![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
For 4-5 uker siden valgte jeg sete (11A) som er nødutgang (737-700)
SMS kom onsdag kveld og jeg bekrefte igjen dette setet. Da vi skal om bord (alle EBG) så hadde vi blitt flyttet til andre seter på grunn av mange reisende i eco extra og business. Da ser ikke jeg den fantastiske EBG fordelen med å kunne booke seter på forhånd, og heller ikke den unike SAS fordelen om at man kan velge sete ”gratis”. Kunne ikke vi i det minste blitt oppgradert til extra, beholdt setet og fått denne salaten+ drikke? Flyet var 20 minutter forsinket (fikk SMS om dette) og det var ikke mat om bord, kun peanøtter og chips. Kun ett toalett fungerte så det var en fin lag kø foran. Jeg kan fremdeles ikke se SK produktet som noe annet en middelmådig. NB! Svært hyggelig betjening om bord på denne flighten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Det er jo synd du ikke fikk setet ditt, men det er jo fordi de setene var nødvendig for å gi de som har betalt for Economy Extra plass, skal man da oppgradere Economy passasjerer, så er man jo like langt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Huff da. Hørtes ikke ut som en helt glimrende tur akkurat.
Det der er en risiko, men selvfølgelig særlig om man booker sete svært nærme Eco Xtra seksjonen (noe jeg ikke vet om du gjorde). Gjelder ikke bare SAS det. Jeg har blitt kastet rundt hos BA også, og har etterhvert begynt å booke seter lenger bak. Men ikke desto mindre er det irriterende. Fikk dere gode seter i bytte eller ble det B og E på dere?
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
For 4-5 uker siden valgte jeg sete (11A) som er nødutgang (737-700) SMS kom onsdag kveld og jeg bekrefte igjen dette setet. Da vi skal om bord (alle EBG) så hadde vi blitt flyttet til andre seter på grunn av mange reisende i eco extra og business. Da ser ikke jeg den fantastiske EBG fordelen med å kunne booke seter på forhånd, og heller ikke den unike SAS fordelen om at man kan velge sete ”gratis”. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Altså, det der gjorde vel ikke saken klarere. Du postet jo akkurat det samme om igjen. Utifra forklaringen din, virker det på meg som om det var overbooket i eco extra og business, noe som gjorde at dere som hadde bestilt sete langt fremme i eco, måtte flyttes for å gjøre plass til business-/eco extra-passasjerer. Videre spør du hvorfor ikke dere ble oppgradert til eco extra da dere måtte flyttes? Dermed er spørsmålet til Superhai helt legitimt. Kanskje var det ikke hovedpoenget ditt, men du stilte nå spørsmålet uansett.
Ellers er det vel slik at om deler av flyet er overbooket, så må faktisk passasjerene flyttes rundt på, uanvhengig av status meg her og status meg der. Videre skjer det vel så sjelden at det ikke er noe stort problem? Last edited by OleSR; 13-05-2011 at 15:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Da er det ofte slik at man velger et sete som man ønsker å bruke på den gitte flyturen (NB!! Nødutgang pga benplass - ikke "for å sitte lengre frem"). Hvis man da IKKE får dette setet og da heller et sete man ikke ønsker så føler jeg at fordelen forsvinner. Dette har skjedd meg flere ganger. At det er flere i premiumklassene enn SAS hadde forventet er jo egentlig for meg uvesntlig da min setefordel forsvinner. Det jeg nevnte med eco extra var en litt naiv løsning som jeg mener kan være en lur måte å gi meg setet jeg ønsket + en merverdi opplevelse (i motsetning til gjentatte mindreverdi opplevelser) Er dette brutt ned godt nok for forum bruk? ![]() ![]() Og nei - det er ikke et stort problem - dagen har gått helt fint for meg, og det begrenset seg til en liten ytring på et forum. Last edited by SudCaravelle; 13-05-2011 at 15:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Neida - det ble 15A og 14F
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg opplever ikke dette problemet veldig ofte selv, stort sett synes jeg SAS har greie prognoser på hva som forventer av C/Y pax, og har blokkert seter deretter. Men når det en gang hender at det blir en del booking av premium billetter i siste liten (som billetter booket på SAS i siste liten ofte blir uansett load), så løper man alltids en risiko for å bli flyttet på så lenge man er på fly hvor gardina kan flyttes.
