![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
OBS! For de som vil se skarpere bilder enn hva dette forumet kan frembringe så finnes det her: http://www.molde-airport.com/forum/s...ad.php?tid=373
Del 1 MOL - Riviera del Sol. BOOKING Så har fruen og meg vært på "voksentur" uten barn for første gang på ørti og tusen år. Turen gikk fra Molde til Riviera del Sol (ca 15 km øst for Marbella). Dermed ble det flybilletter MOL-OSL-AGP-OSL-MOL. Booket flybilletter direkte hos Norwegian, men sjekket først ut ebookers.no og sas.no. ebookers.no fant ingen muligheter for ønsket reisestrekning på de aktuelle dager, som var ut lørdag 05.06 og hjemreise søndag 13.06. sas.no kunne tilby billetter ut på fredag 04.06 og hjemreise ønsket søndag. Årsaken til at SAS ikke kunne tilby utreise ønsket dag var rett og slett at akkurat denne lørdagen hadde de ingen ruteflygninger fra MOL (svært skuffende SAS!). Derimot hadde DY 2 OSL flygninger og vi booket på 1205 avgangen med ankomst OSL 1300. Avreise fra OSL kl 1450 og ankomst AGP kl 1900. Hjemreise fra AGP kl 1110, ankomst OSL 1525, avgang OSL kl 2015 med ankomst MOL kl 2105. Det siste strekket gikk IKKE som planlagt, men det kommer jeg tilbake til helt på slutten av reporten. Total pris for oss to med ett kolli insjekket bagasje hver og setereservasjon ble kr 6.230,- Hadde vi valgt SAS begge veger med utreise dagen før ville prisen blitt 7.800 (og noen kroner, men husker ikke helt nøyaktig), men også kostet oss en ekstra natt med overnatting. Vi kunne også valgt DY på utreise og SAS hjem, da til ca kr 7.200,- UTREISE Vel, utreise MOL. 88 pax (sniklyttet på gatepersonellet), deriblandt to kjendiser, Kjell Magne Bondevik og Mame Biram Diouf. Ca 10 min forsinket takeoff, men landet på rute. Glemte å sjekke reg på flyet. Ut fra OSL med ca 90 pax vil jeg tro og også her ca 10 minutter forsinket. LN-DYA. Her passerer vi Oslo sentrum og Operaen skiller seg ut får man si... ![]() Meget godt flyvær hele vegen bortsett fra litt risting i 39.000 fot og dermed ny høyde til 40.000 hvor der var knapt en hump. Nederst til høyre i bildet er det en flyplass. Noen som gjenkjenner den? (Jeg har svaret) ![]() Over Spania fikk vi en Air France under oss. ![]() En eller annen by i Spania med det som må være verdens største rundkjøring. Noen som kjenner til navnet på byen? (Jeg har ikke svaret) ![]() Landet i AGP omtrent på rute. Det som er gledelig med Norwegian er cabinpersonalets folkelighet. Ingen påklistret overdreven hyggelighet, men en vennlig og lett stil med litt humor. Skralt utvalg av mat ombord, da de stort sett manglet alt av spisende i menyen og unnskyldningen var transportstreiken... vel vel, godt mulig det var tilfelle. BILUTLEIE På forhånd hadde vi leid bil gjennom Auto Europe. Dette er en "samletjeneste" som finner biler fra flere utleiefirmaer og presenterer disse i en oversikt som er meget ryddig og gjør det enkelt å finne bilen du kan tenke deg både med tanke på prisklasser og biltyper. Bilen vi leide var en Golf med dieselmotor og automatgear. Prisen var ganske nøyaktig kr 2.800,- inkludert forsikring, levering på tom tank og fri kilometer. Firmaet heter Niza Cars. Viktig å merke seg med Niza Cars er at de ikke har kontor/desk i terminalen, men representanter som står ved ankomst og registrerer deg og på svært dårlig engelsk forklarer deg vegen til shuttlebussen som tar deg til parkeringen. Bilen i seg selv var helt grei. Litt småbulker hist og pist, men tett og fin å kjøre. Vil tro at det var en 2009 modell. FERIEHUSET Etter ca 30 minutter kjøring var vi fremme på Riviera del Sol. Huset vi hadde leid var lett å finne, men kontoret for utlevering av nøkler var svært vanskelig å finne. Det var plassert lengst opp i åsen i de trangeste smågater og kartet vi hadde fått på mail før avreise var selvtegnet og totalt ubrukelig. Måtte til slutt ringe utleiefirmaet for å få vegbeskrivelse. Servicen på telefonen var upåklagelig og vedkommende snakket perfekt engelsk og var svært lett å forstå. Huset i seg selv har nok sett bedre dager, men har utvilsomt et stort potensiale om det får seg en oppussing. Renholdet var skralt så vi måtte til med vasking av kopper og kar så snart vi var fremme. Ellers var det tydelig at eier av huset ikke hadde tatt noe seom helst vedlikehold på en stund. Lamper hang etter ledninger, batteriene