![]() |
|
![]() |
#1 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
I vår begynte Sirpjalle og undertegnede å planlegge en spottetur, og man sendte ”noen” PM’er frem og tilbake med hvor, hva, hvem og når. Og etter en del frem og tilbake endte vi opp med å reise til FRA via CPH og OSL.
Avreise var TIDLIG en lørdagsmorgen i september... ![]() Sirpjalle sjekket oss inn på nettet dagen før avreise og sete 7D og F ble valgt på første leg. Dette skulle da bli våres første tur i Sas sine nye CRJ-900er. Flightnr var SK 1873 og skulle bli operert av OY-KFA, Sas sin første CRJ-900. ![]() Og slik ser den ut en tidlig lørdagsmorgen. Thomas Cook på nabogaten og Sirpjalle på vei opp trappa. Vi kom oss om bord og fant oss til rette i setene, Sirpjalle i 7D og jeg i 7F. Trodde at vi hadde blitt oppgradert til Y+, men etter ”boarding complete” hadde blitt hørt på høytaleranlegget så kom en av FAene og flyttet Y+ skiltet, som var festet til sete 7D, og satte det på 5D ![]() ![]() Knyttnevetesten bestått, og man slapp å bøye seg ned for å kikke ut vinduet ![]() Da piloten satte take-off thrust så hørte vi en svak romling bakfra, og det var alt vi hørte fra motorene ![]() I luften kom vi og matserveringen kunne begynne... for de på radene 1-5! Vi andre måtte betale hvis vi ville ha noe. ![]() Dette er det vi får av Sas når en flyr fra SVG til CPH... Vi hadde begge lyst på mat og/eller drikke... ![]() ...så dette havnet på Sirpjalles bord... ![]() ...og dette havnet på mitt bord. ![]() Frokosten var god den, men BSSW ble lei seg da det plutselig var tomt for juice i koppen... Mett ble han heller ikke. Etter en ellers fin tur til CPH landet vi der litt før kl 08, og man gikk ut av flyet. Hadde noe tid til å spotte på CPH også, så vi gikk ut i tuppen på B-piren hvor man fikk noen bilder. ![]() Sirpjalle og jeg ser på en Sas A321 Etter en stund så gikk vi ut til der flighten vår skulle gå ifra. Siden vi fremdeles hadde god tid, så ble det noen bilder på vei ut dit også. ![]() Ikke bare AMS som har malte vinduer ![]() Hadde fremdeles god tid, så da gikk en enda lengre ut... ![]() På vei ut mot tuppen av A-piren (A18-A34) ![]() Her er et kart over CPH ![]() Denne fant vi ved en av gatene helt ytterst på piren Etter en stund så ble det tid for å komme seg om bord i en av Sas sine A319. Denne skulle da fly flight SK 1637 til FRA. Reg for dagen var OY-KBP. ![]() Sas mener visst at dette er min stue... men stua mi har ikke så mange sitteplasser ![]() To be continued...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam Last edited by BSSW; 24-09-2009 at 19:55. Reason: Rettet en mangel |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Da Sirpjalle sjekket oss inn dagen før så ble sete 7D og F valgt, men da jeg tok ut et BP på SVG så hadde vi blitt flyttet til 8D og F. Denne gangen stakk Sirpjalle av med vindussete
![]() ![]() Oppe i luften så begynte matserveringen for dem som satt helt fremme i kabinen. ![]() Og dette fikk vi gratis fra Sas... ![]() Vi var begge tørste så dette havnet på bordene våres, en hver. 8E forble tomt, så vi fikk en 3-seter for oss selv. Akkurat slik vi hadde håpt ![]() Vi landet til slutt på FRA og taxet inn til stand, hvor det så ble buss inn til Terminal 1B. På vei ut så spurte jeg kapteinen om hvilke rullebaner han trodde ville bli brukt utover dagen. Fikk til svar at han trodde at det var RWYs 07R og L og kanskje noen på RWY 18. Etter at vi hadde kommet oss inn på landsiden så gikk turen til T2 og Foodplaza for å spise. ![]() Dette kjøpte vi, og jeg må si at jeg ble overrasket da turkameraten min bestilte 4 stk BigMac’er. Selv om han ”advarte” meg på forhånd... Så var det å komme seg til en spotteplass... DET var ikke bare bare! Men men (internal joke ![]() ![]() ![]() Oppe på plattformen fant vi en del folk med alt fra SLR og kikkert til kompaktkamera og mobiltelefon. Det var også en med et eller annet utstyr som så ut til å ha kunne vært fra begynnelsen/midten av 1900-tallet ![]() ![]() ![]() ![]() Flirt! ![]() ![]() Sirpjalle på plattformen (med ryggen til) Der ble vi ganske lenge, og vi så at det kom og gikk folk nesten hele tiden. Noen av dem hadde med seg is og/eller drikke. Og da de fleste hadde samme type skål på isen så fant jeg ut at her må det være noe ”muffens”... Så jeg stakk bort mot parkeringsplassen for å se om det var noe av interesse... På vei bort så kom det et fly inn for landing (kanskje ikke så unormalt…), og det var ikke et LH A32x! Men... ![]() ...dette. Fikk heldigvis tatt et bilde innimellom buskene og trærne Fikk kjøpt en is til meg og en flaske, med noe de påstod var drikkende til hver av oss. Bare for å få det avklart, jeg synes ikke at vann med kullsyre er godt! Så var det tilbake for å spotte mer. Da det begynte å nærme seg kveld så tenkte vi tanken på å komme oss tilbake til Terminalen og så videre til hotellet. Vi begynte å gå bortover, med små pauser for å ta bilde av flyene som kom inn for landing, og vi brukte over 1 time på å komme oss dit. Dagens trim??? Vel