Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-08-2010, 01:40   #1
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

SAS Flymat på intra-europeiske ruter (to BOB or not to BOB)

OSL-LON-OSL har følgende minimumspriser i oktober:
DY kr 1039 (inkl. 20 kg bagasje + fast sete)
SK kr 1268
BA kr 1316
KL kr 1496 (via AMS)
LH kr 1570 (via FRA)
AF kr 1586 (via CDG)

Beste tilbudet hvis du skal til Heathrow har helt klart BA. Flyr man med BA761 til LHR så serveres det frokost på den avgangen, og er det ikke mye BOBSAS før det er spist opp bokstavlig talt.
Old 21-08-2010, 04:56   #2
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Diskusjon av dumping, konkurranse og prising SK-DY (var Tidenes største SAS-kampa

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
SK kr 1268
BA kr 1316
KL kr 1496 (via AMS)
LH kr 1570 (via FRA)
AF kr 1586 (via CDG)

Beste tilbudet hvis du skal til Heathrow har helt klart BA. Flyr man med BA761 til LHR så serveres det frokost på den avgangen, og er det ikke mye BOBSAS før det er spist opp bokstavlig talt.
Dottore Dottere Gorm...jeg er helt enig at BA er det klart beste alternativet...men det er pga sete komforten som er overlegen SAS...men aa kalle den ubeskrivelige greia de serverer frokost...nei selv British Museum er ennaa ikke sikre pa hva det er....Det er hverken Fro eller Kost...og ja en kan spise det...men det forblir et mysterie....
Old 21-08-2010, 11:34   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Default Re: Diskusjon av dumping, konkurranse og prising SK-DY (var Tidenes største SAS-kampa

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Dottore Dottere Gorm...jeg er helt enig at BA er det klart beste alternativet...men det er pga sete komforten som er overlegen SAS...men aa kalle den ubeskrivelige greia de serverer frokost...nei selv British Museum er ennaa ikke sikre pa hva det er....Det er hverken Fro eller Kost...og ja en kan spise det...men det forblir et mysterie....
Min kropp er vel annet bygget enn din, og sete til er ikke helt tilpasset mitt legeme. Når det gjelder plass mellom seteradene kan jeg være enig med deg. Det med frokosten er helt riktig ikke en riktig English Breakfast, men så lenge en av de alternative BOB hos SAS er en ostesandwich så kommer SAS dårlig ut i sammenligningen selv overfor BA.
Mer om SAS sandwichen her: http://forum.flyprat.no/showpost.php...07&postcount=4
Old 21-08-2010, 11:49   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Det med frokosten er helt riktig ikke en riktig English Breakfast, men så lenge en av de alternative BOB hos SAS er en ostesandwich så kommer SAS dårlig ut i sammenligningen selv overfor BA.
Mer om SAS sandwichen her: http://forum.flyprat.no/showpost.php...07&postcount=4
Litt OT, men BOB kontra gratis mat er det ulike synspunkter på. Nå har ikke jeg prøvd maten til BA, men SAS sin BOB er langt å foretrekke fremfor søppelet man får servert gratis i M hos Air France, KLM, Swiss og Lufthansa.
Maten til SAS i Y og C er ikke noe å klage på heller.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2010, 12:28   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Vi snakker ikke langdistanse her Dag, men den gemene mengde på europeiske flyturer som må kjøpe noe ombord hos SAS kontra det de får inkludert i prisen hos de fire andre. Førstnevnte, Air France, kan jeg ikke uttale meg om, men de tre andre har jeg testet det siste året.

KLM: Todelt rundstykke med to forskjellige smøreoster, ferskt og smakte bra gjorde det også. Synd at nøtteosten i andre rundtstykkedel ikke var merket som dette - det finnes nøtteallergikere som Knoll.

Lufthansa: Laugerundstykke med kalkun og osterundstykke hadde jeg på mine to flighter og det smakte faktisk veldig bra. Warsteiner er heller ikke noe å kimse av.

