Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-02-2011, 21:12   #1
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Default Odd Birger er Gaddafis privatflyger

Pensjonert SAS pilot Odd Birger Johansen er Libyas diktator Gaddafis privat pilot http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/o...t-3424190.html
Old 22-02-2011, 21:20   #2
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Default Re: Odd Birger er Gaddafis privatflyger

Oj, hva skal man si?

Det virker som han har små problemer med å jobbe for en diktator som skyter sitt eget folk. Ikke bra!!
A346 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2011, 09:40   #3
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Oj, hva skal man si?

Det virker som han har små problemer med å jobbe for en diktator som skyter sitt eget folk. Ikke bra!!
Det var akkurat den tanken som slo meg også... Men nå som det er krise der nede, sier han at det begynner å brenne under beina på ham, og nå vil han hjem. Jaja. Enough said.
Old 23-02-2011, 09:45   #4
Polaris
Free Luigi

Thumbs up for å dømme folk fra en avisartikkel Dessuten er heldigvis ikke alle mennesker i verden NU'ere med prinsipper så rene og lite virkelighetstro at det halve kunne vært nok - det finnes ikke en eneste fasit som sier at det er den korrekte måten å leve livet på...
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2011, 09:53   #5
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Thumbs up for å dømme folk fra en avisartikkel Dessuten er heldigvis ikke alle mennesker i verden NU'ere med prinsipper så rene og lite virkelighetstro at det halve kunne vært nok - det finnes ikke en eneste fasit som sier at det er den korrekte måten å leve livet på...
Polaris er kjapt ute med fyrverkeriet, som vanlig...

Jeg vet ikke hva en NU'er er engang, jeg Men synes nok ikke at det å fly en av verdens jævligste diktatorer rundt fra sted til sted i luksusflyet hans kvalifiserer til pallplassering blant verdens mest hederlige yrker.

Så da er vel jeg en NU'er jeg da, hva nå det måtte være.
Old 23-02-2011, 09:58   #6
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Quote:
Nei, man skal kanskje ikke dømme noen etter en avisartikkel, men bare det at han jobber for en diktator som igjennom mer enn 40 år har undertrykket sitt eget folk, og nå sist sender leiesoldater og kampfly mot sine egne, ja det sier litt om en person. Mulig det er TV2 som har vinklet artikkelen for å få han frem i et dårlig lys, men å skryte av sine egne ferdigheter som har gitt han denne jobben, ja det synes jeg er ganske smakløst sånn situasjonen er nå. Jeg håper for hans del at han også fordømte Gaddafis regime, men at TV2 valgte å utelate dette. Sikker er jeg neimen ikke...
Old 23-02-2011, 10:05   #7
Egenes
ScanFlyer Gold

Statoil har/hadde kontor i Libya, og har eierandeler i noen brønner. Bør vi som handler på Statoil stasjoner ha problemer med å handle der?
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2011, 10:15   #8
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Quote:
Originally Posted by Egenes View Post
Statoil har/hadde kontor i Libya, og har eierandeler i noen brønner. Bør vi som handler på Statoil stasjoner ha problemer med å handle der?
Nå er det vel dessverre sånn at å "boikotte" Statoil for å benytte Shell eller Esso er valget mellom pest eller kolera. Alle i oljebransjen driver tvilsom butikk på en eller annen måte, men vi er avhengig av deres produkter.

At Odd Birger er nødt til å jobbe for en gal diktator som gir f... i menneskerettigheter og demokrati, det er vel heller tvilsomt. Å ta en slik jobb er i min bok total mangel på dømmekraft.
Old 23-02-2011, 10:56   #9
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Spantax View Post
Polaris er kjapt ute med fyrverkeriet, som vanlig...

Jeg vet ikke hva en NU'er er engang, jeg Men synes nok ikke at det å fly en av verdens jævligste diktatorer rundt fra sted til sted i luksusflyet hans kvalifiserer til pallplassering blant verdens mest hederlige yrker.

Så da er vel jeg en NU'er jeg da, hva nå det måtte være.
Hvem var det som først begynte å legge fram krasse påstander om andre på bakgrunn av en avisartikkel? Ser ikke helt hvordan jeg har noe fyrverkeri i den sammenheng...

NU - natur og ungdom.
Old 23-02-2011, 11:49   #10
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Quote:
Hvem var det som først begynte å legge fram krasse påstander om andre på bakgrunn av en avisartikkel? Ser ikke helt hvordan jeg har noe fyrverkeri i den sammenheng...

NU - natur og ungdom.
Det var gnålet om "prinsipper så rene og lite virkelighetstro" osv som utløste fyrverkerikommentaren. Du går for full nedsabling av motdebattanter, i stedet for å komme med noen glupe formuleringer til støtte for diktator-piloten.

Kan love deg at jeg ikke har noe med NU å gjøre, og deres virksomhet interesserer meg midt i ryggen. Og det var heller ikke miljø-aspektet som fikk meg til å reagere på denne avisartikkelen, hvis det var det du trodde.

Hvis jeg kan få lov å dra denne debatten litt tilbake igjen on topic, så hadde det vært interessant om TV2 i stedet for å lage et sånn "WOW, nordmann flyr Gadaffi - så kult" intervju, hadde stilt ham noen kritiske spørsmål. Det hadde for eksempel vært spennende å høre litt om hvilke refleksjoner han har gjort seg rundt det å fly og være så tett på en av verdens aller verste diktatorer. Men det er vel for mye forlangt.
Old 23-02-2011, 13:18   #11
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Spantax View Post
Det var gnålet om "prinsipper så rene og lite virkelighetstro" osv som utløste fyrverkerikommentaren. Du går for full nedsabling av motdebattanter, i stedet for å komme med noen glupe formuleringer til støtte for diktator-piloten.
Gnål?
Og forøvrig var det ikke siktet mot mine meddebattanter, men en generell kommentar om samfunnet i sin store generalitet.`
Old 23-02-2011, 14:47   #12
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Quote:
Gnål?
Og forøvrig var det ikke siktet mot mine meddebattanter, men en generell kommentar om samfunnet i sin store generalitet.`
Åja. Det var ikke helt klart for meg at det var samfunnet i sin helhet vi debatterte i dag

Ellers enig i at man ikke skal dømme folk ut fra en tynn nettartikkel - men hvordan i svarte skal vi kunne diskutere noe som helst, hvis vi ikke skal forholde oss til det som faktisk står skrevet... Essensen her var: Norsk eks-SAS-pilot flyr Gadhaffi men er nå redd og vil hjem. Han har nok en mer interessant livshistorie, karen - men den får vi kanskje når han er trygt nede på norsk jord igjen.

Jeg lurer også på hvilke refleksjoner man gjør seg som pilot når man får jobbtilbud fra en som har innrømmet å ha stått bak en av flyhistoriens verste og mest omtalte terroraksjoner.
Old 23-02-2011, 15:20   #13
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Jeg har litt vanskelig for å skjønne hvordan noen egentlig kan støtte han som jobber for en diktator. Jeg antar at denne Odd Birger er klar over hvem hans arbeidsgiver var før han startet i jobben, noe som vel viser til, ja noen nevner det over meg, dårlig dømmekraft. Hvis det var slik at det kun var en pilotjobb igjen i verden, og det var en grusom diktator som tilbød en arbeidsplass, så tror jeg kanskje jeg hadde skiftet karriere.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2011, 15:21   #14
Egenes
ScanFlyer Gold

Da jeg så intervjuet på tv i går, så virket det på meg som at han hadde lyst til å dra hjem.

Er ikke alltid sånn at man er enig i det ens sjef står for. Jeg mener vi bare har sett en side av saken.
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2011, 15:46   #15
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Quote:
Originally Posted by Egenes View Post
Da jeg så intervjuet på tv i går, så virket det på meg som at han hadde lyst til å dra hjem.

Er ikke alltid sånn at man er enig i det ens sjef står for. Jeg mener vi bare har sett en side av saken.
Ja, når opposisjonen holdes nede så er det helt sikkert fint å være diktatorens lille hjelper, men så fort det begynner å bli hett rundt ørene og "kakkerlakkene, rottene og vestens spioner" (det libyske folk, bare beskrevet med Gaddafis egne ord) ønsker demokrati, ja da vil Odd Birger hjem...

Nei, man er ikke alltid enig med sjefen, men et sted må man trekke en grense for hva og hvem man kan leve med å jobbe for. Min grense går definitivt et godt stykke før diktator, og hadde jeg vært pilot, ville jeg nok ha lest meg opp litt på Lockerbie før kontrakten med Gaddafi ble signert (som Spantax nevner før meg).
Old 23-02-2011, 16:49   #16
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Breaking news på db.no akkurat nå: "Kadhafi ga ordre om Lockerbie-attentatet. Avgående justisminister med nye avsløringer om Libya.

http://www.dagbladet.no/2011/02/23/n...sjon/15547461/

Om dette stemmer eller ei, får vi sannsynligvis aldri vite med hundre prosents sikkerhet.
Old 23-02-2011, 17:27   #17
FBUMAN1
ScanFlyer Blue

Merkelig valg han Odd har tatt- han må jo ha fått med seg at
hans nåværende sjef på en eller annen måte var involvert i at kollegaer
i Pan Am ble drept....
FBUMAN1 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2011, 18:00   #18
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Nå vet man ikke bakgrunnen. Slike jobber blir ofte formidlet av byråer, og det kan godt være at det er et tidsbegrenset oppdrag for dette.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2011, 18:11   #19
FBUMAN1
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå vet man ikke bakgrunnen. Slike jobber blir ofte formidlet av byråer, og det kan godt være at det er et tidsbegrenset oppdrag for dette.
Synes jeg så bildet av flyet på TV2 i går en A34X og så ut som Libiyas svar på
Air Force one.
FBUMAN1 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2011, 19:14   #20
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by FBUMAN1 View Post
Synes jeg så bildet av flyet på TV2 i går en A34X og så ut som Libiyas svar på
Air Force one.