Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-03-2010, 14:42   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,172
Default Liten spotter-alert ENZV

Ser ut til at det er OY-KBR som flyr SK1872/1877 i dag.

Beregnet ankomst på rutetid 15:25.

(mulig den har vært på Sola før, men jeg gidder ikke begynne å lete i arkivene. )
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2010, 17:23   #2
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: Liten spotter-alert ENZV

hva er OY-KBR ? en A340 eller ? please mer detaljert neste gang! ikke alle vet om sånne bokstav og kode greier..
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2010, 17:25   #3
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
Default Re: Liten spotter-alert ENZV

Quote:
Originally Posted by B767 View Post
hva er OY-KBR ? en A340 eller ? please mer detaljert neste gang! ikke alle vet om sånne bokstav og kode greier..
Google har svar.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2010, 17:28   #4
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,278
Default Re: Liten spotter-alert ENZV

Men du atte det kreves ikke noe mer enn å faktisk google "OY-KBR"? Første treff er på airliners.net med bilder, hvor det også står "Airbus 319".

Selv tidligere flyskrekk og "for 1 år siden visste jeg ikke forskjellen på Boeing og Airbus"-meg kan det!
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2010, 17:33   #5
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: Liten spotter-alert ENZV

SK1876 i morgen er A319 også, men det er kanskje akkurat denne maskinen som er spesiell?
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2010, 17:35   #6
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: Liten spotter-alert ENZV

OK sorry, eg viste ikke at dt gikk an å google det.
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2010, 17:46   #7
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Liten spotter-alert ENZV

Det aller meste i dataverdenen er google-bart.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2010, 22:32   #8
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Re: Liten spotter-alert ENZV

Klart at det meste kan googles, men det er vel både høflig og hyggelig å skrive så informativt som mulig. I alle fall når folk ber om forklaring. Trodde det var det som var vitsen med et forum. Ellers kan man jo bare sitte og surfe på egenhånd.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 00:02   #9
Harald Oanes
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2009
Location: RSY
Posts: 973
Default Re: Liten spotter-alert ENZV

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Klart at det meste kan googles, men det er vel både høflig og hyggelig å skrive så informativt som mulig. I alle fall når folk ber om forklaring. Trodde det var det som var vitsen med et forum. Ellers kan man jo bare sitte og surfe på egenhånd.
Dette er utvilsomt noe av det mest fornuftige jeg har lest på lenge her inne... Et eksempel til etterfølge. Det er noen som til stadighet må på død og liv la være og svare annet enn at vedkommende som spør kan søke seg til sitt svar selv. Det er direkte uhøflig, det er helt unødvendig og undergraver en del av intensjonen med et forum - det å dele informasjon me hverandre... Og hva oppnår man med det, kanskje at forumets brukere reserverer seg for å stille spørsmål - og da mister i alle fall forumet interesse for meg.

H.
__________________
Eg har ingen signature...

Last edited by Harald Oanes; 16-03-2010 at 00:06.
Harald Oanes is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 00:35   #10
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,278
Default Re: Liten spotter-alert ENZV

Så mye som jeg ser poenget ditt Harald, så skjønner jeg ikke hvorfor man skal være så hårsår? Mulig det er jeg som er ung og "tar ting litt for fort" - men når man nå en gang er på et forum om et tema så orker man jo ikke å legge ut om ting i all sin faktahellighet HVER gang. For eksempel er jeg medlem av hundeforum hvor man ofte bruker forkortelser om hunderaser; "JRT" // "Tibbe" // "Lab" // "OESD". Man "går ut i fra" at de fleste kan forkortelsen, eller vet hvordan man finner fram til det.

Står man ovenfor noe man lurer på kan man enten prøve seg fram (google gir utrolig mye nyttig i forhold til uttrykk og definisjoner) - eller så spør man. Det er ikke farlig å spørre! Men om man spør så trenger man ikke anklage folk for å være for avansert, da får man gjerne anklagende svar tilbake. Jeg spør om mye (dumt) her inne, men jeg anklager ikke noen for å være for avansert mens jeg gjør det. Da får jeg gode og forståelsesfulle svar, som jeg setter stor pris på
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 08:45   #11
Harald Oanes
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2009
Location: RSY
Posts: 973
Default Re: Liten spotter-alert ENZV

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Så mye som jeg ser poenget ditt Harald, så skjønner jeg ikke hvorfor man skal være så hårsår? Mulig det er jeg som er ung og "tar ting litt for fort" - men når man nå en gang er på et forum om et tema så orker man jo ikke å legge ut om ting i all sin faktahellighet HVER gang. For eksempel er jeg medlem av hundeforum hvor man ofte bruker forkortelser om hunderaser; "JRT" // "Tibbe" // "Lab" // "OESD". Man "går ut i fra" at de fleste kan forkortelsen, eller vet hvordan man finner fram til det.

