Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-08-2010, 15:51   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Til Svartehavet

Da var det klart for å rapportere om årets ”hovedferie” og reisen dit. De siste tre årene har jeg tilbrakt ganske mange dager i byen Varna i Bulgaria. Dette er en fantastisk flott havneby, som kan by på det meste. Og det for en meget, meget billig penge. Jeg vil hevde at byen ligger langt over andre byer i området, spesielt pga den flotte beliggenheten med strand midt i sentrum og en gågate det er liv i nesten hele døgnet. Derfor ble det til at jeg bestilte billetten allerede mange måneder før aveise. Det var en enveisbillett med DY, som kom på ca 800 kr, bagasje inkludert. Returen hadde jeg først tenkt å ta fra Ukraina et eller annet sted, men diverse årsaker gjorde at turen ble noe kortet ned, slik at returen ble fra Bucuresti. Utreisen var altså med DY, returen med Tarom til Riga og så med AirBaltic fra Riga og hjem. Første og siste del er ganske uspennende og uten bilder, mens hoveddelen er rettet inn mot Tarom-turen.

Torsdag 29.07 kl 0615 - DY OSL-VAR

Avreise kl 0615 er ikke et tidspunkt som passer meg. Ettersom jeg hadde jobbet kveldsvakt hele uken, var jeg således klar på at jeg kom til å sitte oppe natt til torsdag og så ta første flybussen til OSL. Så jeg gjorde. Det var overraskende bra med folk på denne første avgangen med flybussen denne morgenen, en hel del skulle nok med charter til andre reisemål. Innsjekking på automat gikk smertefritt, og jeg fikk sikret meg midtgangsete veldig langt bak. Det var ikke mulig å forhåndbestille seter hos DY akkurat på denne strekningen, jeg aner ikke hvorfor. Det var litt kø ved sikkerhetskontrollen, men jeg var innenfor sånn ca 0520. Heldigvis åpnet Tanum kl 0630, slik at jeg fikk kjøpt sommerens litteratur. Ian Kershaws Hitler-biografi på ca 1.000 sider i pocketutgave. Så var det innom Duty Free for å få seg to halvflasker Gammel Dansk.

Ombordstigning var i passe tid før avgang. Jeg fant mitt sete og håpte på ledig midtsete. Etter hvert kom en bulgarer og satte seg ved vinduet, en noe underlig skrue, for øvrig. Han unnskyldte seg voldsomt over at han somlet seg på plass. Det var fortsatt noen ledige seter der bake, men i det jeg trodde alle var om bord, rullet det inn en familie i tre generasjoner fra den nordlige landsdelen. Bestemora i følget organiserte noe voldsomt, og bestefaren skulle sitte i midtsetet, ved siden av meg, kommanderte hun. Men jeg så mitt snitt til å sette meg på bakerste rekke, som var helt ledig. Sjekket først med flyvertinnen, som godkjente dette. Bestemora var fra seg av glede over at den andre treseteren var ledig, og startet en ny organisering av sitt reisefølge. Da matserveringen startet var det ikke få kommandoordrer som ble sendt videre framover. Jeg bestilte meg to øl, sånn morgenpils. Ellers ikke noe. En herremann litt lengre framme bestilte seg en G&T. En drøy time før ankomst hørte jeg noen merkelige ”nyselyder”, etter hvert ble flyvertinne tilkalt. Det var en som hadde fått altfor mye og sov ganske så godt. Den halvtomme PET-flaska med Gordons ble fjernet, og det ble båret fram end del papirservietter til vedkommende. Før landing kom de to som satt på hans rekke bak til meg. Landing var ganske nøyaktig på tid, uten at jeg helt har notert nøyaktig. Varna flyplass er liten og trang, og det tok temmelig lang tid å få bagasjen. Men så var det klart for drosje til Hotell Odessos i sentrum, hvor de første 10 dagene ble tilbrakt. For de av dere med mange feriedager som skal brukes og man ønsker seg sol, varme, strand, storby, god mat (sjømat!) til en ekstremt billig penge, kan jeg ikke anbefale dette reisemålet varmt nok !

