![]() |
|
![]() |
#1 |
Flying Norwegian(s)
|
![]()
22. November var en Awacs fra Geilenkirchen, LX-N 90442, på Flesland og hadde ”Touch & Go”. Det var hovedattraksjonen denne stunden jeg var der, bortsett fra en avgang med Siv. Ellers var det stille og rolig, men to nye Norwegian maskiner dukket også opp. Det er gjerne litt mange bilder av Awacsen, men slik ble det denne gangen.
![]() ![]() 5630 - Siv ![]() LN-FTD – Sola Flyklubb, Cessna 1725 Skyhawk SP ![]() PH-BTB – Klm, Boeing 737-400 (Henry Hudson) ![]() LN-NOI – Norwegian AS, Boeing 737-800(WL) ![]() …og det graves og graves. ![]() LN-NOH – Norwegian AS, Boeing 737-800(WL) ![]() ![]() LX-N 90442, Nato/Otan Boeing E-3 AWACS ![]() LN-OHW - Chc Helikopterservice AS, Eurocopter EC225 LP Super Puma II+ ![]() ![]() G-CGMC - Eastern Airways, Embraer ERJ-135ER cn:145198 (Levert til Eastern, 12-07-2010) ![]() ![]() D-ACPJ - Lufthansa Regional, CRJ-700 ![]() ![]() ![]() SE-DIN - Scandinavian Airlines, McDonnell Douglas DC-9-82 (MD-82) (Eskil Viking) ![]() ![]() NATO planes based at Geilenkirchen: Nato/Otan Boeing E-3 AWACS The AWACS (Airborne Warning And Control System) or AEWAC (Airborne Early Warning And Control) is a name for a Radar Surveillance plane with a large range and large radar range. In the past there have been several AWACS planes. Grumman produced the E-2 'hawkeye' a smaller version of an AWAC with two turboprop enginges to operate from air carriers. Another , Russian version of the AWACS was the Ilyushin IL-76 with a Radar Disk on top (Compass 50). The most succesfull version is still the E-3 'Sentry' (B707). A newer version is the B767 AWACS , for Japan. ![]() G-TIGE - Bristow Helicopters, Aerospatiale AS-332L 1 Super Puma |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
En flott serie fra Bergen! Vi er så heldige å få en del t&g på Sola også med denne mektige 707, litt av et syn! Hva er det egentlig de graver på i Bergen, er det ny rullebane/taxebane/terminalfasiliteter...?
hei å hå H
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
LN-FTD på solo nav tur!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flying Norwegian(s)
|
![]()
Joda, det er taxebane, terminaler mm.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Flotte og skarpe bilder!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flott bilder Bjørn! Kjekt å se at det dukker opp "uvanlige" fly en november mandag på Flesland.
Y
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Synes dette var ganske dårlig redigert - iallefall på min skjerm. Klart overbrukt skygger/høylys, og med bismak av komprimering og dårlig kontrast. Flotte motiver, men bildene har du vist mye høyere standard på, før. Tar du bilder i raw eller jpg?
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Pene forumbilder fra vest. Den gamle damen gjør seg virkelig best i norsk luftrom
![]()
![]() |
#9 |
Flying Norwegian(s)
|
![]()
Takker for tilbakemeldinger folkens. Dessverre er det ikke like lett og tifredsstille alle hver gang med like gode bilder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
H
![]() |
![]() |
#11 |
PROFIL IKKE AKTIV
|
![]()
Fine bilder
![]() noen som kan bekrefte at disse AWAC flyene skal ut av tjeneste fra 2013 ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
|
![]()
Enig med Halvorsn her. Så lenge vurderingene er saklige og fremført i en fin tone kan man vel gjerne komme med litt konstruktiv kritikk? Jeg har ingenting å bidra med fototeknisk, men hadde satt pris på hjelp fra andre fotografer om jeg la ut bilder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
At du følte deg truffet av min kommentar, ble jeg kanskje ikke så overrasket over, og bryr meg heller ikke så mye om akkurat det, uansett var den generelt ment... Min intensjon gidder jeg snart ikke begrunne lengre, kun si at det ikke akkurat forebygger frykten for å publisere bilder når man hele tiden skal stå skolerett (nei, jeg sikter ikke til DEG denne gang heller...). Det finnes andre fora for slikt, jeg vil se fotografiene som postes jeg, ikke bedømme dem... Og mye av dette er også grunnen til at jeg får mine selvpålagte pauser fra dette forum, hvor jeg verken gidder poste bilder eller ord - det skal være så tidvis forbasket akademisk korrekt! Selv om jeg har, bank i bordet, blitt skånet for vond kritikk for mine bilder, så sliter jeg hver eneste gang et bilde postes med at det kan bli "slakt" - og da ender jeg med å ikke poste noen bilder i det hele tatt, derav igjen mine "pauser" her i forum. Og som jeg har sagt ved hver eneste gang vi diskuterer, man skal være kritiske til hva man laster opp - men for siste gang for mitt vedkommende; er dette et fora for fotobedømmelse, eller fotoformidling...? Hvis en skal bedømme, og ta i mot samme dømming - så finnes bedre fora - som foto.no. Amen. Nå er jeg så lei slike diskusjoner at jeg drar snart et annet sted. Det skaper ikke noe positivt, selv om du så gjerne vil tro at du kan lære bort dine triks her - så skaper du bare vonde følelser hos fotografen(e), mennesket er skapt slik. Man tar seg nær av dårlig kritikk, og mister lysten til å bidra... Det finnes hundrevis av dårlige bilder jeg har sett på dette forum, og som jeg så gjerne ville kommentert - men jeg prøver (klarer det ikke alltid) å leve etter regelen om at hvis du ikke har noe fornuftig og si, så hold kjeft... H
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flotte bilder fra BGO dette
![]()
![]() |
#16 |
Flying Norwegian(s)
|
![]()
Jeg er helt enig i mye av det Herr Oanes skriver, men la det være sagt med en gang. Jeg tåler kritikk i øst og vest så sant det er berittiget. Jeg vet at mine bilder ikke er verdens beste, men det er ikke derfor jeg legger de ut på forumene. Det er for å vise til andre, både på og utenfor forum hva f.eks jeg har i min samling. At lys, farger, kontrast osv, ikke er helt perfekt, det vet jeg. Men det er måte på hvor lang tid en skal bruke på et bilde som bare skal ut på et forum.
Av min siste serie, er det kun en 4-5 bilder jeg synes er gode. Jeg vil også si at siden den gang jeg registrerte meg her, har det nærmest blitt en kamp om og ha de beste og fineste bildene her. Det er vel ikke det som er formålet eller.... På den annen side kan ikke jeg forstå hva det er så fantastisk med å få et bildet på Airpics og de andre store nettstedene. Får du noe igjen for det? Er det noen som kontakter deg får å få lov til å bruke/kjøpe det bilde av deg? Neppe. På meg virker det som "Se hvor god jeg er". Det er tross alt formidling av bilder og tekst vi bedriver her og ikke konkurranse. (Tror jeg). Det er ikke lenge siden det var en nykommer her fra Kirkenes som tok et bilde av en Norwegian maskin gjennom et gjerde. La gå at bilde ikke var godt, men når man er en 14-15 år trenger man ikke den drittkritikken som kom da, med stiger til 900,- osv. Snakk om å ta motet fra en. Men folkens, jeg er helt enig med Herr Oanes. Takk til han for det. Det er tross alt fomidling vi driver her - inntil videre.. -Amen - |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nå har jeg vel fått et par-tre feelancejobber grunnet Anetbilder o.l. så personlig synes jeg det gir meg noe. Men nok om det, jeg skal bli bedre på å nyte synet og ikke bildets perfeksjonisme - jeg tar klar selvkritikk der
![]()
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Kanskje vi kunne fått utnyttet "månedens-foto"-tråden til å bedømme hverandres innsendte bilder. Det kunne faktisk blitt litt interressant tror jeg. Vi hadde måttet stille strenge krav til oss selv på våre innsendte bilder, samtidig at man kunne utveksle kritikk og erfaringer som helt klart kunne tjent på din kompetanse... Tror faktisk det kunn blitt rett så bra... Klart A-net kan gi deg mye, tror ikke det var det Bjørn mente - men det sier intet om kvaliteten på bildene, absolutt intet! I så fall så har jeg "en høne å plukke" med både deg og andre - som har skrytt noen av mine bilder ganske høyt - men de har ikke kommet inn på A-net lell, sansynligvis fordi jeg nekter å etterkomme deres sensur og at de påberoper seg retten til å nekte meg selv å uttrykke hva JEG vil med mine bilder. Men en stor gratulasjon til deg som har fått noe igjen for det... :-) H
Eg har ingen signature... Last edited by Harald Oanes; 24-11-2010 at 13:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flying Norwegian(s)
|
![]()
Jer helt enig med dere begge. Selfølgelig er A-net og flere med, en god plass og markedsføre seg med sine bilder. Det gjelder jo sider for det maritime også. Selv har jeg fått henvendelser fra rederi, veft ol.
Jeg er helt enig med deg Halvorsn at jo bedre kvalitet det er på bilde, jo finere er det og se på i mange tilfeller, men som tidligere nevnt, er det begrenset med tid jeg vil bruke på bilder på forumer. Hensikten er og vise hva jeg har. De som virkelig kan alle funksjonene i Photo shop og andre billed behandlingsprogram, kan få til det utroligste med et bilde når de setter igang. Såpass mye greie har jeg på billedbehandling, (Nå tenker jeg på trykkeri/design byrå). Nå legger jeg for min del denne diskusjon død og begravet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flesland BGO, 17-07-2010 | Scanorama | Bilder & foto | 1 | 18-07-2010 01:01 |
Flesland BGO, 03-07-2010 | Scanorama | Bilder & foto | 5 | 07-07-2010 11:25 |
Flesland BGO, 24-05-2010 | Scanorama | Bilder & foto | 6 | 26-05-2010 22:20 |
Flesland BGO, 14-05-2010 | Scanorama | Bilder & foto | 6 | 16-05-2010 01:05 |