![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Årets sommerferie gikk til Tyrkia med Turkish Airlines. Routinga var OSL-IST, med tre dagers stopover og deretter IST-AYT og retur 14 dager senere AYT-IST-OSL.
Turen viste et selskap som for meg fremstår nesten som litt schitzofrent, hvor de var et selskap i verdensklassen i enkelte grener, men tilsvarende stusselig på andre. Men nå foregriper begivenhetenes gang her. Hele reisefølget på 6 møtte opp i god tid på OSL for første flight nedover. Innsjekk var gjort på nett for å sikre at alle fikk sitte sammen, og da vi så hvor mange som var med flyet skjønte jeg at det var smart å gjøre nettopp det. TK1752 var cirka 40 minutter forsinket grunnet et sent innkomment B738, TC-JHF ("Ayvalik"). Flyet var rent og velstelt innvendig, plassen var rimelig god og sittekomforten i skinnsetene var noe av det bedre jeg har vært borti på monkey. Riktignok skjærer fargevalget Turkish har valgt til setene sine ganske mye i mine øyne (lys grønt), men det viktigste er dog komforten. Vel oppe i lufta begynte de trivelige flyvertinnene (det var ingen mannlig CC på noen av de fire flightene) å servere mat, og jeg kan ikke huske sist jeg ble tilbud valget mellom to varmretter - på en flight på litt over 3 timer! Fikk valget mellom en kjøttrett og kylling, jeg valgte sistnevnte og kan berette at dette er helt klart noe av det bedre jeg har fått servert i luften noensinne! Etter tre innholdsrike dager i Istanbul (forøvrig en by jeg anbefaler alle å besøke) var det på tide å komme seg ut til Atatürk igjen, denne gangen på innenriksterminalen. Ganske spesielt sikkerhetsoppbud i IST, der all bagasje gjennomlyses rett innenfor døra til terminalen - og ved siden av er det en egen skranke der man skal levere inn sine våpen! Tror neppe vi ser sånne skilt på norske flyplasser noen gang iallefall... ![]() Etter 14 veldig varme dager i Alanya og Mahmutlar var det på tide å vende snuta hjem igjen. Innsjekk til TK2409 på AYT gikk greit, og her var det også samme sikkerhetsopplegg som i IST - med innleveringsskranke for våpen. Billettene våre var utstedt med billettklasse slik at vi hadde 30 kg innsjekket bagasje til IST og 20 kg videre til OSL. Alle koffertene unntatt 1 veide over 20 kg, og en av dem faktisk nesten 31 kg, damen i skranken sendte alle igjennom uten å diskutere. På spørsmål om det var greit at kabinkoffertene til to av de reisende også ble sjekket inn var det heller ikke noe problem selv om begge veide 9 kg, og kom i tillegg til alt annet. Stikkordet her er shopping... ![]() Atatürk har to separate terminaler for innenriks og utenriks, og det å bevege seg mellom disse tar endel tid. Hele reisefølget fulgte instruksen fra bakkepersonalet, og som ble gjentatt av cabincrew, i AYT og småløp hele veien igjennom, og fikk lov å bruke passkontroll beregnet på businessclass for at dette skulle gå fort nok. Da vi kom frem til gaten, ca. 30 hesblesende minutter senere, fikk vi beskjed av en renholder (!) at flyet akkurat hadde gått, og ut av vinduet kunne vi se at de var i ferd med å pushe. Minuspoeng allerede her til TK, hvorfor i pokker kunne vi ikke bli informert med en gang, og dermed heller brukt tiden på å finne transferdesken? Svette og letter udelikate kommer vi frem til transferdesken ganske nøyaktig kl. 13 tyrkisk tid (12 norsk tid), forklarer hva som har skjedd, og den ganske uinteresserte fyren bak skranken gir oss nye boardingpass - til dagen etter! Jeg protesterer og gir ham disse tilbake, og sier at vi vil hjem i dag - ikke i morgen. Fyren titter på skjermen og påstår hardnakket at det ikke er mulig å komme hjem i dag, noe jeg finner særdeles underlig. En telefon til bekjente med tilgang (blant annet et forummedlem her) forteller at dette overhodet ikke stemmer, og at vi kunne blant annet blitt omrutet via PRG hvor det var godt med ledige plasser både hos TK og hos Czech Airlines til OSL. Da jeg går tilbake og konfronterer fyren med denne, blir han ganske lang i maska og tar han med seg lappen med flightnumrene til et rom bak skranken (som vi senere fant ut at var pauserommet... ![]() Etter å ha stått der en stund til huker jeg tak i noen andre, som må forklares saken på nytt - bare for at de påstår de sjekker det opp. Det går enda mer tid, og stadig flere av disse flightene som kunne løst problemet for oss letter. Vi har allerede blitt servert en løgn (som jeg tok dem i), men mens de trenerer saken enda lengre blir vi servert flere, blant annet at