![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Location: Hurdal/Gjøvik
Posts: 1,399
|
![]()
Kart over VFR prosedyrene på ENGM
http://www.ippc.no/norway_aip/curren...NGM_6-3_en.pdf Hva sier ATC dersom et fly rapporterer VORMSUND og ønsker å entre Gardermoen CTR for å lande på 01L (sør-vest)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
|
![]()
Om det gjøres utenfor rushtidene, så går nok det bra. Har gjort det selv, men da på f.eks. en lørdag med lite trafikk. Har ofte tatt av på 19R og fått left turn til Nordkisa og Vormsund. Men dette forutsetter at man er godt kjent med prosedyrene på ENGM. Uansett skal man jo ha flightplan og slot inn til plassen, og da er ATC klar over hva du skal og timer det deretter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Location: Hurdal/Gjøvik
Posts: 1,399
|
![]()
Ok! Men hvis et fly skal lande på 01L da, som i eksempelet, blir det Vormsund-Onsrud og så direkte til final 01L (if traffic permit)? Kan fly sendes på right downwind 01L uten å crosse extended centerline 01R?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
|
![]()
På ENGM kan du få hva som helst avhengig av trafikkbildet. Men Vormsund-Nordkisa/Onsrud, og så f.eks. klarering til å krysse østre bane, fulgt av "join final 01L" kan være en mulighet. Direkte til finale er en annen. "Cleared to land" kan du få over Onsrud i enkelte tilfeller. Her er alt mulig, og det beste er å være godt forberedt.
I løpet av mine år som småflypilot tror jeg kanskje at jeg har flydd maks to ganger inn til GM der jeg har fått noe som likner på en standard landingsrunde... Svært korte finaler er vel det som er vanlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
|
![]()
Som forrige helg "expect 19L".....og så "can you make 01R " ?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
|
![]()
Det ligger alltid på knebrettet mitt. Var ment som et tips til andre om at det ikke bør ligge i flybagen i baksetet.
![]() Det kan nok også hende at ATC på GM behandler andre småfly litt "snillere" enn de gjør når et fly fra Gardermoen Flyklubb kommer inn. Vi kan fort få beskjed om å gjøre en short approach, og blir så presset inn mellom to 737'er. Da er det om å gjøre å ikke somle på banen så man utløser en goaround for kjerra bak. Har landet på 19R (i det en 737 svinger av banen foran meg), svingt av på C3, og i det jeg passerer stopbar'en setter en 737 hjula i bakken etter meg. Vet ikke om de ville gjort det med besøkende fly.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() Quote:
I regelverket står det tydelig at man kan be om en annen klarering hvis man ikke liker/aksepterer den man får. Hvis du er ukomfortabel med å bli "presset", som jeg antar i utgangspunktet er ment som å være kjapp og effektiv, så si fra. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
|
![]() Quote:
Jeg synes uansett flygelederene på GM gjør en utmerket jobb med å integrere oss GA-piloter i trafikken. Det jeg lurer på er om de behandler besøkende likt som oss "fastboende". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() Quote:
De vi føler er kjent vil nok bli behandlet litt kjappere og mer expeditious fordi vi kan anta at de også reagerer og gjør som vi forventer. Med ukjente må vi ta høyde for at det kan reageres tregere, annerledes og av og til direkte feil, bare fordi det kan skorte på lokalkunnskap, det å være vant til plassen, og så banalt som at vi faktisk kjenner hverandre (på frekvensen) og vet hva vi kan forvente, det siste føler jeg ofte er gjensidig. Så sent som i dag hadde jeg to airlinere som pushet og en privatflyver som bad om taxi for takeoff. Jeg spurte ham om han var "ready for taxi", fikk bekreftende for det og ba ham taxe til holding for RWY. Min plan var at han skulle være først, et lite, lett og kjapt fly, (B209 var ICAO-koden, noe jeg trodde egentlig tilhørte et Bell-helikopter, nåvel). Men fyren ble stående, og det ble også to airlinere, det ene med slot-tid. Tilslutt måtte jeg spørre fyren om han snart skulle takse, og han svarte at han trodde airlineren skulle takse først. Når han omsider forstod at han var først, takset han kjapt og var i lufta nesten før første 737 var kommet i siget. Historien bare som en illustrasjon på at det er vikig å følge med, og at både han og jeg sikkert hadde taklet dette bedre om vi hadde vært kjent, og om han hadde vært lokalkjent. Han var utlending og kanskje helt uvant med ikke å måtte vente til "nyttetrafikken" hadde passert? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
|
![]() Quote:
Merker forskjell på ATC nå, og fra de første soloturene fra GM. Kan nok hende at de den gangen hørte at jeg var fersk og litt usikker og tok litt hensyn til det. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
|
![]() Quote:
![]() Nå sendes selvfølgelig ikke elevene ut på solotur fra GM uten at instruktørene mener de er klar for det. Men man er jo så klart nervøs og blir usikker uansett første gangen. (Første solotur er imidlertid IKKE på ENGM. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bilde fra 01L på OSL | ATC-flyradar | Bilder & foto | 0 | 11-09-2016 17:54 |
Fra regn i øst til sol i vest (video) | EspenRR | Bilder & foto | 0 | 26-03-2015 19:32 |
Variert fra en flott ettermiddag ved 01R/01L | findus | Bilder & foto | 10 | 07-11-2010 21:39 |
VFR til Torp 19/4 | Madman | Bilder & foto | 13 | 23-04-2009 19:16 |
Norwegian fra Tromsø til Øst-Europa | X-BU | Flyforum | 5 | 03-11-2005 13:10 |