![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kan bli interessant lesning ....
![]() http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1102349.ece Men blir han utlevert til USA? http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1102350.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Skal bli morsomt å lese...hvis den kommer da!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
det blir nok en interessant bok, men ikke halvprarten så interessant som hvis noen andre en mannen selv skulle skrevet den....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Det vil bli meget interessant lesning dersom Tjøntveit får dokumentert sine historier innen internasjonal luftfart .
Det er mulig han trenger hjelp her med å både skrive og gå igjennom alt han har vært med på. Jeg husker godt hvor spennende det var å følge med i media den gang han og Einar Sverre Pedersen måtte nødlande i Alaska på vei over til Norge. Han har også vært borte i luftfartsforetak få kjenner til. Ser fram til hans beretninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
det betviler jeg ikke - som ung mann (1974-årgang) er det mye jeg skulle visst mere om, f.eks. Trans Polar. Men, mannen har jo ikke helt iden beveget seg på rett side av loven, meg bekjent er han vel den eneste i Kongeriket som er dømt for brudd på Luftfartsloven? Og det er jo en historie om at han fløy ut en F-27 fra FBU uten luftdyktighetsbevis i nattens mulm og mørke?? Og, han var jo ingen populær mann da han forsøkte å skaffe seg kontroll over Norving. En historie fra Tjøntveits egen hånd vil nok være nettopp HIStory, og en god del vil nok mangle. Men, dette er noe vi ser frem til - et klart Scanair.no Boktips!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Historien om Tjoentveits flygning nattens mulm og moerke var vel i fra Sola, det var jo der de tidligere Busy Bee maskinene var malt i Wien Air Alaska's farger....selv mener jeg aa huske at det var 737en som ble floeyet ut i nattens mulm og moerke, og det var vel lite med tillatelser i fra ATC etc.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Vel CK, jeg er så gammel at jeg var med Trans Polar B720-048 LN-TUV , "Hjalmar Riiser Larsen" til Malaga mars 1971 på en av de første salgsturer for hus i Spania.
Var overhodet ikke interessert i hus, men billigtur for en fattig flygærn student.. En natt og flyet overnattet på Malaga-flyplassen. Morsom opplevelse, men husker ikke navnet på mannskapet. Denne maskinen ble først levert til Aer Lingus som EI-ALC "St. Brendan" 07.04.1961. Endte sitt liv i Zaire 1988. Ellers var innom TEA og ATA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
![]() Om han selv gjorde noe tilsvarende med en F-27, har iallefall ikke jeg hoert om det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
|
![]()
Den gamle "ringreven" må jo ha noe å betale sine advokater med. Husker med skrekkblandet fryd den gangen han "drev" flyselskap ut fra Hamar (ENHA). Han lurte alle med sine høytflygende planer , mens flyklubben ble det eneste vinneren som vi fikk kjøpt "kontorbygget" hans fra konkursboet til en meget billig penge.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Enig med Ck jeg...
Jeg TROR det var Norving han bl.a syslet med å få fatt i. Synes å huske at de ansatte gjorde HVA dem kunne for å forhindre det.... ![]() Eller, VAR han medeier i Norving og BLE kastet ut? Hmmm, husken svikter sååå sent på natten ![]()
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Hva gikk planenen på Hamar ut på?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
I "vanlig" Thor Tjøntveit stil gikk han ut med STORE planer. Han besøkte nok de fleste kommuner og store bedrifter i distriktet ,og lanserte planer for direktefly både inn og utland. Spesielt husker jeg hans planer om å sette opp flyruter til Sverige. Dette var jo i slutten av 70 tallet/begynneslen av 80 tallet og markedet var overhode ikke klar for hans høytflygende ideer. Først i 1988 kom Widerøe i gnag med sine flyginger, med Twin Otter, til BGO/TRD/FBU og det etter massivt "press" fra lokale politikere og ressurspersoner, men det er jo en helt annen historie som burde vært fortalt.....
![]() |
#15 |
at your service!
|
![]()
Vil GJERNE høre historia om Widerøes sine flygningar på Hamar!!
![]() ![]()
![]() |
#16 |
Flyklapper
|
![]()
WF hadde en sen kveldsavgang (22.15) fra FBU til Hamar .. tror den gikk tilbake paa morgenen. Var ingen stor kommersiell suksess ... gikk stort sett med 2-3 pax ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Husker at WF fløy på Hamar...men det var før jeg hadde noen spesiell tilknyttning til Hamar. Nå kunne jeg godt tenke meg å lese mer og ikke minst se bilder av WF på "Olrud International Airport"...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Sikkert riktig med Norving. Han klarte nesten å kuppe Air Express også.Så vidt jeg husker var han 5 min fra og sikre seg aksjene fra Karstein Gjersvik. ![]() Press og lobbyvirksomhet fra de ansatte sikret at han ikke klarte å overta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Dette utklippet fra Flynytt nr 8 i 1987 omhandler ikke akkurat Widerøes RUTEFLYVNING fra Hamar - snarere et lite preludium. ![]()
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Søkte litt på Google og fant dette:
"I 1985 ble flyplassen opprustet med ny Tårnbygning/Ekspedisjon og kort tid etter startet Widerøe Flyveselskap opp med ruteflygning til både Bergen og Trondheim med Twin Otter. Denne ruten ble nedlagt i 1988. Etter et år med stillstand startet Scan-Craft opp igjen rutetrafikken i 1989 og fløy denne i ca 2 år." http://www.hamarlufthavn.no/Historikk.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
NY BOK: Jakten på Thor Tjøntveit | Rob Mulder | Flyhistorisk forum | 22 | 28-09-2019 03:31 |
Bok (Hefte) med all verdens fly oversikt. | ATC-flyradar | Småprat | 7 | 14-06-2014 18:52 |
Gratulerer med bok, Jomar | rampen | Flyforum | 10 | 28-03-2010 23:36 |
Flyger ute med ny bok - om fly og flyging off course | ENGM RAMP | Flyforum | 7 | 13-11-2007 18:18 |