Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-08-2010, 22:09   #1
Roxman
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,422
Default Kina innenlands?

Noen som har erfaring med å fly innenlands i Kina? Vurderer å reise Shanghai-Beijing neste vår, og ser jeg har 2 muligheter.

SHA-PEK direkte med China Southern
PVG-DLC-PEK med China Southern

Hvor lurt er det egentlig med mellomlanding, er det store farer for forsinkelser og kanselleringer. Har googlet litt rundt, og sett at det finnes en del forsinkelser i kinesisk luftfart, men er det noen som har personlig erfaring.
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net
Roxman is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2010, 22:40   #2
FT99
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 84
Default Re: Kina innenlands?

Fløy en del for noen (5-6) år siden, med China Eastern til/fra Beijing, og de var helt ok. Ikke mye forseninger. Som ellers i Kina er det litt vrient med språket; spesielt hvis det var bytte av gate var det ganske forvirret siden dette bare ble annonsert på kinesisk og ikke engelsk. Men når alle som sitter ved gaten og venter plutselig reiser seg og går så er det et tegn på at gaten er byttet.

Fløy også et par ganger med Hainan Airlines, og det er første og eneste gangen jeg har vært med på at det ikke er redningsvest under stolsetet, men at det er selve setet som skal brukes som en "floating device". På safety-folderen var det bilde av noen som holdt rundt setet for å holde seg flytende i vannet. Det er vel ikke det man har mest lyst til å se på hvis man er litt flyredd
FT99 is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2010, 22:42   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Kina innenlands?

Quote:
Originally Posted by FT99 View Post
Fløy også et par ganger med Hainan Airlines, og det er første og eneste gangen jeg har vært med på at det ikke er redningsvest under stolsetet, men at det er selve setet som skal brukes som en "floating device". På safety-folderen var det bilde av noen som holdt rundt setet for å holde seg flytende i vannet. Det er vel ikke det man har mest lyst til å se på hvis man er litt flyredd
Samme på en stor andel av domestic-flyene i USA også, så det er ikke uvanlig.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2010, 22:44   #4
LN-TKP
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2009
Location: OSL
Posts: 69
OBB 76 Re: Kina innenlands?

Fløy en del i sommer, dermed kan jeg skrive under på at det er en del forsinkelser i kinesisk luftfart.

1. flight

PEK-JZH Air China
Ingen info om delay på skjermene. Gikk dermed mot mot 30 min før oppsatt tid. Begynte å få bange anelser når jeg kommer til gate uten å se fly samt at det kommer en kar drassende på ei stor tralle med vann og mat. INGEN visste noe om hvor lenge vi måtte vente. Vi satte oss dermed ned for å spise den utdelte maten. Først tre timer etter oppsatt avgangstid kom flyet. Først da ble skjermene oppdatert med ny avgangstid.

2. flight

JZH- CTU Air China

Vi kom veldig tidlig til flyplassen, ca 3 timer før oppsatt rutetid. Til vår store forskrekkelse så vi at samtlige fly fra JZH denne dagen var forsinket. Heldigvis tok jeg en tur innom billettkontoret for å høre om vi kunne få omgjort billettene til en tidligere flight som var forsinket. Vi spurte om de hadde en ETD, noe de ikke hadde. Når vi kommer til adgangshallen har det fortsatt ikke kommet opp noen estimert tid. Timene flyr og 5 timer etter at flyet skulle ha lettet lander det på JZH. Ivrige som vi er etter å komme ombord i den slitne 757en står vi først i køen. Boarding går rask, men flyet er bare halvfullt. Etter å ha sittet nesten en time i flyet begynner folk å røre på seg og det blir gitt informasjon på kinesisk. Vi skjønner ingen ting, derfor går vi bak til gallay for å snakke med flyvertinnende. De kan ikke noe engelsk ut over å lese opp safety demo... Enden på visa er at flyvertinnene roper opp noen kinesere som kan engelsk. Det viser seg at det er en gruppe på 80 kinesere som nekter å boarde flyet før de har fått kompensasjon som følge av at de egentlig skulle ha flydd med ett fly kvelden før som ble innstilt. Jeg vet ikke om de fikk noen penger, men etter å ha ventet to timer i flyet, så boarder de endelig. Vi kommer oss endelig avgårde, ca 8 timer etter oppsatt rutetid.

