![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Hei.
Vi planlegger sydentur til våren, og siden mine kunnskaper stort sett dreier seg om NAS, SAS og Thomas Cook, så lurer jeg på om noen her vet noe om de to selskapene jeg nevner i topic, med tanke på sikkerheten, prosedyrer osv. Og nei, jeg er IKKE ute etter statistikk, sist igår kveld så vi på tv hvordan en 747-200 kunne fly i 22 år med en fatal feil i skroget, før maskinen gikk i oppløsning i 35k fot. Jeg er ute etter om noen har innside info om vedlikehold, prosedyrer, CRM og om selskapet har for vane å følge prosedyrene. Er det lovlig for crew å si at "den feilen flyr vi ikke med", og flyet blir stående på bakken inntil det er fikset, eller vil selskapet da si at "okei, da kan du finne deg ny jobb imorgen" ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Der er helt faste regler på området, som flyselskaberne skal overholde. Hvis et flyselskab ikke er sikkert får det ikke lov at flyve i EU.
Disse regler gælder for alle selskaber, som flyver til/fra/i EU. Intet at bekymre sig om...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Som flyger i ett større flyselskap på 737 så er jeg utmerket godt klar over at det finnes regler, og det var IKKE det jeg var ute etter. Om noen skulle ha infoen jeg etterlyste så er jeg takknemlig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Som pilot går jeg ud fra du er tryg ved, at de regler der gælder også overholdes og er tilstrækkelige - ellers vil jeg da gerne høre eksempler på det modsatte - og det tror jeg da også gerne myndighederne og passagerer vil.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Så du mener da at den dokumentaren som gikk på tv igår var en oppdiktet historie. Og at alle andre lignende dokumentarer også er oppdiktede historier. Og du ville uten å nøle satt deg inn i alle europeiske flymaskiner ? Det ville IKKE jeg.
Forøvrig så var det ikke dette jeg kom for å diskutere, er det noen som kan svare på spmet mitt så er jeg takknemlig, bruk gjerne PM om det skulle føles riktigere. Vennligst la oss holde tråden on topic heretter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Gikk det en dokumentar på tv i går...? Noe jeg (heldigvis) gikk glipp av? Begge flyr jo på Gardermoen, og selv med flyskrekksnusket mitt så pleier jeg å tenke som så at det meste som kommer innom Norge på fast grunnlag holder en rimelig grei standard. Selv russermaskinen (AN-24'ern) i Tromsø
![]() (Sorry om jeg er OT!) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
Hei, Tarjei!
Jeg kan bare snakke for Primera som vi har handlingen for. Etter en noe ruskete start for de sommeren 2008 har ting bare blitt bedre og bedre, og med 'ruskete' mener jeg ikke mangel på -checks osv, men heller treghet når det kommer til ombordstigning, feil bestilling av catering osv som førte til mye små delayer - dette er nå nærmest kurert og de hadde fly/-crewbase på OSL store deler av 2009. Maskinene, OY-PSA og -PSB trafikkerer OSL og du kan jo gjøre litt research rundt dette, har god kontakt med FD-crew på disse maskinene da de hadde briefingrom hos oss på OP i hele fjor og dette er seriøse folk med masse erfaring. De har egne mekanikere på OSL som dukker opp og jeg har aldri vært borti noe tull med de, og ja - vi har en varm sommer-ettermiddag hatt fly stående på fjernpark med teknisk mens 186 passasjerer spiste seg grønne på mat. (La meg si det pent, Primera Air OP på Island er veldig gavmilde når det kommer til forsinkelser osv, de lar liksom dette være opp til hver/hvert enkelt handlingselskap) Alt i alt, proffe folk - blanding av svensk, dansk og norsk crew både forran og bak metalldøra ![]()
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]()
<mod>
Spørsmålet gjelder "Air Cairo og Primera Air", så hvis noen har svar på de konkrete selskapene så kom med det, og ikke andre ting (ihht. trådstarters ønske) </mod>
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
|
![]()
Air Cairo er Egypt Airs' charter-'arm' og er vel trolig mer seriøst enn de fleste selskaper som synes å komme og gå der nede .. vi har jo AMC og deres nødlanding i minne, og han som landet den maskinen hadde lite pent å si om sikkerhetskulturen der.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,915
|
![]()
Har vert gate ansvarlig mange ganger på Primera og det er et seriøst og bra selskap.
Besetningen er stort sett fra Skandinavia. Nye og fine fly! Air Cairo har jeg fløyet. Opplevde ikke noe negativt med de. Reiserapport: http://forum.flyprat.no/showthread.p...ight=air+cairo |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
![]() ...ok, sorry for å gå OT, men jeg bare måtte! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Det finnes dessverre gråsoner i europa også TCAS, og det finnes både professionals og amatører her inne på forumet. Hvem man velger å ta seriøst får være en sak for hver og en, men spørsmålet til TAL er absolutt interessant og noe som fikk meg til å tenke på en spesifikk hendelse. Dessverre har jeg flere nivåer av taushetsplikt, og kan dessverre ikke uttale meg om slike saker i offentlige fora. At det finnes både gode og dårlige operatører i europa behøver vi derimot ikke å lure på...
Forøvrig kjenner jeg TAL som en oppegående kar, og jeg tror nok han har en realistisk oversikt over hvilke rykter han kan ta for god fisk, og hvilke han kan avvise som tull... Last edited by 73H; 31-07-2010 at 00:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Er kanskje av relevans å si om HENDELSEN (fin eller dårlig, trenger ikke spesifiseres) hadde noe med disse flyselskapene å gjøre...?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Fikk kalde føtter og tok bort hele innlegget du sikter til, men nei, verken primera, air cairo, nas eller sas var deltager i den hendelsen ...ikke for å skremme noen, men det er både gull og gråstein der ute!
Last edited by 73H; 31-07-2010 at 00:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
|
![]() Quote:
Men har det vært ting som har satt flysikkerheten i fare? Vel - når en 73 år gammel flight engineer noterer ting på serivietter istedet for i loggboka for å gi videre til neste crew og mekanikere 'hjemme', så tror jeg ikke han gjør det for å utsette gode venner og kolleger for fare .... man blir ikke 73 år gammel av å ta sjanser i cockpit. Ikke for å skremme noen, men disse metalltubene tåler mer enn mange tror. ![]() Last edited by LN-MOW; 31-07-2010 at 00:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
At de tåler mye er ingen overdrivelse, men en bedriftskultur på bærtur kan få selv det tryggeste flyet til å havarere ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Det gjelder å holde tunga rett i munn når mann snakker om ting som dette men ok. Jeg har sendt ut fly i mange år og vært borte i et større antall forskjellige flyselskap. Jeg ville ikke hat noen betenkeligheter ved å fly med 99% av disse. Men det var en del selskap fra "lengre sør" som fikk meg til å tvile litt på holdninger i selskapene. Selvfølgelig går det stort sett på inntrykket man for. Jeg har ingen forutsetninger for å vurdere et selskaps vedlikeholdsprogram osv. Flere av de selskapene som jeg har stilt meg tvilende til har blitt borte, ett av dem etter flyet gikk ned (Flash). Så jeg personlig unngår egyptiske selskap. Når så er sagt så har jeg INGEN erfaring med Air Cairo så for alt jeg vet så er det sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet hos de.
Primera Air (tidl. JetX) har jeg erfaring med. Som Thomas sier litt rufsete start på OSL men heltproft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Spørsmålet som stilles i trådstarten er helt relevant, og det finnes mange varianter innen emnet. Hadde jeg kjent til de aktuelle selskapene "inside", skulle du fått svar i PM. Sikrest info vil du nok få av nordmenn eller "vestlige" som har vært i de aktuelle selskapene men som har sluttet frivillig for å komme seg oppover på karrierestigen. Kan være litt info på PPRUNE, men en del av de som skriver der har andre motiver enn å dele nyttig informasjon. Det at et selskap har AOC og ikke er bannet i Europa, betyr ikke at alt nødvendigvis er gefundes fressen.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: MUC
Posts: 353
|
![]()
Vurderer å bestille en tur til HRG med Air Cairo fra OSL, men vet ingenting om dette selskapet... Noen som kan si om det er trygt eller ei? Har flydd med Egyptair før som virket helt ok.
=) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
God tur ![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BGO Air Cairo søndag 25/11 | toftos | Spotteralerts | 5 | 26-11-2012 19:17 |
Andre TRF Air Cairo 02.10, 09.10 og 16.10 | andreas_a | Spotteralerts | 4 | 27-09-2011 00:29 |
Air Cairo & Petroleum Air Service PAS | MountainDew | TripReports | 15 | 08-04-2011 20:09 |
AIR CAIRO | C172 | Flyforum | 0 | 16-01-2007 01:09 |
Cairo air cargo | TOS | Flyforum | 19 | 09-10-2004 23:38 |