Mandag 16. august - TAROM BUC-RIX

Etter atskillige dager ved Svartehavet og i Bucuresti, et totalt opphold på 20 dager, hvorav en halv dag var skyet (!), resten sol, var det klart for returen. Jeg valgte å la hotellet bestille taxi, og forventet en pris på opp mot 150 kr, ifølge diverse beskrivelser. Men dette var en ærlig kar, og totalt kostet reisen sentrum-flyplassen under 60 kroner, så jeg fant ut at han burde belønnes med i over 20 kroner i tips. Ettersom avgangen var 1500 så valgte jeg å bare reise rett fra hotellet kl 1200. Regnet med å kunne sjekke inn minst 2 timer før, jeg var der knappe 2,5 timer før avgang. Flyplassen er svært trang og dårlig før innsjekking. Jeg fant ut at det var greit å få seg en kopp espresso før innsjekk var klart. Men etter hvert forstod jeg at innsjekkingen neppe åpnet før tiden, så fant ut at en matbit like godt kunne tas utenfor. En enkel juice og en baguette kom på 60 kroner, dette er kriminelt dyrt i forhold til landets øvrige kostnadsnivå. Og damene bak disken virket sure og overlegne på en nesten komisk måte. Etter at måltidet var inntatt var det klart for å stille seg opp og vente – og vente. Innsjekkingen startet faktisk ikke før 1,5 time før avgang. En elegant kledd mann var borte i Tarom-skranken mens vi ventet på åpning av innsjekking, og jeg overhørte at han klaget på at innsjekkingen ikke startet før. Jeg var imidlertid såpas observant og rask at jeg var førstemann som fikk sjekket inn. Sikkerhetskontrollen gikk greit, jeg synes det er litt sjarmerende med pene damer med pistol! Heller ikke etter sikkerhetskontrollen er dette en kjekk flyplass, men heldigvis foregår det påbygging, så håper dette blir bedre etter hvert. Vår gate var sågar i ”kjelleren”, med nesten ingen utsikt. Det beste serveringsstedet, med utsikt, var forbeholdt røykere! Maten som ble servert på denne siden så slett ikke fristende ut i det hele tatt.

Jeg sikret meg to Peroni-øl til ågerpris, ja, det var vel over 30 kr flaska. Skulle OSL hatt samme prosenttillegget som de tar i Romania, ville en øl på Gardermoen kostet nærmere 500 kr, tipper jeg! Det ble bussing over i Taroms 737-700 med retrodesign. Jeg talte ganske nøyaktig 30 personer om bord før bussen gikk. Hadde på forhånd (ved betaling) fått sete 6C, men jeg så ingen grunn til å sitte der, så lenge det satt en fyr på sete 6A, byttet derfor kjapt over til den andre siden. Der fikk jeg naturligvis en treseter for meg selv. Etter en stund kom det en ny buss med 2 passasjerer, uten at det føltes trangt om bord av den grunn. Kabinsjefen var en myndig dame som har sett sine beste dager (…), men noe merkelig farge på håret. Nuvel, høflig var hun. De to yngre var det mer rumensk standard på! Avgangen ble vel kanskje 10 minutter forsinket, men ikke noe å si på det for en feriereisende.

På papiret stod det at det skulle være ”dinner” om bord, men det ble annonsert ”varm lunsj”, noe som heller ikke er å forakte. Jeg var spent på dette – for det er år og dag siden jeg har fått ”gratis” varmmat om bord på en så kort tur. Og duverden – og forventningene steg ytterligere et hakk når jeg skjønte at det ble delt ut hele to pakker !! En var åpenbar varmmat, den andre pakken en skikkelig ”forundringspakke”. Det viste seg å være en helt genial forundringspakke. Innpakningen kunne brukes som brett under maten, og det fulgte også med en søppelpose. Dette var et artig konsept. En liten dessert var også på plass – en ganske god jordbærmosse. Maten var en enkel men helt ok kyllingcurry, akkurat passe på en så kort strekning. Allerede under annonseringen ble vi lovet at vi kunne få både øl og vin, og jeg valgte rødvin i glass denne gangen. I tillegg til et glass vann. Etter hvert kom også kaffeserveringen. Det ble ikke gått flere runder, men ved annonseringen sa de at det bare var å ”plinge” om man ønsket noe. Imidlertid, etter 20 dager, med – tja, ”en del drikking”, var det ikke noe ønske om noe mer fra min side. Servicen var hyggelig og svært vennlig, men jeg synes kanskje de var litt vel raske til å komme med kaffen og til å gjøre seg ferdig.

