Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-03-2010, 21:00   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

Det er bare interesant å følge opp i etterkant hva FR legger i å starte en base , hverken KLM, LH eller andre sier de gjør det , og genrerer like mye ground arbeide fordet , og de har også maskiner med nattstop, men dog ikke flygende personell på "hybel".

Trådstarter må gjerne oppfordre til hva som helst, ,men poster man på et åpent forum så må man nesten forvente spørsmål og kommentarer ? , eller så kan man vel lage sin egen private blogg, eller sende ut pressemeldinger med egne meninger slå slipper man man å høre andres mening ? .
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2010, 21:21   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

Nå snakker vi vel om crewbase - og da skal de vel være lokalansatte som lønnes og skattes i Norge .. ?
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 28-03-2010, 21:26   #3
imm
ScanFlyer Crusty

Forskjellen er vel først og fremst det passasjervolumet som Ryanair genererer.
For Rygges del er det vel snakk om 27 ruter totalt. Dette hadde neppe vært tilfelle dersom Ryanair ikke opprettet base der.

Last edited by imm; 28-03-2010 at 21:35.
imm is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2010, 21:34   #4
TenFour
ScanFlyer Blue

TenFour's Avatar

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post

Trådstarter må gjerne oppfordre til hva som helst, ,men poster man på et åpent forum så må man nesten forvente spørsmål og kommentarer ? , eller så kan man vel lage sin egen private blogg, eller sende ut pressemeldinger med egne meninger slå slipper man man å høre andres mening ? .
Tar den. Fra min side var det bare et ønske. Begrunnelsen var å formidle om hva som skulle skje denne dagen på Rygge. Og at det ikke skulle drukne i et nytt "bikkjeslagsmål" for eller mot FR. Klart det er et åpent forum, det må jeg tåle. men denne gangen var mitt budskap viktigst. Så heretter blir det ingen begrensninger fra min side. Og som journalist kan jeg være en djevel til å blogge om det blir alternativet.
God påske og lykke til i den nye tråden
TenFour is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2010, 22:10   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå snakker vi vel om crewbase - og da skal de vel være lokalansatte som lønnes og skattes i Norge .. ?
Men må man det i Norge? EØS-avtalen lar vel selskapene være ganske kreative her? For hvem betaler egentlig sin polske vaskehjelp "norsk" lønn
Someone is online now   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 00:20   #6
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Slik jeg har fått det fortalt av folk som har jobbet i Ryanair, så utbetaler Ryanair lønn fra Irland i "Irlandske kroner", uansett hvor man har base.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 02:20   #7
ren flaks
ScanFlyer Blue

TCAS, der tar du feil evt. har hørt av noen som har hørt fra en som kjenner en som har en fetter i Ryanair. Jeg er ansatt i Ryanair, har base i England og har lønn i "engelske kroner".
Dessverre så er det vel sånn at EU/EØS gjør det mulig for firmaer å være kreative mht annsettelse og lønn/skatt, og det har MOL og co blitt eksperter på. Ingen ansatte i FR sulter eller må bo i brakkelandsby uansett hvor de har base, de får det kanskje ikke så fett som de i SAS men kommer nok til og klare seg helt OK.
FR har jo hatt base på Skavsta i mange år, der er flertallet av pilotene svenske og det er venteliste for å få base der.
La oss vente å se i noen måneder før vi dømmer basen, de ansatte og deres ansettelsesvilkår nord og ned.

Last edited by ren flaks; 29-03-2010 at 02:22. Reason: missing words
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 02:38   #8
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
La oss vente å se i noen måneder før vi dømmer basen, de ansatte og deres ansettelsesvilkår nord og ned.
Enig!
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 10:23   #9
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver

Nick Figaretto's Avatar

Quote:
TCAS, der tar du feil evt. har hørt av noen som har hørt fra en som kjenner en som har en fetter i Ryanair. Jeg er ansatt i Ryanair, har base i England og har lønn i "engelske kroner".
Dessverre så er det vel sånn at EU/EØS gjør det mulig for firmaer å være kreative mht annsettelse og lønn/skatt, og det har MOL og co blitt eksperter på. Ingen ansatte i FR sulter eller må bo i brakkelandsby uansett hvor de har base, de får det kanskje ikke så fett som de i SAS men kommer nok til og klare seg helt OK.
FR har jo hatt base på Skavsta i mange år, der er flertallet av pilotene svenske og det er venteliste for å få base der.
Lønna til de kabinansatte ut fra Rygge blir 1500 € pr måned, og man kommer til å bo i hybler som de må dele på. De sulter kanskje ikke og bor ikke i brakkelandsby, men det er f... ikke langt unna.

-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 10:28   #10
ThomAAs
ScanFlyer Molded

ThomAAs's Avatar

Får håpe de får litt provisjon og diett da, så ikke det må leve på pasta og knekkebrød...
Old 29-03-2010, 10:46   #11
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nick Figaretto View Post
Lønna til de kabinansatte ut fra Rygge blir 1500 € pr måned, og man kommer til å bo i hybler som de må dele på. De sulter kanskje ikke og bor ikke i brakkelandsby, men det er f... ikke langt unna.
Regner med at det er noe provisjon og småting i tillegg, men dersom dette stemmer så er det ei lønn på ca 150.000 kr/år. Det er ikke et norsk lønnsnivå.
Old 29-03-2010, 10:56   #12
ren flaks
ScanFlyer Blue

Jeg vet at de kabinansatte her på øya tar hjem opp mot £2000 etter skatt, jeg spurte en av dem og svaret var ett gjennomsnitt på ca £1800 alt inklusive etter skatt. Det er nok til at vedkommende har klart å spare opp til å starte på utdannelsen til flyver!
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 11:46   #13
Edricson
ScanFlyer Blue

Jeg er litt usikker på regelverket for EØS-borgere (UDIs websider snakker om "tilstrekkelige midler for å forsørge seg), men for å få arbeidtillatelse i Norge som ikke-EØS-borger må man dokumentere årlig inntekt tilsvarende lønnstrinn 1 i Staten, dvs 200,000 kr pr år, og jeg regner med at summen for EØS-borgere er omtrent det samme.
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 11:49   #14
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Den er grei, da har jeg blitt feilinformert selv om det ikke var noen fetter involvert
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 11:49   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Edricson View Post
Jeg er litt usikker på regelverket for EØS-borgere (UDIs websider snakker om "tilstrekkelige midler for å forsørge seg), men for å få arbeidtillatelse i Norge som ikke-EØS-borger må man dokumentere årlig inntekt tilsvarende lønnstrinn 1 i Staten, dvs 200,000 kr pr år, og jeg regner med at summen for EØS-borgere er omtrent det samme.
Et lite spørsmål: Trenger man norsk arbeidstillatelse for å bo/jobber for Ryanair med base i Norge, hvir Ryanair ikke er registrert som et norsk selskap? De som jobber/bor ved Rygge vil vel uansett stort sett jobbe i internasjonalt luftrom, skulle jeg tro.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 11:52   #16
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Et lite spørsmål: Trenger man norsk arbeidstillatelse for å bo/jobber for Ryanair med base i Norge, hvir Ryanair ikke er registrert som et norsk selskap? De som jobber/bor ved Rygge vil vel uansett stort sett jobbe i internasjonalt luftrom, skulle jeg tro.
Så lenge man er borger av EØS/EU er det noe man har autoamgisk.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 11:53   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Jeg vet at de kabinansatte her på øya tar hjem opp mot £2000 etter skatt, jeg spurte en av dem og svaret var ett gjennomsnitt på ca £1800 alt inklusive etter skatt. Det er nok til at vedkommende har klart å spare opp til å starte på utdannelsen til flyver!
I engelsk målestokk er vel det en god avlønning (og OK i norsk målestokk også, kanskje). Det er kanskje rimelig å anta noe av det samme for de som jobber fra Rygge?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 11:56   #18
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nick Figaretto View Post
Jeg kjenner en som skal leie ut en leilighet til en cabin-ansatt i Ryanair. Hun skal ikke dele den med noen.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 12:08   #19
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Bare for a rette litt opp her.

Luftrommet er ikke sa veldig internasjonalt. Strengt tatt er luftom over Norge og sin innflytelse-sone pa havs Norsk Luftrom, hvor det gjelder norske lov og Norge har fullt politi-fullmakt. Samme gjelder for alle andre stater.
Ryanair flyr ergo de fleste tid gjennom diverse nasjonale luftrommer, siden de ikke flyr lange strekninger over atlanteren...
Old 29-03-2010, 12:23   #20
Edricson
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Så lenge man er borger av EØS/EU er det noe man har autoamgisk.
Det er ikke helt riktig. Man skal ikke søke om arbeidstillatelse (som f eks jeg må gjøre), men det finnes imidlertid en registreringsordning, og det stilles visse krav for at man skal være registrert, og hvis man ikke oppfyller dem, kan politiet avvise registreringssøknad. Viser til UDIs nettsider her: http://www.udi.no/Sentrale-tema/Arbe...r-EOS-borgere/.
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules