![]() |
|
![]() |
#1 |
Banned
Join Date: Nov 2008
Location: ENZV
Posts: 685
|
![]()
Et lite jetfly som skal lande på ENZV har fått mistanke om problemer med og få ut hjulene og det er varslet full utrykning. Politi på stedet.
Saken oppdateres !! Flyet landet alt OK :P EDIT: Var gjerne litt rask med og lage en sak :P Last edited by oddi; 20-11-2010 at 17:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banned
Join Date: Nov 2008
Location: ENZV
Posts: 685
|
![]()
Kan noen slette denne så vi slipper mer uro ??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,166
|
![]()
For ordens skyld og av ren nysjerrighet: Noen som vet hvilken flytype/individ vi snakker om?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banned
Join Date: Nov 2008
Location: ENZV
Posts: 685
|
![]()
Et mindre fly av typen Beach Craft med to personer om bord landet 17.47 på Sola flyplass. Det var meldt fra om usikker posisjon på landingshjulene, men dette ble avkreftet fra tårnet da det fløy forbi for observasjon av hjulene. fra aftenbladet.no
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,166
|
![]()
Så da var det ikke et jetfly alikevel? Eller?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
|
![]()
Må være ett fly uten S-Mode transponder
Ingen Beechcraft synlig på min radar i dette tidsrommet |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 286
|
![]()
Personlig, er det noe jeg mener er meget synd. Så fort det meldes om et problem over flyradioen, så er det enten i media eller på nett, før flygelederen har oppfattet meldingen.
Sikkert morsomt å tipse media om noe sånt, men en bør prøve å sette seg i flygerens situasjon. Kanskje er det en indikasjon på noe feil ved flyet, skal han melde dette over radioen og risikere at et pressekorps møter opp på flyplassen når han lander, eller skal han holde kjeft. Jeg tror det faktum at mange sitter og overvåker flybåndet etter saker for å tipse media, påvirker flysikkerheten... Selv har jeg en liten scanner, bruker den mest til å høre på den lokale trafikken. Om jeg skulle komme til å overhøre en nødmelding fra ett fly, så hadde jeg ikke ringt media for å tipse. Muligens hadde jeg ringt politiet eller lufttrafikktjenesten. ![]() Så, en oppfordring til dere som lytter på flybåndet. Bruk hodet, ikke misbruk det dere hører. Det er ikke så mange år siden det ble lov å lytte til flytrafikken. Dette ble OT, men måtte få det ut. Kjenner det koker litt i meg når jeg ser at ting popper opp i media før en rekker å snu seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,478
|
![]()
Faktiskt ganska enig med dig LN-VGT. Sen kan jag tänka mig att media har ganska bra kontroll över polis/räddningsfrekvenserna själva.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banned
Join Date: Nov 2008
Location: ENZV
Posts: 685
|
![]()
Jeg har ikke kontaktet noen form for media. Men jeg legger meg flatt for litt rask info her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,166
|
![]() Quote:
Samtidig så kunne det kanskje være litt lurt å avvente situasjonen litt før man starter tråden. Det kan fort bli litt surmuling og tendenser til agurk-prat av sånt. I dette tilfellet gikk det jo i starten rykter om motorbrann og det er (spør du meg) litt mer dramatisk enn en feilindikasjon på understellet som det viste seg å være. (selv om det også kan være dramatisk nok). Som sagt: Kanskje vi kan prøve å holde hodet kaldt å vente en 4-5 minuttereller kanskje så mye som et kvarters tid før vi poster en tråd av saken. Vi får tidsnok tid til å diskutere saken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,166
|
![]()
Bilde hos aftenbladet.no nå. Noen som klarer å tyde reg'n?
http://www.aftenbladet.no/lokalt/sol...problemer.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
CS-DMN (?)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,421
|
![]()
Men en Beechcraft? Er ikke det på bilde hos Aftenbladet.no en Hawker 400 da?
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net Last edited by Roxman; 20-11-2010 at 18:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Joda, det er en Hawker 400XP. Men bakgrunnen har flere navn.
Opprinnelig var det Mitsubishi som designet den som MU-300 Diamond. Så kjøpte Beechcraft rettighetene, og markedsførte den som Beechjet 400. Så kjøpte Raytheon (morselskapet til Beechcraft) Hawker fra BAe. Nytt navnebytte, nå til Hawker 400. Sannsynligvis for at de ville markedsføre jet-ene under Hawker navnet. Mvh, |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2010
Location: Akershus
Posts: 150
|
![]()
Dro fra SVG med DY537 og da sto flyet trygt parkert på bakken. Flyet var fra selskapet NetJets.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
jeg har opplevd at P4 har ringt tårnet (plutselig hadde de nummeret rett til tårnposisjonen) og et helikopter med TV2 ombord (visste ikke det da) har mast før et fly med problemer med landingshjulene hadde landet. Dette kan være svært forstyrrende i en hektisk situasjon der mye skjer..
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
En del merkelig innspill her.
For det første er scanair.no definitivt ikke så viktig at mediene bruker forumet som kilde for hendelsessaker. For det andre - om vi hører på radioen at noe er på gang, sjekker vi selvsagt med rette vedkommende (informasjonsfolk, ATC, politi, redningstjeneste) om hva dette er, ber om bekreftelser/avkreftelser, før vi melder noe om det. Og at en pilot som skulle ha problemer skulle la være å melde fra av frykt for at det skulle havne i mediene - hallo! Det tror dere vel ikke på selv en gang? Moralen bør være at man venter med å skrive til det har sluttet å koke i hodet ..... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
6 fly på rappen lander i FRA | sirpjalle | Småprat | 17 | 05-01-2012 12:21 |
SAS-fly i isolat på Kastrup, mistanke om influensa | laurenz | Flyforum | 22 | 08-05-2009 11:50 |
2463km med hjulene ute | LN-MOW | Flyforum | 5 | 27-02-2009 00:54 |
Landet med hjulene oppe | sirpjalle | Flyforum | 10 | 12-05-2007 15:22 |
Mistanke om bombe ombord i fly | Farmer | Flyforum | 5 | 27-09-2004 10:41 |