![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ser ut til at det er OY-KBR som flyr SK1872/1877 i dag.
Beregnet ankomst på rutetid 15:25. (mulig den har vært på Sola før, men jeg gidder ikke begynne å lete i arkivene. ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
hva er OY-KBR ? en A340 eller ? please mer detaljert neste gang! ikke alle vet om sånne bokstav og kode greier..
![]()
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Free Luigi
|
![]()
Men du atte det kreves ikke noe mer enn å faktisk google "OY-KBR"?
![]() Selv tidligere flyskrekk og "for 1 år siden visste jeg ikke forskjellen på Boeing og Airbus"-meg kan det! ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
SK1876 i morgen er A319 også, men det er kanskje akkurat denne maskinen som er spesiell?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
OK sorry, eg viste ikke at dt gikk an å google det.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Det aller meste i dataverdenen er google-bart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Legal Eagle
|
![]()
Klart at det meste kan googles, men det er vel både høflig og hyggelig å skrive så informativt som mulig. I alle fall når folk ber om forklaring. Trodde det var det som var vitsen med et forum. Ellers kan man jo bare sitte og surfe på egenhånd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
H.
Eg har ingen signature... Last edited by Harald Oanes; 16-03-2010 at 00:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Free Luigi
|
![]()
Så mye som jeg ser poenget ditt Harald, så skjønner jeg ikke hvorfor man skal være så hårsår?
![]() Står man ovenfor noe man lurer på kan man enten prøve seg fram (google gir utrolig mye nyttig i forhold til uttrykk og definisjoner) - eller så spør man. Det er ikke farlig å spørre! Men om man spør så trenger man ikke anklage folk for å være for avansert, da får man gjerne anklagende svar tilbake. Jeg spør om mye (dumt) her inne, men jeg anklager ikke noen for å være for avansert mens jeg gjør det. Da får jeg gode og forståelsesfulle svar, som jeg setter stor pris på ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg, som er hele 48 år, og er rimelig sikker på at jeg var en av de første i mitt distrikt med internet, er en utpreget bruker av Google og annet opplysningsverktøy for å innhente informasjon jeg måtte ha bruk for i mitt daglige virke, og da data også har vært min jobb de siste 15 årene så trenger jeg ikke overbevises dette mediets fortreffelighet. Så hvis det kun var for å skaffe meg informasjon, enten om fly-industri eller annet - så hadde jeg ikke meldt meg inn her i forum. Klart det er kjekt å dele bilder med forumets brukere, og enda kjekkere å få den responsen mine bilder har gitt - men - jeg ønsker også å være på forum fordi det for meg en utmerket måte å pakke min interesse inn i fly-relatert stoff, sammen med andre fly-venner - og det finner jeg ikke andre plasser, samme hvor mye jeg Googler :-) Hvis jeg ikke har noe å fortelle, så holder jeg stor sett kjeft - derfor kommer jeg ikke opp i så ufattelig mange poster, men jeg leser det meste av tråder i forum, og finner sjeldent noe som irriterer meg, det skulle også bare mangle. Heller ikke denne tråd her irriterer meg, men jeg synes det kan være litt feil - når man først gidder å svare på en post, i å be vedkommende selv å finne svaret på det han spurte om... Det tar ikke lengre tid å si at dette handlet om en A319 - hvoretter den som spurte enkelt og greit hadde fått svar på sitt spørsmål... Nå må for all del ikke dette oppfattes som kritikk til akkurat vedkommende som svarte i dette spesifikke eksempel (for hans poster leser jeg med stor interesse), men på et generelt grunnlag - for dette er langt i fra et enkeltstående tilfelle. Joda, jeg kan også være enig i at man i enkle spørsmål selv bør gjøre sitt for å finne svar, og at det kan være masete å bruke forumister som sitt daglige svar-verktøy. Men man må også være forsiktig med at dette samtidig kan utelukke brukere av forum som ikke er så kjent i Google-verden og dens like, da man samtidig gir et klart signal om at man helst bør finne ut av dette selv. Dette er ikke et spesielt fenomen her på dette forum, hvor man verken er bedre eller verre enn andre forum. Men man må være forsiktig med å ikke la forum fremstå som et "gjeng-forum", hvor den som ikke kjenner alle forkortelser o.l. ikke har noe å bidra med. Ang. forkortelser så har jeg en svært stor forståelse for disse, samtidig så er de også en av mine største fiender. Det er svært mye jeg leser her inne som fanger min store interesse, men hvor jeg klikker meg videre til neste emne fordi jeg ikke kan alle forkortelsene og gidder ikke lengre søke dem opp da dette gjør at hele lesingen blir så oppstykket at den mister poenget etter hvert. Jeg kan ikke mange koder, verken på flyplasser, fylselskapt, kalle-signal, internkoder - eller hva det nå måtte være. Men jeg er jo genuint interessert likevel, og selv om jeg ikke kunne tenkt meg tidligere noen gang å påpekt nettopp dette, så er det på samme tid en stor belastning å få med seg f.eks en reise-skildring uten å kunne slike koder, og derfor har jeg kviet meg for å lese ellers flotte reise-skildringer, da jeg mister oversikten hver gang jeg må lete opp en kode eller en forkortelse. MEN - FOR ALL DEL, DETTE ER ET TVEEGGET SVERD - JEG SKJØNNER AT MAN IKKE GIDDER SKRIVE LANGE NAVN 1000 GANGER I EN FORTELLING, så jeg håper ingen tar seg nær av disse betraktninger - for det er ikke kritikk, kun en refleksjon. Til sist vil jeg også vagt påpeke at det hadde, i dette tilfelle, kostet svært lite eller ingenting og samtidig opplyse i første post at dette var en A319 - det er kun 4 tastetrykk ekstra - men igjen ingen kritikk av trådstarter, jeg regner med at det ofte går automatikk i det å skrive slike innlegg. Altså - moralen i det jeg forsøker å formidle er at det er ikke alle som vet alt, eller hvor de skal lete for å finne - de er her for å dyrke sin fly-interesse, og da ønsker man også å finne sine svar her - hvis ikke så har jeg beklageligvis misforstått hele opplegget. hei å hå fra en IKKE HÅRSÅR Harald
Eg har ingen signature... Last edited by Harald Oanes; 16-03-2010 at 08:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Men er det egentlig urimelig å anta at "folk flest" på et flyforum skjønner at "OY-KBR" er registreringen på et fly, særlig når det er snakk om en såkalt spotteralert?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
H
Eg har ingen signature... Last edited by Harald Oanes; 16-03-2010 at 09:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Legal Eagle
|
![]()
Nettopp! Og da hadde vi sluppet å kaste bort masse tid på å diskutere ting som ikke har med fly, vin eller god morgen å gjøre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Selv synes jeg det mest påfallende er hvordan noen absolutt må bruke ICAO-koder til å navngi en flyplass. Hvorfor ikke bruke det langt mer forståelige SVG, eventuelt Sola?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
|
![]()
Felles for begge er at de oversettes hvis man holder musepekeren over, noe som IMHO gjoer dette til en ikke-sak ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
H
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det stemmer Harald, koden blir understreket, og da kan du holde musen over og navnet på flyplassen kommer opp.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
|
![]()
Ja, hvis du holder musepekeren over SVG ENZV saa skjer det ting ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Dette er jo genialt, thanks... H
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Spotter Alert Enzv 13/6 | krølle | Flyforum | 13 | 13-06-2010 16:39 |
Spotter alert ENZV 20/3 | krølle | Flyforum | 11 | 21-03-2010 04:04 |
Liten spotter alert i mørket (ENZV) | Lennart | Flyforum | 19 | 12-10-2009 21:32 |
Spotter alert ENZV!!!!! | Lennart | Flyforum | 39 | 08-10-2007 11:48 |
Spotter alert ENZV!!!!! | Lennart | Flyforum | 27 | 07-10-2007 15:51 |