i fjernkontroller var full av rust og batterisyra hadde begynt å rinne ut. Mange lyspærer som ikke virket og på uteområdet hadde flisene rundt bassenget begynt å løsne i stor stil. Bassengområdet ![]() Stua ![]() Vi hadde ikke bodd i huset mer enn knapt ett og et halvt døgn før vi gikk tom for gass. Kontaktet umiddelbart uteliefirmaet, men dessverre gikk det flere timer og 3 "mase" telefoner før noen kom å byttet gassflaske. I Spania så drives det meste av gass og slik var vi uten både varmvann og kokemuligheter i flere timer. Uten gass ble vi altså uten mulighet for å lage oss middag selv og forhindret i å gå ut å spise da vi ikke fikk tatt en skikkelig dusj. På tross av den skuffende tilstanden til huset er det allikevel slik at det frister til gjentakelse fremfor det å leie seg leilighet eller dra på ordinær "sydentur". Friheten ved å ha eget basseng på et lukket område, kjøkken for seg selv (som hadde alt av utstyr som oppvaskmaskin, micro, vannkoker osv), vaskerom, store soverom og flere bad (selv om vi bare var to personer og kun benyttte ett) er uvurderlig. Man slipper å spise i kø, ligge i kø, bade i kø osv. Dette var de eneste som kunne se inn på vårt uteområde og avstanden var så stor at de ikke kunne se i detalj hva vi gjorde uten en 70-300mm linse. ![]() Prisen var kr 8.800,- for 8 netter inkludert vask ved avreise. Vasken var valgfri, men kostet ikke mer enn 500,- ekstra og da slipper man noen diskusjoner i ettertid. Strøm og gass er også inkludert i prisen. NÆROMRÅDET Riviera del Sol ligger omtrent 15 km øst for Marbella. Det bærer området litt preg av. Ikke spesielt billig og endel større og dyrere villaer i området. Restauranter osv ca 300 - 400 meter ned i gata. 500 meter til stranda. Vil anbefale på det aller varmeste en restaurant som heter Riviera Grill om noen skal til området. Makan på trivelig betjening har jeg aldri opplevd. Når så også maten upåklagelig både i mengde og smak er dette en sikker vinner. Prisene er riktig nok ikke på "budsjett nivå" men det glemmer man med tanke på hva man får. Det viste seg at den ene av damene (hun til høyre på bildet) hadde bodd i Norge i oppveksten (Geilo og Oslo) og hun snakket særdeles godt norsk. Opprinnelig fra Island. Hun til venstre var fra Holland og snakket perfekt engelsk. Forøvrig forundrer det meg hvor dårlig de både forstår og snakker engelsk ellers i området da det kryr av engelske ferierende og engelske pensjonister som bor der fast. Hyggelige damer!! ![]() Riviera Grill ![]() Reporten fortsetter i neste post. Last edited by Wiggo Hovde; 20-06-2010 at 12:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Del 2 MOL - Riviera del Sol.
MARBELLA Et par turer inn til Marbella ble det også. Her er prisene stive. Mange "flotte og fine" butikker som det er kjekt for den kvinnelige del av befolkningen å bruke tid på, mens far kan stå på utsiden å ta en titt på flotte og fine damer (hehe) mens han tenker på at kredittkortet går varmt (ikke hehe). Gamlebyen er spennende å rusle i med mange trange smug, fasinerende arkitektur og noe variasjon i shoppingtilbudet. ![]() Shoppingsenter utenfor bykjernen har de selvfølgelig der også. Et shoppingsenter som de fleste, men med skuffende utvalg i leker. Tenkte jeg skulle finne noe spennende til guttungen, men det var faktisk ikke en eneste lekebutikk. Måtte inn på dagligvaren for å finne noe (forøvrig den største dagligvarebutikken jeg noen gang har sett). Men én sak skal de ha skryt for på senteret... her har de tenkt på slitne ektemenn! ![]() GIBRALTAR Har man først tullet seg så langt syd som Marbella bør man også ta turen til Gibraltar "bare for å ha vært der". Det tar ca en time å kjøre til La Linea som er siste spanske by før grensa. Så må man legge til en time i kø for grensepassering. Det er ikke selve kontrollen som tar tar tid, men det er så mange som skal over at det blir lange køer uansett. Når vi var der blåste det storm (jeg er fra Vestlandet og vet hva storm er). En liten stund var det faktisk slik at det var vanskelig å holde seg på beina. Stoppet opp i La Linea før vi passerte grensa for å tømme litt og kjøpe litt H2O. Én sak er sikker, La Linea er IKKE noen vakker plass. Søpplet fløy rundt i gatene, det lukter ille, mange av butikkene og restaurantene er nedlagt og det er svært mye tvilsomt klientell i gatene. Passkontrollen over til Gibraltar er et skuespill. De fleste ble vinket forbi, mens vi var av de få som ble stoppet. Ga passene til kontrolløren, men han tittet bare i det ene og vinket oss videre. Ny terminal under bygging ![]() Takeoff ![]() Vi tok oss ikke tid til å se oss rundt inne i selve byen da det var flyplassen som var av interesse for meg og fruen hadde fått sin dose shopping på senter i Marbella. På veg ut av Gibraltar er det kaotisk. Her er det grunn til å si OBS OBS om du kjører bil. Det er provisoriske tilstander på vegnettet i forbindelse med utbyggingen av ny terminal på flyplassen. Fotgjengeroverganger på kryss og tvers, samt at markeringen av filer i vegbanen er overmalt og forandret på i alle himmelretninger. Det hele ble litt for mye for en gammel mann som meg og jeg prestrete å kjøre på rødt lys i en fotgjengerovergang. Selvfølgelig var det en Bobby som fikk med seg dette og vinket meg til siden. Bobbyen var heldigvis svært trivelig og forståelsesfull. Han spurte om jeg visste hvorfor han stoppet meg, men det gjorde jeg altså ikke. Han forklarte og ba meg bare være mer OBS og ønsket god tur videre. KLIMA Værmessig er jo den spanske kysten en vinner. Kaldeste dag var dagen da det blåste mye og samme dag var det også en god del regn, men med 22 grader i lufta så blir det liksom ikke som regndager her hjemme uansett. Ellers er det en del vind i området, men ikke sjenerende. Temperaturen lå på 23 - 28 grader i skyggen når sola var fremme, noe den var i 7 av 8 dager. På natta var det mellom 16 og 20 grader. Med andre ord et behagelig klima! HJEMREISE Avreise fra eget hus i leiebil er langt enklere enn når man er på standard pakketur. Bare å lempe koffertene inn i bilen, gå over huset og se til at man ikke har glemt noe, levere nøkler på kontoret, levere bil, bli kjørt til terminalen og sjekke inn. Man slipper å vente på andre i et stort følge. Noe kø var det foran insjekkingen til DY. 2 skranker ble benyttet til vårt fly og vi ventet vel ca 30 min. ![]() DY benytter T3 på AGP. En ny og fin terminal som er svært så luftig under taket. ![]() Bildet viser taxi køen ved ankomst. Litt til høyre for denne finner man shuttelbussene som tar en til bilutleiefirmane som ikke har desk i terminalen. ![]() Mange ledige skranker. ![]() Rett før vi gikk ombord fikk jeg tekstmelding fra DY om at vår flight fra OSL til MOL ville bli omdirigert til KSU pga vekterstreiken. En gladmelding å få da jeg hadde sett for meg bussing fra AES. Vårt fly, LN-NOO, ble ca 20 minutter forsinket ut. Avgang mot nordvest, skarp turn til høyre og klatret mot sørøst, før det ble skarp turn mot nord. AGP er under utbygging og dette bildet viser vel det som skal bli ny rullebane med tilhørende taxeveger. ![]() Stort sett skyer hele vegen men null risting. Landet på rute. Ved ankomst OSL fikk jeg ny tekstmelding fra DY. Nå hadde de bestemt seg for å endre omdirigering. Dermed ble det AES. Selvfølgelig hadde Tollvesenet på OSL bestemt seg for å sjekke rubbel å rake av ankommende pax. Når bagasjeutelveringen i tillegg var treg (25 minutter venting ved bånd) så tok det drøyt en time fra vi landet til vi var ute i friluft. Mye venting på OSL i og med at flyet til AES (MOL) ikke hadde avgang før kl 2015. Men akkurat denne ventingen kan man gjøre til en positiv opplevelse. Man setter seg ned på utsiden av terminalen med en kopp kaffe, ruller seg en røyk, legger beina på ei kofferttralle og ser på alle som kaver og stresser for å nå sine fly, samt stille seg opp og se på selve flytrafikken. Anyway, etterhvert ble det tid for obordstigning og etter boarding completed startet "underholdningen". Crewet gikk noen ganger frem og tilbake, klokken tikket og ingenting annet skjedde. Kl 2025 tok høyresetet ordet og informerte om at der manglet en sjåfør. Av en eller annen årsak, sa han, så har der ikke blitt satt opp noen kaptein på denne flygningen, men de jobbet nå med saken for å få på plass en. 10 minutter senere hadde de funnet en på flyplassen som var villig til å ta turen. Kl 2045 pushet vi og satte kursen for rullebanen i LN-KHD. LN-KHD er en historie for seg selv. For en holk! Den er utslitt innvendig og når de satte på lysene med fest setebeltene så skranglet det i hattehyllene. Alt rister og bråker under taksing og når crewet trykker inn knappen på mikrofonen så blinker det i