![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Hei, fersking her
![]() På slutten av 1980-tallet eller begynnelsen av 1990-tallet så var det en del snakk om en ny flytype (muligens fra McDonnell Douglas, utseendemessig minnet det om MD-80). Det hadde to motorer som så ut som "vanlige" jetmotorer, men som hadde propeller med større diameter enn "jetmotorene". Propellene stod bak på disse "jetmotorene". Jeg så flere tegninger og bilder, og muligens ble det også vist noen små filmsnutter på TV. Hva skjedde med denne flytypen? Jeg antar at det ikke gikk så bra som fabrikanten hadde håpet på. Jeg husker at jeg gledet meg til denne flytypen ble satt i trafikk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Heisann, og velkommen hit! Det er pussig nok ikke lenge siden temaet unducted fan vor oppe her. Sjekk http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=4667
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Ja, se der! Så flott, takk for hjelpen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ÜberScanFlyer
|
![]() Quote:
![]() (Edit: Bien er faktisk en semi-offisiell versjon av Busy Bee-logoen, tegnet av Erik Sturk. Om den er flysyk, bakfull eller noe annet vites ikke. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fløy med Erik, jeg.
Tolker denne som en bi(e)sniss-klasse pax som fikk for mye kånnjakk og så ble det turbulens... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Dette kommer jo litt utenfor temaet, men det var vel faktisk Sturk som tegnet den opprinnelige bien også. I tillegg til den og den "omtåkede" fantes det på 70- og 80-tallet også et utvalg andre, som f.eks bie som hopper i fallskjerm, bie på ski og bie som borer etter olje. Alle ble utgitt som stickers. Jeg har noen få, men det skulle ikke forundre meg om noen her sitter på komplett samling.....
I tillegg brukte Busy Bee et "tegneseriehefte" (Også tegnet av Sturk) om selskapets historie som "In-flight magasin" en kort periode, jeg tror det var ca 1980. Jeg var den lykkelige eier av et slikt, men det forsvant i en flytting..... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
|
![]()
Ahh... tanken på Busy Bee gjør meg varm om hjertet! Det var liksom noe så koselig med det flyselskapet. Jeg må gå gjennom alle tingene mine og finne alt jeg har av in flight-magasiner fra 80-tallet, mulig jeg har den tegneserien du snakker om.
Fant for øvrig en gammel videokassett i dag med plane spotting på Fornebu fra begynnelsen av 90-tallet! Av høydepunktene var en L-1011 fra TWA som kommer inn for landing, samt en Fokker F27 fra Busy Bee som også lander :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ÜberScanFlyer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Bien kom også i en tøyvariant til å klebre på klær og/eller bag/koffert!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Denne har jeg hengende på kontoret
![]() Ifølge rykter så skal det stå 1 modell (finnes visstnok kun 10) i SAS farger på SAS museet her på GEN |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Stilig. På Koksa hang det et digert bilde av en MD-80 med UDF og i SAS-farger. Tror ikke noen tok vare på det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Newcomer
|
![]()
Så fint bilde
![]() Apropos Koksa, der hadde jeg faktisk arbeidsuke da jeg var 13 år gammel he-he |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Dansk luftfart - den fremtidige strategi | EvakCPH | Flyforum | 23 | 11-12-2017 07:33 |
60-tallets norske flylitteratur | GF1 | Flyhistorisk forum | 8 | 30-03-2012 23:31 |
Kastrup og fremtidige udvidelser | Fysikeren | Flyforum | 3 | 20-12-2011 11:35 |
SAS: Fremtidige IC-fly | Fysikeren | Flyforum | 77 | 06-06-2011 01:43 |
Norwegians fremtidige planer | sukram | Flyforum | 23 | 27-04-2008 00:37 |