Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-01-2010, 10:01   #1
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Star Alliance Årets vintertur til Asia med SAS, Singapore Airlines, Thai, ANA, Turkish, Lufthansa++

Har de siste årene hatt for tradisjon å reise bort en tur enten før eller like etter nyttår, men denne gangen ble årets vintertur utvidet og lagt over både jul og nyttår. Totalt ble det fløyet 13 legs, hvorav 3 var i økonomiklasse, 9 i businessklasse og 1 i første klasse.

Routingen var som følger:

TRD-OSL-ZRH-SIN-KUL-KBV/USM-BKK-HKG-NRT/HND-HKG-IST-MUC-OSL-TRD

Jeg har noen bilder, men disse er ikke tiligjengelige akkurat nå, så jeg skal se om jeg får lagt de ut med tid og stunder.

Disclaimer: Jeg er ingen flyekspert, så jeg tar forbehold i feil av flytype-angivelser etc. :-)

1. Trondheim - Kuala Lumpur

a) Trondheim - Oslo, Boeing 737, Scandinavian Airlines, flytid 0:55, Economy class

Første del av turen gikk fra Trondheim til Oslo. Det var lett snødrev denne dagen i Trondheim, og vi ble ca. 20 minutter forsinket etter at maskinen var litt sent inn, samt at det tok tid å de-ice. Som vanlig en lite spennende flyreise med SAS til Oslo, men dette er jo en kort tur og egentlig helt ok. Vel fremme på Gardermoen trodde man at man hadde det travelt med å rekke flyet videre til Zürich, og blodtrykket var høyt helt til man så på skjermene at dette også var forsinket. Det ble derfor å sette seg å vente i SAS-loungen med litt god drikke og snacks mens man lot tiden jobbe med å frembringe flighten vår videre. I god tid før avgang bevegde vi oss i retning gate.

b) Oslo - Zürich, Boeing 737, Scandinavian Airlines, flytid 2:20, Business class

Jeg og reisefølget var de eneste i businessklasse ombord på denne forsinkede flighten til Sveits. Forøvrig var det en familie på 4 i "Economy extra". Vi valgte før take-off å flytte oss frem til rad 1 (satt opprinnelig på rad 2). Dette skulle vi aldri ha gjort, for resultatet ble at den nevente familien fikk flytte seg frem til seterad 2 med tilhørende barneskrik, riving og sparking i setet bak oss. Servicen på denne flighten var også godt under middels, med en litt påtatt småfrekk og fjollete flyvert, og maten var heller ikke noe å skrive hjem om. Følelsen av å sitte i businessklasse blir også noe forringet av at det står 3-4 mennesker rundt deg og henger mens de venter på å få bruke toalettet. Jeg kan ikke forstå at SAS forventer at business-produktet deres skal bli tatt seriøst når det er dette de leverer. Her er f.eks. LH og LX mye mer profesjonelle! Ca. 45 minutter før landing fikk jeg nok av bråk og sete-mishandling fra barnet bak (som satt på mitt opprinnelige sete!), og jeg snudde meg og lurte på om pappaen kanskje ikke kunne holde litt kustus på ungen sin. Det skulle jeg aldri ha gjort, for dette tålte han åpenbart ikke å høre. Han sa ikke et ord til meg, men blikket talte tydelig, og han slo umiddelbart opp alle tray-tablene bak oss knallhardt, samt snakket høylytt om meg til kona si, som satt på rad 3. Fem minutter senere fikk vi servert en hostekule fra vedkommende, og det var åpenbart at han hostet mot oss for å trakassere oss. Resten av flighten ble derfor heller ubehagelig, men jeg valgte å ikke si noe til kabinpersonalet i frykt for å eskalere situasjonen ytterligere. Vi skulle jo tross alt videre til Singapore.

c) Zürich - Singapore, Boeing 777-300ER, Singapore Airlines, flytid 12:10, Business class

Vel fremme i Zürich var det bare å skynde seg til SIAs 777-300ER og boarde denne. Denne har det "nye" interiøret som i Airbus A380, som betyr et enormt skinnsete i business som gjøres om til flat seng. Herlig stemning om bord, og man ble raskt komfortabel med et glass champagne i selskap med både Singapore girls og Singapore boys. Vel oppe i luften ble det servert rikelig med champagne og god mat (3-retters + ost), og servicen var upåklagelig. Det fremstod klart at dette crewet nøt jobben sin. Har tidligere hatt en følelse av at SIA-crewet er roboter, men denne oppfatningen står nå for fall. Etter ca. 3 timer i luften var det tid for å få seg litt søvn, og jeg sov vel ca. 5-6 timer takket være litt hjelp fra dr. Zolpidem. Etter å ha våknet så jeg en film på KrisWorld før var det tid for frokost, og også denne var smakfull. Vi landet nesten på tid i Singapore, og da var det bare å ta seg videre til neste flight.

d) Singapore - Kuala Lumpur, Airbus A330-300, Singapore Airlines, flytid 0:55, Business class

Etter en kort tur til SilverKris lounge var det tid for å prøve et kabininteriør jeg ikke har sett i levende live før, nemlig Singapore Airlines sitt nye A330-300 for regionale ruter. En kan ikke annet enn å se det herlige i at SIA bruker denne voksne maskinen på den korte turen til Kuala Lumpur. Det ble en kort tur, hvor det ble servert laksebaguette og kaffe ombord. Vel fremme i KL tok man KLIA Ekspres til KL Sentral, hvor et rom på Hilton Kuala Lumpur ventet.