Swiss: Herlig oliven-ciabatta med ost og pesto.

SAS' ostesandwich faller i gjennom overfor alle disse tre. Hadde sandwichen sett ut som vist i CloudShop med rikelig med ost OG skinke OG noe grønt hadde jeg ikke sagt noe, men det er det ikke. Som sagt før det er en fluffy ciabata med RIKELIG med magarin og en tynn ostesnei som man kan se gjennom - that's it kr 40 takk. Og med kaffe til blir kr 60 takk. Da er rundturen kr 12 dyrere enn BAs normale lavpris - ikke en kampanjepris. Men man skal da også tilbake. Heldigvis flyr SAS mye med 150 seters -405 og -883 mellom OSL og LHR, men man kan være uheldig å få en 736 med altfor mange seter stuet inn også.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	SAS_sandwich.jpg
Views:	84
Size:	22.1 KB
ID:	27733  

Last edited by LN-KGL; 21-08-2010 at 12:31.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2010, 12:34   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Vi snakker ikke langdistanse her Dag, men den gemene mengde på europeiske flyturer som må kjøpe noe ombord hos SAS kontra det de får inkludert i prisen hos de fire andre. Førstnevnte, Air France, kan jeg ikke uttale meg om, men de tre andre har jeg testet det siste året.
Jeg snakker om intra-europeiske ruter, har testet KL, LH, LX og SK siste året, AF er litt lenger til bake.
Og som jeg skrev lenger oppe, de serverer gratis søppelmat! Gratis drikke er fint, men maten de tilbyr er rett og slett ille.
Betaler lett noen kroner for SAS sin tapas-tallerken og en flaske champagne!
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2010, 12:52   #7
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Jeg snakker om intra-europeiske ruter, har testet KL, LH, LX og SK siste året, AF er litt lenger til bake.
Og som jeg skrev lenger oppe, de serverer gratis søppelmat! Gratis drikke er fint, men maten de tilbyr er rett og slett ille.
"Søppelmat"? Duverden. Pussig at folk spiser det da. Det er nok langt flere som faktisk spiser gratismaten de får enn som bestiller tapastallerken og en flaske champagne, så den gemene hopen foretrekker nok gratis servering. I en artikkel om LH tidligere i sommer ble det trukket fram at LH var populært blant nordmenn, blant annet fordi man alltid fikk servert mat og drikke på alle flyvninger. Dette er noe kundene har merket seg. Og selv blir jeg temmelig sur hvis det er SAS som tar meg til Frankfurt i stedet for LH.

Man kan jo ellers diskutere hva flymat "skal være", for meg er det bare et lett påflyll og "tidsfordriv". Det passer med en liten matbit, en enkel frokost eller en baguette når man kanskje ikke har tid til å spise umiddelbart før eller etter reisen. Ser at temaet sklir helt ut her nå - kanskje man skulle hatt en egen "mattråd"?

Last edited by AirbusTrond; 21-08-2010 at 12:56.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2010, 12:56   #8
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Kr 110 hvis en nøyer seg med rødvin, og det er helt klart den menyen som er av best value hos SAS, men jeg har da mine kommentarer til den også jeg - ta en titt her:
http://forum.flyprat.no/showpost.php...95&postcount=2
Old 21-08-2010, 14:05   #9
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
"Søppelmat"? Duverden. Pussig at folk spiser det da.
Du skulle bli förvånad hur många som äter det bara för att det är just gratis!

