![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Sep 2005
Posts: 13
|
![]()
Da er det slutt på egne ansatte i cabinen, samme som Norwegian..
http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1142833.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Er det ikke MYT i Sverige som også sier opp mange nå i disse dager , for å ta inn "byråvertinner" til neste sommer ?
Vil vi ha det slik ,NOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
|
![]()
Vi vil ikke ha det slik, hverken på bakken eller i lufta, men det virker som det desverre kommer til å bli normen!
(Ta til takke med mindre lønn, eller vi outsourcer dere) ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Midlertidig ansatte på kontrakt er jo den nye trenden i mange bransjer, og det er vel det som også den nye Arbeidsmiljøloven åpner for fra nyttår? Eller har den nye regjeringen stoppet loven nå?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
Join Date: Sep 2005
Posts: 13
|
![]() Det står vel ikke skrevet noen steder, men jeg fikk jobb i kabinen og dagen etter fikk jeg beskjed om at de skulle leie inn personell...... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Etter det jeg har forstått skal det med outsourcing i cabinen bare være et prøveprosjekt for DY. Grunnet at mange nye ca har uteblitt fra jobb gang etter gang. Selvsagt skal de ha egene også. Det har ikke kommet noe indikasjoner om at de som er ansatt må finne seg andre jobber. Kanskje dette er en måte å finne de rette til jobben, slik som Manpower og andre vikarbyråer driver.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
Join Date: Sep 2005
Posts: 13
|
![]()
Ja da håper jeg at det stemmer, kan jo da være en mulighet at jeg får en tlf fra dem???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]()
Jeg ser ikke bare negativt på ordningen med ca på kontrakt. Det er vel ingen menneskerett å ha en slik jobb på livstid. Kontrakt gir mulighet for flere til å få prøve seg som CA. Ikke minst gir det mulighet for unge arbeidstakere fra land med lavere løønskrav å få seg en interessant jobb for en periode. Det kan jo være artig for dem som får prøve seg, samt gi verdifull internasjonal erfaring og penger inn til land som har mindre enn oss i fra før av.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Color-Air var visstnok den første airline her til å bruke CC fra vikarbyrå.
Komfortabel ordning for "oppdragsgiver" - fordi byrået greitt nok tar betalt for arbeidsgiveravgift og sykepenger og overhead etc, men IKKE pensjon! Man tar inn personale på kortvarige kontrakter, og slipper arbeidsgiveransvar. Altså har ikke en vikar de samme rettigheter som fast ansatte. Vikarer får sykepenger MENS de er i oppdrag, men hvis det avsluttes fredag og de blir syke lørdag er de ikke-ansatt og får minstetakst fra trygdekontoret. Husker da CC i Color møtte opp til jobb en morgen og fikk vite at deres oppdrag var avsluttet over natten. De hadde intet sikkerhetsnett. Disse uheldige som ikke får fast jobb i et større selskap kalles Contract Workers = lut-og-kaldt-vann. Dagens arbeidsliv minner om 30-tallet da mange sto med lua i hånda. Mens de resterende i "fast jobb" må arbeide for 2-3 på kortere tid. - Og så klager vi bortskjemte kunder på "dårlig service"! Jeg tror ALLE egentlig ønsker å gjøre jobben sin godt, så hvorfor må det være sånn? Er jo en fysisk grense for hva som kan gjøres på x antall minutter av y antall ansatte. Tada. Det går nå over stokk og stein, på alle områder. Forestill dere 70-tallets "Fugledans" - populær på charter-destinasjoner. Når musikken gikk over en viss hastighet, måtte danserne gi opp. Sånn er det i dagens arbeidsliv. Mennesker klarer bare å utføre SÅ mye fysisk på gitt tid, og deretter må man erstatte dem med maskiner. Men kundene savner sårt den menneskelige kontakt - engang må pendelen svinge tilbake. Jeg venter spent. ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
I en verden hvor penger er gud og alle skal danse rundt gullkalven,betyr menneskeverd lite.Man skal ha en ikke ubetydelig fascistisk legning for å forsvare en slik "bruk og kast" mentalitet!
![]()
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
Det er heller ikke så enkelt at mer fleksibilitet i arbeidslivet gir økt produktivitet og verdiskapning - derom strides de lærde. Fleksibilitet gjør det kanskje enklere for en bedrift å tilpasse egen produksjon til kortsiktige svingninger i etterspørselen, men det skaper også usikkerhet og kanskje mindre lojalitet blant egne ansatte. Det er ikke gitt at dette øker produktiviteten. Proteksjonisme i verdenshandelen har vel ikke akkurat så mye direkte med fagforeninger å gjøre, men det er mulig at jeg ikke skjønner hva du forsøker å si her. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Hmmm, solidaritet med de som ikke er født i rike vesten, men ikke med de i rike vesten som mister jobben? Litt selvmotsigende og merkelig bruk av begrepet.
