![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 67
|
![]()
Hei!
Skal få sitte på en tur i dag med en gammel cessna 172. Dette blir min første tur i småfly og jeg gleder meg stort! Lurer bare på hvor mye vind (m/s) som skal til for at man ikke bør fly! Blåser til dels friskt i kastene nå, men det er meldt 10-12 m/s utpå dagen! Håper noen har et kjapt svar å komme med! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
Join Date: Jul 2008
Location: Uskedalen, Norway
Posts: 27
|
![]()
Det viktigste er hvor mye sidevind du vil få. I en C172 er maks sidevindskomponent satt til 15 knop. Det er da den delen av vinden (sidevindskomponenten) som står 90 grader på rullebaneretningen. Du finner m/s ved å dele knop på 2 (ca).
Jeg har landet med sidevindskomponent på 12 knop og det var ikke noe problem - det er vanligvis ikke det - så lenge det ikke er turbulent. Det er veldig avhengig av forholdene rundt flyplassen og den lokale vindretningen. Du kan forøvrig ha mye kraftigere motvind, det er normalt sett ikke noe problem. Stol på piloten - hans oppgave er bl.a. å vurdere forholdene og heller avlyse hvis de ikke er gode nok. Jeg avlyste selv en tur i dag for meg selv, pga. usikre værmeldinger utover dagen.
__________________
Erlend Moen Bygger Cozy Mark IV #1556 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Posts: 151
|
![]()
Bare nevner at C172 ikke har noen maks sidevindskomponent (med mindre det er et klubbfly og klubben har satt begrensninger). Den har derimot en demonstrert x-wind som er det høyeste som ble testet under sertifiseringen. Produsenten gidder ikke bruke så lang tid på å lete etter høy sidevind så lenge de har fått et ok tall i boka.
Cessna er vanligvis veldig konservative etter min mening. Jeg kan ikke huske at jeg har vært noe særlig over max demonstrated på den typen selv, men satt på med en kamerat som landet en C172 med sidevind på ~25 kts og han fikk den greit ned uten noe sidelast på hjulene å snakke om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Jul 2008
Location: Uskedalen, Norway
Posts: 27
|
![]()
Vel - jeg ble lært opp til å tro på at det som står i POH'en er det jeg skal forholde meg til, selv om det er lagt inn marginer i alle tall.
Når det står 15 kts der så er det MIN limit. Andre får gjøre hva de vil...
__________________
Erlend Moen Bygger Cozy Mark IV #1556 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Posts: 151
|
![]()
Ja da, det er bra å sette seg egne limits; jeg er ikke uenig i det.
Jeg forholder meg også til det som står i håndboka og C172's POH inneholder som sagt ingen begrensninger mtp sidevind. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 286
|
![]()
Stemmer det turbomeca sier. i POH for c- 172 står det at en person med gjennomsnittlige ferdigheter ikke vil ha noe problem med 15 knop. Om det er tillrådelig å fly avhenger også mye av om det er stor variasjon i styrke og retning.
Er enig med ErlendM om å ha personlige begrensninger. ![]()
__________________
Fly er qlt |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
Join Date: Jul 2008
Location: Uskedalen, Norway
Posts: 27
|
![]()
Joda, i POH'en til LN-FTD (http://solaflyklubb.no/lastned/POHC1...III-LN-FTD.pdf) på side 4-3 står det: http://cozy.ljosnes.no/xwind_c172.jpg.
__________________
Erlend Moen Bygger Cozy Mark IV #1556 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Posts: 151
|
![]()
På side 1-13 i pdf'n du linket til sier Cessna at dette tallet ikke er en begrensning.
Alle limitations står i section 2. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 67
|
![]()
Det ble ingen tur på meg i går likevel... Piloten hadde klart å skade hånden sin å kunne ikke fly! Men det blir tur så snart hånda er bra igjen!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 286
|
![]()
Sats på lite vind! Flysyke kan sette en effektiv stopper for gleden ved turen.
![]()
__________________
Fly er qlt |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: Philadelphia, PA // ORD Based // BNN Oppvekst
Posts: 150
|
![]()
En erfaren CFI jeg har hatt landet en 172 med 35kt X-Wind. Men han stoppet på rullebanen, da han flyktet att hvis han taxet så ville flyet tippe over. Så han fikk noen til å komme ut på banen for å holde vingene nede. Husker ikke hva den høyeste X-wind jeg selv har landet i er, men 15kt skal det ikke så alt for mye skill til å klare.
__________________
FAA Airline Transport Pilot B744, CL-65, CFI, CFII Single & Multi Engine. AC: B747-400/LCF/-8 CRJ-900 CRJ-700,C-140,152,172R/SP&P/RG, PA-44,PA-28,BE-76. Hours logged: 9000+ OFT 08/09/11/12 HAI 10/11 Delta/United Express CR7 First Officer 2012 Captain 2015 Worldwide 747 First Officer 2016 Captain 2023 ----PAX:A318/9/20/1,A332/3/43,A380,B717/32/33/34/35/36/3G/38/39,B744/74M,B752/3,B762/3/4,B772/W,B787-8/9/10,RJ85,CRJ,DH6/7/8,DC9/10,E120/70/90,F50/70,MD11/80/90,BE90 |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Jeg lærte at max demonstrated var en begrensning i Europa, mens USA var det en anbefaling da jeg tok min CPL. Har ingen referanse på dette, men vil tro man skal argumentere godt for å bli "frikjent" dersom noe skjer og man bevisst har flydd med mer x-vind enn max demonstrated. Noen som kan de eurpeiske reglene rundt dette?
Å lande med 35 x-wind med en C172 vitner om dårlig airmannship (dersom man ikke "tvinges" ned av en eller annen grunn..). Har selv gjort go-around på 19kt x-wind med en PA28. Det hadde kanskje gått godt, men bedre å ta en ekstra runde og lande med 10kt x-wind..
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Det Turbomeca skriver, stemmer.
Max Demonstrated er akkurat det teksten sier, og ingen begrensning. Har selv hatt med meg elever på leksjoner i vind på over 30kt og komponent på over demonstrated, den eneste måten å lære seg god sidevindsteknikk er å lande i betydelig sidevind. 3-4kt komponent lærer man ikke noe av. Elevene blir da også mye mer komfortable hvis det er litt vind når de skal på solo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Posts: 151
|
![]() Quote:
'Max demonstrated' kan i enkelte tilfeller være begrensende men da vil det i så fall være angitt i AFM. Dette gjelder meg bekjent svært få typer, men jeg har hørt at i hvert fall Fokker 70 har en slik begrensning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Det stemmer nok som dere skriver at max demonstrated ikke er noen begrensning, sansynligvis var det en skoleregel. Har aldri lest det noe sted..
Men det vil alltid være en aerodynamisk begrensning på hvor mye sidevind et fly klarer uten å lande med "crab". Å presse grenser og mer enn dobble tallene som står i PoH finner jeg uklokt.. Ved så sterke vinder er det ofte noe gust inne i bildet også. Er forøvrig enig at å trene x-windlandinger i mindre enn 8-10kt x-windkomponent ikke er særlig interessant. Til sammenligning hørte jeg med en 737-pilot etter en landing en vindfull dag hvor mye x-wind de kunne akseptere: svar 35kt på tørr bane og 30kt på våt bane.
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LN-AGW, Cessna 172 nødlandet på Sykehusveien | ENGM 911 | Bilder & foto | 8 | 16-02-2021 05:21 |
Cessna 172 | 77W | General Aviation og sjøfly | 12 | 31-07-2014 08:17 |
Cessna 172 styrtet i Oppland | CK | Flyforum | 14 | 01-01-2009 09:52 |
Cessna 172 litt uheldig med landingen | Discus | Flyforum | 5 | 01-09-2008 18:27 |
Cessna 172 c/n | Blubird | Register- og ATC-Forum | 2 | 01-07-2006 01:31 |