![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Nytt oppfølgings spørsmål etter Luftfartshistorie nr 17:
Hvilke(n) av de 13 Dakotaene til DNL var det som ble brukt som frakter? I tidtabellene fra 1947 ble det operert egne fraktruter som skulle tilsvare en Dakota som fløy frakt hele uka.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
DNL kjenner jeg ikke til - jeg tror alle var pax, men SAS hadde følgende rene fraktmaskiner: SE-BAZ
SE-APW SE-APZ SE-AYL SE-BBP SE-BBR |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2006
Posts: 132
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Collector
![]() Join Date: Nov 2006
Posts: 796
|
![]()
Ifølge DNLs årsberetning for 1947 fantes følgende DC-3 i flåten:
Pass.fly: LN-IAF, LN-IAG, LN-IAH, LN-IAI, LN-IAK, LN-IAL, LN-IAN, LN-IAP, LN-IAR, LN-IAS LN-IAT Fraktfly: LN-IAM, LN-IAO
__________________
Odd Viking: OY-DDO - DC3 OY-KNC - DC7 LN-MOG - DC8 SE-DGO - F28 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Tusen takk!!!!!!!!!
Herlig å få svar på et spørsmål som gjaldt den første travle sommeren på FBU, i hvertfall så langt jeg kan dømme utfra gamle tabeller
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2005
Posts: 349
|
![]()
5 av flyene DNL fikk overtatt i 1946 ble ombygget til passasjerfly, mens to ble ombygget til fraktfly i DNSs eget verksted, Norsk Flyindustri og Kjeller Flyfabrikk.
Flåten per 1946 DNL ser slik ut: ![]() Last edited by SK917; 28-11-2010 at 20:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2005
Posts: 562
|
![]()
Hei,
Med fare for å spore av tråden om DC-3, så lurte jeg på om noen vet mere om de to Oxford som står oppført i listen. Jeg ser i Hagby sin bok at begge var ca 1 1/2 år i flåten. Fikk noen av disse to noen gang titler eller skjemaet til DNL ?? Hilsen Ruben |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Collector
![]() Join Date: Nov 2006
Posts: 796
|
![]()
Hei Ruben,
følgende står i årsrapporten fra 1947: "Selskapets to treningsfly av typen 'Airspeed Oxford' ble i mai 1948 solgt til Luftforsvaret, etter at de under den første opplæringsperiode har vært brukt til opplæring av det flyvende personell" .. så svaret er vel nei på begge spørsmålenen dine.
__________________
Odd Viking: OY-DDO - DC3 OY-KNC - DC7 LN-MOG - DC8 SE-DGO - F28 |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fargebilde av DNL DC-4 LN-IAD? | raider66 | Flyhistorisk forum | 7 | 09-07-2018 03:12 |
Bilder av Junkers Ju 52/3m (DNL, 1935-1946) | Rob Mulder | Flyhistorisk forum | 2 | 07-05-2012 08:31 |
Oppfølging mht SAS DC-3 flåte | Fellowship | Flyhistorisk forum | 5 | 03-10-2010 14:53 |
DNL's sjøfly | LN-SSL | Flyhistorisk forum | 7 | 24-05-2008 14:18 |
Fugl Fønix - boken om DNL | CK | Samlerhjørnet | 1 | 22-05-2005 14:30 |