![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Merkelig at de ikke bare bytter ut helikoptertypen når de vet at det er det som er problemet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Trangsynt
|
![]()
Er passasjer på både Super Puma og S92 regelmessig, og kan skrive under på at det er to forskjellige verdener ja!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Hva flyr forummedlemmet Brave?
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Husker da den kom, man hørte den ofte (inne i tårnet) før man så den. Støyklager kom i fleng og vi lurte på hvorfor den bare hadde 4 rotorblad... Uten at jeg har greie på dette, men vil ikke et ekstra rotorblad gjøre underverker?
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Litt utenom S-92, jeg mener å ha lest for flere år siden at en kvinnelig nordsjøarbeider fikk epileptisk anfall på vei til plattformen. Dette hadde hun aldri hatt og det ble konkludert med at rotorbladene i sollyset trigget anfall hos henne. Finner dessverre ikke denne artikkelen. Noen som kan huske det?
Ellers er jeg heller ingen frequent hjulvispertraveller så jeg må spørre hvordan det er å pendle til og fra plattformene med fullt påkledd redningsdrakter. Er det slik at det er ubehagelig for både flyvende og pax på disse farkostene?
✈ Gamle fly bråker best ✈ Last edited by ENGM 911; 07-02-2011 at 17:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flicker_vertigo Står litt av hvert om fenomenet på nettet for den som er spesielt interessert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg kan skrive under på at S92 er veldig mye mer slitsomt å reise med enn andre helikopter som trafikkerer Nordsjøen.
Sintef gjorde i fjor vår/sommer en studie på "helikopter-frykt" blandt de som jobber offshore. Vonde seter, liten beinplass, støy og vibrasjoner var sterkt medvirkende årsaker til at folk gruer seg til helikopterturen. Her har både CHC, Bristow og fabrikantene noe å gjøre fremover. Bildet i db papiravisen er forøvrig Kvitebjørn, en koselig liten holme på Tampen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
For de som ikke har S92 som arbeidsplass er det ikke et avgjørende moment for valg av helikoptertype. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Trangsynt
|
![]()
Jeg synes S92 er overlegen i både plass og komfort...men rister da mye mer. For oss passasjerer vil jeg si at S92 er bedre å reise med, ristingen til tross. Reiste med en Eurocopter EC225 på jobb i dag, satt som sild i tønne. Det var helt forferdelig, hater de maskinene. Er det noe som skaper frykt og klaus så er det ihvertfall disse.
Men som pilot er de nok bedre tipper jeg ja... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
På Flyoperativt Forum i fjor ble det holdt to foredrag om problematikken.
Det første ved Kapt. Jørgen Staffeldt fra CHC og deretter et foredrag om nettopp S92 av Kirk Fredrickson fra Sikorsky. På websiden til www.flyoperativtforum.no ligger link til begge foredragene, men linken til Staffeldts foredrag fikk jeg ikke til å virke, kanskje noen andre klarer å åpne den? Det er riktignok bare plansjene, så som foredrag/informasjon blir det jo svært amputert uten foredragsholdernes utfyllende kommentarer. Her er linkene: http://www.flyoperativtforum.no/Fore...ikoptere2.pptx http://www.flyoperativtforum.no/Fore...20Sikorsky.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Hva er alternativene til denne kremvisperen da ?
Er det nye helikoptere i denne klassen på gang, da mange av grunnkonsruksjonene som er i dag vel er gamle etterhvert ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Innspill fra flyger som testet S-92 for Norsk Flygerforbund i 2003:
http://gramsluftfartsblogg.blogspot....tene-syke.html
Man small - why fall? Skies call - that's all! Last edited by Jumper G5; 08-02-2011 at 21:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og i dag hadde CHC annonse i aftenposten, de søker etter flygere.
"Grunnet pensjonering av piloter". Uførepensjon vi snakker om kanskje?? Takk for link jumper. Man kan jo lure på om vibrasjonene fører til utmatting raskere enn beregnet, ikke bare av pilotene, men i materialet i viktige komponenter. Last edited by Dag Viking; 08-02-2011 at 20:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Hva er beste helikopter i denne klassen, både for mannskap og passasjerer da ?
NH90 Super Puma Andre ? Det må da være noen fabrikker som har noe nytt på gang ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Den gode gamle S-61 var uten tvil mest komfortabel, men den er dessverre pensjonert. Vibrerte rimelig mye under landing offshore den også, men ikke under normal flight. Super Puma 2 er også en god maskin, tett og kompakt.
S-92 er romslig med god sittekomfort. Har egentlig ikke så sterke meninger om denne, men merker jo at den vibrerer mye. Har bare flydd som pax vel og merke... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
5 fly droppes, og piloter fyres | EKGH | Flyforum | 27 | 09-10-2008 08:35 |
Nervegift fra jetmotoren gjør piloter syke | Isbamse | Flyforum | 5 | 27-06-2008 12:25 |
Syke SYKE folk!! | salmon-air | Flyforum | 5 | 08-10-2006 11:37 |
Air Sahara kanselerer flights pga "syke" piloter | Someone | Flyforum | 0 | 21-02-2006 14:33 |
Syke flygeledere gir innstilte fly | TG923 | Flyforum | 28 | 18-10-2005 20:00 |