Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-07-2010, 07:21   #1
LN-SKI
ScanFlyer Blue

LN-SKI's Avatar

BU-flagg Bilder fra Værnes - Tør jeg dette da ? En førstegangs flyfotografs historie.

Her forleden uke gikk jeg til innkjøp av mitt første speilreflekskamera, og siden jeg har absolutt null erfaring med speilrefleks, falt valget etter nøye vurdering på en relativt enkel men greit utstyrt modell, nemlig ett Canon EOS 1000 D.
En og en halv uke senere gikk jeg så til innkjøp av ett Tamron 70-300 mm teleobjektiv for litt større distanser enn objektivet som fulgte med kameraet ved kjøpet, en 18-55 mm.

Så kom dagen som ble mer artig enn forventet for meg da jeg sto opp på morgenen 2 Juli. Jeg hadde absolutt ingen planer, og visste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Tenkte litt på å ta med meg kameraet og ta noen bilder av severdigheter rundt om i Stiftsstaden Trondheim, hvor jeg er så heldig å bo. Plutselig datt ideen inn i hodet mitt. Værnes! Jeg har jo kamera, så jeg har jo ikke noe annet enn noen timer å tape hvis bildene ble alt for dårlige grunnet min minimale erfaring. Jeg hoppet på flybussen fra KBS/Strindheim og satte kursen innover. Var lite folk på bussen i grunn, men nok om det. Ankom Værnes, og derifra gikk jeg retning togstasjonen etter tips fra Tore Urvik om at det gikk ann å stå i nærheten av E6-tunellen. Så en enorm grusvoll og klatret meg møysommelig opp til toppen, og gikk mot enden mot rullebanen og befant meg plutselig "midt i smørøyet" ved taxiway Yankee og Charlie. Fant ut via weather information på scanneren (Uniden Bearcat 3500 XLT) at det var rullebane 27 som var aktiv og begynte å ta bilder av LN-MTP fra den lokale flyklubben som drev og fløy circuits rundt i området. Kan vel si at jeg ikke ble helt fornøyd med de bildene,dessverre . Skjerpings, tenkte jeg... Bildene som følger er ikke i rekkefølgen de ankom, bortsett fra LN-NOT.

Så ankom Norwegian med LN-NOT "Piet Hein" :

Så kom Thomas Cook med en Airbus A321 og taxet av rullebanen på Alpha, så der ble det mange bilder og god tid.

I løpet av ettermiddagen fikk jeg en liten godbit festet til brikken også. En dansk Britten-Norman BN-2A-21 "Islander", som kom for litt service, og skulle være over helgen. Den tilhørte forøvrig ett ingeniørfirma i Danmark som heter Cowi Aerial Survey, og har spesialisert seg på aerial thermal imaging ("Varmefoto") og vanlig luftfotografering, blant mange andre arbeidsområder.

Avslutter min første, og forhåpentlig ikke den siste, foto-reportasje fra TRD med ett tailshot av SAS på gate 31.

Så håper jeg dere liker bildene mine, selv om de som nevnt oser av newbee
Kom gjerne med gode tips. Det settes alltid pris på . Bildene er forresten totalt uredigerte. Skal sette meg mer inn i redigering, men vil kose meg med den biten på mørke og kalde vinterkvelder,tror jeg. Kan jo ikke lære alt på en gang...

Så skal jeg se hva jeg koker sammen neste gang.

Vennlig hilsen LN-SKI, aka Frode Skibrek
LN-SKI is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2010, 07:37   #2
LN-SKI
ScanFlyer Blue

LN-SKI's Avatar

Default Re: Bilder fra Værnes - Tør jeg dette da ? En førstegangs flyfotografs historie.

En iskald Solo fra baren på SAS-hotellet rett ved jernbanestasjonen på Værnes anbefales forresten også. Spesielt når det , som det var da disse bildene ble tatt, er ca 25-30 grader i luften.

Last edited by LN-SKI; 04-07-2010 at 08:46.
Old 04-07-2010, 07:42   #3
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Default Re: Bilder fra Værnes - Tør jeg dette da ? En førstegangs flyfotografs historie.