Setene om bord var av det gamle slaget, men de var svært behagelige, og knyttnevetesten ble definitivt bestått ! Og duverden for en recline på disse setene – ikke så kjekt for de som sitter bak, men det var ingen som satt bak meg. Jeg satt så forbasket godt at jeg tenkte at dette hadde vært fenomentalt på en IC-flyvning. Ja, faktisk har jeg neppe sittet bedre i noe økonomiklassesete før. Ellers gikk flyvningen som normalt, et par ganger ble det annonsert at turbulens var i vente, uten at det var noe spennende. Landing på tid og alt vel! Totalt sett en meget god opplevelse av Tarom. Dette er et selskap jeg gjerne benytter meg av. Selskapet har forresten en kvinnelig toppsjef, behørlig omtalt i selskapets magasin. At det var svært mange bilder av vedkommende i samme blad er heller ikke uforståelig. Ellers skrytte de noe voldsomt av at de hadde blitt medlem av Sky Team, og dette rullet og gikk flere ganger over skjermene.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Bul2010 078.jpg
Views:	750
Size:	56.9 KB
ID:	27743   Click image for larger version

Name:	Bul2010 082.jpg
Views:	740
Size:	63.2 KB
ID:	27744   Click image for larger version

Name:	Bul2010 083.jpg
Views:	723
Size:	62.9 KB
ID:	27745   Click image for larger version

Name:	Bul2010 084.jpg
Views:	714
Size:	83.8 KB
ID:	27746   Click image for larger version

Name:	Bul2010 087.jpg
Views:	702
Size:	47.5 KB
ID:	27747  

Name:	Bul2010 088.jpg
Views:	186
Size:	72.0 KB
ID:	27748   Click image for larger version

Name:	Bul2010 089.jpg
Views:	156
Size:	26.2 KB
ID:	27749  
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2010, 15:54   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Til Svartehavet

Bildeforklaringer:

1. Jeg var lykkelig over retrofly !
2. Bra recline !
3. Mat og forundringspakke
4. Mat og forundringspakke utpakket - rundstykket var hardt og uspiselig, dessverre
5. Smart !
6. Kaffeserveringen var enkel, men greit nok
7. Det skinner av Tarom !
Old 21-08-2010, 15:54   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Ble for mange tegn, så måtte dele opp litt, den siste biten er ikke så spennende:

Mandag 16.08 - AirBaltic - RIX-OSL

Det ble vel nesten to timer på RIX, en fin flyplass, men som andre har påpekt før: Det er veldig dårlig med kapasitet når det gjelder sitteplasser og restauranter. Dessuten var det, til tross for bare 23 grader ute, fryktelig varmt inne i bygningen. I stedet for en-to store taxfreebutikker har de masse småbutikker som i mine øyne så ut til å selge mye av det samme. Jeg kjøpte sjokolade hos "Laima"-kosken (Latvisk sjokoladeprodusent) men den var grå. Det fristet i alle fall ikke til å kjøpe eksklusive varer når oppbevaringen foregår i minst 25+. På serveringsstedene var det nesten kamp om plassen, og mange satt på gulvet. Her må det gjøres noe! Det bygget seg opp en svart vegg av mørke skyer en times tid før avgang og det var ikke utebtydelig med torden, vind og generelt vær en halvtime før. Boarding startet en drøy halvtime før og jeg kom ganske seint om bord. Og jeg er lykkelig for det - for kabinen var skikkelig klam og varm, så folk ble sittende å bruke sikkerhetsbrosjyren og annet som vifte. Det virket å være et eller annet småteknisk på flyet, så vi ble ca 15 min forsinket fra RIX. Jeg fryktet en del turbulens (og sågar torden) på vei opp, og det må vel sies å være de mest ubehagelige første fem minuttene jeg har hatt etter avgang. Spesielt kom det et skikkelig sug i magen da flyet synes å nærmest miste all oppdrift. Det ble en del urolighet, men ingen hysteriske utfall. Jeg er ikke redd for å fly, men synes det er svært ubehagelig når man ikke vet hva som kommer i neste sekund. Her burde absolutt kapteinen eller andre sagt fra på forhånd om at det kom til å bli turbulens! Flyet hadde vel et belegg på godt over 90 prosent, tipper jeg. Jeg ble sittende sammen med en mor og datter som gjorde en del ut av seg, men det var greit. Kabinbesetningen var av det unge slaget, de gikk en "søppelrunde" veldig tidlig, og jeg var bare halvferdig med Cola og vann da hun kom å skulle ha avfallet. Resten satte de stort sett i bussinessavdelingen (fire rader) og pratet, spiste og leste avisa. Landing ble bare bare få minutter etter oppsatt rute.
Old 21-08-2010, 16:00   #4
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Oppsummert:Jeg takker DY for at de har rimelige utreisebilletter til Varna om sommeren, men returer til godt over 2.000 kr kan jeg styre min begeistring for. Ellers leverer de prikkfritt og behagelig for en såpass kort tur. Det er ikke mer enn drøye tre timer OSL-VAR. Det var sikkelig artig å reise med et fullservice fullserviceselskap igjen. Servering av varmmat og kaffe derpå gir følelsen av en kort reise. AirBaltic leverte greit, men jeg personalet virket litt likegyldig. Jeg fikk forresten en mail (som jeg ikke leste før jeg kom hjem) om at jeg kunne få oppgraderling til business for 65 euro hos AirBaltic, men regner med at det bare var strekningen RIX-OSL.
Old 21-08-2010, 16:18   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for rapport fra "østen", Tarom har vi vel ikke sett for mye av her inne.