LHs sandwichar på ARN-FRA-LCY för ett par veckor sedan kunde jag varit utan, speciellt den till LCY.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2010, 17:16   #10
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Kr 110 hvis en nøyer seg med rødvin, og det er helt klart den menyen som er av best value hos SAS, men jeg har da mine kommentarer til den også jeg - ta en titt her:
http://forum.flyprat.no/showpost.php...95&postcount=2
Enig i den. Når de lanserte Tapasen i fjor høst var den kjempegod, og et virkelig bargain. Når har den forfallt til det uspiselige i mine øyne. Prisen derimot, er den samme.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2010, 02:14   #11
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: Flymat på intra-europeiske ruter (to BOB or not to BOB)

Flymat er greit å få når det er gratis!
Om man må betale for det, er det like greit å stå over!
På flyturer av et par timers varighet og man vet at maten må kjøpes og til tross for det ikke er spisendes, er det jo bare å velge å spise før avgang eller etter ankomst!
Akkurat det kan vel ikke være så vanskelig!
Husk også at dersom man lar vær med å spise ombord, er det desto mer tid for drikking! Og det kan jo være vel så gøy! hehe!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2010, 03:40   #12
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
På flyturer av et par timers varighet og man vet at maten må kjøpes og til tross for det ikke er spisendes, er det jo bare å velge å spise før avgang eller etter ankomst!
Akkurat det kan vel ikke være så vanskelig!
Noen ganger er det faktisk det ... jeg har fløyet coast-to-coast med bytte på MDW uten mulighet til å få handlet under mellomlandingen pga forsinkelse. Og dette var før BOB ble vanlig. Jeg var rimelig sulten da jeg landet i Seattle ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2010, 11:30   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

En stor ulempe med BOB er når de blir utsolgt før de kommer til seteraden din...det skjer ikke med "gratis"-mat.

Old 22-08-2010, 17:29   #14
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Takk for den siste her.. Utsolgt, men etter de har kommet til deg, beskjed om aa putte paa setebelter vi lander naa... . "Press pincode" tar sin tid i en full maskin....

Mens tilsvarende hos KL/LH/OS/AF sitter crewet paa tilsvarende tidspunkt bak/foran i flyet og koser seg etter de allerede har tatt runde nr 2(3) med gratis vin/oel brus..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2010, 17:32   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
"Press pincode" tar sin tid i en full maskin....
Derfor er det greit med de selskaper hvor man slipper både pinkode og signatur, og det bare er å dra kortet
Old 22-08-2010, 17:34   #16
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Så nå må vi bare få slutt på aksept av cash ombord...
EB is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2010, 09:54   #17
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
SK kr 1268
BA kr 1316
KL kr 1496 (via AMS)
LH kr 1570 (via FRA)
AF kr 1586 (via CDG)

Hva er poenget med dette innlegget? Hvor stor andel av bestillingene på strekningen Oslo-London tror du gjøres med bakgrunn i serveringstilbudet om bord? I så fall, hvorfor er British Airways' pose med gratis nøtter et bedre tilbud enn muligheten du har hos SAS og Norwegian til å kjøpe ordentlig mat?
Old 24-08-2010, 16:31   #18
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

SAS Re: Diskusjon av dumping, konkurranse og prising SK-DY (var Tidenes største SAS-kampa

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
"Søppelmat"? Duverden. Pussig at folk spiser det da. Det er nok langt flere som faktisk spiser gratismaten de får enn som bestiller tapastallerken og en flaske champagne, så den gemene hopen foretrekker nok gratis servering. I en artikkel om LH tidligere i sommer ble det trukket fram at LH var populært blant nordmenn, blant annet fordi man alltid fikk servert mat og drikke på alle flyvninger. Dette er noe kundene har merket seg. Og selv blir jeg temmelig sur hvis det er SAS som tar meg til Frankfurt i stedet for LH.

Man kan jo ellers diskutere hva flymat "skal være", for meg er det bare et lett påflyll og "tidsfordriv". Det passer med en liten matbit, en enkel frokost eller en baguette når man kanskje ikke har tid til å spise umiddelbart før eller etter reisen.
YES, helt enig med deg. De andre europiske nettverkselskapene er å foretrekke fremfor SAS. Dessverre-men sant. Det nytter ikke ta billettpriser som et fullprisselskap med ha LCC service ombord
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules