![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Finnair flyr 100 tonn laks i uken fra Norge!
Quote:
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og Korean >100 Tonn pr flygning ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hvor mange tonn har SAS til Tokyo?
![]() |
#4 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hvordan frakter Finnair så mye laks mellom Norge og Finland da?
Med de små Airbussene sine som går i rutetrafikk? Har de så stor kapasitet da? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kan jo være at laksen går med trailer fra Troms/Finnmark til Helsinki ???
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Godt spørsmål Bizflyer. Hva er vitsen med raskeste veien til asia dersom det må gå med lastebil til Vantaa? Det er jo snakk om hele 15 tonn om dagen.
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg tror vi her snakker om trailertransport fra slakterier i de tre nordligste fylkene til HEL og videre med store Finnair-fly. En slik transport på veien tar 16-18 timer.
![]() |
![]() |
#8 |
Qwerty
|
![]()
Vet inte om Via Helsinki ska betraktas som ett slags varumärke men att blanda Helsinki och Helsingfors i en svensk text är knappast snyggt.
Låter bättre att köra laxen till Luleå och flyga den där ifrån. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#10 |
ÜberScanFlyer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Vi må snart beholde mer laks SELV
![]() ![]() Går vi ikke snart tom hvis Norge fortsetter slik i noen år? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Lakseslakterier??? Hehe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
|
![]()
???
Lakseslakteri (12 gule treff i nettkatalogen.no) http://www.nettkatalogen.no/bransjel...slakteri/1.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
evig optimist
|
![]()
går masse finnair-fisk direkte fra slakteriene i nord over til helsinki ja! Vi sender ikke veldig store mengder av sorten med fly fra gardermoen. KLM derimot, der sender vi endel flyfisk til ams..
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Merkelig at så mange vet så lite om en av Norge største næringer - oppdrettsnæringen. På lik linje med at det er slakterier for varmblodige dyr som ku og gris, så er det også slakterier for laks og ørret. Det er de samme kravene til en human avliving av fisk som for gris, og det er ikke få fisker som skal avlives, sløyes og fileteres. Årsproduksjonen av laks i Norge i 2008 var rundt 750.000 tonn og dette tilsvarer rundt 200 millioner lakser pr. år. For det hjelper det ikke med bare et forkle og en tollekniv - det er fullstendig mekaniserte slakterier hvor brønnbåter kommer med levende fisk inn til brygga. Fisken blir så bedøvet, avlivet, kjølt ned og går så inn på linja for å fjerne innvoller (se siste bilde under). Ut fra denne linja er det to muligheter - den ene er den enkleste med fersk fisk på is for eksport, mens den andre muligheten er filiterering og nedkutting helt ned til serveringsstykker. Det første bilde under viser hvordan beinene midt i fileten fjernes mekanisk.
For å få et begrep om dimensjonene her - i en annen tråd her omtalte vi et slakteanlegg med en kapasitet 32.000 tonn pr. år. Dette tilsvarer at det skal slaktes litt over 40.000 fisk pr. dag hvis det slaktes 225 dager i året. Jeg har selv besøkt to slike slakterier for et par år siden (bildene har jeg tatt under et av disse besøkene), og jeg ble mektig imponert av dimensjonene og kvaliteten på de ansatte og det maskinelle utstyret. Hvis det er noen som vil følge med på hva som skjer i bransjen, så kan denne siden være til hjelp: http://www.kyst.no/
![]() |
#17 | |
avsluttet
|
![]() Quote:
A321 - max 10 AKH = 10 * ca 850kg fisk. Med paxbelegg i beregning ca 7AKH frakt, kanskje 8 AKH. AY652/656/660/658 med A321 og 8 AKH PES pr fly = 27tons * 4uker/mnd blir jo 100 tons... ;-) Men det trafikkeres jo med A319 og E190, så ... da fraktes mest via veien. (20 tonn med fly, ellers resten med bil). Kjenner jeg Roadfeeders rett, så er det vel "haste-fisk" som blir sent med fly til knutepunkter (AMS,CDG,LON,HEL,FRA,BRU,CPH,ARN +++) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Oida. Greeeeit! Jeg legger meg flat. Laksen slaktes.
Bare trodde det het å sløye den. Jeg spiser ikke laks, men da lærte jeg noe nytt idag og ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Man snakker om transport fra de 3 nordligste fylker, men er det ikke på strekningen Stavanger - Trondheim at de fleste oppdrettsanlegg finnes? Austevoll er jo en stor produsent.
Går det mindre fraktefly fra Bergen til HEL? Den er ikke mye fersk om den skal gå på lastebil fra Vestlandet til HEL! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Da kan man time trucken etter longhaul-flighten og man slipper bytter og ekstra lagring underveis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Transport av laks til Asia | KristianSk | Småprat | 42 | 10-05-2016 19:35 |
Hvordan kan Rygge gå så mye i minus når Torp går veldig mye i pluss? | NorwayDY | Flyforum | 23 | 16-08-2011 11:11 |
Finnair flyr 100 tonn norsk laks i uka til Japan | JetBlue | Flyforum | 17 | 18-06-2009 08:56 |
Osl 10. mai Korean, PIA og mye mye mer :D | Terje | Bilder & foto | 4 | 12-05-2008 12:24 |
OSL satser på laks .. | Herlov | Flyforum | 10 | 21-10-2005 19:41 |