tilbake på terminalen så ble det å ringe etter shuttlebussen for å bli hentet. Opplukk var utforbi T1B, ikke så veldig langt fra McD som har en liten kiosk utenfor. Fikk kjøpt meg noe mat mens vi ventet på shuttlen. Den kom etter en god stund og vi kunne komme oss til Carat Hotel Frankfurt Airport for natten. Jeg sov litt ila den turen og husker ikke så mye fra den, om den var lang eller kort... Fikk sjekket oss inn og fått et rom i første/andre etasje (alt etter hvordan man ser på det), rom nr 102 var det i hvert fall. De to enkle sengene som var satt inntil hverandre ble dratt ifra hverandre og man kunne ta av seg linsene og legge seg. Våknet et par ganger ila natten pga bråk på utsiden og et sagbruk som var i gang i nærheten... Våknet av meg selv rundt kl 08 og fikk tatt meg en dusj. Den dusjen er nesten et kapittel for seg selv. Selve kabinettet er ok, men vanntykket (eller mangelen på det) var ikke. Det føltes som om at det eneste som gjorde at vannet kom ut i det hele var at det kom mer vann inn i rørene, og da det var sparedusj også så hjalp ikke det på... Begynte å lure på om jeg i det hele ville klare å få sjampoen ut av håret... Fikk det sannsynligvis ut av håret og man kunne fått tørket seg og komme seg av gårde igjen. Sengen var i det minste meget god, i motsetning til alle andre senger jeg har ligget i i Tyskland (altså da jeg var i DUS i fjor... ![]() Resten av reisefølget kom seg også opp, og mens han gjorde seg klar så utforsket jeg nærområdet. To be continued...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Gikk ned i resepsjonen for å høre når shuttlen gikk tilbake til flyplassen og reservert plass på den. Tok også å gikk ut og tok noen bilder, bl.a. av hotellet.
![]() Inngangen til resepsjonen ![]() Var innom en bensinstasjon rett i nærheten og kjøpte et par flasker med vann og et par sjokolader før jeg gikk tilbake for å se om Sirpjalle var klar. Vi fikk samlet sammen sakene våres og tok turen ned for å sjekke ut. ![]() ![]() Disse 2 fant jeg der. Hadde ikke lagt merke til dem verken dagen før eller tidligere på morgenen ![]() Ventet en stund før shuttlen gikk til flyplassen, den skulle vise seg å være nesten helt full, kun ett ledig sete. På vei bortover så passerte vi maskinen som man kan se fra terrassen på T2, DC-2, DC-3 eller C-47. Fikk ikke noe godt bilde da de var på andre siden av veien i forhold til hvor jeg satt, og jeg oppdaget dem også for sent ![]() ![]() ![]() ...som LSG Sky Chefs har som test for cateringbilene vil jeg tro Vel fremme på terminalen så ble det å kjøpe billetter til Tour de FRA. Etter billettene var kjøpt så gikk vi for å få seg noe frokost. ![]() Dette ble våres frokost, min nærmest. Touren startet kl 11 og foregikk inne på flyplassområdet, hvor en kjøres rundt i en buss, mens det fortelles om flyplassen. Det hele foregikk på tysk, så det meste var uforståelig. Derfor kikket Sirpjalle og jeg stort sett ut vinduene hele tiden og tok bilder. Heldigvis ikke like mye refleksjonen i vinduene som i oktober i fjor da jeg først tok den touren. Der så man igjen maskinen som fløy meg fra YYZ til FRA i sommer. ![]() Nemlig D-AIHE Etter at vi var ferdige med den touren så gikk vi bort til terrassen på T2 og kikket på fly i noen timer. ![]() Så igjen D-ABVZ som Speedy og jeg fløy fra SFO til FRA i desember i fjor, da vi tok den ”lille” helgeturen våres ![]() ![]() Og denne som skal brukes på FRA-OSL-TLS-FRA charteren i november. Etter at vi ble jaget ut fra terrassen da de stengte den kl 17 så gikk vi ned i kjelleren på T2 og fikk oss noe mat. Ble ikke noe fastfood-kjede men noe som lignet mer på en restaurant. Ikke noe bilde av maten der. Fikk ikke helt det jeg hadde bestilt, manglet bacon på cheeseburgeren min, men det stod ikke på kvitteringen heller så jeg slapp i hvert fall å betal for det. Burde kanskje nevnes at jeg sa det til kelneren, som tilbydde å fikse det, men jeg var sulten og klarte ikke vente ![]() Etter middag så gikk vi bort til T1A for å kikke litt mer på fly. På vei bort dit fant man en butikk som vi stakk innom... ![]() Denne damen voktet inngangen dit ![]() ![]() Stakk også innom en butikk hvor de solgte bl.a. kameraer og kamerautstyr, hvor jeg tok en kjapp kikk på Nikon D3000. Rett før sikkerhetskontrollen i T1A (vil tro det er slik på resten av flyplassen også) så sjekker de at man har et gyldig BP (som vi hadde fått ut tidligere på dagen). De bemerket at vi var ved feil sikkerhetskontroll (skulle egentlig vært ved T1B...), men parerte med at vi viste det og at vi skulle bruke tunnelen mellom A og B. Greit for han som satt der, så vi fikk hver våres 2€ ”mynt” som rabatt i tax-free’en og fikk gått gjennom sikkerhetskontrollen. Gikk utover til ”knekken” i A-piren og stod der og tok bilder av maskinene som landet og taxet forbi. Det var en del refleksjoner i glassene der, men klarte å finne en stilling som ikke gav så veldig mye refleksjoner ![]() Siste del kommer straks...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Siste del...
Da det nærmet seg tiden så gikk vi til B-piren, hvor flyet vårt stod. Der gikk vi igjennom tax-free butikken og handlet litt forskjellig. Før vi gikk bort til gate B10 hvor flyet videre faktisk stod ved gate ![]() Flighten vår hadde rutenummer SK 4758 til OSL, og ble operert av LN-RPM en av euro-800ene til Sas. God plass og knyttnevetesten... ![]() ...ble bestått med glans, nesten plass til enda en knyttneve. Og det på rad 17!! Hadde denne gangen også håpet på å få en 3-seter for oss selv, but no such luck ![]() Fikk også et bra bilde ut av vinduet på flyet da vi pushet fra gaten... ![]() Fornøyd med dette ![]() Ingen servering på denne flighten heller. Vel fremme på OSL så var det å komme seg i land og innom tax-free butikken før man gikk gjennom tollen og opp i avgangshallen og gjennom sikkerhetskontrollen. Og ut til gate 22 hvor LN-TUF stod for å frakte oss til SVG på flight SK 4059. Dette var den eneste flighten hvor vi skulle få noe gratis av Sas, men tror du jammen ikke at de stoppet serveringen på raden foran der jeg satt (rad 22F) ![]() Kom frem til SVG rett før midnatt og kom oss ut til P7 (langtidsparkeringen borte ved P&W). Sa hadet og satte oss i hver vår bil og kjørte hjemover. Takk for turen Pål ![]() Og takk til dere som har lest den.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,053
|
![]()
Gøy !
![]() Og bra bilder; en del motiver her jeg i utgangspunktet ville trodd kunne blitt kjedelige, men her er resultatet blitt estetisk og interessant å se på, farger, fly og det meste ![]() (Men) har ingenting i mot pause fra knyttenevetester på forumet for en periode ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Location: SVG
Posts: 656
|
![]()
Rapportene dine kan snart måles med speedys
![]() ![]() ![]() Last edited by Aleksander Maaland; 24-09-2009 at 20:25. Reason: Pål og Olav=FRA |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Ehhh... Takk, men jeg heter da ikke Pål jeg...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Location: SVG
Posts: 656
|
![]()
hah
![]() ![]() OLAV* |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Har hatt en god læremester
![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
4 BigMac???? Holy smokes... Det er 2400 kalorier... Pass paa pumpa.
Saa ut som en finfin tur som ble rapportert helt i Speedbirdstil, men med cheesy fonter |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
|
![]()
En nydelig rapport Olav
![]() Flotte og klare bilder av fly & mat. Autofokusen hjelper deg godt på vei! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Takk takk Fredrik
![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Herlig lesing Olav!
![]() Kjekt å se at du fører videre tradisjon med "The Speedy way to a TR" mens jeg er inne i Forsvaret og ikke tjener penger eller har ID-billetter..! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Takk
![]() Noen må jo gjøre det ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,703
|
![]()
Takk for glimrende oppsummering.
Men med den gåturen de la ut på så var det sikkert greit å ha litt i longrange-tankene.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]() Quote:
![]() Dyr bil er ikke = problemfritt vedlikehold gitt! ![]()
__________________
Mine bilder på Airliners |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Alfa??
![]() Det der er da en Ferrari!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tour de FRA - Boeing | BSSW | Bilder & foto | 14 | 20-10-2009 19:33 |
Tour de FRA - På CPH | BSSW | Bilder & foto | 2 | 18-10-2009 21:14 |
Tour de FRA - Lufthansa | BSSW | Bilder & foto | 19 | 18-10-2009 21:09 |
Tour de FRA - Cargo | BSSW | Bilder & foto | 17 | 18-10-2009 15:19 |
Tour på FRA | BSSW | Bilder & foto | 16 | 04-11-2008 20:57 |