...også Retrofly med retrostoler da.

Old 21-08-2010, 16:32   #6
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Flott "eksotisk" rapport...
EB is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2010, 16:36   #7
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Takker for herlig t/r, og Tarom imponerte jommen - dette
var intressant å se (og dansk Lurpak smør er på plass ja!).
Old 23-08-2010, 23:53   #8
T.A.K
ScanFlyer Blue

Air Baltic Re: Til Svartehavet

Enkel og oversiktlig rapport. Kjekk lesning. 65 euro for business mellom Riga og Oslo var jo ikke akkurat ille pris, vil jeg tro. Men no vet jo ikke jeg helt hvordan det er å fly med air baltic heller
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2010, 20:09   #9
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Takker for en flott rapport, Tarom er ikke akurratt hverdagskost. Jeg fløy Bulgaria Air i sommer, noe som heller ikke er hverdagskost, skal snart sette med ned og lage en TR

Quote:
Originally Posted by T.A.K View Post
Enkel og oversiktlig rapport. Kjekk lesning. 65 euro for business mellom Riga og Oslo var jo ikke akkurat ille pris, vil jeg tro. Men no vet jo ikke jeg helt hvordan det er å fly med air baltic heller
65 euro i tillegg til billetten

Last edited by Boeing_fan; 24-08-2010 at 20:11.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2010, 20:10   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Spennende lesing. Dette må vel være den første rapporten med Tarom her inne?
Old 24-08-2010, 20:49   #11
pgaa
ScanFlyer Molded

Flott rapport, alltid spennede med rapport fra nye selskaper her på forumet..
Old 24-08-2010, 20:51   #12
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takk for tilbakemeldinger. Glemte å nevne at DY-flyet av et av deres egne, nye. Meget bra!

Her er forresten et bilde av Tarom-sjefen....

http://www.curierulnational.ro/poze-cnr/112060maxim.jpg

Last edited by AirbusTrond; 24-08-2010 at 20:58.
Old 24-08-2010, 21:45   #13
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Hyggelig å se rapport fra et nytt selskap Takk takk
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2010, 11:27   #14
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Finfin rapport!
Old 27-08-2010, 03:29   #15
T.A.K
ScanFlyer Blue

Air Baltic Re: Til Svartehavet

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post

65 euro i tillegg til billetten
Hehe, skjønner det, bare kom en smule dårlig ut i formuleringen min..
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2010, 20:41   #16
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Legger ved noen Iphone-bilder også.

1. Gata utenfor hotellet ved ankomst, jeg måtte vente en halvtime på at rommet blir klart. Baren utenfor hotellet er godt besøkt utover kvelden.
2. Stamstedet på stranden, bra bar og behagelig musikk. Gratis og gode stoler å sitte i sanden på. Noen turister finnes, men de fleste er lokale
3. Den omtalte lunsjen. Meget god, selv om de kunne ha droppet dillen, synes jeg.
4. Utsikt fra balkongen en sen ettermiddag.
5. Vi er kommet til siste kveld i Bucuresti, der solid lokal kost inntas. Med nødvendig drikke etc.
Attached Thumbnails

Name:	August2010 020.jpg
Views:	60
Size:	90.4 KB
ID:	27822   Click image for larger version

Name:	August2010 023.jpg
Views:	59
Size:	67.1 KB
ID:	27823   Click image for larger version

Name:	August2010 038.jpg
Views:	60
Size:	99.6 KB
ID:	27824   Click image for larger version

Name:	August2010 052.jpg
Views:	63
Size:	100.8 KB
ID:	27825   Click image for larger version

Name:	August2010 098.jpg
Views:	65
Size:	93.7 KB
ID:	27826  

Last edited by AirbusTrond; 27-08-2010 at 20:44.
Old 28-08-2010, 20:28   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Legger ved noen Iphone-bilder også.
Det var en bra attpå-klatt det også! (*sikle*)

Posting Rules