Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-10-2009, 13:46   #1
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
SAS Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

Hei folkens ! Jeg lurer på hva som egentlig er forskjellen mellom disse to modellene ? Og hvor er det mulig å finne en korrekt liste over hvilke maskiner hos SK som tilhører de forskjellige modellene ? Føler det står mye forskjellig fra side til side på internett...
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2009, 14:04   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,691
Default Re: Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

Forskjellene på MD-81/82/83 går på motoreffekt, rekkevidde og MTOW, enkelt forklart her: http://en.wikipedia.org/wiki/MD-80#Variants

Andre kan sikkert fylle ut med mer detaljer.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is online now   Reply With Quote
Old 25-10-2009, 14:23   #3
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

Quote:
Originally Posted by Norwegian tilhenger View Post
Og hvor er det mulig å finne en korrekt liste over hvilke maskiner hos SK som tilhører de forskjellige modellene ?
SAS har ingen -81 kvar i trafik , alla de som nu flyger för SAS är -82, antingen levererade som -82 eller -81 konverterade till -82. Är det någon speciell flygplansindivid du tänker på ?

Last edited by RolfL; 25-10-2009 at 14:59.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2009, 16:50   #4
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,252
Default Re: Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

Apropos; er LN-ROY stored nå?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2009, 17:17   #5
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Apropos; er LN-ROY stored nå?
Det senaste jag har: last service 14 juli BOJ-CPH som SK7246 , ferry 16 juli CPH-ARN som SK9239 , har inte tittat senaste veckorna.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2009, 19:06   #6
flyer88
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 103
Default Re: Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Apropos; er LN-ROY stored nå?
Det tror jeg ikke.. Mener det var den sm fikk snag på understellet for 2 uker siden.. Så den går enda Etter bytte av alle foringene i understellet.. :P
flyer88 is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2009, 19:17   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

LN-ROY fløy i alle fall til 16.10 , og er trolig @CPH
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2009, 21:47   #8
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

OK, LN-ROY var enligt SAS "planned out of traffic Jul 01 2009" men det har väl ändrats.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2009, 14:49   #9
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

Quote:
Originally Posted by RolfL View Post
OK, LN-ROY var enligt SAS "planned out of traffic Jul 01 2009" men det har väl ändrats.
Den ursprungliga planen som presenterades av SAS i mars över vilka -82/-87 som ska ur trafik har på flera punkter reviderats och LN-ROY har, i alla fall temporärt, ersatt SE-DIL. LN-ROY testflög på ARN 24 september och sattes i trafik 30 september BLL-MIR , inte bestämt när och om den åter ska ur trafik.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2009, 15:03   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,865
Default Re: Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

Når ble den siste SAS' MD-81 konvertert til -82?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 28-10-2009, 18:37   #11
tafpl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 265
Default Re: Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

http://www.sasflightops.com/fleet/md_registration.html

Kan ikke bekrefte at den er 100 % korrekt.
tafpl is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2009, 18:40   #12
tafpl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 265
Default Re: Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Når ble den siste SAS' MD-81 konvertert til -82?
Ser ut som siste konvertering var en gang i vår/sommer.
tafpl is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2009, 18:56   #13
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Når ble den siste SAS' MD-81 konvertert til -82?
OY-KHP 19 juni 2009 , SE-DMB 12 juli 2009
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2009, 23:57   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,865
Default Re: Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

Quote:
Originally Posted by RolfL View Post
OY-KHP 19 juni 2009 , SE-DMB 12 juli 2009
Finnes det en oversikt over konverteringsdato for samtlige MD-81 som ble konvertert til -82? I såfall ville jeg sette stor på på det
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 28-11-2009, 22:47   #15
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
Default Re: Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

Hvorfor har noen MD-80 "rundt" bakparti, og noen et mere "flatt"?
Så vidt jeg har sett har er begge variantene blitt betegnet med MD-81/82/83...
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2009, 22:57   #16
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

Quote:
Originally Posted by Norwing View Post
Hvorfor har noen MD-80 "rundt" bakparti, og noen et mere "flatt"?
Så vidt jeg har sett har er begge variantene blitt betegnet med MD-81/82/83...
Modifiering. De första exemplaren till SAS exempelvis levererades med "rundt" bakparti men modifierades senare.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2009, 23:00   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,377
Default Re: Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

Veldig enkelt - det runde halepartiet var det originale designet. Korketrekkeren kom i 1986 og alle -87, -88 og -90 ble levert med disse. Nyere -81, -82 og -83 ble levert med kortketrekkere, og en del eldre ble retrofittet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2009, 23:02   #18
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
Default Re: Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

Quote:
Originally Posted by RolfL View Post
Modifiering. De första exemplaren till SAS exempelvis levererades med "rundt" bakparti men modifierades senare.
Var det noen teknisk grunn til det? Stemmer det at alle tre nevnte varianter levertes både med "rundt" og "flatt" bakparti?
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2009, 23:04   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,377
Default Re: Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

Man sparte anslagsvis 1.5% fuel på modifikasjonen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2009, 12:31   #20
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
Default Re: Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Man sparte anslagsvis 1.5% fuel på modifikasjonen.
Det er ganske mye for en såpass liten modifikasjon!
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Teknologiske forskjeller - 737NG og A320 ILS2 Flyteknisk forum 35 17-10-2024 15:50
A32X - B73X forskjeller kekker Småprat 17 15-11-2014 21:32
Forskjeller i forsinkelser mellom DU og SK Spruce Goose Småprat 3 03-05-2014 19:09
Forskjeller på A320NEO og 737MAX? fokkeren Småprat 1 26-07-2012 10:31
Visuelle forskjeller B737 Harald Oanes Flyteknisk forum 10 06-10-2009 10:03


All times are GMT +2. The time now is 07:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.