![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,602
|
![]()
Jobbreise til Den demokratiske republikk Congo. Jeg har vært i Afrika flere ganger, men Congo var helt nytt for meg, og noen virkelig eksotiske flyplasser i dette enorme, men akk så ustabile landet fikk jeg se. Dessverre få bilder, da dette kan føre til vanskeligheter i Congo.
1.flyvning: Strekning: EWR-BRU Selskap: Continental Flytype: 767-400 ER Klasse: Ecoomy Flytid: 7:45 Det tok ganske lang tid ut til Newark denne ettermiddagen. Jeg hadde forhåndsbestilt en shuttle som plukket meg opp på avtalt tid. En del til ble hentet før vi kunne sette kursen mot flyplassen. Inne på terminal C var det mye folk ved skrankene, men det gikk relativt raskt og betjeningen var hjelpsom. Køen ved sikkerhetskontrollen var derimot særdeles lang og sneglet seg av gårde mot metalldetektorene; mange turister skulle hjem fra ”Det store eplet”. Ombordstigning begynte i ganske god tid før oppsatt avgang. Det ble ropt opp radvis og folk kom seg greit om bord i flyet som skulle bli smekkers fullt. Jeg hadde ikke reist med en 767-400 ER tidligere, men man merker lite forskjell fra andre 767’er. Det eneste negative i forhold til andre Continental maskiner er at det ikke er AVOD. Businessetene skal heller ikke byttes ut med flatbeds i disse flyene, hvilket vel tyder på at de skal pensjoneres om ikke så veldig lenge. Som vanlig over Atlanteren ble det servert et måltid kort etter avgang, og litt snacks før landing. Jeg så en film og fikk sove noen timer. Stort sett mer er det ikke å fortelle før landing i Brüssel. 2. flyvning: Strekning: BRU-FIH (Kinshasa)(via Luanda) Selskap: Brussels Airlines Flytype: A-330 Klasse: Economy Flytid: 9:45 (med stopp) Jeg hadde noen timer i Brüssel, og de ble tilbragt i Diners’ nye kontraktslounge i Zaventems B-pir. Denne loungen er bedre enn den Diners hadde før, den har bl.a. dusjer, som er veldig deilig etter en del timer i luften. Litt kaffe og frokost fikk man seg også. Brüssel er et viktig knutepunkt for ruter til Afrika, og som tidligere kolonimakt finnes det en rute til Congo. Det var langt å gå til Kinshasa-flyet, pluss en busstur til T-gatene ytterst på A-piren. Dette skulle bli min første tur med Brussels Airlines på langdistanse. Jeg kom meg bak i flyet til mitt midtgang sete. Det ble nesten fullt hus her også, med mange barn, og mye håndbagasje. Avgang ble en del forsinket p.g.a. mye trafikk. En skuffelse var at Brussels ikke har skjermer ved hvert sete, kun noen i taket og på veggene forrest i hver kabin. Dette trekker helhetsinntrykket ned. Ellers er selskapet midt på treet. Maten var helt ok, med valg mellom kylling og fisk til hovedrett. Ettersom jeg satt dårlig til for å se på film, leste jeg mest i en bok jeg heldigvis hadde med. De små barna holdt seg heldigvis mest i ro, takk og lov. Før landing i Luanda, fikk vi en smakløs sandwich. Bakkeoppholdet tok en liten time, med rydding og støvsuging som pauseinnslag. Kabinbetjeningen sjekket at all håndbagasje som var om bord også tilhørte passasjerer som skulle videre til Kinshasa. Flyet ble igjen fylt opp av folk som skulle bli med tilbake til Brüssel. På den siste strekningen på 50 minutter ble det også tid til smakløs sandwich og vann. Kinshasa-N’dili flyplass må være noe av det verste man kan bort i av flyplasser. Trang, kjip og et utrolig kaos. Et bittelite bånd til altfor mye bagasje sørger for håpløse tilstander og laaang ventetid. Kofferten kom da til slutt, og etter ørten avslag på tilbud om å hjelpe meg med bagasjen, fant jeg en kollega som ventet med bil. 3. flyvning: Strekning: FIH-FKI (Kisangani) Selskap: FN Flytype: CRJ-200 Klasse: One class Flytid: 1:45 FN har et eget rutenett mange steder i verden hvor de har større operasjoner. I Congo, er Kinshasa og Kisangani knutepunktene. Vi skulle fly til Goma, helt øst i landet via Kisangani. FN har en egen terminal i Kinshasa og det gikk greit gjennom alle kontroller av papirer og bagasje. Flyene FN bruker er leiet inn fra ulike selskaper i verden og det er et sammensurium av flytyper og nasjonaliteter. Første fly var en indisk CRJ-200. Fullt, men en del seter bakerst i flyet var tatt ut. Under turen bød den indiske flyverten på et glass vann. Ellers er det lite å fortelle, da de fleste sov godt da vi hadde stått grytidlig opp. Landing i Kisangani skjedde på tid. 4. flyvning: Strekning: FKI-GOM (Goma) Selskap: UN Flytype: AN-24 Klasse: One class Flytid: :3:00 (med stopp i Kindu) Kisangani midt i Congo er byen hvor de to nordmennene man har hørt mye om det siste drøye året sitter fengslet og håper på snarlig hjemreise. Det var ikke noe normal trafikk da vi var der, men en plakat fortalte at Kenya Airways flyr tre ganger i uken til Nairobi. Neste strekning skulle by på en ny flytype for min del. En gammel russer stod klar. AN-24’en hadde en