Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-10-2010, 10:53   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
OBB 19 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Skien og Notodden vil i 2011 miste den statlige støtten de hadde i år, mens Stod beholder en årlig støtte på 12 millioner kroner.

Antar kommunene nok en gang vil da punge ut for tapsflyplassene Skien og Notodden?

http://www.regjeringen.no/nn/dep/sd/...html?id=619741
Quote:
Regjeringa føreslår i underkant av 27 millionar kroner i tilskot til ikkje-regionale lufthamner med rutetrafikk i 2011. Det er ein nedgang på om lag 30 prosent frå 2010. Nedgangen kjem som følgje av at eit eingangstilskot til dei ikkje-statlege lufthamnene Notodden og Skien frå 2010 fell bort. Av dei føreslåtte midlane for 2011 er 12 millionar kroner ei vidareføring av eit statleg driftstilskot for å oppretthalda drifta ved Stord lufthamn, Sørstokken. Dette er ei lufthamn med ein viktig regional transportfunksjon. Dei resterande midlane skal gå til flygeinformasjonstenestene ved ikkje-statlege lufthamner.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 11:05   #2
gorilla
Newcomer
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 44
Default Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Stord ligger vel an til å få støtte i ti år tror jeg etter det som ble nevnt i NTP når den kom i fjor var det vel, men Skien og evt Notodden burde jo kanskje fått støtte de og,utover den engangsutbetalingen som ble gitt. Skien har jo forholdsvis mye trafikk, og det koster å drive lufthavn.
__________________
Chuck Norris doesn´t sleep, he waits!!!

Last edited by gorilla; 05-10-2010 at 11:07.
gorilla is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 11:16   #3
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Hvorfor får ikke de små flyplassene til Avinor noe??

Jeg tar alltid opp denne urettferdigheten..
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 11:28   #4
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Hvorfor får ikke de små flyplassene til Avinor noe??

Jeg tar alltid opp denne urettferdigheten..
Du kan så si men så lenge det er bestemt at Avinor/OSL skal være selvfinansierende forblir det vel slik?
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 12:05   #5
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,566
Default Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Nå er ikke avstanden fra Stord til Haugesund nevneverdig stor og jeg mener at det er å kaste gode penger etter dårlige ved å subsidiere Stord.
Veiene fra Stord til Haugesund og retur er dessuten bra. 30-45min kjøretid kan ikke være det store problemet.
Mange har f.eks. samme reise/kjøretid til OSL.

Det samme kan sies om Notodden.
Her er ikke veien lang til Geiteryggen.
Det må være bedre å holde liv i en av disse plassene enn at begge skal halte videre med usikker horisont.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 18:15   #6
DY1503
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 89
Default Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Det skal nevnes at det tar en del mer tid enn 30-45 min med kjøring fra Stord til HAU. Om en er heldig med trafikken kan en klare det på en time, men det er sjelden. En flyplass på Stord er nødvendig.
DY1503 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 18:29   #7
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Hvorfor får ikke de små flyplassene til Avinor noe??
Tja... De små flyplassene til Avinor får, på sett og vis, støtte ved at overskuddet fra Avinor reduseres.
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 20:44   #8
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Tja... De små flyplassene til Avinor får, på sett og vis, støtte ved at overskuddet fra Avinor reduseres.

Her er flyplassnorge sett fra mine øyne:

1-Noen ytterst få får støtte over statsbudsjettet
2-Noen driver kommersielt (typisk ENTO/ENRY) for seg selv
3-Mange er i en kjempeorganisasjon kalt Avinor(+ datterselskapet OSL)

I denne siste er det kun noen få som faktisk går med overskudd. Dette overskuddet skal deles på alle de som går med underskudd, investeringer/utbedringer og utbytte. Avgiftene justeres så hele Avinor skal gå i balanse, samtidig som enkelte flyplasser er i konkurranse med gruppe 2. Nå skal Avinor også betale utbytte.

Det som er litt merkelig er at for staten så er ikke disse småflyplassene i gruppe 3 "kostnader på statsbudsjettet". I motsetning til Sverige, ligger dette inne i Avinors budsjett. I Sverige får LFV statsstøtte til å drifte sine småplasser og følgelig er også staten hissigere på å vurdere hvilke flyplasser som har livets rett... I Norge velger man heller at Avinor skal ta inn litt høyere avgifter, så slipper politikerne å bry seg om de vanskelige beslutningene rundt småflyplassene. Samtidig kan ENTO/ENRY-folket sutre over at de har begrensninger i trafikkl etc og at myndighetene særbehandler OSL all den tid de ikke bidrar med noe til resten av flyplassnorge...
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 20:49   #9
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

ellers syns jeg ENSO er en fin flyplass, brukte 400,-kr på landingsavgiter der i sommer..