lysene ved cocpitdøren. Ankom AES kl 2135 og da var det bare å rive med seg bagasjen og komme seg ut i bussene som DY hadde satt opp til MOL. Kjørte fra AES kl 2150 og var på fergeleiet på Vestnes kl 2306 hvilket betydde at vi bommet med 6 minutt på tiltenkt ferge. Så hadde det ikke vært for manglende kaptein så hadde vi vært fremme i MOL langt tidligere. Neste ferge gikk kl 2350. ALT I ALT OG OPPSUMMERT MED TERNINGKAST - Booking med DY får 6. Det er meget enkelt og en sammarbeidsvillig nettside. - Norwegian under reisen får 3. Konsekvent forsinket ut, mye skralt flymateriell, klønete å glemme at man må ha kaptein, men svært hyggelig crew og DYA trekker opp. Pris slik midt på treet. - Feriehuset får 3. Dårlig vedlikehold, men fin beliggenhet og et skjermet privat uteområde med behagelig temperatur i bassenget. Også her er prisen slik midt på treet. - Riviera del Sol får 4. Det koster litt å spise/handle her. Men området er realtivt rolig og klimaet godt. - Niza Cars får 5. Hyggelige priser. Litt tungvint komme seg til bilen fra terminalen. Bilen i seg selv var i tilsynelatende feilfri teknisk stand. - Opplevelser på kysten får 4. Her finnes underholdning for barn og voksne, med alt fra badeland til klubber med damer som er lett på tråden. Vi besøkte ingen av delene. Mye fin natur og alt er innen korte avstander. - Reisen totalt får 4. LINKER Norwegian Auto Europe Suncoaster Holidays Det var det. Takk for titten! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk for flott rapport! Er dårlig med lørdagsaganger også på Vigra i sommer, ser jeg. Ellers var det mange utmerkede bilder fra flyet, til og med huset jeg bor i hadde du fått med. :-D
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Utrolig bra rapport med fine bilder og informativ tekst. Takk for at du tok deg tid til å skrive.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kjempeflott lesing dette her! Fantastisk t/r
![]() Høres jo bra ut at NAX greier å glemme kapteinen.. Ser du nevner det med ferja. I dag (i går) så var jeg på kino, og bomma ca med 10 sekunder på 2000- ferja fra Stavanger. Måtte da vente til klokka 2300, i vind og ca 5 grader. Og jeg hadde shorts! Kald opplevelse. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Meget flott trip-report, med mange detaljer, interessante
bilder og grundig arbeid - takker så mye!
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Først og fremst, bra trip-rapport.
![]() De gangene jeg har vært på den kanten av Spania og besøkt Spania har jeg parkert på Spansk side og gått over grensen av to grunner. - "Nøyaktigheten" til kontrollørene, har sett min dose av biler som blir strippet før de får passere grensen samt lang bilkø. - Og hver gang jeg har hatt leiebil, har det stått spesifikt i papirene at man ikke har lov å forlate Spania, da dette er et brudd på leievolkårene samt forsikring. Men på den annen side, det er mange pluss med Gibraltar. Og får en som er flygal må det ultimate å ta seg en tur opp på "the rock" og få tatt bilder av flyene (selv om det ikke er mange flybevegelser pr. dag akkkurat) Slik som dette f.eks. http://www.airliners.net/photo/Monar...3c5a1b9ade9882 http://www.airliners.net/photo/Iberi...3c5a1b9ade9882 http://www.airliners.net/photo/Iberi...3c5a1b9ade9882 Kan og legge til en liten ting til. Du finner ikke skilter til Gibraltar på spansk side. Ref "uvennskapet" mellom UK og Spania. Nærmeste du kommer er å følge skiltene til La Linea. Og er du heldig finner du provisoriske skilter til Gibraltar som er festet med strips, og som tas ned av Spanjolene hver kveld, og som settes opp på ny igjen av britene ![]()
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Mange takk for tilbakemeldinger folkens! Var svært usikker på hvordan jeg skulle skrive en slik rapport.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Super-rapport!!
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tips til den franske riviera? | VirreVapp | Reiseforum | 6 | 29-01-2012 13:17 |
TLL - URE // Estonian Air & MOL-BGO-MOL // Widerøe | Tosze | TripReports | 12 | 02-10-2011 00:23 |
SIAI Marchetti FN.333 Riviera | Seabee | General Aviation og sjøfly | 9 | 07-11-2009 18:43 |
Klapp med SAS, MOL-OSL-MOL, RRA/TUK | MFM | Bilder & foto | 9 | 21-06-2009 01:48 |
SAS Braathens øker på MOL-BGO-MOL? | enml | Flyforum | 2 | 20-03-2005 21:40 |