Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-09-2010, 18:32   #1
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
Default Braathens vei inn i jetalderen

I tilfeldige studier av avisarkivet til Aftenposten kom jeg over en sak i morgennummeret 4. september 1964:

Skipsreder Ludvig G. Braathen kunne da fortelle at flyselskapet hans nå var klar for jetfly, og at de skulle anskaffe to maskiner til totalt 50 mill kroner (465 mill i dagens kroneverdi). Hvilken type var ennå ikke avgjort, men valget stod mellom BAC One-Eleven, Super Caravelle og Boeing 727, alle flytyper som lå nær opptil hverandre i pris og kapasitet, i følge Braathen. Selv skulle han snart både til England og USA for å se nærmere på de aktuelle flyene. Meningen var å bestemme seg i løpet av et par måneder slik at flyene kunne leveres ved årsskiftet 1965/66.


Nå gikk det vel ikke helt slik, for så vidt jeg har lest historien, fikk i Braathens jetfly først i 1969 med B732 og F28 – bestilt i 1965.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2010, 23:22   #2
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
Default Re: Braathens vei inn i jetalderen

Nå var det vel slik at i stedet ble B737-100 som ble valgt.

Og i løpet av prosessen ble de 2 bestilte B737 omgjort til B737-200, og det var disse to som ble levert i januar 1969.
F-28 ble bestilt noe seinere enn 1965, (var det i 1967?), og den første kom i mars 1969.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2010, 09:13   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Braathens vei inn i jetalderen

jeg skal se om ikke jeg kan finne det fine bildet av DC-9 i Braathens-farger som jeg har et eller annet sted...
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2010, 10:30   #4
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Braathens vei inn i jetalderen

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
Og i løpet av prosessen ble de 2 bestilte B737 omgjort til B737-200, og det var disse to som ble levert i januar 1969.
Strengt tatt ble vel LN-SUS (l/n 110) levert 31.12.68, mens LN-SUP (l/n 128) ble levert på dagen en måned senere.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 23:40   #5
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
Default Re: Braathens vei inn i jetalderen

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Strengt tatt ble vel LN-SUS (l/n 110) levert 31.12.68, mens LN-SUP (l/n 128) ble levert på dagen en måned senere.
Mulig det, men i så fall var det vel overtakelsen i Seattle. Kom ikke til Norge før i januar i hvert fall, og mildertidig registrert LN-SUS 02.01.1969.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly

Last edited by Fellowship; 13-09-2010 at 23:45.
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2010, 15:02   #6
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Braathens vei inn i jetalderen

Men følger man din tanke Fellowship, så kom ikke SUP til Norge før i februar
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2010, 20:22   #7
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
Default Re: Braathens vei inn i jetalderen

LN-SUS ble vist frem til pressen på Fornebu tirsdag 7. januar 1969.

”I går kom Braathens SAFE med ekte jet-SUS til Fornebu”. Slik innledet Aftenposten sin omtale av saken i morgennummeret 8. januar. Fremmøtte journalister fikk være med på en demotur rundt Gaustadtoppen.

Flytypen var fortrinnsvis anskaffet for chartermarkedet til Syden, men var innredet som rutefly med 111 seter og seteavstand på 34 tommer. (Alternativet hadde vært 125 seter). Kabinen hadde i tillegg fine dekor med norske motiver.

Journalistene var nysgjerrige på hvorfor Braathens hadde valgt en flytype med motorer under vingene. De trodde motorer bak på flykroppen, slik som på Caravelle var tidens løsning. Det var ikke en ingeniør fra Boeing enig i. Med motorer under vingen kunne vingen bygges lettere, og flyet var med det blitt700 kg lettere. Dessuten var tyngdepunktet mer midt på, og det førte til økt fleksibilitet for vektplassering i flyet.

Ludvig G. Braathen var selvsagt storfornøyd, men han minnet om at han egentlig ville ha brakt Boeing-maskiner til Norge allerede i 1938 – Clipper Flying Boat – til en planlagt rute mellom Oslo og New York. Men den ruten hadde ikke myndighetene hatt noen tro, og han hadde fått avslag på søknaden.

17. januar samme år ble det klart at 737-maskinene skulle fly for reisebyrået Allreiser i Gøteborg. De hadde tegnet kontrakt med Braathens for 15, millioner kroner for charterflyvninger.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2010, 23:46   #8
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
Default Re: Braathens vei inn i jetalderen

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Men følger man din tanke Fellowship, så kom ikke SUP til Norge før i februar
Ikke min tanke, men utfra Kay Hagbys bok om når flyet bli registrert på LN-registeret.

Og LN-SUP ble mildertidig registrert 31.januar 1969..

Kan godt hende BU overtok maskinen den datoen du skrev, men den kom ikke til Norge før i januar 1969... ok?
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
A la carte prissetting på vei inn LN-MOW Flyforum 1 07-10-2008 05:30
NY kapital på vei inn i Sterling PAS Flyforum 1 18-08-2008 00:51
"Trihole" på vei inn på Gardermoen learjet Flyforum 12 31-01-2007 22:24
JAL på vei inn i oneworld CK Flyforum 0 08-02-2006 07:12


All times are GMT +2. The time now is 03:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.