![]() |
|
![]() |
#1 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
I sin lørdagsutgave hadde Kristiansandsavisen Fædrelandsvennen en reporasje om reisekliv hvor man blandt annet hadde en sammenligning av servicenivåene på ulike flyselskap. Desverre finner jeg ikke artikkelen publisert på avisens hjemmeside.
I artikkelen sammenligner man servering, benplass, bagasje og "ekstra". Det jeg vil fokusere på er benplassen, som jeg har vanskelig for å tro er rett. Den sier følgende om benplassen på Economyclass: SAS Braathens 76 cm Norwegian 87 cm Sterling 90 cm KLM 77 cm SAS Intercont 81 cm Nå har jeg jo reist en del og jeg er mildt sagt forbauset over at LCC selskapene Norwegian og Sterling skulle ha mer enn 10 cm benplass enn "de etablerte". Er det andre her som sitter inne på informasjon som kan si noe om dette? Mistenker at dette er et tilfelle av slett journalistikk?!? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Hei! Dette er rett og slett elendig journalistikk, intet annet. NB har 30 " pitch på sine B737-800. DY har 148 seter i sine B737-300, det er max seating, skal tilsvare 28-29 " i pitch. SK har forskjellig på sine modeller men B737-800 med 179 seter har 30-31 " i pitch. SK A330/A340 har standard 32 " i pitch. En tomme er så vidt jeg vet 2,5 cm. Eksempel blir da 32 X 2,5 = 80 CM.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Kanskje Fedrelandsvennen prøver å hjelpe DY med å bestemme seg for å starte rute på KRS...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Jeg tillot meg å sende følgende mail til Fevennens journalist:
Heisann! Takk for en fin reportasje i lørdagens avis. Men jeg må si at du må nok sitte på feil informasjon vedrørende benplass på flyene. Det er vel en kjent sak at billigselskapene har betraktelig mindre benplass enn fullpris selskapene (om vi kan kalle dem den!). Det kom derfor som en stor overraskelse på meg at Norwegian og Sterling skulle ha 11 - 14 cm bedre benplass enn f.eks. SAS Braathens. Når man vet at Norwegian og Sterling får mange flere seter inn i sine Boeing 737 maskiner enn det SAS Braathens gjør, så faller dette på sin urimelighet. På siden http://www.airlinequality.com/Product/seats_europe.htm kan du finne oversikt over hvor stor seteavstand de forskjellige selskapene har i sine respektive klasser. Så "fasiten" ser egentlig slik ut: Norwegian 29 tommer (inch), dvs 73,7 cm. Du oppgir hele 87 cm Sterling 30 tommer, dvs 76,2 cm, Du oppgir hele 90 cm SAS Braathens 31 tommer, dvs 78,7 cm SAS Intercont. 32 tommer, dvs 81,3 cm Ryanair 30 tommer, dvs 73,7 British Airways, economy, 31 tommer, dvs 78,7 cm KLM 31 tommer, dvs 78,7 cm Continental har samme som KL og BA i sin økonomiklasse. Det beste alternativet for reiser på økonomiklasse hva gjelder benplass har faktisk Thai Airways som i sin økonomiklasse kan skilte med hele 34 tommer, dvs 86,4 cm. Med vennlig hilsen Svaret kom i dag og er som følger: Hei, flott at du engasjerer deg. Jeg var rett og slett forberedt på at noen ville påpeke feil, det er vanskelig å lage slike tabeller uten at noen mener noe er feil. Men all informasjonen jeg har skrevet inn har jeg fått fra enten hjemmesidene til selskapene eller fra informasjonsmedarbeiderne i selskapene. Det er ikke noe jeg har funnet på selv. I tillegg varierer det fra flytype til flytype, men jeg har tatt med tallene fra flyene de bruker mest. Og kan det være at personen som har laget airlinequality-siden kanskje og har noen feil innimellom? ![]() Ha en fin dag! Så etter dette så er jeg litt i tvil om det skyldes slett journalistikk eller slett journalist. Om man ikke forstår at når Sterling og Norwegian har flere seter i samme fly som Braathens er det fysisk umulig å ha mer enn 10 cm benplass. Det sier jo seg selv. Akk ja... BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banned
|
![]()
Kanskje Norwegian og Sterling har oppgitt benplassen ved nødutgangene? :smokin
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Tror ikke de ville klart flere seter og 87 - 90 cm benplass om de tar ut alle toalettene og skapene, ja så gar om de hadde tatt ut cockpiten også hadde det ikke latt seg gjøre. Så enkelt er det!
Tror heller siste taler har rett. De har nok oppgitt raden med nødutgang. ![]() Svaret fra journalisten blir så dumt at det faller på sin egen urimelighet. Jeg har derfor ikke giddet å forfølge saken noe mer! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Men kult at du tok deg tid til å sende mailen i første omgang...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banned
|
![]() Nå er jo ikke akkurat Kristiansand og Fædrelandsvennen lokalisert i verdens navle, og det er nok svæært begrenset hvor mye dette betyr de som kommer godt / dårlig ut her. Norwegian og Sterling flyr jo ikke på Kristiansand engang! Men hadde det vært en av de store avisene som kom med dette hadde nok flere reagert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
MH seat pitch i økonomi (long haul): 33 eller 34 inches.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]() TG har 34" standard pitch i Economy. 5 cm mer enn SK. Man merker 5 cm når man er ombord i vel 10 timer til BKK ![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Journalist Lene Gundersen har fått inn denne artikkelen i dagens utgave av Bergens Tidende, med nøyaktig de samme feilaktige mål som er oppgitt i Fedrelandsvennen - hvis det er noen trøst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Imponerende hvor mye journalistene jobber med bakgrunnsfakta...NOT!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Men tar de kritikk når noen prøver å opplyse dem om deres feilaktigheter! Nope!!
![]() EB: Hva er de tallene under stjernene dine? Er det cm etter at du var fremme med målbåndet for å måle "noe"? ![]() BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banned
|
![]()
I juni i år hadde Aftenposten`s "Forbruker.no" en sammenligning av flyselskapenes seteavstander.
Her opplyser de at avstanden hos Sterling er 72 cm, ikke 90 som Fædrelandsvennen og Bergens Tidende hevder. I sammenligningen til Forbruker. no kan vi også lese: "På de ti Boeing 737-800-maskinene til flyselskapet Sterling har hver passasjer 72 centimeter til rådighet - målt fra ryggen på ett sete til det samme punktet på ryggen til setet foran. Ifølge en liste utarbeidet av det britiske konsulentselskapet Skytrax er det ingen andre flyselskaper i verden som pakker passasjerene sine tettere enn dette." Kanskje noen skulle sendt reportene hos Fædrelandsvennen og BT en link til undersøkelsen hos Forbruker.no? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Bizflyer! Flirter du med meg???
Tallene henviser til antall solgte Thesis i Norge... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
FinalCall.travel/no
|
![]() Quote:
![]() BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
F...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Glem ikke NZ med 34 " i oekonomi paa 744 !
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tre ulike flytypar og tre ulike operatørar TRD - ARN - HEL - OSL - TRD | roger | TripReports | 4 | 27-06-2013 22:13 |
Ulike selskapers F-klasse | A-380 | Reiseforum | 22 | 22-08-2011 23:13 |
Mulig å linke ulike bestillinger?? | VirreVapp | Reiseforum | 0 | 20-05-2011 10:13 |
Tilbud fra ulike hotellkjeder | Molinari | Reiseforum | 5 | 23-02-2009 19:36 |
Samme billett - ulike priser? | ice | Flyforum | 6 | 27-03-2007 14:21 |