![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]()
Skien og Notodden vil i 2011 miste den statlige støtten de hadde i år, mens Stod beholder en årlig støtte på 12 millioner kroner.
Antar kommunene nok en gang vil da punge ut for tapsflyplassene Skien og Notodden? http://www.regjeringen.no/nn/dep/sd/...html?id=619741 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
Join Date: Mar 2006
Posts: 44
|
![]()
Stord ligger vel an til å få støtte i ti år tror jeg etter det som ble nevnt i NTP når den kom i fjor var det vel, men Skien og evt Notodden burde jo kanskje fått støtte de og,utover den engangsutbetalingen som ble gitt. Skien har jo forholdsvis mye trafikk, og det koster å drive lufthavn.
__________________
Chuck Norris doesn´t sleep, he waits!!! Last edited by gorilla; 05-10-2010 at 11:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Hvorfor får ikke de små flyplassene til Avinor noe??
![]()
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]() Quote:
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,566
|
![]()
Nå er ikke avstanden fra Stord til Haugesund nevneverdig stor og jeg mener at det er å kaste gode penger etter dårlige ved å subsidiere Stord.
Veiene fra Stord til Haugesund og retur er dessuten bra. 30-45min kjøretid kan ikke være det store problemet. Mange har f.eks. samme reise/kjøretid til OSL. Det samme kan sies om Notodden. Her er ikke veien lang til Geiteryggen. Det må være bedre å holde liv i en av disse plassene enn at begge skal halte videre med usikker horisont. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2010
Posts: 89
|
![]()
Det skal nevnes at det tar en del mer tid enn 30-45 min med kjøring fra Stord til HAU. Om en er heldig med trafikken kan en klare det på en time, men det er sjelden. En flyplass på Stord er nødvendig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
Her er flyplassnorge sett fra mine øyne: 1-Noen ytterst få får støtte over statsbudsjettet 2-Noen driver kommersielt (typisk ENTO/ENRY) for seg selv 3-Mange er i en kjempeorganisasjon kalt Avinor(+ datterselskapet OSL) I denne siste er det kun noen få som faktisk går med overskudd. Dette overskuddet skal deles på alle de som går med underskudd, investeringer/utbedringer og utbytte. Avgiftene justeres så hele Avinor skal gå i balanse, samtidig som enkelte flyplasser er i konkurranse med gruppe 2. Nå skal Avinor også betale utbytte. Det som er litt merkelig er at for staten så er ikke disse småflyplassene i gruppe 3 "kostnader på statsbudsjettet". I motsetning til Sverige, ligger dette inne i Avinors budsjett. I Sverige får LFV statsstøtte til å drifte sine småplasser og følgelig er også staten hissigere på å vurdere hvilke flyplasser som har livets rett... I Norge velger man heller at Avinor skal ta inn litt høyere avgifter, så slipper politikerne å bry seg om de vanskelige beslutningene rundt småflyplassene. Samtidig kan ENTO/ENRY-folket sutre over at de har begrensninger i trafikkl etc og at myndighetene særbehandler OSL all den tid de ikke bidrar med noe til resten av flyplassnorge...
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
ellers syns jeg ENSO er en fin flyplass, brukte 400,-kr på landingsavgiter der i sommer..
Det er mye småvei til flyplassen (fra Sør/Bømlo hvertfall), og personlig mener jeg den ikke fortjener statsstøtte.. Før trekantsambandet var den fornuftig, men ikke nå.
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,331
|
![]()
Hva slags trafikk snakker vi om på Notodden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Bl.a. 6 ganger ukentlig til BGO.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
TurbopropFlyer
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
|
![]()
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url] |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Handelsreisende
![]() Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 498
|
![]()
Tror nok at en av grunnene til statstøtten på Stord heter Aker Stord, i tillegg til en del andre større bedrifter i området. Aker har tidligere vært i media og uttalt at det er et "krav" at flyplassen skal ha rute til OSL for at de skal satse videre på industrien sin der oppe.
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history " |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
TurbopropFlyer
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
|
![]() Quote:
Kan være det har forandret seg litt nå, men for noen år siden, så var det bare fire flyplasser som gikk med overskudd under Avinor-paraplyen (OSL, BGO, SVG, TRD) Resten fikk tilskudd til driften, så å si at de andre små flyplassene ikke fikk noe blir helt feil. Om pengene kommer fra Avinor, eller direkte over statsbudsjettet spiller vel svært liten rolle.
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]() Quote:
Overføringer til de ulønnsomme (i hovedsak de regionale flyplassene) koster anslagsvis 800+ millioner kroner per år. (Tall fra NHO Luftfart). Dette koster flyselskapene mellom 1 og 1,25 mrd kroner, grunnet høyere avgifter (= høyere billettpriser) på andre ruter, som igjen gjør at færre flyr, som igjen skaper et inntektsbortfall (og færre frekvenser/seter). Hadde dessuten Avinor hatt noe å si om flyplassene skulle fortsette driften, tror jeg nok øksa hadde blitt svingt litt rundt omkring i landet. Som STARSHIP sier, mange flyplasser hadde nok livets rett tidligere, men med ny kommunikasjon (veier/tunneller) er nok mye falt bort, og dette burde revideres kraftig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
TurbopropFlyer
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
|
![]() Quote:
Alternativet til å gjøre det som idag er jo at flyplassene som går i overskudd betaler inn overskuddet til Statskassen (ca. 800 mill) for at Staten deretter betaler ut det samme beløpet til de regionale flyplassene i støtte over statsbudsjettet. Du har et litt enkelt regnestykke her. Dersom Staten ikke skulle subsidiere de flyplassene som ikke går med overskudd på denne måten, så hadde det ikke vært mange flyplasser igjen her i landet. Det koster selvfølgelig flyselskapene penger, men det genererer også inntekter. Legger man ned alle flyplassene som går med underskudd, så ville nok de som idag går med overskudd, heller ikke tjent penger. Et fly som tar av fra TRD f.eks, må nødvendig vis lande en plass. Uten mate-rutene fra de mindre flyplassene forsvinner masse inntekter for Avinor og mye av passasjergrunnlaget ut for de fire store.
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vestjyder vil have støtte til flere afgange til Karup | Fysikeren | Flyforum | 1 | 14-03-2013 10:42 |
Støtte til SAS | sk931 | Småprat | 6 | 18-09-2012 15:00 |
SAS og statlig støtte | Robin882 | Flyforum | 4 | 05-11-2010 21:46 |
Uit får støtte til flyverutdanning | salmon-air | Flyforum | 2 | 20-05-2008 19:13 |
Ingen støtte til pilotene... | EB | Flyforum | 3 | 28-01-2006 19:10 |