Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-08-2010, 22:09   #1
Peterfsx
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Norway
Posts: 80
SAS Tyrkiatur

Dette blir min første TripReport så gi gjerne tilbakemeldinger på hva som var bra og hva som må forbedres til neste gang.

Til å begynne med kan jeg fortelle litt om meg selv.
Jeg er en gutt på 15 år som har hatt flyinteresse siden jeg var bitte pitte liten. Jeg har lyst til å bli pilot i fremtiden, en drøm jeg tror jeg deler med mange andre her inne

Da setter jeg i gang:

Onsdag 28. Juli.
Jeg var spenna klar i bilen klokken 15.45. Det kriblet litt i magen selv om det ikke var helt starten på reisen.

Pakket og klart.

Vi kjørte til Hareid der vi skulle ta fergen over fjorden til Sulesund. Klokka 16.25 la fergen til kai i tide. Jeg satt på fergen å spiste krone-is. Overfarten tar 25 minutter og er ganske kjedelig. Passelig tid til å lade opp til bilturen til Bjorli. Det første legget på vei til Gardermoen. Etter tre og en halv time var vi fremme på Bjorli. På Bjorli skulle vi vere til Lørdag morgen.

Lørdag 31. Juli.
Vi satte oss i bilen 6.45.

Knyttnevetesten bestått.

På vei til Dombås så vi ikke mindre enn tre forsjellige ville dyr. Først en Elg som viklet seg ut i veien for så å hoppe inn igjen i skogen, deretter en rev og en fjellrein. Det mest spesielle var hestene, det var fire hester som spankulerte på veien og tok opp hele kjørebanen.

Klokka 12.00 ankom vi Gardermoen parkering, der måtte vi vente litt på bussen, så i mellomtiden tok jeg dette bildet.


Det blåste litt i dag så jeg tok et bilde av flagget også.


Vi ankom flyplassen etter kort tid. Vi dro først til Apollo skranken for å kjøpe visum. Bag-drop, insjekk og sicurity gikk greit, ingen lange køer. Det bar rett mot Bookshop, i Bookshop kjøpte jeg Flynytt og Airliner Bladene, jeg måtte ha noe å lese på.

Bladene ble kjøpt og betalt for den nette sum av 179kr. Tax-free skura vi nokså fort igjennom, far og mor kjøpte seg parfymer og slikt, jeg har nokk fra før så jeg gikk til godisavdelingen. Jeg kjøpte meg Tofefe, Tyrkisk pepper og Snikkers.

Sulten begynte å komme så jeg dro bort på Pizza Hut og kjøpte meg et stykke pizza og brus. Det smakte ikke akkurat italiensk, men er man sulten så er man sulten. Jeg stappet i meg pizzaen i hur og hast. Jeg letet fram kameraet mitt og begynte å knipse. Før på dagen hadde jeg sett Korean Airlines cargo flyet, en praktfull fugl (747) må jeg si. Fargen på den er bare kjempe fin, jeg har egentlig sansen for blå fly. Jeg har vert så heldig og både fått fløyet KLM og Tui-Fly Nordic. Jeg fikk desverre ikke tatt noen bilder av den.

Her kommer noen bilder som jeg tok på flyplassen.

Flott fly. B757-200

Det var en asiat på tur også. A340-600

Tilbake til Thailand.

Tui-Fly med Miljømerket. B737-800w

TAP meget fine farger må jeg si de har. A320-200

Norwegian ikke et uvanelig syn akkurat. B737-800w

SAS helder ikke så uvanelig. B737-800

Mytravel/Thomas Cook. A330-200

Er ikke den veldig skitten ?

Til slutt KLM, dette var det beste bildet jeg fikk tatt. B737-800

Fortsettelsen følger
Peterfsx is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2010, 15:12   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Tyrkiatur

Flott start dette, med mange beskrivende bilder ! Hyggelig med rapport som starter på Søre Sunnmøre Med start 1545 og ferge 1630 fra Hareid, så er du helt sikkert fra et fint sted.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2010, 16:20   #3
Teenbird
Newcomer
 
Join Date: Jun 2010
Location: Reistad
Posts: 20
Default Re: Tyrkiatur

Flott så langt!
__________________
Øhh...
Teenbird is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2010, 16:49   #4
Peterfsx
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Norway
Posts: 80
Default Re: Tyrkiatur

Da jeg kom tilbake så jeg at flyet var forsinket med tre kvarter, fra 15.45 til 16.30. Det gikk forsåvidt greit med flynytt og IPOD. På gate 47 stod LN-BRI (Harald Hårfagre).


