Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-05-2011, 13:05   #1
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,826
SAS Mini rapport med litt syting - SK LHR-OSL

For 4-5 uker siden valgte jeg sete (11A) som er nødutgang (737-700)
SMS kom onsdag kveld og jeg bekrefte igjen dette setet. Da vi skal om bord (alle EBG) så hadde vi blitt flyttet til andre seter på grunn av mange reisende i eco extra og business.

Da ser ikke jeg den fantastiske EBG fordelen med å kunne booke seter på forhånd, og heller ikke den unike SAS fordelen om at man kan velge sete ”gratis”.

Kunne ikke vi i det minste blitt oppgradert til extra, beholdt setet og fått denne salaten+ drikke?

Flyet var 20 minutter forsinket (fikk SMS om dette) og det var ikke mat om bord, kun peanøtter og chips.

Kun ett toalett fungerte så det var en fin lag kø foran.

Jeg kan fremdeles ikke se SK produktet som noe annet en middelmådig.

NB! Svært hyggelig betjening om bord på denne flighten.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 14:26   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Mini rapport med litt syting - SK LHR-OSL

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Kunne ikke vi i det minste blitt oppgradert til extra, beholdt setet og fått denne salaten+ drikke?
Heh? Vil du ha Economy Extra, så kan du jo betale for det.
Det er jo synd du ikke fikk setet ditt, men det er jo fordi de setene var nødvendig for å gi de som har betalt for Economy Extra plass, skal man da oppgradere Economy passasjerer, så er man jo like langt.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 14:28   #3
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,932
Default Re: Mini rapport med litt syting - SK LHR-OSL

Huff da. Hørtes ikke ut som en helt glimrende tur akkurat.

Det der er en risiko, men selvfølgelig særlig om man booker sete svært nærme Eco Xtra seksjonen (noe jeg ikke vet om du gjorde). Gjelder ikke bare SAS det. Jeg har blitt kastet rundt hos BA også, og har etterhvert begynt å booke seter lenger bak. Men ikke desto mindre er det irriterende.

Fikk dere gode seter i bytte eller ble det B og E på dere?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 14:39   #4
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,826
Default Re: Mini rapport med litt syting - SK LHR-OSL

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Heh? Vil du ha Economy Extra, så kan du jo betale for det.
Det er jo synd du ikke fikk setet ditt, men det er jo fordi de setene var nødvendig for å gi de som har betalt for Economy Extra plass, skal man da oppgradere Economy passasjerer, så er man jo like langt.
Da har du nok ikke tatt poenget mitt.

For 4-5 uker siden valgte jeg sete (11A) som er nødutgang (737-700)
SMS kom onsdag kveld og jeg bekrefte igjen dette setet. Da vi skal om bord (alle EBG) så hadde vi blitt flyttet til andre seter på grunn av mange reisende i eco extra og business.
Da ser ikke jeg den fantastiske EBG fordelen med å kunne booke seter på forhånd, og heller ikke den unike SAS fordelen om at man kan velge sete ”gratis”.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 15:09   #5
OleSR
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2009
Location: Larvik/Hønefoss
Posts: 243
Default Re: Mini rapport med litt syting - SK LHR-OSL

Altså, det der gjorde vel ikke saken klarere. Du postet jo akkurat det samme om igjen. Utifra forklaringen din, virker det på meg som om det var overbooket i eco extra og business, noe som gjorde at dere som hadde bestilt sete langt fremme i eco, måtte flyttes for å gjøre plass til business-/eco extra-passasjerer. Videre spør du hvorfor ikke dere ble oppgradert til eco extra da dere måtte flyttes? Dermed er spørsmålet til Superhai helt legitimt. Kanskje var det ikke hovedpoenget ditt, men du stilte nå spørsmålet uansett.

Ellers er det vel slik at om deler av flyet er overbooket, så må faktisk passasjerene flyttes rundt på, uanvhengig av status meg her og status meg der. Videre skjer det vel så sjelden at det ikke er noe stort problem?

Last edited by OleSR; 13-05-2011 at 15:11.
OleSR is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 15:46   #6
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,826
Default Re: Mini rapport med litt syting - SK LHR-OSL

Quote:
Originally Posted by OleSR View Post
Altså, det der gjorde vel ikke saken klarere. Du postet jo akkurat det samme om igjen. Utifra forklaringen din, virker det på meg som om det var overbooket i eco extra og business, noe som gjorde at dere som hadde bestilt sete langt fremme i eco, måtte flyttes for å gjøre plass til business-/eco extra-passasjerer. Videre spør du hvorfor ikke dere ble oppgradert til eco extra da dere måtte flyttes? Dermed er spørsmålet til Superhai helt legitimt. Kanskje var det ikke hovedpoenget ditt, men du stilte nå spørsmålet uansett.

Ellers er det vel slik at om deler av flyet er overbooket, så må faktisk passasjerene flyttes rundt på, uanvhengig av status meg her og status meg der. Videre skjer det vel så sjelden at det ikke er noe stort problem?
Hmm... Da skal jeg prøve en annen vinkling. 1.Det er en del fokus på hvor bra det er at man kan velge sete selv gratis hos SAS 2. Det er også en del fokus på hvor bra det er at man kan prebooke sete når man har EBG hos SAS.
Da er det ofte slik at man velger et sete som man ønsker å bruke på den gitte flyturen (NB!! Nødutgang pga benplass - ikke "for å sitte lengre frem"). Hvis man da IKKE får dette setet og da heller et sete man ikke ønsker så føler jeg at fordelen forsvinner. Dette har skjedd meg flere ganger.

At det er flere i premiumklassene enn SAS hadde forventet er jo egentlig for meg uvesntlig da min setefordel forsvinner.

Det jeg nevnte med eco extra var en litt naiv løsning som jeg mener kan være en lur måte å gi meg setet jeg ønsket + en merverdi opplevelse (i motsetning til gjentatte mindreverdi opplevelser)

Er dette brutt ned godt nok for forum bruk?

Og nei - det er ikke et stort problem - dagen har gått helt fint for meg, og det begrenset seg til en liten ytring på et forum.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA

Last edited by SudCaravelle; 13-05-2011 at 15:49.
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 16:08   #7
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,826
Default Re: Mini rapport med litt syting - SK LHR-OSL

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post

Fikk dere gode seter i bytte eller ble det B og E på dere?
Neida - det ble 15A og 14F
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 19:51   #8
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Mini rapport med litt syting - SK LHR-OSL

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Det jeg nevnte med eco extra var en litt naiv løsning som jeg mener kan være en lur måte å gi meg setet jeg ønsket + en merverdi opplevelse (i motsetning til gjentatte mindreverdi opplevelser)
Jeg skjønner hva du mener, og det er et problem som er vanskelig å løses på en ideel måte. Utgangspunktet er jo at SAS trenger flere seter i Economy Extra, dermed er ikke en oppgradering av Economy passasjerer aktuell. Et alternativ er jo å blokkere f.eks. de to første radene i Economy for forhåndsreservering, og tidlig innsjekk, men spørsmålet er om det vil forringe systemet for forhåndsreservering i forhold til ulempen som slike tilfeller vil gi. I de aller fleste tilfellene får paxen de setene de har ønsket. Og jeg tror at det å fjerne muligheten for forhåndsreservering helt, ikke er et ønsket alternativ.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 20:23   #9
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,715
Default Re: Mini rapport med litt syting - SK LHR-OSL

Jeg opplever ikke dette problemet veldig ofte selv, stort sett synes jeg SAS har greie prognoser på hva som forventer av C/Y pax, og har blokkert seter deretter. Men når det en gang hender at det blir en del booking av premium billetter i siste liten (som billetter booket på SAS i siste liten ofte blir uansett load), så løper man alltids en risiko for å bli flyttet på så lenge man er på fly hvor gardina kan flyttes.

Selv pleier jeg å ta en sjekk på SMS'en med innsjekk et par timer før avgang og sjekke ståa. Det er mulig å bytte sete på SAS flighter selv om man er sjekket inn, så lenge flighten er åpen.

Det hadde jo vært hyggelig om man hadde blitt flyttet opp til Extra en gang i blant, men så lenge det er plass så og man ikke er Pandion så er ikke det vanlig.
view is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 20:37   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,937
Default

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Et alternativ er jo å blokkere f.eks. de to første radene i Economy for forhåndsreservering, og tidlig innsjekk, men spørsmålet er om det vil forringe systemet for forhåndsreservering i forhold til ulempen som slike tilfeller vil gi.
Gjøres ikke det til en viss grad i idag? Booket en billigbillig OSL-LHR i september idag, og i tillegg til at C/Y+ var reservert de første 10 radene var de to første radene i economy tilsynelatene blokkert.

Eller har jeg lagt merke til at rad 5 på innenriksflighter er blokkert ved booker, uten at det spiller noen rolle da jeg uansett velger rad 1 eller 2
Someone is online now   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 21:15   #11
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Gjøres ikke det til en viss grad i idag? Booket en billigbillig OSL-LHR i september idag, og i tillegg til at C/Y+ var reservert de første 10 radene var de to første radene i economy tilsynelatene blokkert.

