![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Posts: 137
|
![]()
Hei! Jeg har noen spørsmål rundt dette å være bakkepersonell. Det ser ut som en interessant og aktiv jobb, spesielt for folk som har en interesse for fly. Men jeg vet lite om hva denne jobben innebærer? Jeg regner med det er en fysisk jobb hvor man må tåle all slags vær, og også til alle døgnets tider. Hvordan er det hvis man for eksempel er ansatt på OSL?
Har man skiftarbeid eller jobber man noenlunde til faste tider? Hvordan er lønnsnivået? Er det en trygg jobb å ha? Da tenker jeg på permitteringer osv, ikke sikkerhetsmessig. Finnes det flere selskaper enn Røros Flyservice på OSL? Hvordan går man frem om man vil ha en slik jobb? Jeg sitter nå i en trygg og god jobb med god lønn, men man får etter hvert nok av å gjøre noe man ikke brenner for. Man drømmer seg ofte bort til å jobbe med noe man syns er interessant. Fint om noen kan gi meg litt info om de har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]()
Tja, jeg hadde en god og godt betalt jobb. Men fulgte hjertet, gikk ned i lønn. Men livskvaliteten økte betraktelig. Og hvis man først begynner og liker det, så er man fanget og kommer aldri ut igjen....
Du kan jobbe både ute og inne. Som stuer er du ute og driver med lasting av flyene. Kan være ganske fysisk til tider. Men (i alle fall hos oss) forsøker vi å variere mest mulig, slik at man har noen bulk fly og noen container fly. (bulk fly er tyngre, da man må klatre inn i "belly" og dytte bagasje. Mens et container fly kjører vi containere ut og inn. Du kan også jobbe inne med f.eks innsjekk Kan være veldig variert. Selv begynte jeg på innsjekk, men jobber i dag som Dispatcher. Dvs at jeg planlegger lastingen av flyene og har ansvaret for maskinen når den står på bakken. Jeg lager også Loadsheet til crewet som forteller om vekt og balanse på maskinen. Man jobber skift, varierte tider. Hos oss så starter man i 0500 tiden og siste man går hjem 2330 tiden. I tillegg har vi et eget team som jobber på natten. Skiftene varierer mellom tidlig og sent. Det kan være vanskelig å få en fast 100% stilling med en gang. Litt varierende pr selskap. Det kan være litt ustabilt, da det blir endringer i bemanning når man får nye eller mister kunder. Men da er det heller ikke uvanlig at vi ansatte bytter skjorte og ID kort og får lønnen fra noen andre. Ved OSL så er det i dag 3 groundhandlere. SGS (SAS) , Røros og Menzies. Som jeg sa til å begynne med. Jeg gikk ned i lønn, men har ikke angret en dag. Jeg er en av de som gjør dette fordi jeg elsker det. Så sånn sett er det bare å hoppe i det :-) Send gjerne en PM hvis du ønsker mer info, skal gladelig forsøke å fortelle mer. S |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: Mar 2010
Posts: 26
|
![]()
Omtrent de fleste får en sånn jobb via vikarbyrå, for så å bli fast etter en stund. Man må nok jobbe der en stund før man får 100% stilling. Hos Rfly jobber man aldri mer enn tre dager i strekk og med 9 - 10 timers vakter som 100% ansatt.
Det er en ganske aktiv og grei jobb, men også veldig værutsatt, og da kan man fort gå lei :P |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Posts: 137
|
![]()
Kan tenke meg det er værutsatt ja
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Posts: 137
|
![]()
Bumper denne, er det noen der ute som har tips om hvor man kan henvende seg for å sjekke mulighetene for en slik jobb? Enten deltid eller fulltid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 151
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Mvh. "dypen" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]()
Bytter arbeidsgiver, jobber med samme oppgavene/selskapene eksempelvis.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Newcomer
Join Date: Mar 2010
Posts: 26
|
![]() Quote:
Rfly bruker har akkurat byttet til academic work som er ett vikarbyrå. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
OT: Har West air Sweden byttet til Rfly?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
Join Date: Mar 2010
Posts: 26
|
![]()
Ikke som jeg har hørt iallefall. Hvordan det egentlig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Posts: 137
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
"der Oslo Gardermoen er den største. Deres største oppdragsgivere er flyselskapene Norwegian, KLM, Air France, DAT/DOT, Air Baltic og West Air Sweden."
Men kanskje de mente West Air Sweden på de andre lufthavnene Rfly er. De har vel ikke airBaltic på OSL heller når jeg tenker meg om.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Jobbe som bakkepersonell | Mariushb | Småprat | 16 | 15-02-2011 14:29 |