![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ryanair har havnet i en krangel med italienske myndigheter om bruk av ID for reiser på deres innenriksruter der. Og i kjent stil truer nå O'Leary med å stoppe å fly på italiensk innenriks fra slutten av januar.
Ryanair skal visstnok ha 19% av det italienske innenriksmarkedet, og flyer mellom 10 forskjellige flyplasser, så det er ganske store volumer det er snakk om http://www.businessweek.com/ap/finan.../D9CP6HS80.htm Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Radar man
|
![]()
Grattis italien!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Hva slags trusler er dette da? Litt som å sultestreike: Går bare ut over en selv, og det å bli kvitt Ryanair må jo være en velsignelse for enhver nasjon!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Årets julegave til italienere spør du meg...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Men så er det vel sånn da, at de har 19% av innenriksmarkedet, ved bare å fly på 10 destinasjoner. Så passasjerene liker tydelig vis produktet godt nok til at de kjøper det igjen og igjen og igjen.
Jeg tror nok ikke italienerne ser på det som julegave eller klapper i hendene dersom Ryanair skulle forsvinne. Men folkene på Scanair forum derimot, vil nok juble. Men det er en annen ting. God jul!
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Jeg har ennå ikke blandet meg inn i en eneste Ryanair debatt, og hadde egentlig ikke tenkt å gjøre det heller, men dette var godt sagt IMM! God jul.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg vil tro at italienere, som de fleste andre, setter pris på valgmuligheter. Italienere er sikkert også, i likhet med de fleste andre, i stand til å gjøre seg opp en vurdering av om hvilket selskap som er best egnet til å tilfredsstille deres behov. Jeg synes det er underlig at folk som jeg har et inntrykk av ligger på høyresiden i politikken, med valgfrihet og personlig ansvar osv. som viktige elementer, ikke tilstår folk dette hva angår luftfart.
God Jul til alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
|
![]()
Vel - det sentrale her er at Ryanair plikter å respektere det nasjonale lovverket. Det gjør de tydeligvis ikke, så da har de heller ingenting der å gjøre. Det har ingentimg med å gjøre om man liker dem eller ikke. Det handler om å følge loven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Bare å sette seg på toget mellom Milano - Roma også, nå
![]()
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg synes ærlig talt at saken virker litt rar. Ryanair aksepterer kun nasjonale id kort og pass som legitimasjon. De mener det er de dokumentene som er mest sikre mot forfalskninger. De blir pålagt å godta andre id typer som Ryanair ikke synes holder mål i forhold til deres sikkerhetskrav.
Er det sånn at det ikke skal være lov å legge lista høyere enn minstekravet når det gjelder sikkerhets relaterte saker?
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nå vet jeg ikke hvordan jakt- og fiske lisensene eller andre mindre vanlige id-dokumenter som Italia ønsker at flyselskapene aksepterer på innenlandsflyvninger ser ut, men jeg kan ikke se argumentet til Ryanair at ved ikke å kunne kreve pass eller nasjonalt id-kort vil gjøre flysikkerheten dårligere, og at de i tillegg ser seg nødt til å suspendere sine flyvninger. Italienernes nasjonale id-kort er jo bare en papirlefse...
![]() |
#13 |
Flyklapper
|
![]()
Poenget er vel at forbrukerene i Italia skal kunne forholde seg til ett regelverk og at det ikke skal være forskjellige regler fra selskap til selskap. Har man innenrikstrafikk plikter man å rette seg etter nasjonale bestemmelser enten de liker det eller ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Hadde dette vært sikkerhetsrelatert, så kunne jeg nok vært enig med deg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ja, og hva er årsaken til ID kontrollen? Tidligere var det ikke noe kontroll på innenriksruter. Etter 11. September ble det plutselig viktig å vite hvem man har ombord.
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
ID-kontroll innenriks er for å sjekke at det er samme person som sjekker inn bagasje som går ombord på flyet. Eks. på hva LT sier om saken i Norge: Quote:
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er vel samme regel som her da... I Norge anses bankkort med bilde som gyldig legitimasjon,også postens id-kort, pass og førerkort.
Hadde vært like stort oppstyr, om ikke mer hvis Ryanair hadde sagt at bankkort og førerkort ikke var gyldig legitimasjon hos dem. De har faktisk ikke lov til å nekte å goddta dette som legitimasjon, så lenge det fremdeles er gyldig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Den gang da hadde ingen sagt at man måtte akseptere andre former for identifikasjon. FR ville kun godta pass som identifikasjon, greit nok (selv om jeg synes det er tåplig og dumt). I Italia har myndigheten sagt at: Quote:
Omtrent det samme som LT har sagt her i landet etter 2007. Hvis myndighetene har laget slike regler må selvfølgelig selskapene rette seg etter dem.
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
|
![]()
Så lenge man ikke matcher navn mot lister, som vi gjør her i USA, er dette temmelig uvesentlig ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ryanair truer med å endre bagasjereglene. | C130 | Småprat | 41 | 05-11-2018 08:53 |
Ryanair truer dansk kommune med søksmål | semmern | Småprat | 42 | 17-05-2015 22:54 |
Ryanair vil fly innenriks i Norge | kimpe | Flyforum | 68 | 10-01-2013 22:53 |
Ryanair vil fly innenriks i Sverige fra 2012 | Trdfly | Flyforum | 27 | 08-10-2011 19:46 |
Truer Ryanair med saftig bot | storg | Flyforum | 5 | 08-02-2006 08:34 |