![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
....prøv å si den overskiften ti ganger raskt etterhverandre!
Etter en rolig sovemorgen på Westin i Denver, samt litt shopping av noen småting og en øl på et mikrobryggeri rett borti gata var det tid for å komme seg hjem. Og siden dette var første gang jeg skulle fly First Class kan man vel si jeg gledet meg som en liten unge. Klart og pent vær i Denver denne dagen og valgte å ta en shuttle ut til flyplassen og med ankomst 2,5t før flyet skulle gå hadde jeg svært god tid. Ingen kø i First-innsjekk og fikk tagget bagasjen min hele veien til OSL selv om jeg hadde en separat SAS billett FRA-OSL. Et boarding card i en lomme for sete 1A med en feit F på ble utlevert og jeg kunne bevege meg gjennom security. Valgte å gå over broen til A-piren hvor som alle de utenlandskeselskapene bruker og ventetiden i security var vel en 3-4 minutter ![]() I følge Lufthansa sine hjemmesider så hadde de ikke egen lounge i DEN, men brukte istedet British Airways sin lounge der. Dog da jeg kom dit fikk jeg beskjed om at den kontrakten nylig hadde gått ut og Lufthansa ikke brukte deres lounge mer. Neivel, da fikk jeg finne ut hva de brukte og det visste seg å være United sine Red Carpet Lounger i B-piren. Dessverre har ikke UA First lounge i DEN, kun en vanlig Red Carpet Lounge hvor man må betale for øl og matutvalget er magert. Men utsikten var det ikke noe å klage over, selv om det innebar en togtur ut til B-piren ![]() Tiden gikk da den heller ikke i Mountain Time Zone står stille, og det var på tide å bevege meg tilbake til A-piren og gate 43. Der var det kontroll av sprengstoff og annet og de fleste som stod og ventet, inkludert undertegnede, fikk håndbagasjen strøket over av et lite tøystykke som etterpå ble analysert i en maskin. Ved gate 43 stod uansett D-AIHE å ventet for å fly dagen LH447. A340-600 maskinen var levert Lufthansa i 2004 ![]() 2 delt boardingområde hvor av delen til venstre var for First og Business, mens det til høyre for skranken var economy. Boarding begynte med barnefamilier før nesten samtidig vi som skulle fly First fikk komme ombord gjennom vår egen inngang. Ble så å velge gangen til venstre merket First og Business og kunne spasere glad og fornøyd mot dør L1 Var førstemann ombord og ble ønsket velkommen av de 2 som hadde ansvar for Firstkabinen, tok til høyre og etter noen få skritt kunne jeg dumpe ned i sete 1A og konstatere at det ikke var noe å klage på når det kom til plassen ![]() Hadde ikke sittet mange sekundene i setet før hun som var sjefen i First på denne flighten kunne ønske meg velkommen, lurte på hvordan jeg uttalte etternavnet (da det ikke er noen selvfølge at Naess uttales Ness) og lurte på om jeg ville ha litt Champagne og nøtter. Ja takk ![]() Er forresten "D" de Devaux Brut som man får servert ombord i F hos LH ![]() 4 av 8 seter i First på denne flighten var tatt, alle på rad 1. Meg på A, et tysk ektepar i 60års alderen i midten og en amerikank forrettningmann i 50-årene på den andre en-seteren. Ble litt å vente mens business cabinen ble fyllt opp, men så lenge jeg har Champagne i glasset så er jo ikke det noe problem ![]() Ble så tid for pushback, glass og slikt ble ryddet bort og vi kunne begynne takse etter en BA 777-200 mot rullebanen Nattbildet av terminalen på DEN med de karakteristiske "teltene" som skal forestille the Rockies ![]() Opp i luften og så snart setebeltet ble slukket kunne serveringen ta til og meny og vinkart ble delt ut Først ble en liten tunfisk teaser servert, samtidig som purseren (som primært betjente business denne flighten) kom og hilste, slo av en prat og lurte på om jeg ville prøve en tørr sherry som han pleide å servere sine gjester i First. Antar det var La Guita, en Manznilla sherry ![]() Vinbaren ble samtidig klargjort ![]() Rose utdelt ![]() Rakk også et glass Champagne, eller var det to, før den hvite duken kom på bordet og det var tid for servering ![]() Til forrett, eller Hors d'oeuvres som det så fancy heter, kunne man velge følgene: Caviar with the traditional Garnishes Dungeness Crab and California Citrus Salad with Vlood Orange Vanilla Vinagrette Seared Beef Carpaccio with Baby Arugula and Watercress, pckled Onions and Lemon Oil Roasted red Pepper stuffed with Goat Cheese, grilled Artichoke Hearts roasted Fennel and Red Wine Vinaigrette Vel, hva skulle jeg velge? Rådene var dyre og flyvertinna så jeg ikke helt klarte bestemme meg og anbefalte alle sammen. Vel, noe Ole Brum har jeg i meg, så sa ja takk til det. Det enkleste å gjøre når man skal velge er jo alltid å velge alt sammen! Kaviaren kom på egen tallerken, mens de andre forrettene kom i et tårn ![]() Tenkte jeg fikk gjøre det skikkelig, så itillegg til Champagne tok jeg også et iskjølt glass med vodka ved siden av ![]() Nærbilde: ![]() Halvspist....fikk også tilbud om mer kaviar, men selv om det var godt så valgte jeg å takke nei da det også trengtes litt plass i magen for alt det andre ![]() Roasted red Pepper stuffed with Goat Cheese, grilled Artichoke Hearts roasted Fennel and Red Wine Vinaigrette ![]() Dungeness Crab and California Citrus Salad with Vlood Orange Vanilla Vinagrette ![]() Seared Beef Carpaccio with Baby Arugula and Watercress, pckled Onions and Lemon Oil ![]() Last edited by Someone; 27-11-2010 at 16:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Til hovedrett var valgene som følger:
Pancetta wrapped Prawns on Butternut Squash Puree, Mushroms and Sage Butter Grilled Beef Tenderloing with Porcini Butter, roasted Fingerling Potatoes, Broccoline, Cherry Tomato Confit and cracked Pepper Merlot Jus Grilled Chicken Breast with Balsamico Grape Jus on Chiva mashed Potatoes, Baby Carrots, Balsamic infused Pan Jus Vegetable Tart stuffed Portobello Mushroom and red Pepper Sauce På tross av at jeg dagen før hadde spist en stor og saften dry aged New York Strip Steak til middag, så valgte jeg også biff denne gangen, som viste seg å være et godt valgt da kjøttet var både rosa og mørt. Rødvin til biffen ![]() Vinlisten var forresten som følger Rød: 2004 San Leonardo, Marchese Guerrieri Gonzaga 2002 Chateau Dassalt, Saint-Emilion Grand Cru Classe 2001 Chateaux Belgrave, Cru Classe, Haut-Medoc 2005 "Terraced" Shiraz-Petit Verdot Gran Reserva, Luis Felipe Edwards Hvit 2009 Ungeheuer Grosses Gewächs, Weingut Reichsrat von Buhl 2006 Carberos Chardonnay, Artesa Vineyards and Winery 2009 Eichstetter Herrenbuck Grauburgunder Dreistern, Weingut Kiefer En liten tur innom do før det var tid for dessert ![]() Hvor valgene var Sage Derby, Parmesan, Gruyere, Humboldt Fog and Cambozola Cheese Almond Apple Puff Pastry Tart and Sour Cream Sorbet Caramelized Pear, spice Chocolate Cream, Shortbread Cookies Litt dårlig bilde, men her er det jeg ikke valgte ![]() Ost derimot var mitt valg, og det sammen med en 2005 Late Bottled Vintage Niepoort portvin ![]() Fikk også flyvertinna til å ta et bilde der jeg satt og nøt livet ![]() Så var det en tur med brennvinstralla hvor det var mye godt å velge mellom ![]() God natt konfekt ble også delt ut ![]() Som jeg nøt med en kopp te til ![]() Var på det tidspunktet stappmett og ganske god brisen, så fant ut at noen timer på øyet kunne gjøre seg. Sa ifra til betjeningen at jeg ønsket full frokost, la ned stolen til en 180-graders vinkel, tok dyna over meg og sov som en stein til jeg ble vekket og man kunne begynne frokost serveringen ![]() Var egentlig fortsatt litt mett, men valgte begynne med litt frukt og ost... ![]() ...før det også ble litt bacon og eggerøre ![]() Landet på tid og etter en helt fenomenal tur over Atlanteren parkerte vi et stykke ut på C-gatene og man kunne si farvel til betjeningen. Fikk boarding card for SAS flighten FRA-OSL endel timer senere og kunne sette kursen mot Lufthansa Welcome Lounge hvor jeg tok meg en dusj, hvilket var svært deilig etter en lang flytur Så tok jeg turen bort til First Class Loungen på A-piren hvor jeg satt og slappet av, spiste og drakk i vel 4 timer, mens jeg ventet på siste flighten hjem. Endel valg å gjøre der og utrolig deilig å sitte å bli servert og ikke måtte gå opp å hente drikke selv. Rakk også å smake på samtlige av de 5 Champagnene de hadde å velge mellom. Etterhvert ble de tid klart for boarding og på nest ytterste gate på A-piren stod en 737-600 fra SAS klar for å ta meg hjem. Litt nedtur å komme fra 1A på en A346 til sete 15F i en relativt trang smågris. Men heldigvis gjorde SAS overgangen så myk så mulig ved at jeg ble påspandert en flaske Champagne (Tusen takk ![]() Dette var som nevnt min debut på First og definitivt noe jeg kunne tenkte meg å prøve igjen. Hele turen var fantastisk, bortsett fra dårlig lounge i DEN. Utrolig flott crew ombord, som virkelig prøvde å gjøre turen så bra som mulig, og når mat og drikke også er superb så kunne jeg ikke gjøre annet enn å glise. Man kan godt si at å betale fullpris for F ikke er verdt det, men hadde jeg hatt råd så hadde jeg f**n meg gjort ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Knall! Ikke mer å si ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Høres hyggelig ut, dette.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Strålende rapport !
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Flott rapport! Gøy å lese, og kjempebra med bilder. Får lyst til å prøve LH First, ja.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Herlig Espen, gleder meg til samme til ICN
![]() EDIT: Tittelen på rapporten var knall. F-F-F etc Last edited by SQ 777; 27-11-2010 at 20:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Moro å se at selv forfatteren av TR'en koser seg når han er ute på tur, og ikke bare leserne!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Super rapport Mr Naess!
Jeg forstår det du sier at fullpris First ikke er verdt prisen. Velger man F med LH er det vel højdarene med LH F First terminalen i FRA og serveringen ombord. Hva gjelder sete og IFE er de vel ikke best i klassen. Kunne godt tenke meg å reise LH F men det måtte være ut av FRA, og helst mot Asia som er noe lenger reisetid enn til USA, så man virkelig kan få mye ut av det. Mat og servering ombord så jo utmerket ut. Ba du ikke om en vinsmaking, så du kunne prøve alle? hehe. Og hvorfor dro du ikke over i F terminalen i stedet for å tilbringe 4 timer i F loungen på A piren? Selv om jeg ikke har opplevd noen av dem selv, så er vel mitt inntrykk i rangering av F class innenfor Star A etter å ha lest en del trip-reports: 1. Singapore 2. Swiss 3. Turkish 4. ANA 5. United 6. Lufthansa 7. Thai 8. Egyptair Eller hur? Takkk for flott rapport! Tror jeg må trø til med noen UA greier igjen hvis det blir mulig igjen. BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Lurker
|
![]()
Flott rapport dette
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk for Fråtsende rapport ! Hva er det som serveres til kaviaren - egg og rømme? Og hva er den der posen ved siden av?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
*A Gold/OW Emerald
|
![]() Quote:
Sånn: 1. Singapore, ANA, Asiana 2. Swiss, Lufhansa 3. Thai, United 4. Turkish, Egyptair. PS: Flott rapport Someone. Last edited by ex_trd; 28-11-2010 at 14:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Flott rapport!
Du får gjøre et forsøk på å slå "8 bottles of Dom" rapporten en gang ![]() Tror listen til Bizflyer er ganske up to date når det gjelder trip reports, selv om UA kanskje er lenger nede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
*A Gold/OW Emerald
|
![]()
Skivebom med Turkish i hvert fall. I tillegg er ANA noe av det ypperste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]() Egg og rømme ja. Kunne også fått løk til med droppet det. Posen inneholder en halv sitron og det gjør at man enkelt kan presse den uten at det blir søl |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Wunderbar Hr. Naess!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Super rapport, både denne og SMDO-II fra Hr Naess. Gleder meg ikke noe mindre til onsdag etter dette
![]()
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for strålende - og fristende - rapport!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
First og fremst for fun | AndersE | TripReports | 21 | 08-08-2014 00:26 |
For 220 kroner ekstra får du gå først om bord i flyet | storg | Småprat | 18 | 03-03-2013 10:17 |
Hvem er først ute her til å fly TG A380 ? | SQ 777 | Småprat | 30 | 29-01-2013 03:49 |
Først til Hong Kong og tilbake til Oslo | Discus | TripReports | 40 | 21-07-2011 13:05 |
Først til mølle | sk931 | Flyforum | 2 | 10-04-2007 17:44 |