Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-08-2010, 16:37   #1
nitromax
Newcomer

Default Synergy i San Francisco - TOS-OSL-EWR-SFO og samme retur(få bilder)

Nå gidder jeg ikke ruge lengre på denne første TR jeg skriver så here it is:

Jeg og en kollega skulle til San Francisco i mai 2010.
Vi skulle reiseover noen dager før eventen startet og reise hjem dagen etter eventen var ferdig.
I og med at min kollega bestillte en måned eller 2 etter meg så fikk han ei anna reiserute fra OSL: OSL-MUC-SFO.

Min Reiserute:
Ut 08/05/10 - lørdag
SK 4409 TOS - OSL
CO 39 OSL - EWR
CO 702 EWR - SFO

Hjem 15/05/10 - lørdag
UA 90 SFO - EWR
UA 3284 EWR - OSL (CO 38)
SK 4418 OSL - TOS

Antall Eurobonus poeng: 12600

SK 4409 TOS-OSL B737-700 LN-TUL seat 22C 08:30-10:20 1:50 flytid i følge rutetabell
Kom fort fram til flyplassen og der var det masse folk.
Det var fly til Kreta omtrent samtidig som mitt fly skulle gå.
Men de som skulle på sydentur hadde egen innsjekking så det ble ikke noe problem.
Hadde prøvd å sjekke inn kvelden før hjemmefra men da kunne jeg bare sjekke inn til OSL.
Når jeg så prøvde å sjekke inn på automaten så fikk jeg ingen bagtag selv om automaten sa at den skrev den ut.
Heldigvis så var det ingen kø på vanlig SAS-insjekking så der fikk merket bagasjen helt fram til SFO for å slippe ny innsjekking i Oslo.

Min kollega kom nå også etterhvert. Han er ikke så rask på morran ;-)
Vi fikk sete sammen så da hadde man jo noen å prate fag med en stund...
Var ble ca. 10 minutter forsinket fra Tromsø. Husker ikke grunnen.
Fikk faktisk frokost på flyet til OSL. Trodde det var slutt på gratis mat på innenriks.
Kom fram til Oslo 15 minutter etter rutetid. Flyet parkerte helt ytterst på
innenlandspiren mens flyet videre til EWR sto helt ytterst på utenlandspiren ved gate 53.
Forlot derfor min kollega med en gang og gikk i raskt tempo retning øst.
Nå vet jeg at turen tar faktisk bare 10 minutter fra ene til den andre siden i rask gangfart.
Og det selv om man må gå sikksakk gjennom taxfree.

CO 39 OSL-EWR B757-200 N58101 seat 31F 11:25-13:50 8:25
Når jeg kom fram til gate 53 så sto der lang kø. De som kom fra andre
steder enn Oslo måtte gjennom innsjekk og egen security sjekk ved gate.
Det tok sin tid før jeg kom fremst i køen. Måtte gjennom ei hel regle med spørsmål.
Mener å huske de samme spørsmålene fra sist jeg reiste til USA(for 20 år siden).
En terrorist vil nok allerede her bryte sammen og tilstå under "avhøret". ;-)

Fikk etterhvert gå ombord og fant setet mitt nesten bakerst ved vinduet.
Sideman var 4 år. Han og mora skulle reise til Boston.
Tror han måtte være den roligste 4 åringen om finnes. Har forstyrret ikke mye :-)
Flyet var forresten helt fullt.

Det ble selvfølgelig forsinkelse pga ny routing over Island.
Forsinkelsen ble bare en halv time, men ruta ble dermed 200 miles
lengre og fryktet da allerede at tiden på EWR ville bli knapp.
Hadde egentlig 2 og en halv time der.
Crewet om bord var ikke i topphumør. Tror faktisk de måtte ha hatt en forferdelig natt i Oslo.
Folk fikk kjeft hele tiden for at man bevegde seg i midtgangen når de skulle trille vognene sine, noe de gjorde nesten hele tiden.

Vi fløy altså ganske langt mot nord over Island og deretter
Danmarkstredet og over sydlige delen av Grønland.

Mye løs is i Danmarkstredet

Deretter inn over Labrador og Montreal og så nesten sørover derfra.

Varm mat ble også servert om bord på flygningen uten at jeg husker hva det var for noe vi fikk.
AVOD-systemet var sikkert topp moderne for 10-15 år siden men jeg ble litt skuffet over tregheten og lite brukervennlighet. Utvalget var heller ikke noe å rope hurra for.