LN-BRI ble levert til Braathens høsten 1990, etter et kort besøk med Malaysian Airlines i 1992 var flyet tilbake til Braathens i 1993. flyet er nå en SAS maskin. Flyet er av typen 737-400 og er en gammel, men god traver.

Meget god plass i kabinen, spesielt for meg.

Jeg hadde en meter benplass, det er vel nok til en på 1.78.

Jeg vil si kabinbelegget lå på ca 70%, dette på grunn av bytte til en større maskin.

Naboen var en Novair A321-200.

En Torair B737-400.
Vi takset ut til rullebane 19L, og kom oss av sted. Takeoff gikk fint med nesten ingen risting.
Vi kom opp i marsjhøyde på 31000 fot.

Vi kunne velge mellom kjøtt og fisk. Jeg fikk servert et tre retters måltid som bestod av: Til forret laks og eggesalat med pynt på toppen, til hovudrett oksekjøtt i skiver lagt i peppersaus, fløtegratinerte poteter og gulerøtter, til dessert stod en veldig god eplekake på menyen. måltidet var av de bedre jeg har smakt på fly må jeg si!


Kapteinen sa vi skulle gå opp til 35000 fot på grunn av vær. Når vi kom over latvia begynte det å skye litt til, over Ukraina kunne det bli litt risting å det ble det. Med skyer opp i mot 30000 fot var det et flott syn. Vi kom inn i toppene på noen av skyene, men det var ikke noe problem for en dreven charterturist.

Etterhvert begynte jeg å bli tørst så jeg fikk meg en boks cola(gratis).


Etter litt drikke må man selvfølgeli på do, mange fly har dører som bretter seg sammen på midten, dette har jeg ikke sansen for ettersom de er vanskelige å håndtere. Harald Hårfagre har heldigvis skikkelig dør så det var en fryd å gå på do.

Turbulensen på og av i en time før vi kom over roligere luftlag. Solen begynte å gå ned og himmelen ble straks rødguloransj, solnedgangen fra fly er et fantastisk syn.
Jeg prøvde å ta et så bra bilde som mulig.



Det var enda et par timer til landing så jeg slo i hjel litt tid med å lese Airline.


Nedstigningen begynte 20 minutter før landing. Det var litt risting før vi endelig satte hjulene på betongen. (Fikk ikke tatt bilder på grunn av mørket).
Peterfsx is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2010, 23:00   #5
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: Tyrkiatur

Fin start på rapporten!

Hvilket charterselskap fløy dere med?
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2010, 23:40   #6
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: Tyrkiatur

Flott rapport "FLYGUTTEN", med mye fine bilder med god info...stå på, vi ser frem til flere rapporter!
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2010, 00:51   #7
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,909
Default Re: Tyrkiatur

Veldig flott rapport og et godt eksempel til noen på samme alder fra Stavanger
B737-400 til SAS er en fin maskin å reise på langtur med

Stå på videre og ser frem til returen!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2010, 12:42   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
Default Re: Tyrkiatur

Imponert over "jomfrurapporten" så langt, venter spent på hjemreisen.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2010, 14:35   #9
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Tyrkiatur

Flott rapport så langt! Ser frem til resten.

