Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-05-2011, 12:37   #1
MD80
Newcomer

SAS Flyforbindelse videre mistet pga teknisk feil på fly

Dette har jeg i og for seg tatt opp tidligere i en annen tråd, men da gikk jeg ikke nærmere inn på det som rammet meg, noe jeg tenkte å bruke denne tråden til. Torsdag forrige uke (28. april), mistet jeg flyet mitt videre fra Stockholm til Oslo, pga flyet mitt fra København til Stockholm ble i siste liten kansellert pga teknisk feil på flyet. Så var det bare å stille seg i kø hos Transfer Center på Kastrup for å få ombooket billetten til en senere avgang. Dessverre var det allerede en lang kø for å trekke kølapp og en enda lengre kø for de som allerede hadde trukket kølapp, så det tok sin tid før det ble min tur og jeg kunne bli ombooket.

Da viste det seg at jeg kunne bli ombooket til et fly til Stockholm som gikk kl 16.15 (opprinnelige avgangstid med det flyet som ble kansellert var 14.15). Flyet mitt videre til Oslo skulle gå 17.30. Jeg ville med andre ord akkurat miste flyet mitt videre.
Dem ville heller ikke hjelpe meg videre enn til Stockholm, av diverse grunner. Dette var pga jeg ike hadde bestilt gjennomgående billett, og at det var forskjellige priser på billettene. Jeg hadde bestilt SAS last minute-ungdomsbilletter dagen før (alle billettene var med SAS), og da var det heller ikke mulig å bestille gjennomgående billett.

Det jeg fikk tilbud om, var å enten bli ombooket på neste fly til Arlanda kl 16.15 og miste flyet mitt videre, eller få pengene refundert for denne enkeltstrekningen. Uten å ha noe særlig valg, ble sistnevnte alternativ valgt, og da var det bare å stille seg i kø hos billettkontoret til SAS på Kastrup. Der fikk jeg, etter mye om og men, ombooket billett direkte til Oslo i stedet og det uten noen ekstra kostnad. Det takket jeg jo ja til. Men jeg fikk ikke refundert for den ubrukte billetten Stockholm-Oslo.

Så, det jeg lurer på: Kan SAS gjøre dette? Altså, nekte meg hjelp videre enn til Stockholm pga teknisk feil på et av deres fly. Det er jo litt urettferdig at jeg skal bli skadelidende pga et av deres fly streiker. Og ettersom jeg hadde bestilt med SAS hele veien, trodde jeg saken skulle være grei. Jeg synes dette var en noe ubehagelig opplevelse, fordi nå er jeg redd for hva som kan skje hvis jeg mister en connection videre neste gang jeg er ute og reiser med et og samme flyselskap.
MD80 is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2011, 12:50   #2
ILS2
ScanFlyer Gold

Default Re: Flyforbindelse videre mistet pga teknisk feil på fly

SAS var i sin fulle rett da de i utgangspunktet ville booke deg på en ny avgang til Stockholm, som var deres plikt iht. kontrakten (billetten). At du har bestilt en videreforbindelse - om enn med samme selskap - på en separat billett, gir ikke SAS noe ansvar for å hjelpe deg når du mister denne avgangen. Det er derfor SAS tilbyr gjennomgående billetter, som oftest til en høyere pris. Da ville du - uten diskusjon - blitt ombooket slik at du kom deg til Oslo, og også fått dekket mat og hotell om dette var nødvendig.

Nå fikk du jo faktisk service utover det du kan forvente da du ble ombooket til Oslo, og du kan fortsatt kreve skatter og avgifter tilbakebetalt for den ubrukte ARN-OSL flighten. Jeg hadde ikke tatt meg bryet med å prøve å få refundert hele billetten, da jeg synes SAS strakk seg langt ved å booke deg direkte til OSL. Jeg har vært vitne til mange andre pax i samme situasjon som står med skjegget i postkassen og må ordne seg selv med hotell m.m., fordi videreforbindelsen på separat billett gikk fløyten.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2011, 13:42   #3
JoeW
ScanFlyer Rusty

#2 - hvorfor velger du å fly til OSL via ARN fra CPH (det virker som du ikke hadde ærender i STO?) - når det er plenty med avganger CPH-OSL, og fint burde kunne fått tak i en ungdomsbillett her også (eventuelt betalt for en billett med DY - to last minute ungdomsbilletter intra-skandinavia (CPH-ARN og ARN-OSL) nærmer seg jo hurtig selv en fullprisbillett hos DY...

Du kom deg til Oslo, og bør være mer enn glad til for det. Når du reiser på separate kontrakter må du eventuelt sjekke hva din reiseforsikring dekker, og hva slags minimumstid de setter mellom ankomst og avreise/check-in for neste fly...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2011, 13:47   #4
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Gouda, som jeg har, har 2 timer som minimum.
Old 04-05-2011, 14:12   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Stiller meg litt undrende til hele greia.
Hvorfor kjøpe to separate billetter, og hvorfor via Stockholm?
At SAS booket deg om til en direkteflight får du ta som goodwill. De kunne, med retten på sin side, gitt deg neste flight til Stockholm med konsekvens at du måtte kjøpt ny billett på ARN-OSL. Å kreve refusjon for et ubrukt segment i den situasjonen blir ganske banalt. I så fall bør selskapet kreve endringsgebyr av deg, siden du endrer fra CPH-ARN til CPH-OSL.
Skal man ha fordelene med refusjon og endring uten kostnad, ja da får man betale for fleksible billetter.
Skal man være garantert å komme fra A til C via B, så får man kjøpe gjennomgående billetter.
Forventer man at et flyselskap skal være smidig og rimelig, så må man være smidig og rimelig selv også.
Old 04-05-2011, 14:14   #6
MD80
Newcomer

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
#2 - hvorfor velger du å fly til OSL via ARN fra CPH (det virker som du ikke hadde ærender i STO?) - når det er plenty med avganger CPH-OSL, og fint burde kunne fått tak i en ungdomsbillett her også (eventuelt betalt for en billett med DY - to last minute ungdomsbilletter intra-skandinavia (CPH-ARN og ARN-OSL) nærmer seg jo hurtig selv en fullprisbillett hos DY...

Du kom deg til Oslo, og bør være mer enn glad til for det. Når du reiser på separate kontrakter må du eventuelt sjekke hva din reiseforsikring dekker, og hva slags minimumstid de setter mellom ankomst og avreise/check-in for neste fly...
Det finnes folk som ønsker å fly for å fly, og ikke nødvendigvis rekke et møte eller et ærend. Jeg valgte den reiseruten, fordi jeg hadde lyst til å teste ut Airbus A321, MD80 samt 737-400. Spesielt de to sistnevnte, før de blir faset ut fullstendig fra SAS.
Old 04-05-2011, 14:23   #7
JoeW
ScanFlyer Rusty

For all del, men da må du jo fortsatt forholde deg til at du kjøper en reise CPH-ARN og en reise ARN-OSL, og at disse bør ha en viss tid tid i mellom, tror min forsikring (Europeiske), i likhet med The Ticketors, krever to timer i slike tilfeller. Du har jo kjøpt en reise til ARN, ikke OSL (fra CPH, that is) - og SAS er dermed forpliktet til å ta deg til ARN. At du ikke lenger vil til ARN er egentlig SAS uvedkommende, og de tilbyr deg refusjon.

Gjennomgående reise CPH-ARN-OSL har aldri drukket opp når jeg har reist CPH-OSL med SK (jeg antar det ikke eksisterer) - og jeg har reist denne ruten nærmere 10 ganger bare siden nyttår.

Jeg forstår at det kan virke litt merkelig, og SAS var jo til og med smidige nok til å booke deg om direkte til Oslo. Da sier man tusen takk, og lærer til neste gang. Ikke?
Old 04-05-2011, 14:36   #8
MD80
Newcomer

Jeg har lært, men dette gjorde meg ganske nervøs for å oppleve noe slikt igjen. Jeg bruker som regel bestandig å ta forhåndsregler og oppfører meg ikke som disse amøbene man ser på på i "Airline" (tv-programmet som går på TVNorge) som mener det er deres RETT å komme på et fly, selv om de kommer for sent til gate. Selv trodde jeg hadde mitt på det tørre her, og ble igrunnen overrasket over at SAS ikke ville hjelpe meg videre til endedestinasjon. Det var jo heller ikke mulig å bestille gjennomgående billett med mellomlanding. Og jeg trodde jo at jeg hadde tilstrekkelig tid på Arlanda med 2t stop-over.
Old 04-05-2011, 14:44   #9
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Har du ikke gjennomgående bilett bør du anskaffe reiseforsikring, men da bør du ha 2-4 timer connection også. En kollega priset seg lykkelig for reiseforsikringen i helgen, da de mistet connection videre til OSL i New-York da de kom ifra Miami i helgen pga seint innkomende. SK hadde 3 biletter igjen i Eco ekstra til 15.000 kr stk. +overnatting....
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2011, 14:46   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Avhengig av reiseforsikringen din og hva slags vilkår det er i de, men hvis du beregnet mer enn 2t (eller hva nå kravet er) mellom flygningene så vil du normalt kunne ta i bruk forsikringen. Men det er isåfall en sak mellom deg og forsikringsselskapet. Fra flyselskapet sitt ståsted hadde du kjøpt en billett fra A til B og en billett fra B til C, og ikke A til C via B, og deres forpliktelser derfor stiller seg annerledes.

I ditt tilfelle er ditt eventuelle krav ovenfor flyselskapet vedrørende en ordinær forsinkelse, som her betyr en matbit hvis flyet er mer enn 2t forsinket

Men nå valgte i dette tilfellet SAS å ta til fornuften og være smidige, selv om du nødvendigvis ikke har juridisk krav på det.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2011, 14:54   #11
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

For øvrig er det overraskende mange som tror det er flyselskapets ansvar å ordne opp "fordi jeg har reiseforsikring". Fått høre den noen ganger.
Old 04-05-2011, 15:25   #12
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
For øvrig er det overraskende mange som tror det er flyselskapets ansvar å ordne opp "fordi jeg har reiseforsikring". Fått høre den noen ganger.
Og bedre blir det ikke når flyselskapet tilbyr kjøp av reiseforsikring i sin bookingløsning...
Old 04-05-2011, 19:33   #13
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD80 View Post
Jeg har lært, men dette gjorde meg ganske nervøs for å oppleve noe slikt igjen. Jeg bruker som regel bestandig å ta forhåndsregler og oppfører meg ikke som disse amøbene man ser på på i "Airline" (tv-programmet som går på TVNorge) som mener det er deres RETT å komme på et fly, selv om de kommer for sent til gate. Selv trodde jeg hadde mitt på det tørre her, og ble igrunnen overrasket over at SAS ikke ville hjelpe meg videre til endedestinasjon. Det var jo heller ikke mulig å bestille gjennomgående billett med mellomlanding. Og jeg trodde jo at jeg hadde tilstrekkelig tid på Arlanda med 2t stop-over.
Det vil alltid være mulig å kjøpe en gjennomgående billett, man da må man via et call senter og sikkert til en høyere pris.
I denne saken har SAS strukket seg betydelig lenger en de er forpliktet til. I ditt tilfelle ble du hjulpet til din endestasjon, som for de ansatte i CPH var ARN.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2011, 21:51   #14
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Flyselskapet har da erstatningsansvar for økonomiske tap pga. forsinkelse. Siterer http://forbrukerportalen.no/Publikas...#forsinkelser:
Quote:
Økonomisk tap opptil ca. kr 41.000,- kan kreves erstattet med hjemmel i luftfartsloven (innenlandsreiser) eller Montrealkonvensjonen/ Warszawakonvensjonen (utenlandsreiser). Økonomiske tap kan også kreves erstattes i forhold til alminnelige erstatningsrettslige regler. Økonomisk tap må dokumenteres. Et eksempel på økonomisk tap kan være at forsinkelsen medfører at du mister avgangen videre og må kjøpe ny billett.
Står imidlertid ingenting om hvor lang layover som kreves.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2011, 07:30   #15
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Man må jo kunne stole på reklamen om at sk er verdens mest punktlige selskap.

Ville ikke lagt ut på en slik tur uten min connection iht forsikringen (Gjensidige hadde bare 90 min). Men mener det vil være rimelig idiotisk av sk og ikke booke om en som mister en avgang pga feil på et sk-fly.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2011, 08:53   #16
MD80
Newcomer

Jeg var ikke den eneste som ble en smule forbannet på flyet over at dette skjedde. Men det løste seg jo heldigvis da.

Men dette får meg til å tenke på en annen ting. Min søster som bor i Australia kommer hjemom nå i sommer, har en nokså lang reiserute som involverer 2 mellomlandinger. Det var jeg som hjalp henne med bestillingen. Jeg bestilte en gjennomgående billett gjennom Ticket.no, med KLM/Malaysia Airlines oppover og KLM/Qantas på retur. Det jeg er litt bekymret for, er at det var visst kun 1 times connection på disse mellomlandingene. Kan dette bli et veldig stort problem visst flyet fra Perth ankommer Kuala Lumpur for sent, slik at hun mister flyet videre til Amsterdam? Må hun da kjøpe ny billett?
Old 05-05-2011, 09:07   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Men dette får meg til å tenke på en annen ting. Min søster som bor i Australia kommer hjemom nå i sommer, har en nokså lang reiserute som involverer 2 mellomlandinger. Det var jeg som hjalp henne med bestillingen. Jeg bestilte en gjennomgående billett gjennom Ticket.no, med KLM/Malaysia Airlines oppover og KLM/Qantas på retur. Det jeg er litt bekymret for, er at det var visst kun 1 times connection på disse mellomlandingene. Kan dette bli et veldig stort problem visst flyet fra Perth ankommer Kuala Lumpur for sent, slik at hun mister flyet videre til Amsterdam? Må hun da kjøpe ny billett?
Nei, så lenge det er gjennomgående billett er det flyselskapet sitt ansvar å ordne opp skulle hun liste en connection
Old 05-05-2011, 20:30   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Men mener det vil være rimelig idiotisk av sk og ikke booke om en som mister en avgang pga feil på et sk-fly.
Men det har de jo ikke gjort. Vår venn her var booket CPH-ARN-OSL på to forskjellige bestillinger, SAS booket han direkte CPH-OSL. Hva er problemet? At fyren ikke får flydd noen gamle flytyper? Tror ikke forsikringsselskapet ville gitt noe i erstatning for den unnskyldningen da han mest sannsynligvis landet på OSL før han skulle landet der dersom han hadde fløyet strekningen han var booket på

Quote:
Jeg var ikke den eneste som ble en smule forbannet på flyet over at dette skjedde.
Tror ikke noen av de andre på flyet ditt skulle reise CPH-ARN-OSL. At du ble en smule forbannet fordi du ikke fikk fly de flytypene du ville, er neppe noe SAS bryr seg med. Deres jobb er å få folk dit de skal så raskt som overhodet mulig når ting går gærnt. Og det gjorde de så absolutt her.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2011, 22:08   #19
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Men det har de jo ikke gjort. Vår venn her var booket CPH-ARN-OSL på to forskjellige bestillinger, SAS booket han direkte CPH-OSL. Hva er problemet? At fyren ikke får flydd noen gamle flytyper? Tror ikke forsikringsselskapet ville gitt noe i erstatning for den unnskyldningen da han mest sannsynligvis landet på OSL før han skulle landet der dersom han hadde fløyet strekningen han var booket på.
Ikke noe problem, men mange i tråden synes å mene det er urimelig at han i det hele tatt fikk reise til Oslo.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2011, 23:00   #20
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

SAS ombooket ham ikke til Oslo i direkte forstand. Han fikk refundert billetten til ARN, som man har krav på ved kanselleringer, og stakk deretter bort på billettkontoret og kjøpte en billett CPH-OSL for pengene. Han har altså ikke fått annet enn det han har krav på.

MD80: For å finne ut om det er mulig å få tilbake penger for ARN-OSL-legget er nok det letteste å kontakte forsikringsselskapet ditt.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules