Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-10-2005, 17:54   #1
sas-kr
Newcomer

Default Vil outsource flyvertinner

Da er det slutt på egne ansatte i cabinen, samme som Norwegian..
http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1142833.ece
sas-kr is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2005, 18:09   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Re: Vil outsource flyvertinner

Er det ikke MYT i Sverige som også sier opp mange nå i disse dager , for å ta inn "byråvertinner" til neste sommer ?

Vil vi ha det slik ,NOT
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2005, 19:51   #3
FBU
ScanFlyer Silver

Vi vil ikke ha det slik, hverken på bakken eller i lufta, men det virker som det desverre kommer til å bli normen!
(Ta til takke med mindre lønn, eller vi outsourcer dere) :devil
FBU is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2005, 19:54   #4
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Midlertidig ansatte på kontrakt er jo den nye trenden i mange bransjer, og det er vel det som også den nye Arbeidsmiljøloven åpner for fra nyttår? Eller har den nye regjeringen stoppet loven nå?
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2005, 19:54   #5
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Quote:
Originally posted by sas-kr
Da er det slutt på egne ansatte i cabinen, samme som Norwegian..
http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1142833.ece
Hvor står det at Norwegian ikke skal ha egne ansatte i kabinen?

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2005, 20:37   #6
sas-kr
Newcomer

Det står vel ikke skrevet noen steder, men jeg fikk jobb i kabinen og dagen
etter fikk jeg beskjed om at de skulle leie inn personell......
Old 26-10-2005, 21:08   #7
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING
Er det ikke MYT i Sverige som også sier opp mange nå i disse dager , for å ta inn "byråvertinner" til neste sommer ?

Vil vi ha det slik ,NOT
Det høres veldig snedig ut. En kompis av meg hadde sommerkontrakt på OSL for DK og fikk tilbud om fast jobb i GOT og CPH etter OSL kontrakten. Han takket ja til CPH base.
Old 26-10-2005, 21:29   #8
HMWK
ScanFlyer Molded

HMWK's Avatar

Etter det jeg har forstått skal det med outsourcing i cabinen bare være et prøveprosjekt for DY. Grunnet at mange nye ca har uteblitt fra jobb gang etter gang. Selvsagt skal de ha egene også. Det har ikke kommet noe indikasjoner om at de som er ansatt må finne seg andre jobber. Kanskje dette er en måte å finne de rette til jobben, slik som Manpower og andre vikarbyråer driver.
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2005, 22:20   #9
sas-kr
Newcomer

Ja da håper jeg at det stemmer, kan jo da være en mulighet at jeg får en tlf fra dem???
Old 26-10-2005, 22:37   #10
Flaps40
ScanFlyer Blue

Jeg ser ikke bare negativt på ordningen med ca på kontrakt. Det er vel ingen menneskerett å ha en slik jobb på livstid. Kontrakt gir mulighet for flere til å få prøve seg som CA. Ikke minst gir det mulighet for unge arbeidstakere fra land med lavere løønskrav å få seg en interessant jobb for en periode. Det kan jo være artig for dem som får prøve seg, samt gi verdifull internasjonal erfaring og penger inn til land som har mindre enn oss i fra før av.
Flaps40 is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2005, 23:19   #11
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

Color-Air var visstnok den første airline her til å bruke CC fra vikarbyrå.

Komfortabel ordning for "oppdragsgiver" - fordi byrået greitt nok tar betalt for arbeidsgiveravgift og sykepenger og overhead etc, men IKKE pensjon! Man tar inn personale på kortvarige kontrakter, og slipper arbeidsgiveransvar.

Altså har ikke en vikar de samme rettigheter som fast ansatte. Vikarer får sykepenger MENS de er i oppdrag, men hvis det avsluttes fredag og de blir syke lørdag er de ikke-ansatt og får minstetakst fra trygdekontoret.

Husker da CC i Color møtte opp til jobb en morgen og fikk vite at deres oppdrag var avsluttet over natten. De hadde intet sikkerhetsnett. Disse uheldige som ikke får fast jobb i et større selskap kalles Contract Workers = lut-og-kaldt-vann.

Dagens arbeidsliv minner om 30-tallet da mange sto med lua i hånda.

Mens de resterende i "fast jobb" må arbeide for 2-3 på kortere tid. - Og så klager vi bortskjemte kunder på "dårlig service"! Jeg tror ALLE egentlig ønsker å gjøre jobben sin godt, så hvorfor må det være sånn? Er jo en fysisk grense for hva som kan gjøres på x antall minutter av y antall ansatte. Tada.

Det går nå over stokk og stein, på alle områder.

Forestill dere 70-tallets "Fugledans" - populær på charter-destinasjoner. Når musikken gikk over en viss hastighet, måtte danserne gi opp. Sånn er det i dagens arbeidsliv. Mennesker klarer bare å utføre SÅ mye fysisk på gitt tid, og deretter må man erstatte dem med maskiner. Men kundene savner sårt den menneskelige kontakt - engang må pendelen svinge tilbake. Jeg venter spent.

Old 27-10-2005, 08:57   #12
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

I en verden hvor penger er gud og alle skal danse rundt gullkalven,betyr menneskeverd lite.Man skal ha en ikke ubetydelig fascistisk legning for å forsvare en slik "bruk og kast" mentalitet!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2005, 15:02   #13
Flaps40
ScanFlyer Blue

Default Replying to Topic 'Vil outsource flyvertinner'

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

I en verden hvor penger er gud og alle skal danse rundt gullkalven,betyr menneskeverd lite.Man skal ha en ikke ubetydelig fascistisk legning for å forsvare en slik "bruk og kast" mentalitet!
Det var sterke ord. Outsourcing er jo ikke særlig populært i det sosialdemokratiske Norge. Ei heller contracting. Derimot står fagforeningsvirksomhet med tilhørende beskyttelse av egne ansatte usedvanlig sterkt. Proteksjonisme og beskyttelse av egne særinteresser er ofte nært knyttet til faforenings arbeide. Jeg er glad arbeidslivets spilleregler er i endring på global basis, og ser her en mulighet for økt fleksibilitet, økt verdiskapning og at flere goder kan tilflyte mindre priviligerte arbeidstakere i land som ikke er så godt økonomisk stilt som oss. Mulig at det i noens øyne er å likestille med fascisme. For meg er det en form for solidaritet med de som ikke er født i det rike vesten.
Flaps40 is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2005, 15:18   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by Flaps40

For meg er det en form for solidaritet med de som ikke er født i det rike vesten.
Dette er vel et syn på outsourcing som er høyst ukonvensjonelt....

Quote:
Det var sterke ord. Outsourcing er jo ikke særlig populært i det sosialdemokratiske Norge. Ei heller contracting. Derimot står fagforeningsvirksomhet med tilhørende beskyttelse av egne ansatte usedvanlig sterkt. Proteksjonisme og beskyttelse av egne særinteresser er ofte nært knyttet til faforenings arbeide. Jeg er glad arbeidslivets spilleregler er i endring på global basis, og ser her en mulighet for økt fleksibilitet, økt verdiskapning og at flere goder kan tilflyte mindre priviligerte arbeidstakere i land som ikke er så godt økonomisk stilt som oss. Mulig at det i noens øyne er å likestille med fascisme.
Når det gjelder fagforeninger så er det klart at de er opptatt av egne interesser, men grunnen til at mange synes fagforeninger har mye for seg er for å skape en motvekt mot organiseringen på arbeidsgiversiden. Det er også et poeng at mange arbeidsgivere faktisk synes det er enklere å forholde seg til en eller flere fagforeninger enn å forhandle direkte med den enkelte ansatte.

Det er heller ikke så enkelt at mer fleksibilitet i arbeidslivet gir økt produktivitet og verdiskapning - derom strides de lærde. Fleksibilitet gjør det kanskje enklere for en bedrift å tilpasse egen produksjon til kortsiktige svingninger i etterspørselen, men det skaper også usikkerhet og kanskje mindre lojalitet blant egne ansatte. Det er ikke gitt at dette øker produktiviteten.

Proteksjonisme i verdenshandelen har vel ikke akkurat så mye direkte med fagforeninger å gjøre, men det er mulig at jeg ikke skjønner hva du forsøker å si her.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2005, 18:09   #15
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

Hmmm, solidaritet med de som ikke er født i rike vesten, men ikke med de i rike vesten som mister jobben? Litt selvmotsigende og merkelig bruk av begrepet.

Fagforening er visstnok et skjellsord i det kalde næringsliv. De BLE faktisk etablert som motvekt til utbyttingen av arbeidskraft for nesten hundre år siden. Amerikanerne eksporterer nå kurs i "union-busting" til Europa.

Jeg opplever at de fleste fagforeninger forstår at det er viktig å samarbeide med ledelsen for å sikre sine arbeidsplasser, men at de samtidig prøver å forklare ledelsen at gode arbeidsforhold gir et bedre produkt.

"Den vet best hvor skoen trykker, som har den på..."
Old 28-10-2005, 05:49   #16
OMW

Interessant! I fra Norwegian sin investor propectus kan man lese at:

"Outsourcing av tjenester
For å oppnå maksimal fleksibilitet har Selskapet outsourcet alt som ikke betraktes som
kjernevirksomhet for flyoperasjonen. Dette gjelder eksempelvis all håndtering av passasjerer på bakken. Dette gjør det enklere å starte, endre eller nedlegge ruter fordi en ny destinasjon ikke krever etablering av nytt personal og materiell på flyplassen. Ved å ha fleksibilitet til å kjøpe denne type tjenester oppnår Selskapet lave kostnader på bakketjenestene."

Spennende å se hva konklusjonen blir med outsourcing av kabinpersonale også..
OMW is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2005, 12:43   #17
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

TOS hadde et godt resonnert innlegg.
Jeg er langtfra noen sosialdemokrat,men hadde det ikke vært for fagforeninger opp gjennom årene,så hadde vårt vestlige samfunn aldri eksistert! Hvis noen tror at lørdagsfri,36-timers arbeidsuke,ferie,sykepenger,etc.,etc. bare kom "rekende på en fjøl" så får de tro omigjen! Ingen velmente og gavmilde ordninger levert uoppfordret av arbeidsgivere og makthavere.Snarere tvert imot!
Samfunn hvor mindre gruppers interesser føles truet av større gruppers interesser har vært grobunn for fascisme i all tid.Det har vært en skarp dreining MOT velferdsordninger og arbeidstakerinteresser før Reagan og Thatcher,men det var under disses styre at hatet blusset opp for fullt.Solidaritet krever skattlegging i de vestlige samfunn og det er en uting for dem som vil ha mest mulig profitt.Drit i andre menneskers velbefinnende og interesser."JEG skal tjene mest mulig,til helvete med dem som står i veien"!
Outsourcing skaper INGEN solidaritet med noen,snarere tvert imot;det blir hver mann for seg selv,drit i naboen.Han får klare seg sjøl!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2005, 15:34   #18
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally posted by Flaps40

Jeg er glad arbeidslivets spilleregler er i endring på global basis, og ser her en mulighet for økt fleksibilitet, økt verdiskapning og at flere goder kan tilflyte mindre priviligerte arbeidstakere i land som ikke er så godt økonomisk stilt som oss. Mulig at det i noens øyne er å likestille med fascisme. For meg er det en form for solidaritet med de som ikke er født i det rike vesten.
Ja det hoeres fint ut, men du snakker om arbeidets spilleregler og nevner kun de positive sidene, hva med det faktum at masse jobber "outsources" til land som ikke har arbeidsmiljoevern, og hvor de som ikke er saa godt oekonomisk stilt som oss, for muligheten til aa bli utsatt for alle farer ingen i det rike vesten noensinne vil. Dessverre vet jeg hva jeg snakker om, jeg samler daglig inn Data om brystkreft tilfeller blant fabrikkarbeidere i Shanghai, og tallene er mildt sagt skremmende.....og jeg kan ikke si meg mere enig med FBU4EVER, ordet facisme er paa sin plass, kanskje en noe mild betegnelse.....ihvertfall har det ingenting med solidaritet aa gjoere....
Old 28-10-2005, 17:30   #19
Isbamse
ScanFlyer Molded

Globalisering er fint, men til hvilken pris? det burde være krav til arbeidsmiljø, arbeidstid etc på ting som importeres til vesten. Kina har uansett en så stor fordel mht lønnsnivå og arbeidstid at de vil kunne eksportere så det griner.

Stadig outsourcing av tjenester skaper behov for kontrollbyråkrati, dårligere arbeidsmiljø, fare for stadig krangel med de ansatte etc...

Fagforeninger er etter min mening ikke å ødelegge et marked, men å skape et rettferdig et. Markedet er basert på transaksjoner mellom likeverdige parter, og fagforeninger er med på å gjøre arbeidstakerne likeverdige mer arbeidsgiverne. Selvsagt finnes det bakstreverske fagforeninger, men det er ikke et argument mot dem som sådan.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2005, 19:43   #20
OMW

En liten sidenote: i kapitalismens hjemland er faktisk fagforening for skjellsord å regne rett som det er. Det er nok mange (selv arbeidere som klager over forhold på arbeidsplassen) som glemmer at fagforeninger som regel er her for å beskytte dine interesser. På lik linje med Konkurransetilsynet
OMW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules