Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-05-2005, 06:21   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Default Enda en velvalgt reiserute

I det siste har jeg begynt å planlegge en tur hjem til Norge, i månedsskiftet juni/juli. Billett på økonomi ligger på ca 1100 dollar, noe jeg mener er i meste laget. I dag fant jeg ut at om jeg legger på noen hundre dollar til og utsetter turen en uke, så kan jeg fly hele turen på 1.klasse og BizFirst med CO. 1850 dollar med tax er det ikke noe å si på. Reiseruten jeg har i sikte gir meg følgende:
Ett nytt flyselskap, CO
To nye flyplasser, Cleveland og Houston
To nye flytyper, 753 og 762
Ett nytt selskap over Atlanterhavet
En ny flytype over Atlanterhavet, 752

Forløbig reiserute blir da:
Quote:
Flight Details:
Depart:12:10 p.m.Fri., Jul. 1, 2005 Orlando, FL (MCO)
Arrive:2:33 p.m.Cleveland, OH (CLE)
Flight Time:
2 hr 23 mn
Aircraft: Boeing 737-800
Fare Class: First (Z)
Meals: Lunch

Depart:3:30 p.m.Fri., Jul. 1, 2005 Cleveland, OH (CLE)
Arrive:5:15 p.m.New York/Newark, NJ (EWR)
Flight Time:
1 hr 45 mn
Aircraft: Boeing 737-800
Meals: None

Depart15 p.m.Fri., Jul. 1, 2005 New York/Newark, NJ (EWR)
Arrive45 a.m. +1 DayOslo, Norway (OSL)
Flight Time:
7 hr 30 mn
Travel Time:
15 hr 35 mn
Total Miles:
5,083
Aircraft: Boeing 757-200
Fare Class: International Business (Z)
Meals: Dinner

Depart:11:25 a.m.Sun., Jul. 17, 2005 Oslo, Norway (OSL)
Arrive:1:55 p.m.New York/Newark, NJ (EWR)
Flight Time:8 hr 30 mn
Aircraft: Boeing 757-200
Fare Class: International Business (Z)
Meals: Lunch

Depart:3:10 p.m.Sun., Jul. 17, 2005 New York/Newark, NJ (EWR)
Arrive:6:04 p.m.Houston, TX (IAH - Intercontinental)
Flight Time:
3 hr 54 mn
Aircraft: Boeing 767-200

Depart:7:15 p.m.Sun., Jul. 17, 2005 Houston, TX (IAH - Intercontinental)
Arrive:10:48 p.m.Orlando, FL (MCO)
Flight Time:
2 hr 33 mn

Total Miles:
5,956

Aircraft: Boeing 757-300
Selvsagt går det an å fly direkte Orlando-Newark, men flere bonuspoeng mer flere flighter for samme pris gjør at jeg gjerne flyr en liten omvei.

Det blir utrolig flott å fly direkte til Oslo, og slippe mellomlanding i CPH/ARN eller enda verre, CDG/AMS om morgenen etter en lang flight.

Jeg har også et par andre muligheter, fly via Houston eller Miami ene veien, og dermed besøke en ny flyplass og kanskje prøve Embraer 120. Bestemmer meg trolig i morgen.

Stay tuned for bilder, video og full rapport

Edit: Ble litt frem og tilbake med datoer og flytyper, men tror jeg fikk det riktig til slutt
Old 23-05-2005, 06:56   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Re: Enda en velvalgt reiserute

Quote:
Originally posted by Dag Viking

Selvsagt går det an å fly direkte Orlando-Newark, men flere bonuspoeng mer flere flighter for samme pris gjør at jeg gjerne flyr en liten omvei.

Det blir utrolig flott å fly direkte til Oslo, og slippe mellomlanding i CPH/ARN eller enda verre, CDG/AMS om morgenen etter en lang flight.
Hm, en liten selvmotsigelse Dag ?

Ellers som du sier , en velvalgt reiserute.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2005, 07:06   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Selvmotsigelse? Tja, kanskje jeg ikke var tydelig nok. Jeg flyr gjerne på kryss og tvers for å fly mer og få mer bonuspoeng, men akkurat når jeg har krysset Atlanterhavet østover, er jeg mest gira på å hoppe på flytoget fortest mulig.
Etter denne turen, og billetten jeg har hjem 16.des ser det ut som jeg blir gullmedlem i Flying Blue neste år. Det kan jo også være noe å ta med seg
Old 24-05-2005, 00:02   #4
DY
ScanFlyer Dusty

Det var nok mer enn selvmotsigelse siden han mente du burde fly med SAS over dammen.....og heller bytte fly i CPH eller ARN.....

...men godt å se at ikke alle ser verden gjennom SAS briller hele tiden

God tur i alle fall
DY is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2005, 00:47   #5
OEH
ScanFlyer Gold

Er utrolig deilig å reise nonstop fra NY.
Reiste selv med CO hjem fra statene for et par uker siden, og flybyttett på ARN/CPH var ikke akkurat noe savn, for å si det slik. Er det noe som ikke frister etter en lang transatlantisk flytur er det... ventetid på enda en flyplass og enda en kjip flytur.
Er rimelig uaktuelt for meg å bruke SAS til statene igjen før de får på beina en nonstop rute fra Oslo.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2005, 07:52   #6
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Selvsagt enig i at NONSTOP er å foretrekke.
Reiser dog ikke OSL-ARN-CPH , for så å fly til CPH-ORD.
(Skal jeg til NewYork så flyr jeg CO, men USA er mer en NewYork ...)
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2005, 21:03   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally posted by DY
Det var nok mer enn selvmotsigelse siden han mente du burde fly med SAS over dammen.....og heller bytte fly i CPH eller ARN.....

God tur i alle fall
Naa er vel brillene dine litt ute av fokus ogsaa
...Dag skriver jo CPH/ARN CDG/AMS altsaa 50% IKKE SAS alternativer noe du glatt overseer...eller brillene dine ser kanskje ikke saa langt som til AMS eller CDG ???
Old 24-05-2005, 22:26   #8
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by dc-8-63
Quote:
Originally posted by DY

God tur i alle fall
Naa er vel brillene dine litt ute av fokus ogsaa
...Dag skriver jo CPH/ARN CDG/AMS altsaa 50% IKKE SAS alternativer noe du glatt overseer...eller brillene dine ser kanskje ikke saa langt som til AMS eller CDG ???
Men det var PA Viking som mente Dag kom med en selvmotsigelse....ikke Dag selv.
Du må skille de 2 "Vikingene" fra hverandre og lese innleggene på nytt kronologisk så skjønner du hva jeg mener

Forøvrig trenger jeg ikke briller for å se verden og realitetene
Old 25-05-2005, 00:38   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

...etter aa ha fulgt dine instrukser, skillt de 2 vikingene i fra hverandre kan jeg fremdeles ikke se hvor P.A.Viking henviser til SAS over dammen (det er og forblir din kommentar).

Slik jeg forstaar P.A.Viking er selvmotsigelsen at Dag er villig til aa bytte fly i USA, men ikke i Europa (vaere seg SAS i CPH/ARN eller KLM/NW i AMS eller DL/AF i CDG)

Det Dag svarer er at han ikke vil bytte fly etter en Transatlantisk strekning - likegyldig om det er SAS, KLM, NW, AF eller DL og her kommenterer du at det maa dreie seg om SAS.

Dag har et svaert godt poeng....ta flybyttet foer du krysser atlanteren og ankom direkte til destinasjonen din er aa foretrekke....

Paa samme maate som du er rask til aa kommentere naar SAS favoritiseres, maa det ogsaa vaere lov aa kommentere naar du strekker deg utenfor diskusjonen for aa sette SAS i et negativt lys...her var det snakk om hvor en skulle bytte fly uavhengig av selskap
Old 25-05-2005, 01:01   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:

Det Dag svarer er at han ikke vil bytte fly etter en Transatlantisk strekning - likegyldig om det er SAS, KLM, NW, AF eller DL og her kommenterer du at det maa dreie seg om SAS.

Dag har et svaert godt poeng....ta flybyttet foer du krysser atlanteren og ankom direkte til destinasjonen din er aa foretrekke....
Nesten det jeg mener ja. Jeg misliker å bytte fly etter transatlantisk flygning ØSTOVER. På vei vestover tar jeg gjerne en ekstra leg, bare for å prøve noe nytt. I fjor vår kjøpte jeg f.eks SAS julekalender til IAD, selv om jeg skulle videre til ORD og derfra til midtre WI, bare for å besøke en ny flyplass og fly 744 innenriks. Av en eller annen "merkelig" grunn blir jeg ikke sliten når jeg flyr vestover, og det har hendt jeg har dratt rett på byen etter 15 timer reise. Det funker definitivt ikke når man lander i Europa på vei øst.

Og som dc-8 sier, mine synspunkter har overhodet ikke noe med valg av flyselskap å gjøre. Hadde SAS flydd til OSL til samme pris, så hadde de vært et vel så bra alternativ. Dessverre priser SAS seg langt over de andre herfra, ca 50%, samtidlig som SAS er et vanskelig valg å få frem ved søk, både hos sitestep, WF og travelocity. SK sine sider med US som residence kan man bare glemme, da blir man kastet over til den svenske siden med Stockholm som utgangspunkt. Imponerende!

SAS via ARN eller CPH er å foretrekke over AF/KLM via AMS/CDG fordi SK sine hyppige avganger gir muligheter for å beregne kortere tid på flybytte, og selve leggen til OSL blir mye kortere. Litt spent på turen hjem til jul, da blir det dusj i CDG etter ankomst. Kanskje det hjelper litt?

Edit for å få det litt ryddigere
Old 25-05-2005, 12:20   #11
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:

Paa samme maate som du er rask til aa kommentere naar SAS favoritiseres, maa det ogsaa vaere lov aa kommentere naar du strekker deg utenfor diskusjonen for aa sette SAS i et negativt lys...her var det snakk om hvor en skulle bytte fly uavhengig av selskap
Selvsagt skal en kunne kommentere mine innlegg.....og som du sier kommenterer jeg når jeg synes at SAS favoriseres slik du beskriver.

Siden du synes jeg er utenfor diskusjonen med mine kommenaterer så føler jeg at videre kommentarer fra meg bare vil bli sett på som bortkasta.
Old 26-05-2005, 03:17   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally posted by DY
Siden du synes jeg er utenfor diskusjonen med mine kommenaterer så føler jeg at videre kommentarer fra meg bare vil bli sett på som bortkasta.

DY, fortsett gjerne med dine kommentarer, selv om jeg ikke alltid er enig i det du skriver. Dessuten finnes det nok de som har et mindre nyansert syn på SAS enn deg

Da var reisen bestlilt. Blir forresten overrasket om jeg rekker 762 til IAH etter ankomst EWR, 75 min på immigrasjon ++ høres lite ut.
Datoene ble endret, til 3 juli og 20 juli. Ikke fly og vin i det tidsrommet vel?

Quote:
Sun 03JUL05 CO 1870 Z ORLANDO FL 12:10PM CLEVELAND 2:33PM 737-800 LUNCH 2A

Sun 03JUL05 CO 312 Z CLEVELAND 3:30PM NEWARK EWR 5:15PM 737-800 2A

Sun 03JUL05 CO 38 Z NEWARK EWR 8:15PM OSLO/OSL 9:45AM 757-200 DINNER 3A

Wed 20JUL05 CO 39 Z OSLO/OSL 11:25AM NEWARK EWR 1:55PM 757-200 LUNCH 2F

Wed 20JUL05 CO 63 Z NEWARK EWR 3:10PM HOUSTON BUSH INTL 6:04PM 767-200 SNACK 1B

Wed 20JUL05 CO 1586 Z HOUSTON BUSH INTL 7:15PM ORLANDO FL 10:48PM 757-300 SNACK 2A

Old 27-05-2005, 15:31   #13
NB
ScanFlyer Blue

Skal vestover i sommerferien med bytte på EWR. Vestover har vi 70 minutter fra ankomst til avgang, og hjemover kun 55 minutter. Var ikke jeg som bestilte, men dette skal være godtatt av CO. Noen som vet hvor lang tid det tar normalt? Synes selv det avr litt knapt...
NB is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2005, 18:36   #14
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Har CO kampanjepriser på Biz? Etter nattens mareritt på et midtsete så skal det gå lang tid før det blir flytype med kun tresetere på turist ombord...(...men det finnes da fortsatt seslkap som flyr 767 og A340/330...:
EB is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2005, 19:03   #15
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Ja, de har tilbud
http://www.continental.com/specials/offers/bfsummer.asp

Sjekket noen datoer fra OSL til EWR med CO i sommer, og det kommer på knapt USD2000, som jo er overkommelig.

Husker ikke helt hvor lavt det laveste tilbudet jeg har sett er, tror det var ca 1450+ tax tur retur. Første klasse innenriks, bizfirst over dammen, og rikelig med poeng.
Midtsete? En gang, aldri mer på denne karen.

Du fløy FI? Godt det finnes selskap som oppgraderer for penger ved gate. Andre oppgraderinger blir jo sjeldnere og sjeldere.

Nå gleder jeg meg til turen hjem, hadde jeg hatt sete bak i 752 så hadde jeg gruet meg. Og det skal man vel ikke til en ferie?
Old 02-06-2005, 06:02   #16
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Ja heretter blir det enten noen som tilbyr 2 setere på turist eller mulighet for oppgradring - eller hvorfor ikke begge deler fra samme selskap?
EB is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2005, 21:57   #17
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Og da har jeg fått vindussete på alle flightene. Hadde egentlig 1B på 762-flighten, men det ble byttet over telefon. 20 min ventetid for en samtale på 40 sekunder er jo litt kjedelig, men når man får flytte en rad lenger bak og 20" til venstre så er alt fint.
Blir moro å få prøve bizfirst-kabinen på en widebody også
Old 12-06-2005, 23:13   #18
OMW

767-200 OG bizfirst?
Misunnelig... :
OMW is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2005, 22:04   #19
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Da er jeg i NY. Sitter i Presidets Club i C-concourse og drikker øl og skriver tripreport. Ble en smule endring i planene i dag. Får prøve å ta det kronologisk.
Pepsi 500 i Daytona for tiden, ergo totalt kaos. Var på fest i går, men fikk ikke taxi hjem før halv 6. Klokka på 8,sovna igjen, ble vekket av kammerat på døra kl 9, kom avgårde halv 10. Ankom Orlando i god tid, 1 min i innsjekk kø. Ble spurt om jeg ville fly direkte til EWR i stedet for via CLE. Jeg takket pent nei.
Tid til en Miller Lite og en hotdog før avgang. Boardet, og ble spurt om å bytte sete pga noen unger som ville sitte sammen. Hadde 2A,som er det beste setet i flyet, men flyttet meg motvillig likevel. Bilde av benplassen på 2A
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P7030001 copy.jpg
Views:	152
Size:	87.4 KB
ID:	1676  
Old 03-07-2005, 22:10   #20
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Byttet til 1D, første rad midtgang. 2 min senere kom en gate agent og spurte etter mr viking. Hun lurte på om jeg var villig til å fly direkte til EWR, i stedet for via CLE. Selv om det muligens betydde tap av bonuspoeng sa jeg ok. Man må jo hjelpe et stakkars selskap i en vanskelig situasjon. Jeg var trøtt og slapp, så å få en flight mindre var egentlig helt ok. Direkteflighten til EWR tok av 20 min senere, og betydde at jeg fikk 1.5 time ekstra i NY.
Jeg var noe usikker på hva slags fly vi fikk oppover, men etter å ha sett på bildet jeg tok innenfra i CLE-flyet, kom jeg frem til at det måtte være en 900. 737 altså. Nytt fly på lista mi, så aldri så galt at det ikke var godt for noe. I tillegg var jegheldig og fikk tilbake 2A,som jeg ga opp på forrige flight.
Her er flyet jeg fløy med, fotografert fra flyet jeg skulle fly med
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P7030003.JPG
Views:	152
Size:	101.8 KB
ID:	1677  

Posting Rules