bestilling på drinker osv. Det begynte og fylle seg opp både bak og frem, eneste setet som var ledig i BF var 2B og der havnet IRO (Relief Pilot). Det ble champagne på undertegnede og juice på reisefølget, jaggu dukket plutselig ikke ”learjet” opp i full uniform og ønsket god tur! Etter ett godt glass champagne var det klart for å utforske dagens meny og vrake i retter, jeg valgte Meschelunsalat med melon, kalamataoliven og mandler til forrett 1, kylling og soppsuppe til forrett2, mens det ble kyllingbryst med stekt morkelsaus, potetnudler, brokolli-floretter og svart pepper til middag. Desserten bestående av verdens beste vaniljeis med BÅDE karamell og sjokolade satt ett definitivt punktum på den beste C-klasse flymaten jeg har smakt p.d.d. Routingen vår i dag var en lang push fra 48, med right turn, taxet svært rolig ut på ”G”olf før vi svingte sørover på ”N”ovember for avgang på 01L. Spant av gårde fra A1 og up it goes, iflg klokken var det gears up på rutetid 11:25. En ting jeg fant litt merkelig var at IFE ikke inneholdt noe kart, men kun info om høyde, fart, estimert ankomsttid. Dog ut ifra feelingen så forlot vi Norge rett nord av Flesland før vi gjorde oceanic entry og dro ganske så mange grader nordvestover. Passerte over Island, Grønland også var det strake veien til Albany og ned mot Newark. Drøyt halvannen time før landing ble det jaggu servering igjen, denne gangen bestående av enten røkelaks med pepperotsaus eller kyllingwrap – jeg endte på laksen og den smakte svært godt! Etter 7 timer og 37 minutter deiset vi ned på Newark Liberty og det var klart for 4 timer i transit før kjerra til FLL skulle finne luften. Sitter nå i Presidents Club og sluker en bedre brunch. Bilder fra denne turen vil komme på facebook, så til de som ikke er venner med meg der, so long! ![]() Stay tuned!
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ser frem til fortsettelsen, både her og på FB
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Superflyer
|
![]()
Ser bra ut i BF
![]() Skulle egentlig også fått til å smake på denne isen det snakkes så mye om.....hmmmm......samboern har nevnt at hun ønsker seg en tur til Canada etterhvert...... ![]() ![]() Ser fram til fortsettelsen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Isen og ikke minst sausen er maaagisk!
![]() Men, på den andre siden sitter vi nå i PresidentClub #2 ved gate C75, det var jo kaos uten like i #1 - folk stod i kø for å dusje! CO1401 er forsinket 45min ned til FLL, men det setter ingen demper på humøret. 29 grader på Newark og 34 nede i Florida, spørs om det ikke blir en runde tennis i morgen før stranden! ![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Ahhh, dette hørtes deilig ut... god tur videre og kos deg i Florida.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Topp Thomas, mer rapporter takk....Vi bommer noen timer på hverandre på søndag.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Etter ymse besøk i diverse lounger på EWR kom endelig kjerra inn fra Fort Myers, og ny avgangstid var satt til 7.15p (50min sen). Gate C83, stinn brakke og ingen håp for BF her, det stod 12 på venteliste allerede så fikk nøye seg med 11A og 11B og elite access. Boarding ble satt igang omtrent 7.00 og push klokken 7.20. For de som er kjent på EWR så er det kjent at C83 ligger heeelt i øst, ved 22s, idag var det avgang fra 04L! Beskjeden er jeg ikke, og selv styrmannen klarte ikke telle hvor mange fly som stod forran oss i kø! Vel, det endte med 16 forran oss og 21 bak oss - der snakker vi peak!
![]() I luften var vi 8.20 og enroutetime beregnet til 2.22h i FL380. Det ble bumpy nedover kysten, og undertegnede duppet stille og rolig av, men våknet av noe snusk rett før landing. Gled fint ned på 27L, ironi.. det var den hardeste landingen i manns minne - snakk om å frigi energi! Nå er det kvelden herifra, ute er det så mørkt at jeg ikke aner hvordan det ser ut, men iflg TWC skal det bli 35 grader og sol i morgen og Fredag - yum! More to come.. BF igjen på Søndag ![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Takk for flott (live) rapport.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Dagene går i Florida!
Tenkte bare høre med mafian, er det noen som vet om CO har kuttet ut Map View på IFE systemet sitt? Det ble kjedelig i lengden og hele tiden kun følge med på høyde og fart?
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Thomas, har du hørt om slå av alt og 4 vin for mye....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det endte med slå av alt og en champagne for mye
![]()
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Da er pakkingen gjennomført i Florida, 8.00 i morgen er det klart for CO1400 retning EWR på sete 2A og 5 dager i The Big Apple. Været her i Ft Lauderdale har vært strålende frem til nå, det ligger store vakre CBs i alle retninger og det er meldt "storm" ikveld. Får satse på at TAFn stemmer mht til morgendagen slik at det ikke blir de store forsinkelsene.
Rapport kommer etter ankomst New York.
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
FT LAUDERDALE - NEW YORK
KFLL-KEWR CO1400 737-800 FIRST CLASS 2A/2B Det var tid for å forlate Florida for denne gang, 3 varme og solrike dager var kommet til ende. Alarm var satt på 5.00am og den drøyde ikke lenge med å skrike, kan knapt nok huske sist jeg var så trøtt – endelig har man kommet inn i rytmen også er det på an igjen. Alt av pakking og rusk var gjort kvelden i forveien så her var det bare å sjekke safen en siste gang før ferden fra 16 etasje og ned til lobbien skulle starte. Vel nede var det flere som var trøtte, resepsjonisten glimtet med sitt fravær og de eneste menneskene som var å se viste seg å være folk som kom hjem fra byen – noget slitne. Fikk huket tak i Frk. Vaskedame og hun tok saken i egne hender, dundret på bakrommet og der plutselig kom det ei lita snelle som mer enn gjerne gjorde checkout. Taxi ble kapret av bell-kjakan og etter drøyt 15min og 40$ fattigere var man på Ft Lauderdale Hollywood Intl Airport. Rett inn døra og inn på det nå så velkjente Elite Access teppet, kun ett par foran oss i køen og det tok ikke mange minutter før man var sjekket inn. Det gikk 3 CO maskiner omtrent samtidig, Houston, Newark og Newark – vi skulle være med den siste og hadde veldig god tid. Vel igjennom fastrack og disse nye fancy bodyscans var det bare å konstatere at køen på Donutssjappa var omtrent like lang som forventet, det ble derfor total slapp-off ved gate C3 den neste timen. Kom i prat med en kar fra Singapore som ventet på Virgin America sin flight til LAX, han var skipsingeniør og hadde jobbet på mange skip opp igjennom, bl.a. for firmaer både i Stavanger, Ålesund og Tromsø – small world! Uansatt, som amerikanere flest liker det var det kø i priority lane allerede 45min før avgang og med håndbagasjen fylt opp til randen, ikke bare én, vi kjører på med 2 og 3 + personal item, slikt ble det bråk av både i gaten og om bord da kjerra var smekkende full! Det ble omtrent 25 min før avgang annonsert boarding for ”active military personell” og Business First row 1-4, da var det bare å sprette opp og tusle om bord – så forøvrig ingen militære på denne avgangen. Boardingen tok tid, lang tid – det var en konstant drøss av passasjerer som trengte seg inn og kabinen hadde nok med å rope opp både 3 og 4 ganger at folk måtte få baken i gir og håndbagasjen i hyllene. Det ble under boardingen servert beverages for BF, og det ble en god og kald eplejuice. Etter mye om og men var det ”cabindoor closed” og da gikk det unna, tror push var unnagjort innen minuttet etter at døren var lukket, dog iflg. min klokke endte det med 3 minutter delay, offblock 8.03am. Effektiv flytid i dag ble informert fra cockpit til å være 2:27, og ruten tok oss ned til bane 13 – en liten snik forbi Delta 757 til Atlanta også var det up in the air! Vel oppe på FL370 kom purser og tok imot bestilling på frokost, valget stod mellom eggs eller serial – førstnevnte var en skikkelig american breakfast bestående av omelett, stekt potet, karbonade, skinke, 4 store sjampinonger, fruktsalat, yoghurt, juice og kaffe – skal si det dekket mine behov til en frokost. Continental tilbyr også gratis satellite TV der fremme, så det ble litt titting på CNN, NBC New York og weather channel før det var tid for å sette snuten nedover. Partly cloudy, vind fra nord og 25 grader tilsa landing på 04R og det viste seg og stemme. Som vanlig her borte er det lokalt mesterskap i å frigi energi på landing, så vi traff betongen med et brak. Ferden endte på C75 og nå skal man gjøre New York utrygt de neste 5 dagene – iflg. TWC bør ikke hverken vær eller temp. by på de store problemene. Nok engang, turen kan følges i bilder på FB – dog får jeg ikke lastet opp bildene til denne rapporten før jeg kommer hjem på Fredag, until then – ciao! ☺
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk Thomas, topp..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Takk for rapporten så langt Thomas
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Her kommer drøssevis med bilder...
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
mulig noen kommer dobbelt, men skylder på JetLag...
![]()
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Fin rapport. Litt rart bilde av deg der du fyller ut tolldeklareringa. Hehe. Ser ut som BF produktet til Continental er bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Skylder på jetlag'en der og
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
New York neste uke (22 januar)? Selger SAS Go - OSL - EWR og EWR - CPH - OSL | lutt | Reiseforum | 1 | 19-01-2016 21:56 |
EWR-MCO, EWR-OSL med Continental og SAS | SudCaravelle | TripReports | 12 | 08-08-2011 20:16 |
Til Florida med SAS og Continental, OSL-ARN-EWR-FLL-ORD-ARN-OSL | WF-380 | TripReports | 16 | 02-05-2011 14:18 |
CO BOG-EWR-OSL Nesten live ! | SQ 777 | TripReports | 2 | 31-03-2010 18:06 |
Continental 039 / 038 OSL-EWR-OSL | Thomas | TripReports | 12 | 27-02-2006 07:03 |