mørk kabin, men setene var behagelige. Som ofte på russiske fly er det ikke lukkede hattehyller, kun åpne hyller. Der kunne man ikke legge håndbagasje da det lå oksygenmasker der. En annen spesialitet jeg ikke hadde sett før, var at nødutgangen midt i flyet kun var på en side av flykroppen. Flyvertinnen ønsket velkommen ved å stille seg forrest i kabinen for å forklare sikkerhetsprosedyrer. På vei til Goma mellomlandet vi ute i bushen, i Kindu, for å ta med oss noen flere passasjerer. AN-24 var overraskende stille og flyturen var behagelig over Congos vakre jungel. Landing i Goma skjedde en del senere enn planlagt. Etter et par møter la vi oss til å sove på hotellet som hadde flott utsikt over Kivu-sjøen mellom Congo og Rwanda. 5. og 6. flyvning: Strekning: GOM-FKI og FKI-FHI Selskap: UN Flytype: Dash-8-300 og 737-400 Klasse: One-Class Flytid: 1:15 og 1:40 En canadier med canadisk mannskap stod klar til å frakte oss på første strekning på vei mot Kinshasa. En mannlig flyvert sa det han skulle om sikkerhetsprosedyrer og gikk gjennom kabinen noen ganger, men ellers hadde han ikke mye å gjøre. Vi landet på tid i Kisangani og det er eller ikke mye å fortelle. Etter hele 5 timer i Kisangani lettet en 737-400 med et georgisk mannskap. Der satt smilene langt inne, typisk ex-sovjetisk service, rett og slett pottesure. Det var trangt mellom setene, men ikke fullt. Vi landet på tid i Kinshasa etter en laaang dags ferd mot kveld. Det skulle dessverre ikke ta slutt ennå, da Kinshasa kan by på trafikkaos av dimensjoner det er vanskelig å forestille seg, det tok evigheter å kjøre til hotellet og vi stupte dødstrette i seng. 7. flyvning Strekning: FIH-BRU (med mellomlanding i Yaoundé, Kamerun) Selskap: Brussels Airlines Flytype: A-330 Klasse: Economy Flytid: 9:00 (med stopp) De européiske flyselskaper som flyr til Kinshasa (Air France og Brussels Airlines) har check-in inne i Kinshasa sentrum. Dette er nok på grunn av dårlig kapasitet på flyplassen og utbredt korrupsjon i form av ”gebyrer” for å slippe igjennom diverse kontroller. Man kan gjøre dette frem til ca. 4-5 timer før avgang, da det må beregnes god tid for å komme seg ut til flyplassen. Brussels Airlines har et stort område hvor man først får sjekket at billetter og pass er i orden. Deretter kontrolleres bagasjen før man får sjekket den inn og får utdelt ombordstigningskort. På flyplassen må man betale 50 $ i avreiseavgift, og her får man faktisk kvittering. Håndbagasjen ble undersøkt for hånd av vaktene da scanneren sjokkerende nok var i ustand. Små busser tok oss ut til flyet og håndbagasjen ble igjen undersøkt rett utenfor flyet. Selve flyreisen er det ikke så mye å skrive om, den lignet på utreisen fra Brüssel, bortsett fra at det nå var mellomlanding i Yaoundé i Kamerun. Flyet ble helt fullt etter mellomlandingen. 8. flyvning Strekning: BRU-EWR Selskap: Continental Flytype: 767-400ER Klasse: Economy Flytid: 8:00 Lite å fortelle i tillegg hvordan utreisen var, selv om dette var en dagflyvning. Et stort pluss var at jeg fikk en to seter alene, selv om flyet så ut til å være tilnærmet fullt. De vanlige måltidene ble servert. En behagelig flyvning sånn jevnt over, og det samme var kontroller ved innreise i USA og bagasjeutlevering. Jeg har lagt ved noen bilder av fly og fra Congo, jeg håper de faller i smak.
__________________
Upcoming flights: APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 Last edited by jb1; 24-09-2010 at 14:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,811
|
![]()
Meget interessant og spændende rapport, men nok ikke umiddelbart en destination for mig :-D
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
|
![]()
Ekstemt eksotisk rapport
![]() Angående 767-400ene til CO skal også de få nye seter og er ikke på vei ut, de står bare sist i køen og får de først i 2012 ![]() http://www.continental.com/web/en-us...eetstatus.aspx |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
|
![]()
Dette må være en av de mer eksotiske rapportene her inne. Synd det ikke var flere bilder fra turen. Godt alt gikk bra. Innbiller meg at det fort kan bli litt krøll og kluss i den delen av verden.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,602
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Takk for denne eksotiske flotte rapporten
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
New York neste uke (22 januar)? Selger SAS Go - OSL - EWR og EWR - CPH - OSL | lutt | Reiseforum | 1 | 19-01-2016 21:56 |
Ingen gratis servering ombord på UA15/14 EWR-HNL-EWR | Cecilie | Reiseforum | 28 | 02-12-2013 16:10 |
SJU - EWR ( AA ) EWR - OSL SK 908 | SBT | TripReports | 5 | 13-12-2011 20:54 |
EWR-MCO, EWR-OSL med Continental og SAS | SudCaravelle | TripReports | 12 | 08-08-2011 20:16 |
CO39 OSL-EWR og CO3472 EWR-YHZ | LN-REF | Reiseforum | 10 | 26-07-2010 11:07 |