Måtte på en stor konferanse med jobben i Stuttgart ble det til en 3 dagers forretningsreise ned dit. I forhold til tid passet det best ned med SAS via CPH på mandag kveld, og retur via ZRH med Swiss og SAS torsdag kveld. Siden messe-/konferanseområdet lå vegg i vegg med flyplassen ble det til at jeg booket meg inn på ett av de to Mövenpick hotellene (Airport og Messe) som ligger midt i mellom. Dvs 2 minutter gange til begge to. Ikke det mest spennende alternativet, men veldig praktisk
Hadde sjekket inn på nettet 22 timer i forveien og sikret meg nødutgang hele veien nedover. Tok Flytoget fra Skøyen og siden jeg reiste med noen med riktig farge på bonuskortet bar det rett gjennom Fast Track og opp i Gull-loungen. Var LN-RRF som var satt på 18:05 avgangen til CPH. Jeg er ikke spesielt begeistret for disse spanske maskinene, men benplassen på nødutgang er god, så satte meg til rette på 16A, hvor B-setet var ledig. Vil anta et belegg på rundt 70-75%, med de 11 første radene Economy Extra. Avgang på tid og en eller hendelsesløs flytur. Valgte å kjøpe meg en øl og potetgull for å slå ihjel tiden med.
Hadde opprinnelig 50 minutter transfer, men siden vi ankom 10 minutter før rute tid fikk man god til til å ta seg en tur innom Gull-loungen for en øl og litt lett mat, selv om vi parkerte ytterst på B-piren. SK667 til STR var oppsatt med en CRJ-900 maskin, og dermed første gang jeg fikk prøve disse i SAS sine farger. Boarding på D4, som er den eneste D-gaten som mangler bro. Pga begrenset hylleplass måtte jeg levere fra meg Travel-Pro'n ved ombordstigning og bare ta med PC-vasken ombord
De 2 første halve radene var avsatt til biz (Rad 1 og 2 har kun A og B setene), 6 rader economy extra og resten economy. Tror ikke det satt noen i biz, mens det i resten av kabinen kun var noen få ledige seter. Hadde selv 17A som er den bakerste nødutgangen og plassen her var svært god. Var OY-KFF som skulle fly meg til STR og flyet var fresht og fin inne, men de kunne godt satt varmen noen grader ned, for det var relativt varmt ombord under hele flighten
Kjøpte meg en øl og en salad og tok da det som "hovedrett" til middagen min den dagen. 2 hyggelige svensker som jobbet i kabinen og begge to var godt under snittalderen i SAS-kabinen
Landet en 10-12 minutter før rute og parkerte på fjernpark, hvilket innebar en liten busstur inn til terminalen. Hadde rom på Mövenpick Messe, men selv om det var greit, så hadde jeg heller valgt Mövenpick Airport da det var endel freshere. Men det var tydeligvis samarbeid mellom de to, for det gikk fint å sette den ene middagen jeg spiste på det andre hoteller på rommet.
Ellers har jeg aldri sett at et hotellrom er utstyrt med badeand på rommet
For returen hadde jeg sjekket inn på nettet dagen før, gjennom Lufthansa, som man må bruke når man flyr med Swiss fra Tyskland. Lite ledige seter å velge mellom på Avro-100 maskinen til Swiss, men på SAS maskinen fikk jeg ikke velge og ble plassert på sete 6C, hvilket ikke gjorde noe. Gadd ikke drasse rundt på Travel Pro'en så valgte å sjekke denne inn før jeg gikk gjennom security, hvor ventetiden var 3 minutter.
Ble bussing ut til flyet, og siden jeg satt relativt langt bak valgte jeg den bakre inngangen på flyet. 5 rader biz som var vel 60% full og bortimot helt fullt på economy. Veldig mye italienere ombord, og var stort sett bare transferpax, hvilket ikke er overaskende da det ikke er lange biten mellom Stuttgart og Zürich. Litt dårligere plass i den bakerste halvdelen av flyet, men knyttneve testen består såvidt på sete 16A
