![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,296
|
![]()
http://www.airliners.net/open.file/936171/M/
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
|
![]()
Når man snakker om jet-liners, er det absolutt ingen som kan måle seg med -62/-63.
BASTA !!!!!!! Vakrest i klassen. ![]()
__________________
Ole Bjørn Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,558
|
![]()
Aldeles korrekt , for ikek snakke om hvor behagelige disse var å fly med!javascript:smilie('
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,296
|
![]()
Store fine vinduer hadde de også...et savn!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
Hvor mange selskaper var det egentlig som opererte med DC-8-63 (et av mine favorittfly) i Norden? Selv husker jeg følgende:
SAS Scanair Icelandair Loftleidir (og International Air Bahama) Sterling Var det flere? DC-8-62: SAS Scanair Finnair Kar-Air Flere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
|
![]()
Jeg mente Kar-Air bare hadde -50 og ikke -62!?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Joda, Kar Air hadde -62.
Så langt jeg kan se stemmer lista til raider 66. Men tilbake til den herlige N8630 som International Air Bahamas brukte. Den ene nydelig sommerdagen jeg har sett den komme inn over Torvøya mot bane 06, lå jeg og plasket i vannet sammen med kameratene mine i sommerferien. Det var nydelig utsikt, det!!! Dessverre lenge før jeg begynte å fotografere fly. Må ha vært sommeren 75 eller 76, kanskje...
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,296
|
![]()
Hva gjorde denen fuglen i Skandinavia. Rute eller charterflyvninger?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Den kom på Loftleidirs vanlige rute KEF-FBU-ARN. Det er få av de faste rutene til FBU som sett over tid hadde større variasjon i bruk av "vikarer", oftest var det fly leaset fra Seabord eller ONA, men dette var definitvt den beste av dem alle!!!
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,296
|
![]()
Takk takk. Hva du ikke vet om fly til og fra FBU er vel ike verdt å vite...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
Og noen år senere var det fortsatt islendingene som kom med godbitene til FBU mener nå jeg. Var alltid interessant å se hva FI kom med til/fra Keflavik og Stockholm/Arlanda de dagene i uke hvor det var trafikk med selskapet. Det varierte mellom B 727-100C, B 727-200, DC-8-55, DC-8-63 og rosinen i pølsa etter min mening - DC-8-71 i ONA farger (Overseas National Airlines) med FI titler og logo. Husker at den dagen føltes som julaften og 17. mai på en gang (er jeg miljøskadet?). Etter hvert ble det jo standardisering med B 737-400 og B 757-200 - ikke like spennende dager da synes jeg.
Enig i at Fellowship/OJB har tilført dette forumet mye og håper han og alle andre også gjør dette i fremtiden. Icelandair opererte jo også en DC-10-30CF og en B 747-100 (og en L-1011 Tristar med ATA dekor og Icelandair titler) i korte perioder. Er det noen som har sett noen av disse i kongeriket? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,296
|
![]()
10`ern kom vel fra Air Florida og ble vel brukt i et slags samarbeid?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
10ern (en -30CF)hadde reg N1035F (c/n 46992, l/n 261) og Loftleidir leaset denne fra Seabord World Airlines (SWA), første gang 03.01.79, deretter en liten til Garuda i Indonesia før den kom tilbake til Loftleidir i nov 79. I mars 1980 ble flyet returnert til SWA. Deretterble det blant annet leaset til Air Florida i flere runder. Det er høyst sannsynlig at flyet (som ble produert for Overseas National Airways - ONA) ble brukt på Air Floridas europaruter (blant annet til GEN) så lenge det varte. Flyet flyr så vidt jeg vet nå hos FedEx som N304FE og er døpt "Alison".
Da flyet opererte for Loftleidir hadde det Icelandair dekor og logo, men Icelandic Icelandair titler. Har aldri hørt at dette flyet ble brukt på FBU-ruten, men man vet jo aldri. Jeg så den i alle fall aldri her til lands. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,252
|
![]() Quote:
Med utgangspunkt i blant annet dette bildet, så kan man jo godt si at dagens "moderne" design på flyene i grunn er utelukkende retro. Noe å tenke på for dem som har lite til over for "myke moderne linjer". ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]()
FI fløj også med Lakers DC10-10 da DC10 efter ORD crashet blev forbudt at flyve til USA
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,296
|
![]()
Enig med Blubird...dette lignet veldig på bmi og Monarch!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
62'ern hadde fine proporsjoner og fløy støtt og komfortabelt.
63'ern var forlenget bak vingen, og ville i visse typer turbulens "logre med halen". Den hadde installert "yaw-damper" for å bøte på dette, men likevel ble noen turer en utfordring for de som jobbet i bakre galley... (Yaw er bevegelse rundt loddrett akse.) Beskrivelse av "morsomme" hendelser herfra kommer senere. ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,766
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,379
|
![]()
Kanskje ikke så rart. Den bar registreringen TF-FLE....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Heathrow T1 selges bit for bit | Someone | Småprat | 4 | 07-06-2017 23:51 |
April 1975: Ut av landet, sporløst borte | gustavf | Flyhistorisk forum | 9 | 07-12-2010 14:39 |
En liten bit av 06 | sail4fun | Flyhistorisk forum | 8 | 12-05-2008 16:35 |
Ukens retro go`bit... | EB | Flyforum | 0 | 16-01-2006 06:29 |