![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Når man ser på informasjonssystemene til diverse flyplasser, virker det som om ruteselskaper stort sett som standard kommer opp med flightnr. med IATA-kode, mens når det gjelder charterselskaper ofte er ICAO-kode.
Jeg lurer på om det er noen form for systematikk i dette, eller om det er mer eller mindre tilfeldig. Dersom det er en mening med denne kodingen - hva er årsaken til dette? ![]() (Litt usikker på om denne egentlig hører hjemme under Register- og ATC-Forum, men det vil sikkert i såfall noen flinke moderatorer rette på) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]()
Det er vel fordi de kanskje ikke har fått tildelt IATA-kode.. Det er jo klart at med et system som bruker bare 2 tegn for å identifisere flyselskapet, så blir det maksimalt 36x36=1296 "flyselskapkoder" tilgjengelig..
ICAO har 3 tegn (riktignok bare bokstaver meg bekjent), så det blir jo 26x26x26=17576 koder. Personlig er jeg imot IATA og for ICAO, både på flyselskapkoder og flyplassindikatorer ![]() Men det kommer vel av yrket.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
IATA koder brukes mest av "GROUND HANDLING"
ICAO koder brukes mest av flygere/ATC Siden jeg både er privatflyger, og jobbet som ground handling personell i 7 år, har jeg brukt mange av begge ![]()
![]() |
#4 |
Flyklapper
|
![]()
Det er intet standardsvar på dette, men som du selv antydet i post 1: ruteselskaper bruker IATA-koer, charter- og fraktflighter ICAO-coder.
En tredje versjon er at de ikke bruker noen av delene - kun flightnummeret, eller selskapets navn + flightnummer. Dette er vanligst her borte, og du ser av radaren at også pilotene tar med seg dette i cockpit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Takk for inputs! Som jeg mistenkte er det ingen spesifikke standarder for dette.
Etter et søk på nett, fant jeg en artikkel på Wikipedia som forteller at IATA i sitt kodesystem har plass til 3 bokstaver i sin "airline designator" og at det har vært snakk om at de slulle gå over til ICAO sitt system, men det ser ikke ut til å skje noe. Link: http://en.wikipedia.org/wiki/IATA_ai...ine_designator Skulle tro at det hadde gjort livet enklere for alle dersom kodene hadde vært like! Men - nå er det skjortestryking og en kald en i forberedelse til morgendagen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nor-Fly IATA og ICAO Koder | BU767 | Småprat | 4 | 25-11-2017 02:12 |
Hvorfor heter Bergen/Flesland BGO og andre IATA og ICAO koder? | AN0510 | Småprat | 31 | 13-04-2015 20:58 |
Har Forus hatt IATA/ICAO-koder? | LN-KOG | Flyhistorisk forum | 2 | 26-02-2012 11:53 |
ICAO Koder for fly? | Roxman | Register- og ATC-Forum | 3 | 03-01-2010 16:03 |