![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
BKK-SZX FD3622 A320-200 HS-ABN
08SEP10 1830-2225 (2t55m) Efter et behageligt ophold på Pullman King Power Hotel (Accor) i Bangkok (THB2389 agent rate minus THB500 cashback), tog jeg en taxa til lufthavnen ved 16-tiden, hvor jeg ankom cirka en 35-40 minutter senere. Jeg var ikke klar over, hvilken checkin zone FD benyttede i BKK, så jeg bad chaufføren køre langsomt forbi. Jeg så AirAsia skiltet ved domestic (A/B/C/D), men formodede, at de ligesom TG og PG også havde checkin i international. Men kunne så langt øjet rækkede ikke genkende det klassiske røde logo, så jeg bad chauf om at læsse mig af omkring H-zone. Her fandt jeg ud af, at AirAsia checkin var i zone D/E, men en lille spadseretur i en så fantastisk lufthavn, med så mange flyselskaber gør mig ikke noget! Vel fremme ved checkin, forsøger jeg med held at checke ind i automaten, der straks printer boardingkort med sæde 1C (THB250/DKK45 ekstra). Jeg skal dog over til baggage drop for at få tags på (og de skal vel også kontrollere vægten?). Min kuffert vejede 21 kg, men jeg havde kun betalt for 20kg. Men ingen løftede øjenbryn, og jeg var hurtigt videre mod immigration og security. Der stod cirka 15 personer i kø ved samtlige paskontroller, så det tog lidt tid. Security gik hurtigt, og derefter fandt jeg med en del besvær frem til King Power-loungen i sektion A/B. Denne lounge har man adgang til, hvis man bor på Executive floor på Pullman ELLER melder sig ind i noget King Power loyalitetsprogram. Dette gælder kun for personer med residens i Thailand, så jeg skrev bare en tilfældig adresse på blanketten. Det koster THB500, men man får en voucher på samme beløb til indkøb i King Power (de fleste taxfree-butikker i BKK, samt et stort shoppingcenter ved hotellet), samt 10% rabat på det meste. King Power Loungen var en skuffelse. Kaffe, te, vand, juice, coke, sprite, kage, internet. Thats it. Dog har de en service, så man kan bestille sine taxfree-varer fra loungen, hvorefter de så bliver leveret til loungen. På boardingkortet står boarding til at begynde 1750, og da jeg har priority boarding i forbindelse med sæde 1C, så tænkte jeg, at jeg hellere måtte være der til tiden. Gaten var G1A, hvor A'et vist symboliserer bus? For foden af trappen stod de rødklædte AisAsia-damer klar med vægten. Min håndbagage vejede vist 13 kg, og grænsen var 7kg. Overalt var der skilte med "Strictly 7kg enforced", så jeg tænkte, at du skulle der bath op af lommen. Først spurgte hun, om jeg havde en laptop med. Jeg bekræftede, og hun bad mig tage den ud. Vi kom ned på 10,3 kg. Hun sagde så, at jeg måtte checke trolley'en ind, men da checkin var lukket, skulle den checkes ind ved flydøren. Jeg måtte acceptere, men for at slippe så billigt som muligt, fyldte jeg lommerne med mobiltelefon, kamera, samt et par bøger, magasiner osv, som jeg fyldte ned i en plastpose. Hun sagde så, at nu måtte vi vist være under 7kg, så pludselig var alt i orden!?!? Det skulle bare fordeles! Nå, ombordstigning på bussen begyndte kl 1810, og med tydelige skilte, blev kun række 1-5, samt 12 og 14 (emergency exit) lukket afsted, i alt cirka 10-12 personer. Jeg tænkte at så kom resten nok med den anden bus. Men næh, nej, priority boarding betød åbenbart kun, at vi kom først ombord på bussen!!! Efterfølgende væltede det ind med infrequent flying kinesere med uvorne unger osv. Bussen blev godt fyldt, før vi kørte til flyet. Jeg kom ikke ombord blandt de første, da jeg jo havde taget et sæde i bussen. Men der var god plads i flyet, hvor jeg da alle var kommet ombord vil anslå kabinefaktoren totalt til ca. 65%, mens Hot Seats (rk 1-5 og 12+14) nok kun var 25%. På række 1, var kun mit (1C) og 1F optaget, mens der sad nul pax på rk 12+14. Flyet var kun få måneder gammelt, og særligt Hot Seats er superflotte, mørkegråt læder med knaldrøde nakkestøtter i kunstlæder (eller faktisk plastic). Alle informationer blev først læst op på engelsk og thai af en stewardesse, og derefter af en anden stewardesse (som også talte thai) på mandarin eller cantonesisk? Jeg gætter på mandarin. Jeg købte en coke zero (THB50) og en pose cashewnødder (THB40). Bladrede længe i kataloget, og var meget fristet af en Lotus/AirAsia-polo i BRG til THB590, men også andre spændende ting. Det blev dog ikke til nogen souvenir, da jeg faktisk ikke har gået så meget med min knaldrøde AirAsia-polo, jeg købte på min første flyvetur med FD i januar (HKT-UTH). Da jeg sad på 1C var det let at få kontakt med stewardesserne, så senere bestilte jeg endnu en Zero. Kaptajnen fik også tid til at informere lidt, men jeg lyttede ikke så meget efter, men bemærkede at han talte om headwind, og vi ville lande lidt sent i SZX. Jeg havde ikke ur på, men jeg sad i en taxa kl 2300 lokal tid. Jeg var først ude af flyet, og først ved immigration (selvom vi også blev busset fra flyet til terminalen), men måtte vente lidt tid på kufferterne. Konklusion: Vil jeg flyve FD igen? Ja, helt sikkert. Vil jeg betale ekstra for Hot Seat? Ja, helt sikkert. Vil jeg huske at tage billeder næste gang? Ja, helt sikkert |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Enda en fin rapport fra selskap og strekning vi ikke ser mye av her inne. Takk!
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
AirAsia A320 mistet kontakt (QZ8501, 28/12-14) | ENGM 911 | Flyforum | 53 | 03-12-2015 11:56 |
AirAsia bestiller 100 A320 | Someone | Flyforum | 2 | 14-12-2012 06:57 |
Noodle attack delays Thai AirAsia flight | CK | Flyforum | 0 | 08-08-2005 08:29 |
AirAsia går for A320 (?) | CK | Flyforum | 0 | 09-11-2004 07:55 |
AirAsia kan gå for A320 | CK | Flyforum | 0 | 21-10-2004 12:46 |