Det er mye småvei til flyplassen (fra Sør/Bømlo hvertfall), og personlig mener jeg den ikke fortjener statsstøtte.. Før trekantsambandet var den fornuftig, men ikke nå.
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 05:26   #10
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,331
Default Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Hva slags trafikk snakker vi om på Notodden?
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 06:01   #11
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Bl.a. 6 ganger ukentlig til BGO.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 10:08   #12
BGO
TurbopropFlyer
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
Default Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Bl.a. 6 ganger ukentlig til BGO.
That's it
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url]
BGO is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 10:14   #13
ClassOne
Handelsreisende
 
ClassOne's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 498
Default Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Tror nok at en av grunnene til statstøtten på Stord heter Aker Stord, i tillegg til en del andre større bedrifter i området. Aker har tidligere vært i media og uttalt at det er et "krav" at flyplassen skal ha rute til OSL for at de skal satse videre på industrien sin der oppe.
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history "
ClassOne is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 10:20   #14
BGO
TurbopropFlyer
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
Default Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Hvorfor får ikke de små flyplassene til Avinor noe??

Jeg tar alltid opp denne urettferdigheten..
De får jo masse.
Kan være det har forandret seg litt nå, men for noen år siden, så var det bare fire flyplasser som gikk med overskudd under Avinor-paraplyen (OSL, BGO, SVG, TRD) Resten fikk tilskudd til driften, så å si at de andre små flyplassene ikke fikk noe blir helt feil.

Om pengene kommer fra Avinor, eller direkte over statsbudsjettet spiller vel svært liten rolle.
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url]
BGO is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 11:04   #15
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Quote:
Originally Posted by BGO View Post
De får jo masse.
Kan være det har forandret seg litt nå, men for noen år siden, så var det bare fire flyplasser som gikk med overskudd under Avinor-paraplyen (OSL, BGO, SVG, TRD) Resten fikk tilskudd til driften, så å si at de andre små flyplassene ikke fikk noe blir helt feil.

Om pengene kommer fra Avinor, eller direkte over statsbudsjettet spiller vel svært liten rolle.
Det blir nok altfor enkelt å si.

Overføringer til de ulønnsomme (i hovedsak de regionale flyplassene) koster anslagsvis 800+ millioner kroner per år. (Tall fra NHO Luftfart). Dette koster flyselskapene mellom 1 og 1,25 mrd kroner, grunnet høyere avgifter (= høyere billettpriser) på andre ruter, som igjen gjør at færre flyr, som igjen skaper et inntektsbortfall (og færre frekvenser/seter).

Hadde dessuten Avinor hatt noe å si om flyplassene skulle fortsette driften, tror jeg nok øksa hadde blitt svingt litt rundt omkring i landet. Som STARSHIP sier, mange flyplasser hadde nok livets rett tidligere, men med ny kommunikasjon (veier/tunneller) er nok mye falt bort, og dette burde revideres kraftig.
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 12:12   #16
BGO
TurbopropFlyer
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
Default Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Det blir nok altfor enkelt å si.

Overføringer til de ulønnsomme (i hovedsak de regionale flyplassene) koster anslagsvis 800+ millioner kroner per år. (Tall fra NHO Luftfart). Dette koster flyselskapene mellom 1 og 1,25 mrd kroner, grunnet høyere avgifter (= høyere billettpriser) på andre ruter, som igjen gjør at færre flyr, som igjen skaper et inntektsbortfall (og færre frekvenser/seter).

Hadde dessuten Avinor hatt noe å si om flyplassene skulle fortsette driften, tror jeg nok øksa hadde blitt svingt litt rundt omkring i landet. Som STARSHIP sier, mange flyplasser hadde nok livets rett tidligere, men med ny kommunikasjon (veier/tunneller) er nok mye falt bort, og dette burde revideres kraftig.
Dette har jo med hvordan organiseringen av eierforholdet til flyplassene er.
Alternativet til å gjøre det som idag er jo at flyplassene som går i overskudd betaler inn overskuddet til Statskassen (ca. 800 mill) for at Staten deretter betaler ut det samme beløpet til de regionale flyplassene i støtte over statsbudsjettet.

Du har et litt enkelt regnestykke her. Dersom Staten ikke skulle subsidiere de flyplassene som ikke går med overskudd på denne måten, så hadde det ikke vært mange flyplasser igjen her i landet. Det koster selvfølgelig flyselskapene penger, men det genererer også inntekter. Legger man ned alle flyplassene som går med underskudd, så ville nok de som idag går med overskudd, heller ikke tjent penger. Et fly som tar av fra TRD f.eks, må nødvendig vis lande en plass. Uten mate-rutene fra de mindre flyplassene forsvinner masse inntekter for Avinor og mye av passasjergrunnlaget ut for de fire store.
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url]
BGO is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Vestjyder vil have støtte til flere afgange til Karup Fysikeren Flyforum 1 14-03-2013 10:42
Støtte til SAS sk931 Småprat 6 18-09-2012 15:00
SAS og statlig støtte Robin882 Flyforum 4 05-11-2010 21:46
Uit får støtte til flyverutdanning salmon-air Flyforum 2 20-05-2008 19:13
Ingen støtte til pilotene... EB Flyforum 3 28-01-2006 19:10


All times are GMT +2. The time now is 14:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.