Vi fikk beskjed når vi startet innflygningen om å spenne oss godt fast da de forventet EXTREME turbulence(ja ordet extreme ble brukt).
Min sidemann syntes dette var moro men det gjorde ikke mora...
Det ble en god del turbulens grunnet mye vind når vi startet siste del av innflygningen men jeg vil ikke gå så langt å kalle den ekstrem.

Rullebane 29 ble brukt for landingen. Vi kom oss ned og så var det bare og begynne å finne neste gate.
Vi var ca. 1 time og 15 minutter forsinket inn til gate.
Hadde på forhånd fylt ut nødvendige skjemaer på flyet så det var bare
og begi seg til Immigration og Customs.

Framme ved Immigration var det 5 stykker foran meg i køen men likevel
tok det ca 15 minutter før det ble min tur.
Så var det å hente bagasje som skulle gjennom tollen.
Den kom nesten med en gang jeg kom fram og køen til Toll tok bare 5 minutter.

Oppdaget at det ene handtaket var ødelagt men hadde ikke tid til å gjøre noe med det der.
Så var det å finne transfersjekkinn og dit var det godt merket.
Fikk i farten opplyst at mitt fly hadde fått endret gate.
Så var det å finne toget til terminal C(vi kom inn på B).
Og så var det å gå gjennom sikkerhetssjekk på nytt og det var ikke noe
værre enn det er i Norge.
Bortsett fra at alle måtte ta av skoene...

På turen bort til gaten fikk jeg tid til å lese SMSer og svare på noen.
Ble litt overrasket over meldinga fra min kollega.
Den lød slik:
Er blitt sprekksyk. Sitter i München og spyr og har feber.
Jeg returnerer hjem. Klarer ikke noen tur over Atlanteren...

Så da var jeg alene ei uke i San Francisco :-(

CO 702 EWR-SFO B737-900 N37419 seat 29A 16:35-19:47 6:12
Fant gaten og boarding startet nesten umiddelbart.
Hadde vindussete nesten bakerst igjen og de andre setene på raden var også opptatt.
Flyet var kanskje 1/3 dels fullt. Det ble opplyst at flytiden ville bli 6 timer og 29 minutter...

Flyet forlot gate ca. 15 minutter forsinket og taxi tok forever...

Mye CO på EWR

Regnet med mere forsinkelse...
Begynte å føle meg litt småuggen i magen etterhvert og begynte å
frykte at min kollega hadde rukket å smitte meg.
Men sov litt og da ble det litt bedre.
På turen over USA var det nesten skyet hele veien. Ikke mye å se på altså.
Slik var det også nesten hele veien fra Grønland til NY også.

På dette flyet var det direktTV og man kunne kjøpe tilgang for ca 40 kroner(introduksjonstilbud)
Over 100 tv-kanaler var det da og velge i og jeg kjedet meg og måtta ha noe å se på.
Men kunne nesten ikke finne noe interessant å se på + at omtrent alle kanaler hadde store mengder reklame så det endte opp med at jeg leste i ei bok(Shantaram) i stedet.

Da vi startet innflygningen begynte det å bli mørkt og da vi var på bakken var det helt mørkt.
Mener at vi landet på rullebane 28R men er ikke helt sikker...
Vi var framme ved gate på terminal 1, 1 time forsinket.

Dette crewet fra CO var noe helt annet en det fra OSL. De var hyggelige og smilende og håper de var mer representative for CO´s cabincrew :-)

Fant koffert og så var det å finne Bagasje service for å se hva kunne bli gjort med koffertskaden...
CO erstattet ikke remmer og handtak og slikt. Sorry!

Deretter var det å finne AirTrain som kunne ta meg til BART(Bay Area Rapid Transit) for tog til byen.
Vurderte å ta taxi og det burde jeg ha gjort selv om det kostet noen hundre kroner.
Toget var en forferdelig støyende opplevelse... Værre en T-banen i Oslo.
Turen inn til byen tok 30 minutter + venting + AirTrain +++.
Kunne sikkert vært en halv time tidligere frammme med taxi.
Var allerede stuptrøtt på denne tiden(klokka hjemme i Norge var da ca. 5 om morgenen).

På hotellet - Marriott Marquis - og utenfor var det MASSE folk(ungdom) i finstasen.
Spurte i resepsjonen og fikk vite at det var Promnight(skoleball) på hotellet.
Det var et forferdelig leven og ble litt småredd for at det ikke skulle bli mulig å sove.
Fikk rom i 9.etasje og tok heisen opp. Fant rommet og der var det stille og rolig og gata er et stykke unna.

Om hotellet:
Marriott Marquis
Det ligger veldig sentralt ved downtown San Francisco. Bare noen meter fra Market Street.
Hotellet er langt fra nytt og det ser litt slitt ut.

De kunne godt hatt flere puter i senga ;-)

Lobby med gratis WiFi. Hertz bilutleie og en liten Starbucks finnes også der.
Normalpris tror jeg var ca. 270$ pr. natt og så kommer skatt i tillegg.
Rommet mitt var tydeligvis i nærheten av ei rørgate i hotellet, fordi jeg ble vekt hver morgen av rør som skalv i veggene. Irriterende.
I tillegg kunne det ta lang tid(mer enn 5 minutter) før varmvannet kom.
Frokosten var ikke inkludert. For en skikkelig frokost kostet det ca. 25 $ i restauranten.

Med en slik frokost slapp man å spise lunch :-)

Retur kommer...

Last edited by nitromax; 06-08-2010 at 16:55. Reason: Skriveleif
nitromax is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2010, 17:17   #2
nitromax
Newcomer

Default Synergy i San Francisco - TOS-OSL-EWR-SFO og samme retur(få bilder)

Retur:
I og med at jeg sleit med å komme på skikkelig vestkysttid(våkna ved 4-5 tiden hver dag) så tenkte jeg at det var like greit å komme seg ut på SFO for å se litt på fly.
Tok taxi fra hotellet ca. kl. 0500.
Turen tok ca 20 minutter til terminal 3 og kosta ca. 40 $

UA 90 SFO-EWR A319 N841UA seat 6B 08:45-17:40 5:45
Fikk sjekka inn og valgte å oppgradere til Economy Plus for 59 $
Noen tommer extra plass for beina er absolutt ikke å forakte når man skal reise over 5 timer med fly.

Sikkerhetskontrollen tok ca. 15 minutter å gjøre seg ferdig med.
Deretter var det å rusle litt å se på litt fly. For det meste UA og AA.

Noen bilder fra SFO

Da det nærmet seg avgang så fikk vi beskjed om at det var teknisk feil på vårt fly, men et nytt fly var allerede klart og det var bare å begi seg fra gate 72 til gate 88.
Da jeg kom dit rullet et fly akkurat inn der.

Det ble opplyst fra gate at flyet var fullt og folk ble oppfordret i gate til å melde seg frivillig til å ta et senere fly mot kompensasjon.
Noen minutter senere var det klart for boarding.
Setet mitt lå rett bak veggen mot 1.klasse og i følge seatguru skal det være 35" pitch men tror faktisk at avstanden var enda større. Lurt å være tidlig ute tydeligvis :-)
Vi forlot gate ca. 20 minutter forsinket.

Etter takeoff opplyste de fra cockpit om at fly/bakkekommunikasjonen kunne høres på en av audiokanalene i armlenet. Kunne faktisk høre kommunikasjonen hele veien fram til touchdown.
Det var ikke gratis mat på dette flyet men diverse pakker til 5-8 $ kunne kjøpes.

Landet før rute på rullebane 04R.
Så var det å følge instruksjonene som stod på boardingkortet jeg hadde fått i San Francisco for å komme til riktig terminal. Vi landet på terminal A og flyet til OSL gikk fra terminal C. Måtte ta 2 busser for å komme dit, men det gikk raskt og var det var lett å finne fram. Slapp å gå gjennom security på nytt.

Som den uvante reisende jeg er så tok jeg det som en selvfølge at det kryr av taxfree-butikker på flyplasser over hele verden. Tydeligvis ikke på EWR. Hvis noe skal kjøpes i USA bør det ikke ventes med det til man er på flyplassen. Utvalget var heller dårlig.

UA 3284(CO 38) EWR-OSL B757-200 N58101 seat 31A 20:00-09:35 07:35
Før boarding stillte alle passasjerene opp i kø foran gate for at COs bakkeansatte kunne få samle inn de grønne lappene i passene vi fikk på tur inn i USA. Tydeligvis hadde de ikke full kontroll for etter noen minutter ble navnet mitt ropt opp på nytt og jeg fikk beskjed om å møte i gate.
Der fikk jeg kjeft fordi den grønne lappen manglet i passet. Etter litt leting fant de ut at de allerede hadde fått det.....

Boarding startet omtrent en halvtime før avreise, og vi forlot EWR omtrent i rute.
Turen over Atlanteren tok oss ganske langt mot nord igjen og vi passerte omtrent midt over Island. Middag ble servert på vei mot nord over Canada. Cabin crewet på denne flygingen var bedre enn turen motsatt vei, men man skulle helst sitte i ro når de bevegde vogner i midtgangen. Etterhvert sovnet jeg av i setet og våknet av ganske kraftig turbulens over Grønland som varte ca. 1 minutt. Deretter var det smooth sailing igjen.

På tur innover Norge ble været værre og vi landet i tåke og regn på rullebane 01R.
Tror vi var ca. 40 minutter etter rute.

Stod en stund og ventet på bagasjen min ved feil band og da jeg fant riktig band viste det seg at noen hadde tatt min bagasje. Personen som hadde tatt min hadde akkurat maken koffert som også hadde handtaket revet av. Tydeligvis en design-svakhet med denne typen koffert.

Taxfree tok litt tid i og med at handlelista var lang, men hadde god tid siden flyet til Tromsø ikke skulle gå før noen timer senere.

SK 4418 OSL-TOS B737-700 LN-TUM seat 23A 13:50-15:40 1:50
Kom meg tidlig ombord og fant setet mitt nesten bakerst. Vi forlot OSL på rute omtrent og ettersom jeg var stuptrøtt så gikk det ikke lang tid før jeg sovnet og våknet ikke før vi startet nedstigningen inn mot TOS.

Landet omtrent på rute og bagasjen kom ganske raskt etter landing.

Dette var forresten min første reise til USA på ganske nøyaktig 20 år siden jeg flyttet derfra.
San Francisco var etter min mening en by som var veldig ulik det USA jeg opplevde da jeg bodde der. Så enten har USA forandret seg eller så er San Francisco veldig uamerikansk.
Tror mest på det siste egentlig. Absolutt en by verdt å få med seg.

Leide bil også der borte men bare for en dag. Det er kjempebillig i forhold til i Norge. Dog skal man være forsiktig med å stole for mye på GPS da disse kan være ubrukelige i byer med veldig høye bygninger.... ;-)
Og skiltingen til nærmeste motorvei i San Francisco har jeg opplevd bedre i andre byer i USA.
Old 06-08-2010, 17:38   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Synergy i San Francisco - TOS-OSL-EWR-SFO og samme retur(få bilder)

Takk for fin rapport fra *A-turen og SFO. Ja, jeg opplever også SFO som en av de byene som skiller seg positivt ut i USA. SEA og NYC er vel et par andre favoritter.

Old 06-08-2010, 18:04   #4
JoeW
ScanFlyer Rusty

Fin rapport fra CO/UA og SFO - må nok ta meg en tur snart igjen!

Quote:
Når jeg så prøvde å sjekke inn på automaten så fikk jeg ingen bagtag selv om automaten sa at den skrev den ut.
Dette skyldes amerikanske sikkerhetsregler!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2010, 18:09   #5
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Takker for rapporten
Har vert et par timer i SF og jeg syntes det var en av de fineste byer. Min favorittby i verden er Seattle men SF har jeg lyst å reise tilbake til.
Direct TV er fint ombord men veldig synd at det nesten kun er reklame. Musikk burde de fått med i samme systen.
(MTV er tilgjengelig men der sendes det lite musikk og heller programmer om gravide 16 åringer)
Var det kjedelig å feriere alene i SF?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2010, 19:39   #6
nitromax
Newcomer

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Var det kjedelig å feriere alene i SF?
Synes ofte det er greit å dra alene på tur for da kan jeg selv bestemme programmet.
Særlig hvis jeg skal spotte eller dra på flyshow og slikt.
Men det er jo også moro og reise flere sammen.
Sleit ikke mye med dødtid i allefall :-)
Old 06-08-2010, 21:13   #7
pgaa
ScanFlyer Molded

Fin rapport !
Old 06-08-2010, 23:39   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by nitromax View Post
San Francisco var etter min mening en by som var veldig ulik det USA jeg opplevde da jeg bodde der. Så enten har USA forandret seg eller så er San Francisco veldig uamerikansk.
Tror mest på det siste egentlig. Absolutt en by verdt å få med seg.
Det spørs hvor i USA du bodde, det. At USA er USA, og likt over det hele, er vel den største feilforutsetningen nordmenn (og sikkert andre også) gjør. Min oppfattelse av landet er at det er svært så forskjellig, alt etter hvor en befinner seg. Det er klart at det er store områder som er relativt ensartet, men totalt sett er det ganske store forskjeller i lynne og væremåte rundtom.

Når det er sagt, så er vel San Franscisco en av byene som er noe mer spesielle enn en del andre.

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2010, 08:09   #9
nitromax
Newcomer

Fikk en SMS fra en kompis med utskrift fra TAFPL og der ser jeg at 4409 lørdag 08.mai ikke var forsinket i det hele tatt men faktisk et rutefly. Kapteinen greide i alle fall å innbille oss at vi var forsinket.
Eller kanskje jeg har drømt....
Reply

Posting Rules