Avgang på rute og man kunne begynne på de 150km ned til Zürich
Med en effektiv flytid på 25 minutter er det begrenset hva man kan få til av servering. Men mens purseren tok seg av business class så gikk hun andre flyvertinnen gjennom kabinen og delte ut vann og sjokolade. Utrolig bra av Swiss å kunne tilby ihvertfall noe på en så kort flytur
Landet på tid i ZRH og hadde vel 50 minutter til SAS-maskinen til Oslo skulle gå. Som vanlig når man kommer med Swiss sine Avroer ble det parkering på fjernpark og buss inn til A-terminalen. OSL-flighten var som vanlig satt opp på A-piren, denne gangen A71, så da ble det å tusle uut dit og gjennom security og vente på boarding skulle starte. SK842 var som "alltid" satt opp med en -600-maskin, denne gangen LN-RPU. Ombord var det 3 rader biz med 4 pax, 2 rader Extra med 6 stykker og resten økonomi, og totalbelegget var vel i overkant av 60% etter hva jeg talte. Litt bedre plass på rad 6, så knyttnevetesten på 6C ble bestått
Captain Speaking kunne melde om 20-25 minutter forsinkelse på grunn av mye trafikk, men vi var heldigvis klare, så når det plutselig dukket opp en ledig slot så ble det en raskt push-back og det tok ikke mange minuttene før vi var i luften, og kom oss derfor avgårde på tid allikevel. Hyggelig og effektivt crew på denne flighten også
Itillegg til rødvin og GT, så kjøpte jeg med en Sandwich med Brie som var meget god
Etter man til tider kan oppleve litt vill vest hvor SAS iblant plasserer gardinen hadde de idag gjort det riktig og hadde gardinen mellom biz og Extra, og skilt mellom extra og economy
Vet ikke hvorfor, men fikk av en eller annen grunn plutselig lyst på litt Champis, så plinget på flyvertinnene og kjøpte meg en liten flaske. I Cloud Shop påstår de at de serverer Pommery, men det var for det Nicolas Feuillatte som ble servert, hvilket ikke gjør noe. Itillegg så får man også skikkelig glass når man kjøper Champis ombord:colgate:
Landet 10 minutter før rutetid, som nesten alltid med SAS, med i bestrevelsen med å stjele med meg Orreforsglasset så glemte jeg igjen esken til QC3ene mine, hvor også laderen og adapteren lå....heldigvis var hodetelefonene rundt halsen, så la ikke igjen de. Men den har foreløpig ikke dukket opp på hittegods på OSL, så dukker den ikke opp innen mandag får jeg ta meg en tur innom Bose-dealeren borti her.
Ellers konkkluderer jeg med at det var en bra tur og både SAS og Swiss leverer varene og får deg effektivt og på tid dit du skal
Hadde sjekket inn på nettet 22 timer i forveien og sikret meg nødutgang hele veien nedover. Tok Flytoget fra Skøyen og siden jeg reiste med noen med riktig farge på bonuskortet bar det rett gjennom Fast Track og opp i Gull-loungen. Var LN-RRF som var satt på 18:05 avgangen til CPH. Jeg er ikke spesielt begeistret for disse spanske maskinene, men benplassen på nødutgang er god, så satte meg til rette på 16A, hvor B-setet var ledig. Vil anta et belegg på rundt 70-75%, med de 11 første radene Economy Extra. Avgang på tid og en eller hendelsesløs flytur. Valgte å kjøpe meg en øl og potetgull for å slå ihjel tiden med.
Hadde opprinnelig 50 minutter transfer, men siden vi ankom 10 minutter før rute tid fikk man god til til å ta seg en tur innom Gull-loungen for en øl og litt lett mat, selv om vi parkerte ytterst på B-piren. SK667 til STR var oppsatt med en CRJ-900 maskin, og dermed første gang jeg fikk prøve disse i SAS sine farger. Boarding på D4, som er den eneste D-gaten som mangler bro. Pga begrenset hylleplass måtte jeg levere fra meg Travel-Pro'n ved ombordstigning og bare ta med PC-vasken ombord

De 2 første halve radene var avsatt til biz (Rad 1 og 2 har kun A og B setene), 6 rader economy extra og resten economy. Tror ikke det satt noen i biz, mens det i resten av kabinen kun var noen få ledige seter. Hadde selv 17A som er den bakerste nødutgangen og plassen her var svært god. Var OY-KFF som skulle fly meg til STR og flyet var fresht og fin inne, men de kunne godt satt varmen noen grader ned, for det var relativt varmt ombord under hele flighten


Kjøpte meg en øl og en salad og tok da det som "hovedrett" til middagen min den dagen. 2 hyggelige svensker som jobbet i kabinen og begge to var godt under snittalderen i SAS-kabinen


Landet en 10-12 minutter før rute og parkerte på fjernpark, hvilket innebar en liten busstur inn til terminalen. Hadde rom på Mövenpick Messe, men selv om det var greit, så hadde jeg heller valgt Mövenpick Airport da det var endel freshere. Men det var tydeligvis samarbeid mellom de to, for det gikk fint å sette den ene middagen jeg spiste på det andre hoteller på rommet.
Ellers har jeg aldri sett at et hotellrom er utstyrt med badeand på rommet

For returen hadde jeg sjekket inn på nettet dagen før, gjennom Lufthansa, som man må bruke når man flyr med Swiss fra Tyskland. Lite ledige seter å velge mellom på Avro-100 maskinen til Swiss, men på SAS maskinen fikk jeg ikke velge og ble plassert på sete 6C, hvilket ikke gjorde noe. Gadd ikke drasse rundt på Travel Pro'en så valgte å sjekke denne inn før jeg gikk gjennom security, hvor ventetiden var 3 minutter.
Ble bussing ut til flyet, og siden jeg satt relativt langt bak valgte jeg den bakre inngangen på flyet. 5 rader biz som var vel 60% full og bortimot helt fullt på economy. Veldig mye italienere ombord, og var stort sett bare transferpax, hvilket ikke er overaskende da det ikke er lange biten mellom Stuttgart og Zürich. Litt dårligere plass i den bakerste halvdelen av flyet, men knyttneve testen består såvidt på sete 16A

Avgang på rute og man kunne begynne på de 150km ned til Zürich


Med en effektiv flytid på 25 minutter er det begrenset hva man kan få til av servering. Men mens purseren tok seg av business class så gikk hun andre flyvertinnen gjennom kabinen og delte ut vann og sjokolade. Utrolig bra av Swiss å kunne tilby ihvertfall noe på en så kort flytur

Landet på tid i ZRH og hadde vel 50 minutter til SAS-maskinen til Oslo skulle gå. Som vanlig når man kommer med Swiss sine Avroer ble det parkering på fjernpark og buss inn til A-terminalen. OSL-flighten var som vanlig satt opp på A-piren, denne gangen A71, så da ble det å tusle uut dit og gjennom security og vente på boarding skulle starte. SK842 var som "alltid" satt opp med en -600-maskin, denne gangen LN-RPU. Ombord var det 3 rader biz med 4 pax, 2 rader Extra med 6 stykker og resten økonomi, og totalbelegget var vel i overkant av 60% etter hva jeg talte. Litt bedre plass på rad 6, så knyttnevetesten på 6C ble bestått

Captain Speaking kunne melde om 20-25 minutter forsinkelse på grunn av mye trafikk, men vi var heldigvis klare, så når det plutselig dukket opp en ledig slot så ble det en raskt push-back og det tok ikke mange minuttene før vi var i luften, og kom oss derfor avgårde på tid allikevel. Hyggelig og effektivt crew på denne flighten også
Itillegg til rødvin og GT, så kjøpte jeg med en Sandwich med Brie som var meget god

Etter man til tider kan oppleve litt vill vest hvor SAS iblant plasserer gardinen hadde de idag gjort det riktig og hadde gardinen mellom biz og Extra, og skilt mellom extra og economy

Vet ikke hvorfor, men fikk av en eller annen grunn plutselig lyst på litt Champis, så plinget på flyvertinnene og kjøpte meg en liten flaske. I Cloud Shop påstår de at de serverer Pommery, men det var for det Nicolas Feuillatte som ble servert, hvilket ikke gjør noe. Itillegg så får man også skikkelig glass når man kjøper Champis ombord:colgate:

Landet 10 minutter før rutetid, som nesten alltid med SAS, med i bestrevelsen med å stjele med meg Orreforsglasset så glemte jeg igjen esken til QC3ene mine, hvor også laderen og adapteren lå....heldigvis var hodetelefonene rundt halsen, så la ikke igjen de. Men den har foreløpig ikke dukket opp på hittegods på OSL, så dukker den ikke opp innen mandag får jeg ta meg en tur innom Bose-dealeren borti her.
Ellers konkkluderer jeg med at det var en bra tur og både SAS og Swiss leverer varene og får deg effektivt og på tid dit du skal