det ikke var mulig med transfer til feks. Swiss i ZRH på grunn av noe systemgreier (begge selskaper er i Star, så den kjøper jeg ikke) og at Turkish ikke fikk lov av Czech å ta med flere enn 5. Da den siste ble servert kontret jeg (som jeg hadde sagt flere ganger) med at reisefølget kunne dele oss om det gjorde saken lettere. Da svarte damen bare "not possible" til i grunnen alt vi prøvde å foreslå etterpå. Enden på visa, etter å ha trenert hele greia og kastet bort 2 timer for oss, ga vi opp hele gjengen og gikk for å finne hotellskranken - etter alt dette hadde de lovet oss 5-stjerners hotell (skulle egentlig bare mangle etter den behandlinga) og vi ga krystallklar beskjed om at det møkkahotell var uakseptabelt. Vi endte med å få Marriott like ved flyplassen, et veldig fint hotell forøvrig. Han i skranken på hotelltansfer hos Turkish spurte hva som hadde skjedd, og da jeg fortalte historien var han enig i at dette var for dårlig, men jeg fikk et klart inntrykk at dette var ikke akkurat første gangen han hørte. Morgenen etterpå ble vi hentet på hotellet kl 05.00 og kjørt til flyplassen. Heldigvis var vi før ute de lange køene i passkontrollen ved utreise, og vi kom oss rimelig kjapt igjennom. Etter å ha fått i oss litt frokost og tuslet litt rundt i Taxfree gikk vi ned til gaten og satt oss til å vente. Også her hadde de lagt opp til det litt underlige systemet med to sikkerhetskontroller - og det var ofte slik at det var egen kontroll for enkelte gater. Virker ikke spesielt kostnadseffektivt, men det gikk fort å komme igjennom iallefall. TK1751 stod på fjernpark, noe som er helt okey med så mye artig man kan se i IST. Dessuten var det pluss i margen for nok en A320 (TC-JPN, "Sarıkamış") For første gang i denne ferien gikk flyet sånn nesten på rute, pushback skjedde 10 minutter etter oppsatt tid. Maten på turen oppover var ikke like imponerende som den nedover, men allikevel godt over gjennomsnittet. Den bestod av omelett og eggerøre, samt nystekte rundstykker, pluss en liten kakebit til dessert. Helt okey. Vi landet på OSL til oppsatt tid, og jeg må innrømme at akkurat da var jeg glad for å se den flyplassen igjen. Så hva kan man konkludere med? Turkish er kanskje det beste selskapet på denne siden av Singapore Airlines i luften, men på bakken og i punktlighet snakker vi solid strykkarakter. Jeg har aldri noensinne blitt behandlet på den måten av et flyselskap før, og er fremdeles ganske oppgitt at når jeg tar dem i løgn en gang, så fortsetter de med enda tynnere historier. Og medlemsskapet i Star fremstår som en vits når de ikke engang greier å booke om til andre Starselskaper når de selv roter det til. Stusselig punktlighet kombinert med en totalt fraværende evne og vilje til å rydde opp i eget rot, gjør at jeg på ingen måte kan anbefale noen å bruke Turkish dersom man har transfer i IST - kun om man ikke skal lengre, og har god tid. Her har Turkish MYE å lære! Denne måten å behandle betalende kunder på er fullstendig uakseptabel, og det gjør at man faktisk ikke er det spor bedre enn lavprisselskapene man prøver å distansere seg fra. Og var det ikke nettopp dette som skulle være en av nettverksselskapenes store styrke..?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson Last edited by Trety; 13-08-2010 at 12:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Flott rapport. Jeg må le litt, for dette høres akkurat ut som et annet selskap som holder til litt lenger nord, men på omtrent samme lengdegrad. Glimrende i luften, men hvis noe går galt....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,932
|
![]()
Flott rapport, men virkelig elendig bakkeservice fra TK
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Superflott rappport, akkurat slik jeg liker dem
![]() Takk for at du brukte tid å skeive så langt... ![]() Må innrømme jeg hopper lett rapporter med bilder av matbrett , vingetipper, etc og ingen lite/ingen info om selve flygingen, selskapet og som i din, innsjekkingsrutiner... For to år siden var vi i IST med LH, en by som er meget fantastisk.. Som vanlig gikk alt hos LH på skinner... Kun tre nette to dager , for lite. Vi har booket ny tur neste år over fire netter også med LH. Valgte via MUC som er greiere å bytte fly. Kun kr. 1.900 pr pax.. Ville uansett aldri ha vurdert TK i noen sammenheng.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,254
|
![]()
Fin lesning. Kanskje bakketjenestene lider under den kraftige ekspansjonen selskapet er midt inne i?