Eller har jeg lagt merke til at rad 5 på innenriksflighter er blokkert ved booker, uten at det spiller noen rolle da jeg uansett velger rad 1 eller 2
Jeg har set flere eksempler på at nogle af de forreste economy rækker er blokeret for sædevælg, så jeg vil tro det allerede praktiseres på flyvninger med en hvis "risiko" for at skulle flytte gardinet.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 21:19   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Mini rapport med litt syting - SK LHR-OSL

Jeg har opplevd noe lignende, men fikk et annet utfall. Mistet mitt nødutgangsete og fikk heller et sete i Y. Var egentlig ikke så veldig happy for det heller, men skjønner at SAS må gjøre det på denne måten. Noen ganger blir man flyttet bakover, og noen fremover.¨
Fordelen med å prebooke sete er egentlig ikke så stor, jeg velger sete ved innsjekk i stedet. Sjansen er derfor mindre for å bli flyttet rundt på.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 21:23   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,400
Default Re: Mini rapport med litt syting - SK LHR-OSL

Sånn er'e når man ikke har faste kabiner .. noen ganger virker det til ens fordel - andre ganger ikke. Jeg sjekker alltid sete og seteplan før jeg sjekker inn, i tilfelle det har skjedd endringer.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2011, 11:55   #14
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Mini rapport med litt syting - SK LHR-OSL

Ser ellers at det må være noe bugs i systemet til SAS for tiden. De tre siste gangene har det bare blitt rot med setevalget. To ganger var mitt sete tatt fra meg, og den tredje fikk jeg beskjed om at jeg trengte papirbillett på LHR-OSL... (for ordens skyld så var sete valgt ved OLCI, altså under 22 timer før avgang.) Den første gangen endte mitt 3F sete med 17E på en innlandsflight, siden jeg ikke en gang drømte om at det var blitt endret. Den andre gangen sjekket jeg ved innsjekk, og da var mitt 3A endt opp med 20E. Da fikk jeg endret tilbake til mitt 3A, som fortsatt var ledig.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2011, 10:19   #15
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,768
Default Re: Mini rapport med litt syting - SK LHR-OSL

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
For 4-5 uker siden valgte jeg sete (11A) som er nødutgang (737-700)
SMS kom onsdag kveld og jeg bekrefte igjen dette setet. Da vi skal om bord (alle EBG) så hadde vi blitt flyttet til andre seter på grunn av mange reisende i eco extra og business.

Da ser ikke jeg den fantastiske EBG fordelen med å kunne booke seter på forhånd, og heller ikke den unike SAS fordelen om at man kan velge sete ”gratis”.

Kunne ikke vi i det minste blitt oppgradert til extra, beholdt setet og fått denne salaten+ drikke?

Flyet var 20 minutter forsinket (fikk SMS om dette) og det var ikke mat om bord, kun peanøtter og chips.

Kun ett toalett fungerte så det var en fin lag kø foran.

Jeg kan fremdeles ikke se SK produktet som noe annet en middelmådig.

NB! Svært hyggelig betjening om bord på denne flighten.
Til lags åt alle kan ingen gjæra

Men skjønner poenget ditt, det er alltid en utfording å forsøke å gi premium ( EBP/EBG ) setene de ønsker, samtidig er det å skulle gi 1 sitt favoritt sete kanskje ikke så enkelt, hva med de 10-20 andre EBG'er på samme klasse? Skulle de oppgraderes, kanskje deres favoritt sete også var foran economy.

Erfarer også at mange ( EBP/EBG ) bryr seg en døyt om ev. oppgardering hvis det medfører f.eks bytte fra midtgang til vindusplass ( eks NO-UK )

Jeg streber etter å gi kunden det sete de hadde, hadde du et vindu sete, så forsøker jeg å gi et nytt vindu sete, men noen ganger er det knøtt umulig, så beklager at vi ikke alltid klarer å oppfylle alle ønsker/forventninger.

Fortsatt velkommen ombord
krølle is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2011, 10:37   #16
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,826
Default Re: Mini rapport med litt syting - SK LHR-OSL

[QUOTE=krølle;634092]Til lags åt alle kan ingen gjæra

Men skjønner poenget ditt, det er alltid en utfording å forsøke å gi premium ( EBP/EBG ) setene de ønsker, samtidig er det å skulle gi 1 sitt favoritt sete kanskje ikke så enkelt, hva med de 10-20 andre EBG'er på samme klasse? Skulle de oppgraderes, kanskje deres favoritt sete også var foran economy.

:/QUOTE]

Takker for tilbakemelding. Det er faktisk ikke premiumbiten jeg tenker aller mest på, men mere produktet "gratis setevalg".

Oppgraderingen jeg nevnte var mere det at når setet alikevel var booket og i dette spesifikke tilfellet så ville det kostet dem en salat.. En slags kjøre en virkelig AVIS "we try harder" taktikk. Dette er selvfølgelig ikke forventet i det hele tatt.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2011, 00:25   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: Mini rapport med litt syting - SK LHR-OSL

Fikk meg til å tenke på diverse episoder når jeg pendlet til London. Dette var i den perioden SAS så på dette Internettet som en døgnflue hvis jeg ikke husker alt for feil.
Automatinnsjekk var funnet opp, også telefoninnsjekk. De kom aldri så langt som til brevgiro brevinnsjekk.

Anyway - unge lovende hadde EBG og det funket like dårlig hver enda gang. Skulle man reise economy så var det borte-over-helgen som var regelen, eller drive med litt billett-fletting. Med nesten ukentlige turer ble det det siste. Anyway - innsjekk forløp omtrent slik:
  • Bort på automat
  • Knappen med "velg sete" kom ikke opp denne gangen heller
  • Ut kom BP med 30F.
  • Sjekket med serviceskranken, men "beklager det er fullt".

Neste uke, samme regla, og slik gikk det 8(!) ganger på rad ved utreise fra Oslo! Ja, det var tider, vi fikk hvertfall gratis mat der bak, godt var det også. Hjem fra London gikk de en gang tom for drikke når de kom helt bak. Satt på 30F eller dalstråka innafor (noen fordeler skal man ha som EBG). Dvs. de hadde ikke gått tom for alt, bare alkoholfritt.

Nå har vi forhåndsvalg av seter med forventning deretter, kjøp av mat dersom de har noe igjen, og det er dessverre slutt på 30F på OSL-LHR. Som man elsket å hate den turen, men savnet er der i dag.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2011, 06:25   #18
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,768
Default Re: Mini rapport med litt syting - SK LHR-OSL

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
det er dessverre slutt på 30F på OSL-LHR. Som man elsket å hate den turen, men savnet er der i dag.
Si ikke det, spretter en av Spanske grisene inn kan du t.o.m oppleve
31F

Eller hva med -500 - 21EF - på charter, nok av godsaker, eh godseter i SK familien å velge blant
krølle is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2011, 21:43   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: Mini rapport med litt syting - SK LHR-OSL

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Si ikke det, spretter en av Spanske grisene inn kan du t.o.m oppleve
31F

Eller hva med -500 - 21EF - på charter, nok av godsaker, eh godseter i SK familien å velge blant
...men 30F her er "MD80 med servering av et kaldt måltid". Selv ikke en ny gris kan måle seg med det
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2011, 14:41   #20
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Mini rapport med litt syting - SK LHR-OSL

10 rader med Business og Economy Extra er vanligvis tilstrekkelig, men noen ganger kommer det bestillinger/avbestillinger tett opp mot avgang, slik at skillet flytter på seg. At slikt kan skje må man kunne ta høyde for.

Selv resererverer jeg alltid sete ved bestilling i Economy, men ser på setevalget som høyst foreløpig, da det ofte er altfor langt bak i kabinen i forhold til mine preferanser. SAS setter stort sett av for mange rader til Business og Economy Extra sammenliknet med faktisk etterspørsel, og derfor flytter jeg meg alltid lenger foran når innsjekk starter 22 t. før avgang.

Jeg reiser ofte med SAS og kan ikke huske at de har tatt fra meg setet "mitt", utover oppgraderinger da. I går fikk jeg en hyggelig oppgradering til Economy Extra.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Eller har jeg lagt merke til at rad 5 på innenriksflighter er blokkert ved booker, uten at det spiller noen rolle da jeg uansett velger rad 1 eller 2
Rad 1 er vel også alltid blokkert i bookingsystemet, men åpner ved innsjekk 22 timer før. Det er reservert en rad lenger bak til passasjerer med funksjonsnedsettelser eller spesielle behov.
__________________

Last edited by FlightDeck; 18-05-2011 at 14:46.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Mini-rapport OSL-DXB LN-RRE TripReports 10 27-02-2014 22:34
Mini-Alert: Swiss med A321 på OSL (18/2) Boeing_fan Flyforum 24 06-03-2011 19:59
BOO-OSL-LHR-NCL-LHR og LGW-OSL-BOO med DY og BA eirikma TripReports 7 20-02-2011 12:25
Dagsfersk rapport LHR - OSL - SAS SudCaravelle TripReports 8 20-09-2010 20:34
Så har man prøv det også - Sofitel LHR T5 (inkl. OSL-LHR med BA) Discus TripReports 38 15-12-2008 04:55


All times are GMT +2. The time now is 13:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.