Fagforening er visstnok et skjellsord i det kalde næringsliv. De BLE faktisk etablert som motvekt til utbyttingen av arbeidskraft for nesten hundre år siden. Amerikanerne eksporterer nå kurs i "union-busting" til Europa. Jeg opplever at de fleste fagforeninger forstår at det er viktig å samarbeide med ledelsen for å sikre sine arbeidsplasser, men at de samtidig prøver å forklare ledelsen at gode arbeidsforhold gir et bedre produkt. "Den vet best hvor skoen trykker, som har den på..." ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]()
Interessant! I fra Norwegian sin investor propectus kan man lese at:
"Outsourcing av tjenester For å oppnå maksimal fleksibilitet har Selskapet outsourcet alt som ikke betraktes som kjernevirksomhet for flyoperasjonen. Dette gjelder eksempelvis all håndtering av passasjerer på bakken. Dette gjør det enklere å starte, endre eller nedlegge ruter fordi en ny destinasjon ikke krever etablering av nytt personal og materiell på flyplassen. Ved å ha fleksibilitet til å kjøpe denne type tjenester oppnår Selskapet lave kostnader på bakketjenestene." Spennende å se hva konklusjonen blir med outsourcing av kabinpersonale også.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
TOS hadde et godt resonnert innlegg.
Jeg er langtfra noen sosialdemokrat,men hadde det ikke vært for fagforeninger opp gjennom årene,så hadde vårt vestlige samfunn aldri eksistert! Hvis noen tror at lørdagsfri,36-timers arbeidsuke,ferie,sykepenger,etc.,etc. bare kom "rekende på en fjøl" så får de tro omigjen! Ingen velmente og gavmilde ordninger levert uoppfordret av arbeidsgivere og makthavere.Snarere tvert imot! Samfunn hvor mindre gruppers interesser føles truet av større gruppers interesser har vært grobunn for fascisme i all tid.Det har vært en skarp dreining MOT velferdsordninger og arbeidstakerinteresser før Reagan og Thatcher,men det var under disses styre at hatet blusset opp for fullt.Solidaritet krever skattlegging i de vestlige samfunn og det er en uting for dem som vil ha mest mulig profitt.Drit i andre menneskers velbefinnende og interesser."JEG skal tjene mest mulig,til helvete med dem som står i veien"! Outsourcing skaper INGEN solidaritet med noen,snarere tvert imot;det blir hver mann for seg selv,drit i naboen.Han får klare seg sjøl! ![]()
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,929
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
|
![]()
Globalisering er fint, men til hvilken pris? det burde være krav til arbeidsmiljø, arbeidstid etc på ting som importeres til vesten. Kina har uansett en så stor fordel mht lønnsnivå og arbeidstid at de vil kunne eksportere så det griner.
Stadig outsourcing av tjenester skaper behov for kontrollbyråkrati, dårligere arbeidsmiljø, fare for stadig krangel med de ansatte etc... Fagforeninger er etter min mening ikke å ødelegge et marked, men å skape et rettferdig et. Markedet er basert på transaksjoner mellom likeverdige parter, og fagforeninger er med på å gjøre arbeidstakerne likeverdige mer arbeidsgiverne. Selvsagt finnes det bakstreverske fagforeninger, men det er ikke et argument mot dem som sådan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]()
En liten sidenote: i kapitalismens hjemland er faktisk fagforening for skjellsord å regne rett som det er. Det er nok mange (selv arbeidere som klager over forhold på arbeidsplassen) som glemmer at fagforeninger som regel er her for å beskytte dine interesser. På lik linje med Konkurransetilsynet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS vurderer outsource også litt større fly | RIBRO | Flyforum | 12 | 20-02-2015 22:31 |
Finnair: -30 M€ i 2011 - Vurderer outsource all Europeisk trafikk | Someone | Flyforum | 54 | 20-06-2013 13:55 |
Slik sjamrerer du flyvertinner | Bizflyer | Småprat | 2 | 01-09-2012 22:18 |
Flyselskap vil ha penere flyvertinner | Concorde | Flyforum | 10 | 04-08-2009 11:26 |