![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Jeg satt for å planlegge flystrategien min litt i år. Når man flyr i Europa er det ikke så nøye egentlig, og jeg velger stort sett alltid SAS Economy.
Men på lange turer er det fint å fly i Biz. Jeg er konsulent så jeg kan ikke fakturere kundene Biz, så jeg prøver å finne ut hvordan det da kan gjøres billgst mulig å reise biz allikevel. Jeg var ganske forutinntatt på at British Airways ville gruse SAS. Men tenkte at jeg skulle sette meg ned å regne. Utgangspunktet var to return - OSL-ORD. Den ene i Juli. Den andre i Oktober. Pointet var å kjøre biz begge veier med bruk av en kombinasjon av penger og points. For enkelhets skyld tok jeg utgangspunkt i at jeg ikke hadde status hos noen. Resultatet ble overraskende likt faktisk. British Airways: Klasse Pris Poeng inn poeng ut Business rt 20491 14020 0 Kjøpe poeng 1280 6000 0 Ecoxtra-UP 11649 10238 -30000 SUM PRIS 33400,- SAS Business rt 18816 19600 0 Kjøpe poeng 2160 6000 0 Ecoxtra-UP 14116 14700 -40000 SUM PRIS 35092,- Hadde man vært sølvmedlem hos begge ville man ikke trengt kjøpe noen poeng hos BA da de gir +25% poeng til sølv. SAS gir +15% men har høyere poeng i utgangspunktet så man ville måtte kjøpt 1000 poeng bare. En annen forskjell er at BA bekrefter oppgarderingen ved booking, og den gjelder for hele reisen helt fra OSL. Med SAS er du avhengig av ledige seter og upgrade ved gate. OSL-CPH/ARN har ikke biz uansett. Alt i alt var dette ganske likt sånn sett, så valget ble bittelitt vanskeligere enn først antatt. Men ikke så sinnsykt vanskelig da.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
å valget faller på ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Har du sett på CO ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]()
Valget fallt på British Airways av disse grunnene og i denne rekkefølgen:
1. Får bekreftet oppgraderingen allerede ved booking. Du kan booke en reise+upgrade. 2. 180 graders seter bak/fram så du får hodet ørlitegrann oppover 3. Bedre mat og mer privat sete med skillevegg 4. Kjekt med status i en annen alianse også. Sølv gir lounge tilgang. 5. Biz også på det korte strekket OSL-LHR med bedre fôr 6. Bedre lounger med varmmat og skikkelige toalett / vaskestuer i LHR 7. Ledig midtsete på den korte turen også. Når det er sagt liker jeg mange ting med SAS også. Som at det føles litt som hjemme, norske blader, bedre selvbetjeningskjøkken også videre. Men setene og usikkerheten rundt upgrade trekker veldig ned. Har ikke vurdert CO da mellomlanding i NYC de gangene jeg skal til vestkysten stinker. Regnestykket gjorde jeg kun for å bekrefte at SAS ble mye dyrere. Noe det viste seg at det absolutt ikke var. Til min egen store overraskelse. Så litt avhengig av hva du verdsetter så er Eurobonus + SAS slett ikke så galt på longhaul som man skal ha det til. Litt avhengig av hvilken by man skal til.
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind Last edited by Fnate; 11-04-2010 at 21:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Interessant sammenligning.
Naa er jo reiseveien til SAS mye enklere og soemloes enn ett hopp via LHR. Jeg holder meg langt unna LHR dersom jeg kan og ett hopp via Stockholm med 945 er den mest behagelige maaten aa komme seg til ORD paa. Helt enig i at bekreftet oppgradering veier tungt. Har ikke flydd nye CW, men jeg synes den gamle var tilnaermet klaustrofobisk. Bedre mat blir helt subjektivt, jeg foretrekker SAS sin mat foran mange andre. Behovet for lounge med SAS er liten siden stoppet paa ARN blir veldig kort og man nesten er hjemme. Tok forresten en tur i alle loungene til Star i T1 LHR for noen uker siden og de er veldig bra alle tre, saerlig BMI sin superlounge. Ville overhodet ikke tatt med CO i beregningen siden det er veldig faa av flyene som har de nye setene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Nye CW er i mine øyne langt fra klaustrofobisk, men det er vel litt smak og behag. Jeg trivdes i alle fall veldig godt i BA's CW. Har også hatt mange connections på LHR T5 det siste året og kan ikke si at det har vært noe spesielt ubehagelig. Synes faktisk T5 er riktig så fin og luftig og fungerer fint som flyplassterminal/kjøpesenter ![]() Du har vel noen BA miles som du kan brenne av på en tur? Da kan du jo ta en titt på CW så får du oppdatert deg litt ![]() Fnate: God tur ![]()
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]()
De nye CW setene er vesentlig mindre klaustrofobisk enn de gamle. Og de er svært mye mer private. Synes også det er nesten like sømløst på nye T5 som på f.eks ARN.
Når det er sagt så har jeg altså gode erfaringer med begge selskap. Jeg liker SAS veldig godt. Og hadde jeg ikke flydd nok Intra-Europe til å beholde EBG så hadde jeg nok valgt SAS for å få til det. Men målt rett opp mot hverandre på kvalitet av produktet så mener jeg BA vinner sånn ca 6-4. I tillegg flyr man jo da direkte dit man skal fra LHR. Det hender jo man ikke skal til ORD, NYC eller IAD. Men det er jo litt OT. Med noe dekning i retning av Denver eller vestkysten hadde SAS aktualisert seg litt mer igjen i mine øyne.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Artig video fra cabinen i et SAS fly i julen | BraathensSafe1985 | Småprat | 0 | 23-12-2017 19:34 |
Sammenligning av BA CE og SAS plus til og fra Dublin | OttoL | TripReports | 9 | 21-12-2014 23:11 |
Artig lesing om flybillet i SAS-systemet for 55 år siden. | Pedersen | Flyhistorisk forum | 2 | 05-09-2011 17:13 |
En liten "artig" sak til dere som kjenner SAS og billetter | Utflyttet | Flyforum | 6 | 01-12-2006 22:05 |
SAS og Lufthansa sammenligning | SQ 777 | Flyforum | 3 | 20-10-2005 08:03 |