Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-01-2010, 17:21   #1
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Siden Hamar er ute av AIP så vil Avinor heller ikke kaste bort tid på å utgi viktige sikkerhetsrelaterte meldinger om flyplassen. Derfor er følgende klippet fra en epost til den lokale klubben, fra flyplassens ledelse.

Quote:
Hamar brannvesen vil drive med kjøreøvelser på Hamar.
Flyplassen vil ikke bli stengt men forsinkelser kan forekomme.

Bilene vil kjøre med BLÅLYS .


Tiden for kjøringen blir:

Mandag 25/1 Kl. 12:00 til 14:00 og 17:00 til 19:00

Tirsdag 26/1 Kl. 12:00 til 14:00 og 17:00 til 19:00

Onsdag 27/1 Kl. 12:00 til 14:00

Onsdag 3/2 Kl. 12:00 til 14:00
Avinor tjener jo ikke en dr!t på flyplassen siden de ikke har fått satt opp en eneste overpriset pølsebod der oppe, så hvorfor bry seg om sikkerheten?

Her i landet (USA) kan du få NOTAM for de aller aller fleste flystriper!

Ikke værst - Avinor er mer kapitaliststyrt enn sin søster i landet som av mange blir oppfattet som kapitalistlandet... Hva blir det neste? Skal vi privatisere Forsvaret slik at også Forsvaret blir lønnsomt?
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason


Last edited by seilfly; 13-01-2010 at 17:25.
seilfly is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 22:33   #2
Keypoint
ScanFlyer Airborne
 
Keypoint's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Det er tragisk å se hvilken retning det går i... Norge er en del å lære fra USA når det gjelder det å ta vare på flymiljø og trafikk. Selv om det på langt nær går rette veien over dammen nå, blir ikke flymiljøet (særlig GA) statlig regulert med avgifter og skyhøye priser slik det gjøres her i Norge. Tross i avgiftene og prisene så viser det statlige serdeles liten godvilje og positiv innstilling. Det dreper flymiljøet. Når ikke de kan få gitt ut NOTAM for Hamar engang, sier det litt om hvor kroner- og ørefiksert noen der i toppen er....
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 22:40   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Quote:
Originally Posted by RampRat View Post
Når ikke de kan få gitt ut NOTAM for Hamar engang, sier det litt om hvor kroner- og ørefiksert noen der i toppen er....
Ifbm. heftig flyaktivitet (acro-kurs/konkurranser o.l.) i G-luftrom over ENHS kom det tidligere notam da det ligger midt i løypa for de som flyr ENKJ-ENNO, men i det siste "har det ikke vært nødvendig fordi det er ukontrollert luftrom" . Når man da på Oslo Information hører at jagerfly som flyr som kommer dundrende sydover fra Hallingdalen retning Rygge får "no reported traffic" samtidig så, tja...
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 13:08   #4
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Merkelig dette her, det sendes NOTAM om andre ting i G-Luft, feks OCAS.. Dessuten burde det være en del av FIS, som i G-luft skal gis dersom det er mulig.. Personlig syns jeg det blir feil av Avinor å tilbakeholde viktig informasjon de blir meddelt da det å gi informasjon er tjenesten som tilbys i G-luft.. Spesielt det som sjer over bakken.. Men samtidig må det være en slags kontroll på hvem som gir ut NOTAM, så ikke "hvem som helst" kan sende ut NOTAM for Hamar.

Når det gjelder gebyrer for oss GA-flygere går det meste til LT, kun årskortet går til Avinor.

Hvem eier Hamar nå?
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 16:31   #5
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Denne NOTAM i første post stammer fra flyplassjef ENHA. Hamar eies komunalt og det har den vært så lenge jeg har hatt kjennskap til plassen.

Hadde det vært så mye jobb for Avinor å issue NOTAM for kommunale flyplasser? Det er jo så veldig mange flyplasser i Norge, mener jeg
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 16:51   #6
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Jeg vet nå ikke. Det skal kjøres noen brannbiler på RWY. "Flyplassen er ikke stengt, men forsinkelser kan forekomme", står det i første innlegg..

På hvilken måte settes flysikkerheten i fare ved ikke å utstede NOTAM? Det trengs vel ikke noe NAV-warning da brannbilene ikke befinner seg i G-luftrom, men på bakken.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 17:00   #7
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

NOTAM utstedes ikke bare for hva som rører seg i lufta... Utstedes NOTAM så vil flygeren kanskje være ekstra påpasselig med å klarere bakken ved å fly over plassen før han eller hun lander... Siden man ikke har hverken AFIS eller tårn til å klarere bakken visuelt for flygeren, så er det verdifull informasjon for flygeren at noe kan begynne å røre seg på bakken når han er i landingsrunden. Og det er ikke alltid like lett å oppdage at noe er på RWY... Det trenger man ikke lang tid i luftfarten for å få seg flere erfaringer med! (Og på RWYs i Texas kan det være ... Texas!)

Men denne diskusjonen gjelder ikke denne NOTAMen i første post men meldinger generelt som Avinor ikke gidder å issue som NOTAM fordi de ikke tjener penger på de stedene...
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason


Last edited by seilfly; 14-01-2010 at 17:08.
seilfly is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 20:41   #8
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Det er sikkert en eller annen grunn til at det ikke utstedes NOTAM for ubetjente plasser (for er vel det det er?), kanskje at de ikke er knyttet til AFTN? Jeg sjekker alltid hjemmeside eller ringer eier/"forvalter" av flystripe før jeg drar på tur til ubetjent plass.. For alt vi vet kan det være sirkus der man skal...
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 20:51   #9
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Men denne diskusjonen gjelder ikke denne NOTAMen i første post men meldinger generelt som Avinor ikke gidder å issue som NOTAM fordi de ikke tjener penger på de stedene...
Vet du at dette er grunnen?
Du setter frem to ganske sterke påstander.
1. Avinor gidder ikke å gi ut Notam de ikke tjener penger på
2. De gidder ikke å gi ut sikkerhetsrelaterte meldinger

Vet du at det er sånn, og at det er manglende inntjening som ligger bak så bør du nesten kunne dokumentere det.

Hvis en VFR-flyver ikke ser en skokk med brannbiler med blålys på ute på RWY vil jeg påstå at sikkerheten til det aktuelle flyet var kompomittert lenge før det kom til sluttinnlegget på Hamar.

Dessuten vil jeg si at det første innlegget ditt i høyeste grad var koblet til "Notam'et" fra Hamar, så å prøve å frikoble diskusjonen fra den blir litt pussig. Hadde det vært luftaktivitet i luftrommet rundt Hamar er jeg sikker på at Avinor hadde gitt ut ihvertfall en NAV-warning. Aktiviteter på bakken blir liksom noe annet.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 20:56   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Hadde det vært luftaktivitet i luftrommet rundt Hamar er jeg sikker på at Avinor hadde gitt ut ihvertfall en NAV-warning. Aktiviteter på bakken blir liksom noe annet.

Akkurat den biten er litt tilfeldig, ref. mitt tidligere innlegg lenger opp.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 21:07   #11
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Akkurat den biten er litt tilfeldig, ref. mitt tidligere innlegg lenger opp.
Ja, forsåvidt. Men jeg kan ikke se at begrunnelsen fra Avinor er relatert til penger, slik du beskriver det.

Men ta en tur nedover i Europa, der er G-luft virkelig indian territory. I Tyskland blir ofte de som flyr i G-luft bedt om å skru av transponderen og holde kjeft inntil de eventuelt vil inn i kontrollert luftrom.

Og f.eks. seilfly finnes det "overalt".

I Norge gir jo ATC flight-info i G-luft også så langt kapasiteten rekker til. Men det betinger jo at trafikken er kjent, så jeg ville jo si at en Notam var berettiget hvis det foregår ekstra intens trafikk. Men at det ligger en flystripe på Hokksund burde jo være kjent, og få folk som flyr i nærheten til å kikke ut av vinduet, da. Eller hva?

Last edited by Wig-wag; 14-01-2010 at 21:12.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 21:14   #12
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

JohnnyEagle: Det er ikke bare steder tilkoblet AFTN som kan stå på NOTAM. Hamar har meg bekjent ikke vært tilkoblet AFTN så lenge jeg har hatt noe på plassen å gjøre (som bruker that is). Godt mulig de hadde det da de hadde AFIS i Widerøe-perioden. (De hadde vel kanskje ikke AFTN i tiden hvor Braathens SAFE fløy Heron?).

WigWag: Jeg er uenig med deg i at info om aktivitet på en rullebane ikke er av sikkerhetsmessig karakter (om jeg har forstått deg rett). Det er ikke alle rullebaner i Norge hvor du kan se fra én ende til den andre på grunn av kurven i terrenget hvor rullebanen er...
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 21:18   #13
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Men at det ligger en flystripe på Hokksund burde jo være kjent, og få folk som flyr i nærheten til å kikke ut av vinduet, da. Eller hva?
NOTAM er en genial kilde til å gi et heads up! Du vet vel at NOTAM også utstedes for bakkerelaterte issues og at det ikke bare finnes NAV-warnings?

Hva om det er mørkt og det ligger noe på rullebanen? "Noen" traff en gang et dyr på en rullebane. Dette var på kvelden, i mørket, og dyret ble liggende. Hverken politi/andre kom for å rydde opp dyreskrotten. Dette var ikke i luften, men på rullebanen. Men fly som kom til flyplassen i mørket kunne ikke vite om det. Hadde det stått på NOTAM (vi ringte i alle fall og gav beskjed om det) så visste i alle fall fly som ankom og tok av at dette var tilfellet. (Dette var ikke i Norge).

Den økonomiske biten ved det jeg skrev i det første innlegget var selvfølgelig uten rot i virkeligheten (håper jeg!).
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason


Last edited by seilfly; 14-01-2010 at 21:20.
seilfly is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 21:28   #14
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
JohnnyEagle: Det er ikke bare steder tilkoblet AFTN som kan stå på NOTAM. Hamar har meg bekjent ikke vært tilkoblet AFTN så lenge jeg har hatt noe på plassen å gjøre (som bruker that is). Godt mulig de hadde det da de hadde AFIS i Widerøe-perioden. (De hadde vel kanskje ikke AFTN i tiden hvor Braathens SAFE fløy Heron?).

WigWag: Jeg er uenig med deg i at info om aktivitet på en rullebane ikke er av sikkerhetsmessig karakter (om jeg har forstått deg rett). Det er ikke alle rullebaner i Norge hvor du kan se fra én ende til den andre på grunn av kurven i terrenget hvor rullebanen er...
Nei man kan godt melde inn Notam på annen måte enn med AFTN, noe denne lufthavnsjefen eller hva han nå kaller seg, tydeligvis har forsøkt. Og personlig mener jeg at det er bedre med en notam for mye enn en for lite, så man kan jo alltids stille spørsmål ved Notam-kontorets vurdering. Men du satte fram påstanden at de ga F.. fordi det ikke var noe penger å tjene på det, og det synes jeg du skal dokumentere bedre enn å bare hive ut en påstand.

Selvfølgelig er aktiviteter på en RWY av betydning for flysikkerheten. Men jeg har også tatt av og landet på Hamar og mener fortsatt at hvis man flyr VFR på denne 1400m stripa er det umulig å ikke oppdage brannbiler med blålys når du ligger på final eller før du takser ut. Og det var Hamar vi snakket om, var det ikke?

Så skal jeg unnlate å trekke inn i diskusjonen alle de tilfellene jeg har opplevd selv, og tro meg det er mange, der Ola GA-flyver overhode ikke har sjekket Notam eller andre relevante publikasjoner i det hele tatt før de la ut på tur. (Nei der trakk jeg det visst inn allikevel.)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 21:30   #15
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Nå skriver vi visst litt om hverandre her.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 21:50   #16
Southwind
ScanFlyer Blue
 
Southwind's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 77
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Jeg mener dette skal falle innenfor NOTAM-katigorien uansett. Hvis man er på tur, og passerer over ENHA er greit å vite hva som skjer der. Så man ikke får den overraskelsen når man flyr over ENHA.

Det er litt lett å sitte her å si at enhver småfly-pilot bør legge merke til masse biler på rullebanen, men legg på litt stressfaktor hvis man evt har noen problemer, så skal det ikke mye til før det går på marginer. Hvis det skjer noe, kan man fort bli varm i toppen. Det er såpass få flyplasser, så det er greit å vite litt for mye, enn litt for lite.

Har selv ikke sjekket et NOTAM, og fant ut at det var billøp på rullebanen den dagen. Lesson learned osv.

Med dagens teknologi så bør dette være lett å legge til rette for. Sitter de så opptatt på NOTAM-kontoret?
__________________
Photography is a wonderful way of capturing not only reality, but your perception of reality.

Last edited by Southwind; 14-01-2010 at 21:56.
Southwind is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 22:11   #17
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Kan man ikke opprette en klasse NOTAM for de som er uten AFTN da? Noe ala det som i USA heter NOTAM klasse L (Local).
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason


Last edited by seilfly; 14-01-2010 at 22:12. Reason: måtte legge til "ala" mellom "Noe" og "det" - ikke greit!
seilfly is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hjelp: Fjellfly på Hamar (Skien-Torp-Fornebu-Hamar) seilfly Flyhistorisk forum 0 02-08-2008 11:06
Lese notam's krølle Flyforum 7 04-03-2007 00:42
Notam for Gardermoen Chainly Flyforum 3 03-12-2005 23:17
NOTAM...hva er det? M609 Flyforum 2 08-01-2005 18:32
METAR / TAF / NOTAM BEF Flyforum 3 03-12-2004 18:59


All times are GMT +2. The time now is 19:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.