![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg har hatt en veldig fin tur med SAS Braathens til og fra Bodø, (dvs på turen oppover var det minimalt med informasjon fra cocpit om posisjon og flyhøyde og annet som interesserer), men bedre på hjemvei.
Men poenget var fredagens fridag som ble benyttet til å saumfare utstilling og informasjon som er tilgjengelig f.o.fr. i den sivile delen av flymuseet der oppe. Veldig morsomt å se den utstilte Ju-52, som LN-DAF "Najaden", slik den fløy før krigen. WF´s første Twin Otter LN-LMN og ikke mist C5 Polar LN-DBW i helt grønt, var også verdt turen! Fin gjennomgang av norsk sivil flyhistorie med bilder og kommentarer, selv om en nokm kan ønske seg litt mer nøyaktighet i noen detaljer. Men dette kan vi ta asnvar for å bidra med informasjon om, vi som kan. ![]() Omvisning i arkivet fikk jeg også, takk til rette vedkommende for det ![]() Til slutt vil jeg varmt anbefale å kjøpe utgave nr 2 2005 av tidsskriftet Ottar, som utgis av Tromsø Museum. Det heter "Gløtt fra nordnorsk luftfartshistorie", og har er knippe meget lesverdige artikler med informasjon som ikke tidligere er skrevet mye om. Om turen Viggo Widerøe hadde nordover i november 1934(!), om senkningen av "Tirpitz" i november 1944, og om utviklingen av luftfarten generelt i Nord-Norge m.m Anbefales varmt!
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Flymuseet er flott - men om det ligger på rett sted er som alltid i Norge en sakvi vel aldri blir helt enige om...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Gjort er gjort, og spist er spist.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Noen som vet hvordan besøkstallene for museet er?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
En mail til museet gir nok tallene....
Lite info om tallene på internettsidene deres ved første øyekast |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Har vært der to ganger, og synes de gjør en flott jobb mht historikk.
Utstillingene er muligens flere/bedre på Gardermoen (større areal?) Eneste minus i Bodø var den "kreative" belysningen. Neste gang tar jeg med sterk lommelykt for å få med detaljene på flyene! Var der like før stengetid, men flombelysning ble dessverre slått på og avslørte nerdene som hadde gjemt seg for å overnatte i Junkeren... I det minste fikk vi sett litt bedre den stunden vi sprang fra vaktene, hehe. Noen som har lyst å lage lister over hvilke fly som er på disse to stedene? ![]()
![]() |
#7 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Selv har jeg ikke hatt gleden av å besøke NLF, men kommer vel meg opp dit en gang ![]() PS. Det var hyggelig at Ottar-heftet falt i smak. Jeg har tegnet noen av profiltegningen i bladet. ![]() hilsen Kim Brantenberg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hørte en litt pussig historie om de flottørene Junkeren står på i dag. Da de drev med restaureringen hadde de store problemer med å finne flottører.
(De to første linjene i jutulen's innlegg kan tyde på at Junkeren på musèet står på Heinkel-flottører, men jeg mener å ha hørt at de ikke ga seg før de hadde fått to originale Ju52-flottører. Jeg kan ha hørt feil selvsagt....) Tilbake til den pussige historien, og her er jeg fristet til å si vandrehistorien eller noe sånt, fordi den høres helt usannsynlig ut. Den ene flottøren ble funnet i Finnmark(?), hvor folk i nødens stund hadde gjort den om til en liten båt. Flottøren hadde sågar egen torskekvote.... Noen som kan bekrefte/avkrefte?
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Som en av de mange som jobbet på JU'en for å få den klar til åpningen av museet, kan jeg fylle på med/avklare følgende.
Det eneste som er Heinkel på flottørene er innfestingen/beslagene for stagene. Disse kommer fra HE-115 og er på "utlån" fra våre venner på Sola. Begge flottørene er "halve", dvs de mangler kjølen. Det er med andre ord ikke mer flottør enn det man kan se over"vannlinjen". Den ene flottøren er et fullstendig nybygg. Den andre består av en halv orginal (forparten) og en halv nybygd flottør. Flottørbyggerne var Birger Larsen og Tor Olsen og jobben ble gjort i BLHF's første lokaler i Moloveien, like ved den gammle sjøflyhavna i Bodø.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg kan legge til litt angående flottører på Ju 52. Det råder visst litt forvirring rundt begrepene "Junkers-flottører" og "Heinkel-flottører".
Opprinnelig hadde Ju 52 sjøfly flottører som var konstruert av Junkers. Disse var relativt "firkantet" i tverrsnitt, dvs. at de var flate på toppen og hadde loddrette sider. DNLs Junkere fra før krigen hadde disse flottørene. Senere (ca. 1940) gikk de over til en mer moderne flottørtype, konstruert av Heinkel, men altså benyttet på Ju 52. Disse kjennetegnes med halvsirkelformet tversnitt. Mange eldre fly fikk sine gamle Junkers-flottører byttet ut med nye Heinkel-flottører. Maskinen som står utstilt på flymuseet i Bodø har disse sene flottørene (som sikkert stammer fra en Ju 52), men disse er ikke riktige for slik Najaden så ut før krigen. Hvis flyet derimot hadde vært malt opp som en etterkrigs DNL-maskin ville det vært korrekt. Nils |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
|
![]()
Ja, da fikk vi det forklart på en litt mere presis måte enn jeg klarte.
hilsen Kim |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Jeg tviler meget sterkt på at noen av disse flottørbåtene skulle hatt egen torskekvote,så den delen av historien din er nok helt sikkert en vandrehistorie som du selv sier LN-SSL! ![]()
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Som en kommentar til flottør-opplysningene ovenfor vil jeg vise dette bildet tatt av Torbjørn Justnes i Kongsgårdbukta sjøflyhavn 1935 eller 1936:
![]()
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jepp, det viser de "firkantede" Junkers-flottørene.
Kim (jutulen) har forresten laget noen ypperlige tegninger av både førkrigs- og etterkrigs-Junkere (se http://www.skattora.com/tff-no4-2.html). Nils |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jepp, det viser de "firkantede" Junkers-flottørene.
Kim (jutulen) har forresten laget noen ypperlige tegninger av både førkrigs- og etterkrigs-Junkere (se http://www.skattora.com/tff-no4-2.html). Nils |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
![]() Her er forresten et bildeutsnitt som viser en stabel heinkel-flottører liggende i hangaren på Skattøra sommeren 1945. ![]() hilsen Kim |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
http://www.skattora.com/tff-no1-junkers-flottor.html
Her er bilde av "Flottørbåten" |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det er den artikkelen jeg viser til i min posting litt lenger opp her.At det ble lagd båt av Junkers flottører er vel det eneste som stemmer i LN-SSL sin vandrehistorie.
![]()
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tror nok ikke denne farkosten ble observert på fiskefeltet med egen torskekvote nei....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
De beste loungene du har vært i | gardkarlsen | Reiseforum | 66 | 21-01-2013 16:59 |
Hvor har du vært i sommer? | Herlov | Flyforum | 34 | 15-08-2007 12:47 |
Hvor i verden har du vært? | Fredrik Propell | Flyforum | 22 | 17-07-2007 11:34 |
Flymuseet på Sola har fått nye (??) websider | CK | Flyhistorisk forum | 0 | 29-11-2005 10:05 |