Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-05-2011, 13:17   #1
eirikma
>>>>><<<<<

eirikma's Avatar

Widerøe RVK-TRD-OSL og OSL-BOO med konsertopplevelse imellom

Denne lille turen kom i hop da jeg i vinter fikk vite at en kamerat hadde en billett ekstra til Roger Waters i Telenor Arena, og i og med at jeg er Pink Floyd fan kunne jeg ikke la denne sjansen gå fra meg! Så da var det bare å koke i hop en plan. Som dere sikkert ser av reiseruten, startet jeg ikke flighten i Bodø. Herfra ble det nattog til Grong og opplukking kl 0430 av en kompis. Togbilletten kostet meg den nette sum av 200 spenn, og var egentlig en backup, da jeg planla å ta hurtigruten. Men gamle ærverdige MS Nordstjernen fikk snag på Sortland, så da ble det toget da. Entret det kl 2100, og avgang var på rutetid. Etter en øl i bistroen la jeg meg (i den grad man kan legge seg i setet i en gammel og slitt B3). Fikk overraskende nok sove sånn høvelig i 5 timer, og jeg måtte kjøre den siste biten inn til Rørvik, da kompisen min ikke hadde vært like heldig.

Etter 4 flotte dager med fiske, sightseeing og nydelig vær, var det bare å komme seg av gårde mot Oslo, og høydepunktet på denne turen, og det er vel egentlig her TripReporten starter.

28/04-2011
WF740 RVK-TRD
DH81 LN-WIR
Free seat

Etter en kort tur til flyplassen sjekket jeg inn. Eller, hadde jo sjekket inn dagen før, så det var bare å levere bagasjen på båndet, scanne boardingkortet på mobilen, og trø igjennom sikkerhetskontrollen. Alt gikk meget greit, og personalet var meget hyggelige. Jeg satte meg ned og ventet. Dvs, at når jeg visste det nærmet seg ankomst, gikk jeg i vinduet og speidet. Og der kom den, maskinen som skulle forflytte meg og et titalls andre personer videre til Værnes. LN-WIR landet fjellstøtt på banen og takset inn i et nydelig solvær og lett bris. 10 minutter senere entret vi flyet, og jeg fant meg raskt til rette i setet ved nødutgangen på høyre side. Flyvertinnen kom bort, tok den vanlige briefingen, og gikk i gang med velkomstmelding og sikkerhetsdemo. Kabinfaktor var på 60%.

Avgangen gikk knirkefritt, og med skjærgården i Vikna rett under oss, satte vi kurs mot TRD. Jeg er sikker på at vannet var så klart at hadde jeg sett etter, ville jeg kunne sett skreien der nede! Etter en 20 minutters tur, som jeg gjerne kunne tenkt meg lenger, var vi framme. Kom inn på en Visual Right base RWY 27, før vi landet mykt og takset bort til gammelterminalen. Jeg gikk rett opp i avgangshallen, og ventet på neste flight.

SK359 TRD-OSL
B738 LN-RRE
Seat 09C

Etter å ha surfet litt på nettet, hørt på musikk og vaset litt rundt, var det tid for boarding, eller, dvs at på TRD er det et eget boardingområde, dvs du scanner boardingpasset og går dit og venter, så er det bare å gå om bord når den tid er inne. Meget praktisk! Leste Dagbladet mens jeg ventet, og etter 20 minutter var vi om bord. Jeg må si jeg ble meget skuffet! Trangt var det, og de skinnsetene var ikke behagelige! Bytta plass med en eldre mann som heller ville sitte mot midtgangen, men liker å se ut når jeg flyr, så jeg brydde meg ikke om det. Kabinfaktoren var for øvrig på 85-90%. Oppdaga skjermer i taket, men de ble ikke brukt. Ellers var purser ikke i særlig topphumør, og det var ikke særlig fornøyelig å reise. Men kaffen smakte greit, og det var jo tross alt bare en 50 minutters tur. Bagasjen kom relativt raskt, og etter 20 min var jeg på flytoget inn mot Oslo. Kjøpte meg 7 dagers kort, da jeg hadde base på Grorud, og ville benytte banen mye! Tjente det fort inn.

