Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-01-2011, 22:10   #1
rampen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
Default Spørsmål om flyhøyde og fart

Ser på flyradaren at LN-KKQ er på vei mellom Oslo og Ålesund i øyeblikket, og stusser over at maskinen har ligget på 20.000ft i marsjhøyde og med en fart på 350 kt. Kan ikke huske at dette er normal høyde opp mot Ålesund, og farten er vel heller litt lav??
rampen is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2011, 22:22   #2
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Spørsmål om flyhøyde og fart

En normal og økonomisk flyhøyde i den motvinden som er nå.

39 knops motvind i FL200, mot 60 knops motvind i FL300.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 00:53   #3
jager34
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 98
Default Re: Spørsmål om flyhøyde og fart

virkelig oekonomisk og? 21kts forskjell var vel litt vel lite til aa gi gevinst ift. aa ligge noen min. 10000 fot hoyere .. daarlig climb performance paa maskinen da?
GS vil vel allerede ved 24000 fot vaere hoyere enn ved 20000 selv om man skulle forutsette at hele den ekstra motvinden kom allerede i 24000.
jager34 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 02:31   #4
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Spørsmål om flyhøyde og fart

Det er jo en grunn til at de har valgt å gjøre det, så når alle faktorene kom på bordet, så har de nok valgt en høyde samt hastighet som gjør det mest økonomisk. Men Jager34, LN-TAL flyr for Norwegian så han vet vel dette. Ha en fin natt.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 06:59   #5
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Spørsmål om flyhøyde og fart

Ifølge flightplan var det den mest økonomiske høyden ja. Minst tid, og minst drivstoff forbruk.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 10:30   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Spørsmål om flyhøyde og fart

Quote:
Originally Posted by jager34 View Post
virkelig oekonomisk og? 21kts forskjell var vel litt vel lite til aa gi gevinst ift. aa ligge noen min. 10000 fot hoyere .. daarlig climb performance paa maskinen da?
GS vil vel allerede ved 24000 fot vaere hoyere enn ved 20000 selv om man skulle forutsette at hele den ekstra motvinden kom allerede i 24000.
Ja, her er det noe som ikke stemmer. Med 60kt i nesa vil GS være høyere enn 350kt på FL300 ((~370-380kt), i tillegg til lavere forbruk.

Det kan jo være noe teknisk, men det er kanskje ikke så populært å offentliggjøre det på et diskusjonsforum.

Har aldri opplevd å krysse langfjella under FL280, uansett vindforhold. Rekorden er FL410 på en 40minutters flight.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 12:40   #7
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Spørsmål om flyhøyde og fart

Leser dere i det hele tatt hva jeg skriver ?

Det var IKKE teknisk, og ifølge opplysningene på flight plan så var det den mest økonomiske høyden.

Så får dere heller krangle ett annet sted om det er noe feil med tallene.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 12:53   #8
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: Spørsmål om flyhøyde og fart

Man skal aldri la virkeligheten komme i veien for en god konspirasjonsteori, vet du.

Mvh,
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 13:02   #9
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Spørsmål om flyhøyde og fart

Nei, ødelegg aldri en god tråd med fakta
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 14:37   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Spørsmål om flyhøyde og fart

Man kan gjerne lese det, men å velge å stole på det er en helt annen sak.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 15:43   #11
rampen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
Default Re: Spørsmål om flyhøyde og fart

Takker for svar. Mulig det var den mest hensiktsmessige og økonomiske å fly i fl200, men samtidig fløy SAS LN-RCW nesten samme strekning mellom Oslø-Kristiansund i fl3200. Mens LN-KKQ fløy oppover i fl200, krysset LN-NOV på vei mellom TRD-BGO i FL300. Så det var derfor jeg stusset fælt på denne flyhøyden.
rampen is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 22:23   #12
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Spørsmål om flyhøyde og fart

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Man kan gjerne lese det, men å velge å stole på det er en helt annen sak.
Skjønner.

Imorgen skal jeg fly noen tur / retur Bergen. Var det mulig å få noen ekspert tips om hvilken høyde jeg bør legge meg i ? Siden de som lager flight plans for oss ikke har peiling mener jeg.



Ikke vært med på tur over langfjella lavere enn FL280 ? Jøss, da kan du ikke ha krysset over mange ganger. Sist idag drista jeg meg over i 240, og "rekorden" (nedover) er vel FL160 såvidt jeg kan huske.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 03:51   #13
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Spørsmål om flyhøyde og fart

Tja, om du bare trykker noe tilfeldig så blir nok det bedre enn det som er optimalt!
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 10:45   #14
Helgeo
Newcomer
 
Helgeo's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Randaberg
Posts: 22
Default Re: Spørsmål om flyhøyde og fart

Hei,
Jeg fløy med Norwegian fra OSL til SVG sist onsdag med avgang kl 21:55. Det var klarvær og måneskinn og la merke til at vi fløy veldig lavt hele veien. Hadde en fantastisk utsikt over det månelyste landskapet. Mener kapteinen sa at vi cruiset på kun 12000 fot da. Kan dette stemme?

Helge
Helgeo is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Få fart på fototråden. ENGM 911 Bilder & foto 4 24-01-2015 22:22
Flyhøyde over Oslo Øst (Helsfyr) wilhelm Flyteknisk forum 10 18-09-2014 10:48
Lav flyhøyde transatlantisk? SBT Register- og ATC-Forum 10 16-02-2011 14:01
Max flyhøyde Boeing Flyforum 4 29-10-2009 23:02
Med Propell fart... dc-8-63 Bilder & foto 15 15-08-2007 22:40


All times are GMT +2. The time now is 23:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.