Står man ovenfor noe man lurer på kan man enten prøve seg fram (google gir utrolig mye nyttig i forhold til uttrykk og definisjoner) - eller så spør man. Det er ikke farlig å spørre! Men om man spør så trenger man ikke anklage folk for å være for avansert, da får man gjerne anklagende svar tilbake. Jeg spør om mye (dumt) her inne, men jeg anklager ikke noen for å være for avansert mens jeg gjør det. Da får jeg gode og forståelsesfulle svar, som jeg setter stor pris på
Eh, med stor fare for å gå OT her, så mener jeg faktisk at en sådan diskusjon kan være svært viktig, og derfor på sin plass. Eh - kjære Polaris; hvordan i alle dager kan du kalle dette "å være hårsår"...? Man må da vitterlig få lov til å være uenig og komme med saklig argumentasjon, uten at det er et samme som å være hårsår, kjære vene - de fleste som kjenner meg, også her på forum (hvorav mange gode Facebook-venner), vil nok være temmelig uenig i det...
Jeg, som er hele 48 år, og er rimelig sikker på at jeg var en av de første i mitt distrikt med internet, er en utpreget bruker av Google og annet opplysningsverktøy for å innhente informasjon jeg måtte ha bruk for i mitt daglige virke, og da data også har vært min jobb de siste 15 årene så trenger jeg ikke overbevises dette mediets fortreffelighet. Så hvis det kun var for å skaffe meg informasjon, enten om fly-industri eller annet - så hadde jeg ikke meldt meg inn her i forum. Klart det er kjekt å dele bilder med forumets brukere, og enda kjekkere å få den responsen mine bilder har gitt - men - jeg ønsker også å være på forum fordi det for meg en utmerket måte å pakke min interesse inn i fly-relatert stoff, sammen med andre fly-venner - og det finner jeg ikke andre plasser, samme hvor mye jeg Googler :-)
Hvis jeg ikke har noe å fortelle, så holder jeg stor sett kjeft - derfor kommer jeg ikke opp i så ufattelig mange poster, men jeg leser det meste av tråder i forum, og finner sjeldent noe som irriterer meg, det skulle også bare mangle. Heller ikke denne tråd her irriterer meg, men jeg synes det kan være litt feil - når man først gidder å svare på en post, i å be vedkommende selv å finne svaret på det han spurte om... Det tar ikke lengre tid å si at dette handlet om en A319 - hvoretter den som spurte enkelt og greit hadde fått svar på sitt spørsmål... Nå må for all del ikke dette oppfattes som kritikk til akkurat vedkommende som svarte i dette spesifikke eksempel (for hans poster leser jeg med stor interesse), men på et generelt grunnlag - for dette er langt i fra et enkeltstående tilfelle.
Joda, jeg kan også være enig i at man i enkle spørsmål selv bør gjøre sitt for å finne svar, og at det kan være masete å bruke forumister som sitt daglige svar-verktøy. Men man må også være forsiktig med at dette samtidig kan utelukke brukere av forum som ikke er så kjent i Google-verden og dens like, da man samtidig gir et klart signal om at man helst bør finne ut av dette selv. Dette er ikke et spesielt fenomen her på dette forum, hvor man verken er bedre eller verre enn andre forum. Men man må være forsiktig med å ikke la forum fremstå som et "gjeng-forum", hvor den som ikke kjenner alle forkortelser o.l. ikke har noe å bidra med.
Ang. forkortelser så har jeg en svært stor forståelse for disse, samtidig så er de også en av mine største fiender. Det er svært mye jeg leser her inne som fanger min store interesse, men hvor jeg klikker meg videre til neste emne fordi jeg ikke kan alle forkortelsene og gidder ikke lengre søke dem opp da dette gjør at hele lesingen blir så oppstykket at den mister poenget etter hvert. Jeg kan ikke mange koder, verken på flyplasser, fylselskapt, kalle-signal, internkoder - eller hva det nå måtte være. Men jeg er jo genuint interessert likevel, og selv om jeg ikke kunne tenkt meg tidligere noen gang å påpekt nettopp dette, så er det på samme tid en stor belastning å få med seg f.eks en reise-skildring uten å kunne slike koder, og derfor har jeg kviet meg for å lese ellers flotte reise-skildringer, da jeg mister oversikten hver gang jeg må lete opp en kode eller en forkortelse. MEN - FOR ALL DEL, DETTE ER ET TVEEGGET SVERD - JEG SKJØNNER AT MAN IKKE GIDDER SKRIVE LANGE NAVN 1000 GANGER I EN FORTELLING, så jeg håper ingen tar seg nær av disse betraktninger - for det er ikke kritikk, kun en refleksjon.

Til sist vil jeg også vagt påpeke at det hadde, i dette tilfelle, kostet svært lite eller ingenting og samtidig opplyse i første post at dette var en A319 - det er kun 4 tastetrykk ekstra - men igjen ingen kritikk av trådstarter, jeg regner med at det ofte går automatikk i det å skrive slike innlegg.

Altså - moralen i det jeg forsøker å formidle er at det er ikke alle som vet alt, eller hvor de skal lete for å finne - de er her for å dyrke sin fly-interesse, og da ønsker man også å finne sine svar her - hvis ikke så har jeg beklageligvis misforstått hele opplegget.

hei å hå
fra en IKKE HÅRSÅR Harald
__________________
Eg har ingen signature...

Last edited by Harald Oanes; 16-03-2010 at 08:51.
Harald Oanes is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 08:53   #12
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: Liten spotter-alert ENZV

Men er det egentlig urimelig å anta at "folk flest" på et flyforum skjønner at "OY-KBR" er registreringen på et fly, særlig når det er snakk om en såkalt spotteralert?
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 08:56   #13
Harald Oanes
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2009
Location: RSY
Posts: 973
Default Re: Liten spotter-alert ENZV

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Men er det egentlig urimelig å anta at "folk flest" på et flyforum skjønner at "OY-KBR" er registreringen på et fly, særlig når det er snakk om en såkalt spotteralert?
Nei det er kanskje ikke det - også jeg måtte søke det opp, selv om jeg har fotografert flyet mange ganger... Men det jeg mener - er at hadde det stått 4 tastetrykk mer, så hadde jeg jo vist at det dreide seg om en A319, UTEN å søke det opp først... Og det er da vesentlig mye lettere, og jeg kunne med en gang fastslå at dette kan være kjekt å få med i et kamera-objektiv... Og jeg tror ikke spørsmål-stiller IKKE visste at det dreide seg om et fly, men HVILKET fly det var...

H
__________________
Eg har ingen signature...

Last edited by Harald Oanes; 16-03-2010 at 09:25.
Harald Oanes is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 11:06   #14
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Re: Liten spotter-alert ENZV

Nettopp! Og da hadde vi sluppet å kaste bort masse tid på å diskutere ting som ikke har med fly, vin eller god morgen å gjøre.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 11:23   #15
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Liten spotter-alert ENZV

Selv synes jeg det mest påfallende er hvordan noen absolutt må bruke ICAO-koder til å navngi en flyplass. Hvorfor ikke bruke det langt mer forståelige SVG, eventuelt Sola?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 11:35   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,519
Default Re: Liten spotter-alert ENZV

Felles for begge er at de oversettes hvis man holder musepekeren over, noe som IMHO gjoer dette til en ikke-sak ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 11:58   #17
Harald Oanes
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2009
Location: RSY
Posts: 973
Default Re: Liten spotter-alert ENZV

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Felles for begge er at de oversettes hvis man holder musepekeren over, noe som IMHO gjoer dette til en ikke-sak ...
Den skjønte jeg ikke helt Andreas, skal vi holde musepekeren over koden/forkortelsen...? Kanskje dumt spørsmål, men..


H
__________________
Eg har ingen signature...
Harald Oanes is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 12:04   #18
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Re: Liten spotter-alert ENZV

Det stemmer Harald, koden blir understreket, og da kan du holde musen over og navnet på flyplassen kommer opp. feks BGO
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 12:04   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,519
Default Re: Liten spotter-alert ENZV

Ja, hvis du holder musepekeren over SVG ENZV saa skjer det ting ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 12:08   #20
Harald Oanes
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2009
Location: RSY
Posts: 973
Default Re: Liten spotter-alert ENZV

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ja, hvis du holder musepekeren over SVG ENZV saa skjer det ting ...
Hallo! Er det nå jeg bør gremmes, eller kun lure på hvorfor jeg ikke har visst om dette før... Nå må jeg jo begynne å lese alle reiseskildringer o.l. om igjen:-)

Dette er jo genialt, thanks...


H
__________________
Eg har ingen signature...
Harald Oanes is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spotter Alert Enzv 13/6 krølle Flyforum 13 13-06-2010 16:39
Spotter alert ENZV 20/3 krølle Flyforum 11 21-03-2010 04:04
Liten spotter alert i mørket (ENZV) Lennart Flyforum 19 12-10-2009 21:32
Spotter alert ENZV!!!!! Lennart Flyforum 39 08-10-2007 11:48
Spotter alert ENZV!!!!! Lennart Flyforum 27 07-10-2007 15:51


All times are GMT +2. The time now is 00:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.