Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-06-2011, 08:06   #1
Sveinmk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 67
Default Vind og cessna 172

Hei!
Skal få sitte på en tur i dag med en gammel cessna 172. Dette blir min første tur i småfly og jeg gleder meg stort!
Lurer bare på hvor mye vind (m/s) som skal til for at man ikke bør fly! Blåser til dels friskt i kastene nå, men det er meldt 10-12 m/s utpå dagen!
Håper noen har et kjapt svar å komme med!
Sveinmk is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2011, 09:35   #2
ErlendM
Newcomer
 
Join Date: Jul 2008
Location: Uskedalen, Norway
Posts: 27
Default Re: Vind og cessna 172

Det viktigste er hvor mye sidevind du vil få. I en C172 er maks sidevindskomponent satt til 15 knop. Det er da den delen av vinden (sidevindskomponenten) som står 90 grader på rullebaneretningen. Du finner m/s ved å dele knop på 2 (ca).

Jeg har landet med sidevindskomponent på 12 knop og det var ikke noe problem - det er vanligvis ikke det - så lenge det ikke er turbulent. Det er veldig avhengig av forholdene rundt flyplassen og den lokale vindretningen. Du kan forøvrig ha mye kraftigere motvind, det er normalt sett ikke noe problem.

Stol på piloten - hans oppgave er bl.a. å vurdere forholdene og heller avlyse hvis de ikke er gode nok. Jeg avlyste selv en tur i dag for meg selv, pga. usikre værmeldinger utover dagen.
__________________
Erlend Moen
Bygger Cozy Mark IV #1556
ErlendM is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2011, 15:21   #3
Turbomeca
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 151
Default Re: Vind og cessna 172

Bare nevner at C172 ikke har noen maks sidevindskomponent (med mindre det er et klubbfly og klubben har satt begrensninger). Den har derimot en demonstrert x-wind som er det høyeste som ble testet under sertifiseringen. Produsenten gidder ikke bruke så lang tid på å lete etter høy sidevind så lenge de har fått et ok tall i boka.

Cessna er vanligvis veldig konservative etter min mening. Jeg kan ikke huske at jeg har vært noe særlig over max demonstrated på den typen selv, men satt på med en kamerat som landet en C172 med sidevind på ~25 kts og han fikk den greit ned uten noe sidelast på hjulene å snakke om.
Turbomeca is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2011, 15:46   #4
ErlendM
Newcomer
 
Join Date: Jul 2008
Location: Uskedalen, Norway
Posts: 27
Default Re: Vind og cessna 172

Vel - jeg ble lært opp til å tro på at det som står i POH'en er det jeg skal forholde meg til, selv om det er lagt inn marginer i alle tall.
Når det står 15 kts der så er det MIN limit. Andre får gjøre hva de vil...
__________________
Erlend Moen
Bygger Cozy Mark IV #1556
ErlendM is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2011, 16:46   #5
Turbomeca
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 151
Default Re: Vind og cessna 172

Ja da, det er bra å sette seg egne limits; jeg er ikke uenig i det.

Jeg forholder meg også til det som står i håndboka og C172's POH inneholder som sagt ingen begrensninger mtp sidevind.
Turbomeca is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2011, 16:56   #6
LN-VGT
ScanFlyer Blue
 
LN-VGT's Avatar
 
Join Date: May 2009
Posts: 286
Default Re: Vind og cessna 172

Stemmer det turbomeca sier. i POH for c- 172 står det at en person med gjennomsnittlige ferdigheter ikke vil ha noe problem med 15 knop. Om det er tillrådelig å fly avhenger også mye av om det er stor variasjon i styrke og retning.

Er enig med ErlendM om å ha personlige begrensninger.
__________________
Fly er qlt
LN-VGT is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2011, 16:59   #7
ErlendM
Newcomer
 
Join Date: Jul 2008
Location: Uskedalen, Norway
Posts: 27
Default Re: Vind og cessna 172

Joda, i POH'en til LN-FTD (http://solaflyklubb.no/lastned/POHC1...III-LN-FTD.pdf) på side 4-3 står det: http://cozy.ljosnes.no/xwind_c172.jpg.
__________________
Erlend Moen
Bygger Cozy Mark IV #1556
ErlendM is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2011, 17:23   #8
Turbomeca
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 151
Default Re: Vind og cessna 172

På side 1-13 i pdf'n du linket til sier Cessna at dette tallet ikke er en begrensning.
Alle limitations står i section 2.
Turbomeca is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2011, 13:20   #9
Sveinmk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 67
Default Re: Vind og cessna 172

Det ble ingen tur på meg i går likevel... Piloten hadde klart å skade hånden sin å kunne ikke fly! Men det blir tur så snart hånda er bra igjen!
Sveinmk is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2011, 18:01   #10
LN-VGT
ScanFlyer Blue
 
LN-VGT's Avatar
 
Join Date: May 2009
Posts: 286
Default Re: Vind og cessna 172

Sats på lite vind! Flysyke kan sette en effektiv stopper for gleden ved turen.
__________________
Fly er qlt
LN-VGT is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2011, 19:38   #11
WF2BNN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: Philadelphia, PA // ORD Based // BNN Oppvekst
Posts: 150
Default Re: Vind og cessna 172

En erfaren CFI jeg har hatt landet en 172 med 35kt X-Wind. Men han stoppet på rullebanen, da han flyktet att hvis han taxet så ville flyet tippe over. Så han fikk noen til å komme ut på banen for å holde vingene nede. Husker ikke hva den høyeste X-wind jeg selv har landet i er, men 15kt skal det ikke så alt for mye skill til å klare.
__________________
FAA Airline Transport Pilot B744, CL-65, CFI, CFII Single & Multi Engine. AC: B747-400/LCF/-8 CRJ-900 CRJ-700,C-140,152,172R/SP&P/RG, PA-44,PA-28,BE-76. Hours logged: 9000+ OFT 08/09/11/12 HAI 10/11 Delta/United Express CR7 First Officer 2012 Captain 2015 Worldwide 747 First Officer 2016 Captain 2023
----PAX:A318/9/20/1,A332/3/43,A380,B717/32/33/34/35/36/3G/38/39,B744/74M,B752/3,B762/3/4,B772/W,B787-8/9/10,RJ85,CRJ,DH6/7/8,DC9/10,E120/70/90,F50/70,MD11/80/90,BE90
WF2BNN is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 09:23   #12
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Vind og cessna 172

Jeg lærte at max demonstrated var en begrensning i Europa, mens USA var det en anbefaling da jeg tok min CPL. Har ingen referanse på dette, men vil tro man skal argumentere godt for å bli "frikjent" dersom noe skjer og man bevisst har flydd med mer x-vind enn max demonstrated. Noen som kan de eurpeiske reglene rundt dette?

Å lande med 35 x-wind med en C172 vitner om dårlig airmannship (dersom man ikke "tvinges" ned av en eller annen grunn..). Har selv gjort go-around på 19kt x-wind med en PA28. Det hadde kanskje gått godt, men bedre å ta en ekstra runde og lande med 10kt x-wind..
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 10:20   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Vind og cessna 172

Det Turbomeca skriver, stemmer.
Max Demonstrated er akkurat det teksten sier, og ingen begrensning.
Har selv hatt med meg elever på leksjoner i vind på over 30kt og komponent på over demonstrated, den eneste måten å lære seg god sidevindsteknikk er å lande i betydelig sidevind. 3-4kt komponent lærer man ikke noe av. Elevene blir da også mye mer komfortable hvis det er litt vind når de skal på solo.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 10:50   #14
Turbomeca
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 151
Default Re: Vind og cessna 172

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Jeg lærte at max demonstrated var en begrensning i Europa, mens USA var det en anbefaling da jeg tok min CPL. Har ingen referanse på dette, men vil tro man skal argumentere godt for å bli "frikjent" dersom noe skjer og man bevisst har flydd med mer x-vind enn max demonstrated. Noen som kan de eurpeiske reglene rundt dette?
Når det gjelder sertifisering så er de europeiske reglene (JAR 23/25) mer eller mindre en kopi av de amerikanske (FAR 23/25). Det ville uansett vært veldig merkelig om nasjonale myndigheter skulle ha tolket det som står i AFM annerledes enn produsenten og sertifiserende myndighet. Det står som sagt svart på hvitt i C172's AFM at 'max demonstrated' ikke er en begrensning. Det finnes også operatører som har høyere maksimal x-wind i AOM enn det som er 'max demonstrated' for typen (gitt visse forhold).

'Max demonstrated' kan i enkelte tilfeller være begrensende men da vil det i så fall være angitt i AFM. Dette gjelder meg bekjent svært få typer, men jeg har hørt at i hvert fall Fokker 70 har en slik begrensning.
Turbomeca is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2011, 00:46   #15
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Vind og cessna 172

Det stemmer nok som dere skriver at max demonstrated ikke er noen begrensning, sansynligvis var det en skoleregel. Har aldri lest det noe sted..

Men det vil alltid være en aerodynamisk begrensning på hvor mye sidevind et fly klarer uten å lande med "crab". Å presse grenser og mer enn dobble tallene som står i PoH finner jeg uklokt.. Ved så sterke vinder er det ofte noe gust inne i bildet også. Er forøvrig enig at å trene x-windlandinger i mindre enn 8-10kt x-windkomponent ikke er særlig interessant.

Til sammenligning hørte jeg med en 737-pilot etter en landing en vindfull dag hvor mye x-wind de kunne akseptere: svar 35kt på tørr bane og 30kt på våt bane.
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
LN-AGW, Cessna 172 nødlandet på Sykehusveien ENGM 911 Bilder & foto 8 16-02-2021 05:21
Cessna 172 77W General Aviation og sjøfly 12 31-07-2014 08:17
Cessna 172 styrtet i Oppland CK Flyforum 14 01-01-2009 09:52
Cessna 172 litt uheldig med landingen Discus Flyforum 5 01-09-2008 18:27
Cessna 172 c/n Blubird Register- og ATC-Forum 2 01-07-2006 01:31


All times are GMT +2. The time now is 21:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.