![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
var en fin og solrik lørdag i Oslo området. Et par dager tidligere hadde SHF sin Rock Island Monarch (en ombygd Douglas A-26 Invader) N167B ankommet Fornebu på ferry flight fra USA. Den dro straks videre til Sverige, men jeg fikk beskjed fra en av de involverte at den skulle være tilbake fredag 13 mai og bli på Fornebu. Det ble anbefalt å ta turen innover førstkommende lørdag. Den 14 opprant som sagt fin og solrik, og undertegnede kastet seg på bussen til Oslo med godt humør og et pocketkamera i lomma. Når jeg ankom sto flyet utenfor Haydn Air/ Fjellanger Widerøe hangaren og så ut som "a million bucks..". På denne tiden hadde porten inn til flyplassen blitt låst, men den ble forsert med bravur og ungdommelig mot. Det var kun et par andre som hadde kommet så langt, men i løpet av en drøy time var det en masse folk som ville ta veteranmiljøets nye maskin nærmere i øyesyn. Utpå ettermiddagen ble det bestemt at man skulle fly en runde og jeg var så heldig å være en av dem som fikk sitteplass. Med Jan Skjoldhammer i venstresetet og en amerikaner som hadde vært safety pilot på ferry flighten i høyresetet, samt Rolf Meum på klapp følte vi oss passe sikre på at de i forsetet visste hva de drev med. Blandt andre passasjerer var Meum's kone og bikkje (visstnok en hund etter flyging), samt flere som ble faste i crewet rundt Invaderen senere. Turen gikk opp til Gardermoen hvor vi gjorde et "low-pass" før vi fløy tilbake til Fornebu der vi også skrapte asfalten litt før landing. Fant igjen noen slides fra den dagen og tenkte de kanskje er av interesse for den gemene hop. Her er de iallefall.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Trygve
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee!!! Jules Winnfield 1994 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Supre bilder Trygve!
- E |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Mener jeg var med på den turen, jeg også!
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Tusen takk for bildefortellingen!
Morsomt å lese om, og jammen var det flott vær 16.mai 1988 også, det var første gang jeg så den, og her er bildet: ![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg har en følelse av at det må være veldig artig å være med på tur med et fly av den typen - takk for fine bilder!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
|
![]()
Takk for fine bilder alle sammen! Har faktisk ikke så mye selv, spesiellt ikke av meg selv i flyet..
![]() Det var forøvrig en spennende og ganska utfordrende tur over Atlanteren. Steve som det nevnes om, samt Anders Sæther, hoppet av på Grønland og tok SAS hjem..., så jeg tok maskinen selv resten av veien. De andre som var med var to svenske mekanikere som hadde hjulpet til å bygge opp maskinen samt en amerikan med A-sertifikat. (Det har blitt fremstillt som att Anders S. fløy flyet hjem, men faktum er att han aldrig satt bak spakene) Spennende var det å trygt komme fram uten avisningsutstyr når tempen på bakken var langt under null store deler av turen. Det ble mye sjekk av været og en del sikk sakk samt bytte av høyder for å unngå isingsforhold for det meste.. Flyet hadde en bensinvarmer, som fungerte opp till FL 100 ca, der la den av... Det som var igjen var en liten elektrisk ovn som gavn litt lunk, men iskalt var det i alle fall. Steve trodde instrumentene ikke ville funke i kulden, men de er alle testet til minus 55, så no worries fra min del ![]() 33 flytimer og 13 landinger senere var vi på Fornebu, efter low-pass på Flesland og Torp ![]() Tenkte ikke så mye på det den gangen, men har senere forstått att det hele var en ganske unik flight:-) Flyet er kankse det beste jeg noensinne har fløyet, når det gjelder rorharmoni och følelese. Oppstart og lyd av en helt annen verden. Turbinmotorer er så mye mye enklere, men helt uten charm i sammenlikning. Ny her på forumet, bor i Stockholm siden 2000, fløy i Norsk Air på den tiden, SAS Commuter og SAS fra 1989 til 2011. Jobber nå med andre spennende projekt utenfor luftfarten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for interessant innlegg, Redbaron. Har lest noen beretninger om ferryflighter over dammen under krigen.
Turen med Invaderen må vel ha lignet litt på de turene. Fikk dessverre aldri oppleve å være med i Invaderen, men glemmer aldri opplevelsen av å se Lars vise hva den var god for på stevner på 90-tallet. For en fantastisk maskin! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg hørte også snakk i ettertid om at noen av "crewet" valgte SAS sin varme kabin på overfarten, men følte ikke for å legge ut noe om det siden jeg kun har hørt rykter. Men når det kommer fra "The horses mouth" så tas den bekreftelsen imot.
Det jeg husker best fra turen i N167B er at lyden ikke var så høy bak i kabinen pga isoleringen som fantes. Ikke som i cockpit vil jeg tro! Vi klarte fint å snakke sammen, nesten med innestemme. Satt i glassnesa på en A-26 i Arizona noen år senere, og det skal sies at P&W R-2800 motorene hørte man mye bedre i den kjerra. Støy for noen, musikk for andre. Jeg tok av head- settet på avgang for virkelig å høre suset! Må innrømme at jeg faktisk savner Invaderen mer enn Mustangen. Heldigvis er den ikke lenger unna enn Västerås. Hvis du noen gang skulle ha litt tid til overs, hvorfor ikke skrive en reiseskildring fra turen over "dammen". Det ville jo være en "trip report" som ville ta lufta ut av de som ligger her på forumet... ![]() Trygve
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee!!! Jules Winnfield 1994 |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flotte bilder, og fin historie! Var borte og pirket på Invaderen på Västerås senest i mai, da jeg var der sammen med en tidligere Invader-kusk for å hente Norseman hjem til Kjeller
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
Ok, hva er egentlig dagens status for denne flotte maskinen, for oss uinnvidde mener jeg? Hvem opererer den, hva brukes den til nå osv? Har ikke sett den siden Fornebutiden og det begynner jo å bli en del år siden nå, så jeg lurer litt.... :-)
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Doodlebugger
|
![]()
Hei,
Invaderens nye hjem er Västerås Flygmuseum http://www.flygmuseum.com/Flygplan Vi får håpe det blir mulig å se den under rollout i 2016. http://www.flygmuseum.com/evenemang/rollout MVH Knut Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
ENHA Hamar Lufthavn 1988-1991 | Tertit54 | Flyforum | 24 | 13-02-2025 15:43 |
Torghattenulykken 6. mai 1988 | Egil | Flyforum | 27 | 07-05-2018 23:40 |
TRD Primera Air B738, 7. mai, 8.mai og 22.mai | Trdfly | Spotteralerts | 0 | 04-05-2013 16:39 |
Fly/ rute på SK902/SK901 i 1988? | bufo222 | Flyhistorisk forum | 13 | 03-09-2010 01:37 |
En gammel Aftenposten fra 1988 | gustavf | Flyhistorisk forum | 8 | 22-07-2010 21:31 |