Jeg sjekket i etterkant hva som skjedde med flyet vi egentlig skulle fly med, og det ble innstilt.

Da vi kom til CTU fikk vi 300 CNY i erstatning som følge av forsinkelsen. Noen snille kinesiske medpassasjerer sørget for at vi også fikk erstatning da denne infoen kun ble ropt opp på kinesisk.

3. flight
CTU-KMG China Eastern
Hendelsesløs flight med pushback to minutter etter rutetid. Mye bedre beinplass enn hos CA.

4. flight
DIG-LXA China Eastern
Vi var en gruppe på 8 som reiste. Da de ikke fant 8 plasser ved siden av hverandre, så ble vi oppgradert til business. Gruppen opptok dermed hele businesskabinen på 8 plasser. Servicen var fortreffelig og vi hadde to flyvertinner for oss selv under hele flighten. Også dette flyet var i rute.

Oppsummert så vil jeg si at når det blir forsinkelser, så er informasjonen veldig dårlig. Her må man på eget initiativ grave med lupe i hånda for å få skviset ut litt informasjon. Det kommer ikke opp info om ny avgangstid før det innkommende flyet har landet. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg valgt direkteflyvningen. Jeg fløy PEK-SHA med Shanghai Airlines i 2009 og det var en meget god opplevelse i en snasen 767. Anbefales.

Bra plass å bestille kinesiske billetter: http://english.ctrip.com/ Som regel er det billigst å bestille billetter tett opp mot reisedato, og ikke flere måneder i forveien slik det er i resten av verden.

Last edited by LN-TKP; 25-08-2010 at 22:55.
LN-TKP is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2010, 23:37   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,593
Default Re: Kina innenlands?

Quote:
Originally Posted by FT99 View Post
...og det er første og eneste gangen jeg har vært med på at det ikke er redningsvest under stolsetet, men at det er selve setet som skal brukes som en "floating device". På safety-folderen var det bilde av noen som holdt rundt setet for å holde seg flytende i vannet. Det er vel ikke det man har mest lyst til å se på hvis man er litt flyredd
Så lenge man ikke flyr mer enn 30 minutter fra offshore, er det ikke krav med redningsvester. Derfor er det et vanlig syn i 'tørre' landområder. De store flyselskapene her borte har dedikerte maskiner som utfører denne trafikken, som gjerne er langs østkysten til Florida og karibien.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2010, 00:39   #6
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 414
Default Re: Kina innenlands?

Jeg har vel omlag samme erfaring som TKP i forhold til kinesiske innenriksflyvninger etter å ha flydd der et par ganger i sommer. Begge gangene med betydelige forsinkelser, og ingen, evt. svært tynn informasjon på skjermene. En morsom kuriositet var flyplassen i Xi'an (4,3 mill mennesker) der whiteboards og tusjpenn ble benyttet ved gatene for å gi litt informasjon, men det stod ikke noe annet enn "delayed". På de offisielle skjermene stod det bare opprinnelig planlagt avgangstidspunkt helt fram til boarding et par timer forsinket.

Bakkepersonellet kunne ikke mer engelsk enn at de klarte å si "no time", som vi tolker dithen at de ikke ante når flyet ville gå... Begge flyplassene jeg fløy fra hadde imidlertid de viktigste oppropene på engelsk (f.eks. skifte av gate og informasjon om litt mat mens vi venta).

Jeg må innrømme at jeg blir litt frustrert og stressa av den totale mangelen på informasjon, men slikt er jo litt av sjarmen av å være ute i den store verden.

Jeg kan foreslå et annet reisebyrå, som vi brukte et par ganger (www.travelzen.com). Så vidt jeg forstod var dette det eneste "ekte" nettreisebyrået, dvs. at du booket og fikk bekreftelse underveis i bookingprosessen, og du kunne bruke norske kredittkort uten kostnadspåslag. Jeg forstod det slik at de øvrige reisebyråene måtte man vente på manuell bekreftelse. Men her kan jeg ha misforstått.

Kina har en litt morsom løsning på prising av flybilletter. Det kan gjerne være 5-6 selskaper på samme linje. Alle har i utgangspunktet eksakt samme priser. Men så gir de ulike rabatter etter hvert, antagelig sett i forhold til hvor mye ledig de har på et gitt tidspunkt.

Vår erfaring tilsier at de største rabattene ble gitt mellom 1 og 3 uker før avreisetidspunkt. Det lønner seg i hvert fall ikke å bestille tidlig for å få lave priser, for da virket det ikke som om det var noe rabatter å få.

Ved sjekk hos norske reisebyråer, f.eks. wideroe.no, var de dessverre ikke aktuelle i forhold til prising.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2010, 02:21   #7
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: Kina innenlands?

Jeg kan anbefale www.elong.net (ejet af expedia). Hvis du er i Kina, kan du samme dag få leveret billetterne til dit hotel mod et ganske lille gebyr - og eventuelt betale kontant for billetterne!
På elong.net kan du også booke hotel uden depositum/CC - til superpriser.
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2010, 08:18   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,023
Default Re: Kina innenlands?

Jeg har også brukt www.ctrip.com med godt resultat og gode priser. Dog bare innenlands.

Har forøvrig ikke hatt noen problemer på innenlandsflygninger i Kina. Har forsøkt å holde meg til Air China og China Eastern. Noen sier at de største har litt fortrinn når noe går galt.

Et tips fra meg er å alltid ha en lapp med destinasjonen din skrevet med de lokale tegnene. Kjipt når du i blandt er på fjerngate og skal ta bussen ut til flyet. Så står det kanskje 8 busser der som ikke skal til samme fly. Da kan det være litt gambling.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 27-08-2010 at 08:20.
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 29-08-2010, 13:12   #9
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: Kina innenlands?

Er det noenting å spekulere på da? fly non-stop alternativet, aldri flydd innenlands i kina men flyplassen i Dalian kan vel ikke være noe sted å tilbringe tid?
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2010, 13:26   #10
Roxman
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,422
Default Re: Kina innenlands?

15 legs hos Skyteam gir Silver. Derfor flyr jeg med mest mulig stop for å opprettholde Silver. Men som det har kommet frem, så blir det nok nonstop i Kina, da det tydeligvis er en del forsinkelser i Kina. Fant noen gode priser i F klasse hos China Southern, så går for den..

Takker alle for innspill..
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net
Roxman is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2010, 14:06   #11
DagS
Newcomer
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 38
Default Re: Kina innenlands?

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Har forøvrig ikke hatt noen problemer på innenlandsflygninger i Kina. Har forsøkt å holde meg til Air China og China Eastern. Noen sier at de største har litt fortrinn når noe går galt.
.
Problemet med Air China og det såkalte *A medlemskapet er måten de implementerer dette på. Ta min flight fra PEK til XIY. Den eneste pax som ikke får bagasjen sin, vel det er undertegnede. Dobbel gull med SK, normal gull med TG, Air China could not care less. Å prøve å få noen fornuftige tilbakemeldinger/forklaringer kan du bare glemme. Av selskapene jeg har fløyet med innenriks i Kina er CA i særklasse det verste. Jeg unngå CA som pesten. Alt, absolutt alt annet er bedre enn CA innenriks i Kina.
DagS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bonuspoeng innenlands mckvakk Reiseforum 1037 13-07-2014 22:58
Widebody på innenlands i Kina Happyflyer Flyforum 12 27-01-2012 12:25
EB på innenlands S. Holberg Reiseforum 2 11-02-2010 20:37
DK innenlands sukram Flyforum 7 03-06-2008 10:23
MD11 innenlands catocontrol Flyforum 22 20-04-2006 14:25


All times are GMT +2. The time now is 23:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.