Ser potensialet og gleder meg til videre utvikling i flyfoto. Leser du sticky har gilera lagt inn mye tips som bør følges.
Old 04-07-2010, 07:44   #4
LN-SKI
ScanFlyer Blue

LN-SKI's Avatar

Norwegian Re: Bilder fra Værnes - Tør jeg dette da ? En førstegangs flyfotografs historie.

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Ser potensialet og gleder meg til videre utvikling i flyfoto. Leser du sticky har gilera lagt inn mye tips som bør følges.
Ja. Leste den, og skal prøve meg litt frem med tipsene hans, for de virket greie å ha bak øret.

Har litt off topic eksprimentert litt med makro av blomster og trær med kameraet , og har fått høre at det sees frem til å følge fremgang på det og. Makrobildene mine kan sees i bloggen min . Kan være litt problem med pop-upfunksjonen av bildene by the way...

Last edited by LN-SKI; 04-07-2010 at 08:45.
Old 04-07-2010, 14:42   #5
putzmeister
ScanFlyer Dusty

putzmeister's Avatar

Dette var da pene bilder, så da er det bare å håpe at du tar flere turer til flyplassen

http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/

Det finnes alltid en god grunn til å se på fly
putzmeister is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2010, 15:18   #6
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Morsomt å se bilde av en Islander igjen! Jeg synes bildene er riktig fine, men kanskje en liten tanke overeksponert?
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2010, 17:55   #7
LN-SKI
ScanFlyer Blue

LN-SKI's Avatar

Ja. Jeg er som sagt uerfaren med D-SLR, og i tillegg slet jeg litt med motlys, så de ble dessverre litt overeksponert....Men kommer til å ta noen turer ut når det er mer overskyet , så får vi se. Det sies at man får de beste bildene i overskyet vær, så jeg tenkte å teste det....

Ang Islanderen så ble jeg også tatt helt på senga.Jeg måtte søke opp flyet via tail-reg på airliners.net før jeg fant ut flytype og eier. De skulle på service på Værnes til over helgen, og taxet mot GA-området.Takk gud for at de kom av runway via Charlie

Hobby-fotograf

Last edited by LN-SKI; 04-07-2010 at 20:49.
Old 06-07-2010, 16:02   #8
LN-SKI
ScanFlyer Blue

LN-SKI's Avatar

Noen som vet om Islanderen har reist videre?

Hobby-fotograf
Old 06-07-2010, 16:53   #9
fjasebase
ScanFlyer Gold

Tror den stod på gate 47 i går ettermiddag
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2010, 22:28   #10
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

Dette synes jeg helt klart du skal tørre...., og gjøre igjen!!!!
Har ikke mye teknisk peiling på fotografering, men som et slags tips kan du jo jobbe litt med lys/kontrast, litt farge og gjerne beskjæring. Har f.eks. stor sans for det siste bildet

Ser du lurer på å dra ut i byen for å prøve ut kamera. Uten å reklamere for et annet forum (engelskspråklig multiforum; fly, biler, foto, cruise, båter/skip og mye mer), kan du jo klikke deg inn på linken til "This is Trondheim" og bli inspirert:
http://www.captainsvoyage-forum.com/...read.php?t=329

(I andre tråder der inne, finnes flere bilder fra VA)

Har tatt meg den frihet å gjøre noen endringer som jeg nevnte på det siste bildet, og til slutt "tatt bort" gjerdet. Inne på det andre forumet er vi vant med å lære av hverandre, så jeg håper du ikke tar dette ille opp.

Last edited by LN-SSL; 06-07-2010 at 22:41.
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2010, 23:14   #11
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Dette var da ikke noen dårlig debut. Litt lyse, men det kan redigeres.
Old 06-07-2010, 23:25   #12
LN-SKI
ScanFlyer Blue

LN-SKI's Avatar

Har gjort ett forsøk på en edit selv....
Resultatet kan sees i denne tråden : http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=67930

Den går mer på eksponering, hvitbalanse etc.

Hobby-fotograf

Last edited by LN-SKI; 06-07-2010 at 23:27.
Reply

Posting Rules