Ref. første bilde; hadde dere med et strykebrett til Tyrkia?
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2010, 14:54   #10
Peterfsx
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Norway
Posts: 80
Default Re: Tyrkiatur

glenn:vi fløy med Apollo har hat mange gode ferier med de, pluss at moren min er litt engstelig for å fly så da er det greit med norske piloter.
LNv22: vi måtte sette av noe på hytta.

returen og opphåldet kommer i dag eller i morgen
Peterfsx is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2010, 14:56   #11
Peterfsx
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Norway
Posts: 80
Default Re: Tyrkiatur

På bildet av Mytravel flyet spurte jeg om ikke flyet var veldig skittent, har noen svar på det, er det normalt?
Peterfsx is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2010, 15:18   #12
rogaland10
ScanFlyer Blue
 
rogaland10's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger
Posts: 151
Default Re: Tyrkiatur

Flotte tripreport
Fløy en 757 til Tyrkia jeg, men høres ut som det går fint med 400 også, gleder meg til å se flere bilder
rogaland10 is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2010, 11:28   #13
Wishmaster
avsluttet
 
Wishmaster's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
Default Re: Tyrkiatur

Quote:
Originally Posted by Peterfsx View Post
På bildet av Mytravel flyet spurte jeg om ikke flyet var veldig skittent, har noen svar på det, er det normalt?
normalt. veldig normalt. ser ikke direkte bra ut for offentligheten til tider.
skitt og smuss og drit fra rullebaner, fabrikkrøyk, smog og mye andre ting.

Bak vingene og hjulbrønner rundt der så er det gjerne litt eksos-skitt og andre elementer (svettende oljer, sprut fra skitten rullebane++).

Dette opplegget er litt såkalt "indusert motstand". FLyene trives selfølgelig best som nyvaskede skinnendes rene fly.
Men skitt vil alltid forekomme.
- Det blir ikke bedre med at pax'n ombord ikke rydder etter seg heller. ;-)
De har dessverre for vane å rulle ned vinduet og kaste søpla ut!

Last edited by Wishmaster; 21-08-2010 at 11:30. Reason: motstand
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2010, 18:59   #14
Peterfsx
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Norway
Posts: 80
Default Re: Tyrkiatur

Quote:
Originally Posted by Wishmaster View Post
normalt. veldig normalt. ser ikke direkte bra ut for offentligheten til tider.
skitt og smuss og drit fra rullebaner, fabrikkrøyk, smog og mye andre ting.

Bak vingene og hjulbrønner rundt der så er det gjerne litt eksos-skitt og andre elementer (svettende oljer, sprut fra skitten rullebane++).

Dette opplegget er litt såkalt "indusert motstand". FLyene trives selfølgelig best som nyvaskede skinnendes rene fly.
Men skitt vil alltid forekomme.
- Det blir ikke bedre med at pax'n ombord ikke rydder etter seg heller. ;-)
De har dessverre for vane å rulle ned vinduet og kaste søpla ut!
går det and å rulle ned vinduet nå til dags, sikkert deilig bris i 850 kmh
Peterfsx is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2010, 19:07   #15
Wishmaster
avsluttet
 
Wishmaster's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
Default Re: Tyrkiatur

Alltid noen som tar seg en frihet med å slippe noen gasser fra enden sin i diskresjon.
Mye luftdannelser, vet dere. Da er det jo alltids greit å dra ned vinduet for å få inn fresk luft.
Neida, det var nok ment som en bitteliten ironi.
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2010, 00:50   #16
Halvorsn
ScanFlyer Molded
 
Halvorsn's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 2,029
Default Re: Tyrkiatur

sikkert godt med litt trykkendring der man svever oppe ei mil over jordas overflate, hehe... Flott rapport må jeg si! Gleder meg til din retur - noe du sikkert ikke gjør ettersom at dette vil resultere i en slutt på ferien, men, men. God tur hjem og vi håper vel alle på en like god avslutning som start på din første TR
__________________
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III
Halvorsn is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2010, 13:08   #17
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Tyrkiatur

Grei nok t/r dette, men ett av de siste bildene
(kabinbildet) - hadde jeg tatt bort hvis jeg hadde
vært deg (dersom du ikke redigerer det, og sladder
til minst to stk. ansikter der!).
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2010, 13:24   #18
Peterfsx
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Norway
Posts: 80
Default Re: Tyrkiatur

Quote:
Originally Posted by Blackhawk View Post
Grei nok t/r dette, men ett av de siste bildene
(kabinbildet) - hadde jeg tatt bort hvis jeg hadde
vært deg (dersom du ikke redigerer det, og sladder
til minst to stk. ansikter der!).
dette er et bilde som er innenfor norsk lov, jeg har ikke redigeringsprogram desverre.
Peterfsx is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2010, 13:29   #19
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: Tyrkiatur

For en super rapport Peterfsx Du skriver godt og detaljert. Sete 1 F i SK sine 737 - 405er forøvrig "husets beste" med beinplass for kongelige, så der var du heldig.

Venter spent på returen ... =)
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2010, 14:49   #20
Peterfsx
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Norway
Posts: 80
SAS Re: Tyrkiatur


Flyet etter landing i Antalya.

Vi ble busset inn til terminal 2. Passkontrollen tok litt tid på grunn av et par stod å kverulerte med de flyplassansatte. Vi kom oss til sludt igjennom og inn til den store terminalen der bagasjebåndene var.


Bagasje båndet stod og gikk da vi kom og vi tok bagasjen i løpet av få minutter (imponerende for Tyrkia å vere). Vi ble geleidet av Apollo til bussen vår, buss nummer 1. Bussen var stappfull og knytnevetesten ble ikke bestått. Det ble noen ubehagelige trøtte timer. To og en halv time senere stoppet bussen utenfor hotellet Riviera Apart. Endelig litt etterlengtet søvn.

Hotellet svarte til forventningene, leilighetene var passelig store og det så ikke alt for gammelt ut, balkongen var heldigvis stor.




Vi hadde utsikt over bassenget og nabohotellet.



Iløpet av opphåldet var det ikke så altformange begivenheter, men noen ting skal jeg trekke frem. En av dagene var jeg og far på quad safari, en morsom opplevelse. En ting jeg vil anbefale er Side by night, det var en intresang opplevelse. Dagen startet med at vi ble busset til den blå moske i Side, ikke så veldig mye å si om den, fine malerier i taket og sånne ting. Så bar turen til et vannfall, ikke det mest intresange for en hardbarka sunnmøring, men sikkert intresangt for dansker og oslofolk. Vi tok bussen til gamlebyen i Side, der det er ruiner fra år 200 e.kr. Meget intresangt og lærerikt.



I 8 tiden om kvelden er det mat på en restaurang ved havnen i Side. Den største skuffelsen kommer nå. Forretten bestod av salat og en vårrull aktig ting med urter inni, helt greit. Hovudretten bestod av en slags gryterett med altformange erter og kjedelige grønnsaker, de få kjøttbitene jeg fant var gode. Jeg hadde håpet på at desserten skulle bli god, men skuffet igjen. Kjedelig frukt og trælete melon, uff uff dårlig av Apollo. Vi gikk litt mer runt i byen når det var mørkt. Tempelene fra den kristne tiden 400 e.kr lå i ruiner, men det var oppbygd en liten del av Apollo tempelet var oppbygd slik at folk kunne se hvordan det var. Apollo er solens gud.


Etter noen bilder og minutter gikk ferden videre til en av Sides berømte krydder og te butikker. Inne på butikken var det masse krydder og te og vi kjøpte en kilo te for 40 lire ca 180 kr. Klokken begynte å nerme seg halv ti da bussen begynte å kjøre, en time senere var vi på hotellet.

Så var det tid for hjemreise, vi var pakket og klar i lobbyen en time før bussen skulle reise. Som vanlig var bussen ti minutter for sen. Vi fikk satt oss inn i bussen. Knyttnevetesten var bestått med glans. Setene derimot var som å sitte på en stubbe, og prøv å sitte på en stubbe i to og en halv time, det gjør vondt! Vi kom omsider til flyplassen i Antalya. På veien fikk jeg sett en 757, vet ikke flyselskap og type på grunn av lyset og avstanden. Det første jeg så da jeg kom ut av bussen var ti meter kø ut av terminalbygget. Heldigvis er det vanlig, og køen var ikke så lang ettersom sikkerhetskontrollen var rett innenfor døren. Sikkerhetskontrollen gikk greit og vi fant omsider bag-drop skranken. Der var det lang kø og noen kranglefanter helt forran så det ble 20 minutter med venting. Jeg hadde kjøpt en fiskestang (jeg er trossalt fra sunnmøre) fiskestangen var riktignokk av den korte typen. Damen i skranken skulle ha 5 euro for å sende den, men pappa er ikke født i går og nektet å betale, tilsludt måtte damen gi seg.
Peterfsx is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.