Episoden din minner sterkt om en tilsvarende opplevelse med TAP i LIS, hvor det heller ikke var noe overveldende engasjement fra bakkepersonalet når ting begynte å skralte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Takker for hyggelige tilbakemeldinger
![]() Bakkeservicen var helt håpløs, og når man kombinerer sånn bakkeservice med en heller dårlig punktlighet så blir det ganske vanskelig å få seg til å velge TK igjen på annet enn punkt til punkt. Forrige gang jeg kom opp i en sånn situasjon på reise viste KLM hvordan irr-håndtering kan og bør gjøres - dermed har jeg heller ikke en skruppel i kroppen for å velge dem senere igjen. Sånt burde faktisk noen i ledelsen i TK også ta inn over seg... Akkurat det du skriver med ekspansjonen her Blubird, drev etpar av oss i reisefølget og diskuterte også faktisk. De er ikke de første som går i den fella, men det gjør at de burde ha kunnet unngå det også.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Takk for fin og detaljert rapport - en ganske blandet fornøyelse høres det ut som. Setter pris på bilder i TR, men her var beskrivelsen så godt at teksten fin står på egne ben.
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
Så du liker ikke brekkbønner?
![]() Flott rapport. Kanskje det meste hadde ordnet seg i skranken dersom dere diskre hadde latt fyren få noen kulørte papirlapper med tall og nasjonale motiver på? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Takk for flott og innholdsrik rapport
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
![]() ![]() Quote:
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson Last edited by LN-MOW; 13-08-2010 at 22:17. Reason: fikset quote |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Takk for fin rapport! Det er jo velkjent at Turkish Airlines er elendige både på bakkeservice og punktlighet, så sånn sett bekrefter rapporten alle fordommer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
|
![]()
Takk for flott og innholdsrik rapport! Ikke alt for mange av TK, så interessant å lese om opplevelsen med dem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]()
Spennende lesning! Dette måtte jeg ha pause på, faktisk, og jeg måtte sprette en øl, for det var jo spennende lesning (måtte jo sprette en lørdagsØL)
Du beskrev alle detaljer mht groundhandling til hva som skjedde ombord. Du fortalte dine opplevelser, negativt og positivt. Så, utifra du forteller, så har du hatt samme experience som mange på AF i CDG kan oppleve; - dårlig service - ansvarsfraskrivelse - treghet og ansatte som ikke vet så mye mer om rettigheter og service iflg med IRR - ingen IRR-avdeling som tar seg av løsninger Men, som sagt, spennende rapport. Og jeg har hørt mye om TK hos bekjente på OSL; både negativt og positivt. Og etter det jeg har hørt, så har ikke TK de mest kompetente agentene på bakken. Så, slik jeg oppfatter; TK groundhandling får reine stryk-karakterene pga dårlig groundhandling (begge steder) TK airline får standpunkt karakterer pga inflight service. Jeg syns at du skrev en spennende rapport med dine erfaringer og opplevelser direkte, og også Harald Oanes med "A380-jeg reiser alene" var også av like god karakter. Disse 2 rapporterne (den siste tida) ser jeg på som topp trip reports! Dette var gøy å lese. Last edited by Wishmaster; 14-08-2010 at 15:33. Reason: topp |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]()
Takk for en meget velskrevet og innholdsrik rapport!
Tripreporter trenger aboslutt ingen bilder når en skriver så godt som du gjør ![]() TK må absolutt skjerpe seg på bakken, ellers har de ingenting i *A å gjøre, spør du meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Fin rapport og interessant å lese om hva som skjer med enkelte selskap når flyreisen ikke går som det skal. Det er jo i slike tilfeller man virkelig kan skille de god fra de dårlige, og da er det helheten som teller.
Selv om de ikke under noen omstendighet ikke ville booke dere på andre selskap, regner jeg med at de betalte hotell + transport til og fra for dere ? Om så var skiller de seg "litt" fra LCC ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Ellers, takker nok en gang for hyggelige tilbakemeldinger - dette gjør at jeg mer enn gjerne skriver flere neste gang jeg er på noe mer spennende reiser enn innenriks i Norge! ![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: Oslo
Posts: 268
|
![]()
Dette er et selskap jeg unngår pga elendig punktlighet og diverse episoder vedr. sikkerhet. Transfer med Turkish airlines er risky business.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,316
|
![]()
Takk for flott rapport...og LH takker sikkert for at vi nå endrer flyselskap på turen til IST i februar/mars...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,187
|
![]()
Hehe IST er en noe kaotisk flyplass ja. Nå brukte jeg Air Baltic dit via RIX nå i sommer da Turkish Airlines skulle ha 2000 kr mer for den samme turen og for meg er pris nokså avgjørende. Jeg synes det var dårlig gjort at de ikke kunne booke deg om til et annet Star Alliance selskap feks Lufthansa, SAS (via Stockholm eller København tror jeg) eller Austrian.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL Turkish B777-300ER IST-OSL-IST 22.04.2019 | raider66 | Spotteralerts | 1 | 22-04-2019 12:11 |
Sharklets og Turkish fra IST til OSL | EspenRR | Bilder & foto | 0 | 01-02-2015 18:54 |
Ut på tur med Turkish fra OSL til IST med en humpete landing | EspenRR | Bilder & foto | 2 | 22-01-2015 19:17 |
OSL-IST-EZE-IST-OSL og comfort class hos TK | geirfugl | Reiseforum | 12 | 10-06-2014 14:14 |
Turkish; OSL-Ist 899 Nok | Chriscross | Reiseforum | 5 | 30-07-2012 13:25 |