Konserten var fantastisk! Det som også gjorde det til et høydepunkt, var det faktum at vi skulle ut på gamle ærverdige Fornebu! Det å se tårnet og noen av de gamle hangarene, gjorde meg blank i øynene! Kunne gjerne ha tenkt meg å se dette i storhetstiden til FBU, da det yret av trafikk der! De i reisefølget så dette, og syns det var litt morsomt. Jeg drog et par gamle røverhistorier fra forumet her for dem, til deres store fornøyelse; alle fikk seg en god latter!

02/04-2011
SK4122 OSL-BOO
B73G LN-TUI
Seat 12C

Etter 4 flotte og varme dager var det på tide å vende snuten nordover igjen. Tok flytoget opp til OSL kl 1535, og sjekket raskt inn. Var bra med folk i køen, så jeg var glad jeg var tidlig ute. Etter scanning av billett og sikkerhetssjekk var jeg på den andre siden. Viste for øvrig ikke legitimasjon en eneste gang under ferden, noe som egentlig var meget behagelig!

Fikk først en SMS om at det var 10 min forsinket, men dette ble raskt korrigert til 20 min. Dette skyldtes at LN-TUI var sen fra CDG, og i tillegg var det snag i cockpit. Et sete var løst. Dette ble fikset, boarding ble påbegynt, og på ny avgang pushet vi i fra Gate 32. Flyet hadde en kabinfaktor på 100%, samt en på klapp, så det var helt fullt. Vel opp i lufta tenkte jeg å prøve en sandwich, men jeg må si jeg ble skuffa! Den smakte rett og slett stygt! Men med Cola til gikk den da ned, og det smakte godt med kaffe etterpå. Besetningen var blidere på denne turen, selv om de for det meste var bakom gardina. Kl 1900 planta vi hjula på RWY 07 i BOO, og takset raskt inn på gate 18. Bagasjen kom relativt sent, og etter en kort drosjetur var jeg hjemme.

Konklusjon: Widerøe leverer som alltid varene sine. De er rett og slett et høydepunkt å reise med! SAS skuffet voldsomt denne gangen! Er ikke hver gang det skjer, men denne gangen skjedde det, og det var et stort hakk i plata for deres del! Men ellers var turen flott, og jeg kommer nok til å besøke Oslo snart igjen, muligens med DY.

Alle kommentarer settes pris på.
Old 04-05-2011, 13:27   #2
Polaris
Free Luigi

Default Re: RVK-TRD-OSL og OSL-BOO med konsertopplevelse imellom

Kan love deg at uansett hvilket selskap du flyr, så vil aldri B737 være det samme som å fly DHC8-100 i sommervær

Tror de skinnsetene på RRE/F/G er litt smak og behag, mange sterke meninger om de

Og fin rapport, nonetheless Artig med konsert!
Old 04-05-2011, 14:19   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Flott rapport, og ser du fikk LN-RRE, en av SAS sin torturkjerrer
Old 04-05-2011, 19:04   #4
eirikma
>>>>><<<<<

eirikma's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Kan love deg at uansett hvilket selskap du flyr, så vil aldri B737 være det samme som å fly DHC8-100 i sommervær
Den har jeg merket for lenge siden! Og jeg vet at du kan, som meg og BSSW, bekrefte at å sitte på klappsete er det beste du kan gjøre i den maskina! En flott stemning og utsikt i de små grønne. Kan jo for øvrig sende med et bilde fra innflygingen til VDS, en sommerdag for to år siden:

Flyplassen skimtes på høyresiden, "bakom" øya.

Takk for kommentarene!
Old 04-05-2011, 19:17   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Kjekt med en WF-rapport igjen - alltid hyggelig. (Forøvrig enig vedr. RRE & Co)

Posting Rules