Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-10-2005, 20:47   #1
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,296
Default En go`bit fra 1975

http://www.airliners.net/open.file/936171/M/
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2005, 09:21   #2
Olebno
ScanFlyer Gold
 
Olebno's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
Default Re: En go`bit fra 1975

Når man snakker om jet-liners, er det absolutt ingen som kan måle seg med -62/-63.
BASTA !!!!!!! Vakrest i klassen.

__________________
Ole Bjørn Jensen
Olebno is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2005, 09:47   #3
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,558
Default Re: En go`bit fra 1975

Aldeles korrekt , for ikek snakke om hvor behagelige disse var å fly med!javascript:smilie('');
OJB is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2005, 14:24   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,296
Default Re: En go`bit fra 1975

Store fine vinduer hadde de også...et savn!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2005, 18:30   #5
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
Default Re: En go`bit fra 1975

Quote:
Originally posted by EB
Store fine vinduer hadde de også...et savn!!!
Og store fine vinduer kommer tilbake !!!...Dreamliner for stoerre vinduer en DC-8 hadde
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2005, 23:23   #6
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
Default Re: En go`bit fra 1975

Hvor mange selskaper var det egentlig som opererte med DC-8-63 (et av mine favorittfly) i Norden? Selv husker jeg følgende:
SAS
Scanair
Icelandair
Loftleidir (og International Air Bahama)
Sterling
Var det flere?

DC-8-62:
SAS
Scanair
Finnair
Kar-Air
Flere?
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2005, 00:52   #7
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
Default Re: En go`bit fra 1975

Jeg mente Kar-Air bare hadde -50 og ikke -62!?

: VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2005, 01:02   #8
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
Default Re: En go`bit fra 1975

Joda, Kar Air hadde -62.

Så langt jeg kan se stemmer lista til raider 66.

Men tilbake til den herlige N8630 som International Air Bahamas brukte. Den ene nydelig sommerdagen jeg har sett den komme inn over Torvøya mot bane 06, lå jeg og plasket i vannet sammen med kameratene mine i sommerferien. Det var nydelig utsikt, det!!! Dessverre lenge før jeg begynte å fotografere fly. Må ha vært sommeren 75 eller 76, kanskje...
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2005, 08:45   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,296
Default Re: En go`bit fra 1975

Hva gjorde denen fuglen i Skandinavia. Rute eller charterflyvninger?
EB is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2005, 18:43   #10
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
Default Re: En go`bit fra 1975

Den kom på Loftleidirs vanlige rute KEF-FBU-ARN. Det er få av de faste rutene til FBU som sett over tid hadde større variasjon i bruk av "vikarer", oftest var det fly leaset fra Seabord eller ONA, men dette var definitvt den beste av dem alle!!!
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2005, 08:14   #11
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,296
Default Re: En go`bit fra 1975

Takk takk. Hva du ikke vet om fly til og fra FBU er vel ike verdt å vite...
EB is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2005, 11:33   #12
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
Default Re: En go`bit fra 1975

Og noen år senere var det fortsatt islendingene som kom med godbitene til FBU mener nå jeg. Var alltid interessant å se hva FI kom med til/fra Keflavik og Stockholm/Arlanda de dagene i uke hvor det var trafikk med selskapet. Det varierte mellom B 727-100C, B 727-200, DC-8-55, DC-8-63 og rosinen i pølsa etter min mening - DC-8-71 i ONA farger (Overseas National Airlines) med FI titler og logo. Husker at den dagen føltes som julaften og 17. mai på en gang (er jeg miljøskadet?). Etter hvert ble det jo standardisering med B 737-400 og B 757-200 - ikke like spennende dager da synes jeg.
Enig i at Fellowship/OJB har tilført dette forumet mye og håper han og alle andre også gjør dette i fremtiden.
Icelandair opererte jo også en DC-10-30CF og en B 747-100 (og en L-1011 Tristar med ATA dekor og Icelandair titler) i korte perioder. Er det noen som har sett noen av disse i kongeriket?
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2005, 14:17   #13
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,296
Default Re: En go`bit fra 1975

10`ern kom vel fra Air Florida og ble vel brukt i et slags samarbeid?
EB is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2005, 15:22   #14
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
Default Re: En go`bit fra 1975

10ern (en -30CF)hadde reg N1035F (c/n 46992, l/n 261) og Loftleidir leaset denne fra Seabord World Airlines (SWA), første gang 03.01.79, deretter en liten til Garuda i Indonesia før den kom tilbake til Loftleidir i nov 79. I mars 1980 ble flyet returnert til SWA. Deretterble det blant annet leaset til Air Florida i flere runder. Det er høyst sannsynlig at flyet (som ble produert for Overseas National Airways - ONA) ble brukt på Air Floridas europaruter (blant annet til GEN) så lenge det varte. Flyet flyr så vidt jeg vet nå hos FedEx som N304FE og er døpt "Alison".
Da flyet opererte for Loftleidir hadde det Icelandair dekor og logo, men Icelandic Icelandair titler.
Har aldri hørt at dette flyet ble brukt på FBU-ruten, men man vet jo aldri. Jeg så den i alle fall aldri her til lands.
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2005, 16:22   #15
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,252
Default Re: En go`bit fra 1975

Quote:
Originally posted by EB
http://www.airliners.net/open.file/936171/M/

Med utgangspunkt i blant annet dette bildet, så kan man jo godt si at dagens "moderne" design på flyene i grunn er utelukkende retro. Noe å tenke på for dem som har lite til over for "myke moderne linjer".
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2005, 16:34   #16
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Re: En go`bit fra 1975

FI fløj også med Lakers DC10-10 da DC10 efter ORD crashet blev forbudt at flyve til USA
Guest is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2005, 17:20   #17
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,296
Default Re: En go`bit fra 1975

Enig med Blubird...dette lignet veldig på bmi og Monarch!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2005, 20:37   #18
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Replying to Topic 'En go`bit fra 1975'

62'ern hadde fine proporsjoner og fløy støtt og komfortabelt.

63'ern var forlenget bak vingen, og ville i visse typer turbulens "logre med halen". Den hadde installert "yaw-damper" for å bøte på dette, men likevel ble noen turer en utfordring for de som jobbet i bakre galley... (Yaw er bevegelse rundt loddrett akse.)

Beskrivelse av "morsomme" hendelser herfra kommer senere.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2014, 16:23   #19
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,766
Default Re: En go`bit fra 1975

Blåser inn et sort/hvitt bilde fra en FB gruppe. Legg merke til halen, har samme halelogo som dagens FI
krølle is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2014, 16:29   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,379
Default Re: En go`bit fra 1975

Kanskje ikke så rart. Den bar registreringen TF-FLE....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Heathrow T1 selges bit for bit Someone Småprat 4 07-06-2017 23:51
April 1975: Ut av landet, sporløst borte gustavf Flyhistorisk forum 9 07-12-2010 14:39
En liten bit av 06 sail4fun Flyhistorisk forum 8 12-05-2008 16:35
Ukens retro go`bit... EB Flyforum 0 16-01-2006 06:29


All times are GMT +2. The time now is 19:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.