Selv pleier jeg å ta en sjekk på SMS'en med innsjekk et par timer før avgang og sjekke ståa. Det er mulig å bytte sete på SAS flighter selv om man er sjekket inn, så lenge flighten er åpen. Det hadde jo vært hyggelig om man hadde blitt flyttet opp til Extra en gang i blant, men så lenge det er plass så og man ikke er Pandion så er ikke det vanlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Eller har jeg lagt merke til at rad 5 på innenriksflighter er blokkert ved booker, uten at det spiller noen rolle da jeg uansett velger rad 1 eller 2 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg har opplevd noe lignende, men fikk et annet utfall. Mistet mitt nødutgangsete og fikk heller et sete i Y. Var egentlig ikke så veldig happy for det heller, men skjønner at SAS må gjøre det på denne måten. Noen ganger blir man flyttet bakover, og noen fremover.¨
Fordelen med å prebooke sete er egentlig ikke så stor, jeg velger sete ved innsjekk i stedet. Sjansen er derfor mindre for å bli flyttet rundt på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Sånn er'e når man ikke har faste kabiner .. noen ganger virker det til ens fordel - andre ganger ikke. Jeg sjekker alltid sete og seteplan før jeg sjekker inn, i tilfelle det har skjedd endringer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Ser ellers at det må være noe bugs i systemet til SAS for tiden. De tre siste gangene har det bare blitt rot med setevalget. To ganger var mitt sete tatt fra meg, og den tredje fikk jeg beskjed om at jeg trengte papirbillett på LHR-OSL... (for ordens skyld så var sete valgt ved OLCI, altså under 22 timer før avgang.) Den første gangen endte mitt 3F sete med 17E på en innlandsflight, siden jeg ikke en gang drømte om at det var blitt endret. Den andre gangen sjekket jeg ved innsjekk, og da var mitt 3A endt opp med 20E. Da fikk jeg endret tilbake til mitt 3A, som fortsatt var ledig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() Men skjønner poenget ditt, det er alltid en utfording å forsøke å gi premium ( EBP/EBG ) setene de ønsker, samtidig er det å skulle gi 1 sitt favoritt sete kanskje ikke så enkelt, hva med de 10-20 andre EBG'er på samme klasse? Skulle de oppgraderes, kanskje deres favoritt sete også var foran economy. Erfarer også at mange ( EBP/EBG ) bryr seg en døyt om ev. oppgardering hvis det medfører f.eks bytte fra midtgang til vindusplass ( eks NO-UK ) Jeg streber etter å gi kunden det sete de hadde, hadde du et vindu sete, så forsøker jeg å gi et nytt vindu sete, men noen ganger er det knøtt umulig, så beklager at vi ikke alltid klarer å oppfylle alle ønsker/forventninger. Fortsatt velkommen ombord ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
[QUOTE=krølle;634092]Til lags åt alle kan ingen gjæra
![]() Men skjønner poenget ditt, det er alltid en utfording å forsøke å gi premium ( EBP/EBG ) setene de ønsker, samtidig er det å skulle gi 1 sitt favoritt sete kanskje ikke så enkelt, hva med de 10-20 andre EBG'er på samme klasse? Skulle de oppgraderes, kanskje deres favoritt sete også var foran economy. :/QUOTE] Takker for tilbakemelding. Det er faktisk ikke premiumbiten jeg tenker aller mest på, men mere produktet "gratis setevalg". Oppgraderingen jeg nevnte var mere det at når setet alikevel var booket og i dette spesifikke tilfellet så ville det kostet dem en salat.. En slags kjøre en virkelig AVIS "we try harder" taktikk. Dette er selvfølgelig ikke forventet i det hele tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Fikk meg til å tenke på diverse episoder når jeg pendlet til London. Dette var i den perioden SAS så på dette Internettet som en døgnflue hvis jeg ikke husker alt for feil.
Automatinnsjekk var funnet opp, også telefoninnsjekk. De kom aldri så langt som til Anyway - unge lovende hadde EBG og det funket like dårlig hver enda gang. Skulle man reise economy så var det borte-over-helgen som var regelen, eller drive med litt billett-fletting. Med nesten ukentlige turer ble det det siste. Anyway - innsjekk forløp omtrent slik:
Neste uke, samme regla, og slik gikk det 8(!) ganger på rad ved utreise fra Oslo! Ja, det var tider, vi fikk hvertfall gratis mat der bak, godt var det også. Hjem fra London gikk de en gang tom for drikke når de kom helt bak. Satt på 30F eller dalstråka innafor (noen fordeler skal man ha som EBG). Dvs. de hadde ikke gått tom for alt, bare alkoholfritt. ![]() ![]() ![]() Nå har vi forhåndsvalg av seter med forventning deretter, kjøp av mat dersom de har noe igjen, og det er dessverre slutt på 30F på OSL-LHR. Som man elsket å hate den turen, men savnet er der i dag.
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
31F ![]() Eller hva med -500 - 21EF - på charter, nok av godsaker, eh godseter i SK familien å velge blant |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
10 rader med Business og Economy Extra er vanligvis tilstrekkelig, men noen ganger kommer det bestillinger/avbestillinger tett opp mot avgang, slik at skillet flytter på seg. At slikt kan skje må man kunne ta høyde for.
Selv resererverer jeg alltid sete ved bestilling i Economy, men ser på setevalget som høyst foreløpig, da det ofte er altfor langt bak i kabinen i forhold til mine preferanser. SAS setter stort sett av for mange rader til Business og Economy Extra sammenliknet med faktisk etterspørsel, og derfor flytter jeg meg alltid lenger foran når innsjekk starter 22 t. før avgang. Jeg reiser ofte med SAS og kan ikke huske at de har tatt fra meg setet "mitt", utover oppgraderinger da. I går fikk jeg en hyggelig oppgradering til Economy Extra. Rad 1 er vel også alltid blokkert i bookingsystemet, men åpner ved innsjekk 22 timer før. Det er reservert en rad lenger bak til passasjerer med funksjonsnedsettelser eller spesielle behov. Last edited by FlightDeck; 18-05-2011 at 14:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mini-rapport OSL-DXB | LN-RRE | TripReports | 10 | 27-02-2014 22:34 |
Mini-Alert: Swiss med A321 på OSL (18/2) | Boeing_fan | Flyforum | 24 | 06-03-2011 19:59 |
BOO-OSL-LHR-NCL-LHR og LGW-OSL-BOO med DY og BA | eirikma | TripReports | 7 | 20-02-2011 12:25 |
Dagsfersk rapport LHR - OSL - SAS | SudCaravelle | TripReports | 8 | 20-09-2010 20:34 |
Så har man prøv det også - Sofitel LHR T5 (inkl. OSL-LHR med BA) | Discus | TripReports | 38 | 15-12-2008 04:55 |