2. Kuala Lumpur - Krabi

a) Kuala Lumpur - Krabi, Airbus A321, Air Asia, flytid 1:30, Economy class

Etter en natt i Kuala Lumpur gikk turen til KLIA LCCT (Low cost-carrier terminal) med tog og buss, før neste del av turen gikk med Air Asia til Krabi i Thailand. Dette var første gangen jeg var på denne delen av KUL (lavprisselskapene som Air Asia er på den andre siden av rullebanene i forhold til hovedterminalen), samt første gangen jeg har fløyet med Air Asia. Begge deler ble en OK opplevelse, selv om flyet var ca. 30 minutter forsinket. Greit utvalg av mat og drikke man kunne kjøpe ombord, til langt mer humane priser enn hva SAS har å vise til. Fløy inn det meste av forsinkelsen og landet ca. 10 minutter forsinket i Krabi. Her ble det slikket sol noen dager og feiret jul, før man bevegde seg videre til andre siden av Thailand, nemlig Koh Samui, over landjorda. Etter ytterligere noen dager her var det tid for å komme seg videre nordover.

3. Ko Samui - Bangkok

a) Ko Samui - Bangkok, Boeing 737-400, Thai Airways, flytid 0:55, Business class

Tok morgenflighten (9:30) fra Koh Samui, og dette er en maskin med "ekte" business, altså 2x2, og ikke noe blokkert midtsete. God service på den korte turen, og de rakk også å servere et varmt måltid med nudler og kylling, så dette var "smooth as silk". Dog ingen alkohol på innenriksflightene til Thai, men så glad i de sterke drikker er jeg ikke at det var noe savn. Baggasjen kom raskt av båndet i Bangkok med priority-tags. Etter et par dager i englenes by var det tid for å sette kursen mot Tokyo.

4. Bangkok - Tokyo

a) Bangkok - Hong Kong, Boeing 747-400, Thai Airways, flytid 2:45, First class (Royal First class)

Denne flighten gikk i første klasse, og man ble derfor tatt godt vare på når man ankom BKK. Fikk sitte i gode skinnstoler mens de sjekket oss inn og tok seg av baggasjen, og en mann ble med gjennom sikkerhetskontrollen. I bunnen av rulletrappen etter sikkerhetskontrollen ble vi møtt av en buggy/golfbil, og denne kjørte oss raskt til førsteklasse-loungen til Thai. Selv om det var tidlig om morgenen ble det rom for et glass champagne, men ikke så mye mer. Kort tid før oppsatt avgang ble vi hentet av en Thai-ansatt og geleidet gjennom flyplassen til gate, hvor flyet stod og ventet. Det ble en kort men fin flytur, hvor flyvertinnen vår var meget god i engelsk, og virket til å like jobben sin. En flereretters frokost ble fortært, samt avsluttet med et glass champagne. Landet på tid i Hong Kong, og man ventet så i Thais førsteklasselounge her på neste fly til Tokyo.

b) Hong Kong - Tokyo, Boeing 777-200, All Nippon Airways, flytid 3:40, Business class (Club ANA)

Denne flighten var også i rute, og det var et meget hyggelig crew som betjente oss denne dagen. Det gikk med noen Pommery champagne på overfarten, men den japanske maten er av og til litt for spesiell for den vestlige gane. Litt søvn ble det også tid til, og man landet i rute på Narita-flyplassen. Lang og smertefull tur inn til byen med toget Narita Express (1 time og 25 minutter på drøye 80 km er langsomt i lyntogenes hjemland!).

Last edited by ex_trd; 09-01-2010 at 10:57. Reason: URL-krøll
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2010, 10:02   #2
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Star Alliance Re: Årets vintertur til Asia med SAS, Singapore Arilines, Thai, ANA, Turkish, Lufthan

5. Tokyo - Hong Kong

a) Tokyo - Hong Kong, Boeing 767-300, All Nippon Airways, flytid 5:00, Business class (Club ANA)

Etter nærmere et døgn i Tokyo var det tid for å dra tilbake til Hong Kong igjen. Denne flighten gikk fra Haneda, og man behøvde derfor ikke dra så tidlig fra hotellet som man behøver om man skal dra fra utkantflyplassen Narita. Veldig dårlig lounge på Haneda, som også deles med de andre flyselskapene som tar av derfra (Korean, Asiana etc.), men bedre enn å vente i "public spaces". Også denne gangen et fint crew (om enn litt mindre sjarmerende enn crewet dagen før), og det gikk også denne gangen med flere miniflasker Pommery champagne. Man sjekket så inn på Intercontinental Grand Stanford Hong Kong, hvorpå et par dager ble tilbragt i en av Asias mest spennende byer.

6. Hong Kong - Istanbul - München - Oslo - Trondheim

a) Hong Kong - Istanbul, Boeing 777-300ER, Turkish Airlines, flytid 12:10, Business class

Det gikk raskt med businessinnsjekk på HKG denne dagen, og fikk raskt forflyttet oss til Travellers lounge, som Turkish benytter seg av. Et lite og intimt område var satt av for oss som fløy business med THY, ja nesten litt for intimt i og med at dagens flight var full. Boarding på tid, og man fant seg raskt til rette i setet, som er av samme type som Air Canada bruker på mange av sine 777 og 767, og meget komfortabelt. Flyet er forøvrig eid av indiske Jet Airways, og leases av Turkish. Fikk lurt til meg to glass champagne før take-off, og kun litt forsinket tok vi av i retning Europa. Servicen på denne flighten var mildt sagt tvilsom, og jeg ble verken adressert med navn eller "sir", ei heller spurt om jeg ville ha noe å drikke foruten "drikkerunden" ifb. med matserveringen under den 12 timer lange flighten (i sterk kontrast til f.eks. ANA og Singapore Airlines, som nærmest pusher drikke!). Dog er maten fra Do&Co kjempegod, og jeg ble stappmett etter kald forrett, suppe, biff til hovedrett og dessertbord som bestod både av mousse, iskrem og tyrkiske bakevarer. La meg etter dette ned for å sove med litt hjelp fra dr. Zolpidem, og sov vel ca. 6-7 timer sammenhengende. Etter å ha våknet var det igjen klart for mat, og også frokosten var utmerket, dog uten medfølgende profesjonalitet og glimt i øyet fra flyvertinnene. Konklusjonen blir vel at THY enda har en lang vei å gå før de kan kalle seg et premiumselskap, men det harde produktet (les: flat seng i business) og maten er top-notch. Landet på tid, og tok oss raskt til Turkish' smakfulle lounge for å vente på neste fly til München.

b) Istanbul - München, Boeing 737-800, Turkish Airlines, flytid 2:45, Business class

Neste flight til München tok også av på tiden, og her var servicen en god del bedre enn på forannenvnte flight med Turkish. Hyggelig kabinbesetning som serverte oss ytterligere en herlig (og fetende!) frokost fra Do&Co. Landet på tiden i München, og tok toget inn til byen for å gjøre litt nyttårsshopping.

c) München - Oslo, Airbus A320, Lufthansa, flytid 2:15, Business class

Når det gikk mot kveld igjen tok vi atter turen tilbake til MUC, og ventet i loungen på flyet til Oslo. Dette var noe forsinket denne dagen, men vi kom oss omsider av gårde. Rask servering av tunfisksalat med dessert like etter take-off fra sedvanlig effektivt og hyggelig tysk kabinpersonale. Ellers en begivenhetsløs flight hvor vi landet litt etter skjema på OSL, men dette er helt greit i og med at det forkortet ventetiden til siste fly hjem til Trondheim.

d) Oslo - Trondheim, Boeing 737, Scandinavian Airlines, flytid 0:55, Economy class

Avgang på tiden på denne melkeruta, satt og småduppet hele veien og fikk ikke med meg stort annet enn at ungen bak meg kastet opp på gulvet. Landet på tid og ble hentet på Værnes av min bror og kjørt hjem til varm og ventende leilighet i kulda.

Last edited by ex_trd; 09-01-2010 at 11:26. Reason: URL-krøll
Old 09-01-2010, 10:40   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: Årets vintertur til Asia med SAS, Singapore Arilines, Thai, ANA, Turkish, Lufthan

Ja, dette var litt en reiserute! Takk for fin oppsummering.

Quote:
Originally Posted by ex_trd View Post
Følelsen av å sitte i businessklasse blir også noe forringet av at det står 3-4 mennesker rundt deg og henger mens de venter på å få bruke toalettet.
Det er noen 737-600 som ikke har gardin, og jeg har også opplevd at det har vært køtendenser i Business Class med folk fra Economy Class, til tross for at det et-to toaletter bakerst i flyet!
Old 09-01-2010, 11:35   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Årets vintertur til Asia med SAS, Singapore Arilines, Thai, ANA, Turkish, Lufthan

Takk for en kjapp og grei oppsummering. Håper du får tid til å legge ut noen bilder senere.

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Det er noen 737-600 som ikke har gardin, og jeg har også opplevd at det har vært køtendenser i Business Class med folk fra Economy Class, til tross for at det et-to toaletter bakerst i flyet!
Man ser jo stadig at folk har en tendens til å gå fremover i flyet for å finne toalett. Og gjerne stå i kø foran selv om det er ledig bak.

Old 09-01-2010, 12:46   #5
B767
ScanFlyer Gold

B767's Avatar

Hmm.... kan me få vite totalprisen på alle rutene tilsammen ? for der høres ut som billetter for hundretusenerklassen..
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2010, 13:03   #6
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Jeg har faktisk ikke regnet ut eksakt hva det kom seg på (har sluttet å føre regnskap på fly- og hotellutgifter, da dette skremmer meg! ), men routingen er en kombinasjon av betalte billetter (med litt kreativitet) og bonusbilletter, så det ble ikke så dyrt som en kanskje skulle tro.

Det er også veldig dyrt å reise i økonomiklasse i julen, så påslaget opp til business er ikke alltid så ille (blant annet betalte vi 9900 for en-veis tur Hong Kong - München i business, mens det var ca. 6000 for økonomibillett på samme strekning). Bare forskjellen i bonuspoeng er jo nok til å forsvare et slikt prispåslag :-)

Last edited by ex_trd; 09-01-2010 at 13:06.
Old 11-01-2010, 21:25   #7
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Takker for rapport. Høres jo helt fantastisk ut at SAS lar folk fra Extra flytte seg selv frem til Business. Har jeg aldri opplevd, skal være umulig da dette lett oppdages på manifestet. Hadde jeg opplevd noe slikt, har jeg umiddelbart gitt purseren beskjed om å flytte søppelet bakover
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2010, 07:15   #8
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Takker for rapport. Høres jo helt fantastisk ut at SAS lar folk fra Extra flytte seg selv frem til Business. Har jeg aldri opplevd, skal være umulig da dette lett oppdages på manifestet. Hadde jeg opplevd noe slikt, har jeg umiddelbart gitt purseren beskjed om å flytte søppelet bakover
De fikk sikkert "extra-service", og jeg har inntrykk av at SAS er veldig småbarnsfamilie-vennlig. Det er ikke alltid like heldig for oss andre som gjerne kunne tenke seg noen rader med buffer.

Spennende rapport, prøver og overbevise kona om en lignende tur, men sliter litt der. Hadde litt samme inntrykk av besetningen på Turkish jeg også, de gjør det de skal, men ikke noe mer.
Chriscross is online now   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 00:36   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
De fikk sikkert "extra-service", og jeg har inntrykk av at SAS er veldig småbarnsfamilie-vennlig. Det er ikke alltid like heldig for oss andre som gjerne kunne tenke seg noen rader med buffer.
.
Nei, det kan jeg love deg ikke er normalt. Jeg har aldri i mine tusenvis av SAS flighter sett noe i naerheten av det som beskrives over her.
Old 13-01-2010, 07:57   #10
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Ha ha... da er "dere" i gang igjen. Hvis dere følger med litt så har utviklingen av hvem som sitter foran og bak gardinen forandret seg litt siden Janne sine dager.

Mulig du er ironisk når du sier søppel - men du er klar over at veldig mye av det som sitter foran gardinen om dagen er rednecks, upgrades og ID? Tror mange av dere som surfer mest på "æ sitte på bissiniss" ikke betaler dette selv og ikke er så mye mindre "søppel" enn de som sitter på extra (kanskje betalt selv?)

Men - morro er det å observere, det er vel derfor vi har forum.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 16:07   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Ha ha... da er "dere" i gang igjen. Hvis dere følger med litt så har utviklingen av hvem som sitter foran og bak gardinen forandret seg litt siden Janne sine dager.

Mulig du er ironisk når du sier søppel - men du er klar over at veldig mye av det som sitter foran gardinen om dagen er rednecks, upgrades og ID? Tror mange av dere som surfer mest på "æ sitte på bissiniss" ikke betaler dette selv og ikke er så mye mindre "søppel" enn de som sitter på extra (kanskje betalt selv?)

Men - morro er det å observere, det er vel derfor vi har forum.
He he.. Det ble litt feil formulert, ja.. Soeppel er folk som sniker seg inn paa business og i tillegg har unger som er helt ute av kontroll. De andre som sitter der (ID, upgrades etc) bryr meg midt opp paa ryggen saa lenge de oppfoerer seg.

I disse supersalgtider er det mange fler som betaler business og dersom man oppgraderer, sitter paa ID eller reiser paa poeng har man uansett fortjent det via lojalitet, ansettelsesvilkaar eller at man har opptjent masse poeng
Reply

Posting Rules