![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Litt av en overskrift, men dessverre er det riktig når de skal sammeligne seg med Lufthansa og Swiss International Air Lines. Bakgrunnen for den kritikken er min nettopp avsluttede tur til Provence i løpet av helgen (en oval i begge ender). Så litt mer konkret (ikke bilder i kveld/natt dessverre):
Fredag 12. juni - OSL-MUC - Lufthansa LH3141 - A320 D-AIPB Pushback en del forsinket, men behandlingen om bord gjorde mer enn godt igjen. Med så lang flytur kunne de også ta inn det meste av forsinkelsen selv med flere rundturer og S-er over Bayern. Siden knyttenevetesten er en gjenganger i disse testene, så var det ingen problemer å få inn en knytteneve på tvers selv på 25F. At stolene til Lufthansa er nesten som støpt for meg gjorde at opplevelsen måtte bli bra. Det som forundret meg var hvor fresh kabinen var og ikke et knirk kunne høres, D-AIPB er tross alt nummer 70 bygget og vil runde 20 år i oktober. Så til mat og drikke - gratis selvsagt - og jeg valgt en et laugerundstykke med kalkun og siden det var så lenge til jeg skulle ut å kjøre så ble det en Warsteiner Premium til - i posen med rundstykket var det også en liten Marsbar. Personalet var høffelige, hyggelig, unge og arbeidssomme - ingen gjemte seg bak gardinene der. Karakter: 5+ Fredag 12. juni - Besucherpark Henger på litt om Besucherpark-en på MUC, har man over et par-tre timer å vente på MUC er et besøk et must (det er bare å ta S1 eller S8 en stasjon inn mot byen). Tre riktig gamle fly står utstilt der - Ju52, DC-3 og en Connie og i tillegg er det en ADAC Bo105 på en pidestall utenfor utstillingslokalet. Det å ta seg en tur opp på toppen av utsiktspyramiden er også obligatorisk (1€ Eintritt). Currywursten mit Pommes er også vesentlig bedre enn den på det tyske teknikk-museum i Berlin, men prisen er litt stivere - en femmer. Forøvrig kan det sies at Lufthansa ikke viste noen 747 på MUC mens jeg var der, men det var en mengde A346er. Karakter: 5- på grunn av den kraftige varme vinden Fredag 12. juni - Besucherterrasse Det ble også til en tur opp på toppen av Terminal 2 og Besucherterrasse-n. Det eneste som er synd er at den ikke er på toppen av Terminal 1, men siden den er der den er så har man full utsikt over østre deler av flyplassen. Å finne den er også enkelt med god merking, og det koster 2€ å komme inn. Karakter: 5- på grunn av ikke utsikt mot vestre deler av flyplassen Fredag 12. juni - MUC-NCE - Lufthansa LH4156 - A319 D-AILX Ni år nyere fly enn første legg, men også denne like fresh - og det ble bussing ut. Knyttenevetesten gav jeg opp siden jeg ikke hadde nok never - det ble exit-rad og vindu på høyre siden for meg på denne leggen. Push var fem minutter før tid og med ingen kø, bar det det rett direkte over Alpene i retning Nice Côte d'Azur. Rask service og mitt valg var et osterundstykke og denne gang ble det bare Cola og vann-med-bobler siden det stod en bil og ventet på NCE. Igjen var det ekstremt hyggelige og høffelige C/Aer og selvsagt hjelper det når en er flytende i an, auf, hinter, ... Ankomsten kom litt tidlig for bakkepersonellet i NCE (15 minutter før tid), men etter en fem minutter fikk vi slippe ut, eller mer korrekt inn i terminalen. Etter en rask tur på toan for å lense sjarken (Provence er kjent for sine vidunderlige dufter, men toan hadde definitivt ikke fått en spray av dette), så kom kofferten ut på båndet. Å komme seg over til terminal 2 for å plukke opp leiebilen var også a piece of cake. Karakter: 5+ duften på toan - strengt tatt ikke Lufthansas ansvar, men sekseren henger høyt. Fredag 12. juni-mandag 15. juni - Provence i leierbil Var glad at jeg tok med meg Tomtommen, en GPS på relativt ukjente steder er et must!!! Hos Europcar var de tom for den biltypen jeg hadde bestilt og da bar det oppover i størrelse til samme gode weekendpris. Da ble det en ni-seter Fiat Scudo med bare 27km på telleren. De neste dagene var vi seks med base i Bagnols-en-Forêt på besøk i Fayence (stedet med seilfly og et bra lørdagsmarket), Fréjus, Saint-Raphaël, Grasse og Saint Paul de Vence. Ved returen av bussen så ble den klokket inn på rett over 0,70 l/mil og da var det ingen bremsing (den fikk en frisk innkjøring kan man si, og 130 km/h er ikke toppfarten). Karakter: 5+ Mandag 15. juni - NCE-ZRH - Swiss LX569 - A320 HB-IJN Forsinket ankomst, og dette var hovedsaklig på grunn av at NCE var overbefolket (en AirTransat A310 gikk tech og fikk minst fem timer forsinkelse). Og på grunn av dette ble det ekstra fransk kaos på innsiden av sikkerhetskontrollen - og man sier at OSL er har kapasitetsproblemer!!! Så etter bortimot et kvarter etter tiden bar det av sted over til Zürich. Ekstra hyggelig var det å ha et yndig vesen fra Russland på siden av som var flytende på fransk, engelsk og tysk i tillegg til morsmålet. Katarina var et hyggelig reisefølge den snaue timen [drømme]hadde en bare vært 20 år yngre så[/drømme]. Dette var en avsporing; setene var det gode fra Recaro, men de knirket litt. Severingen på den korte turen var en herlig oliven-ciabatta med ost og pesto og til det ble det i forfjamslen valgt Cola (også Katarina likte best Cola ![]() Karakter: 5 for Swiss og 6 for K Mandag 15. juni - Zuschauerterrasse Igjen var det flere timer mellom avgangen, og dermed var det å finne buss-stasjonen slik at en kom over til remote-terminalens tak (den gamle på toppen av hovedterminalen er stengt). Fra terrassen kan man følge alle tre rullebaner, men lyset kan være vanskelig. At ZRH har installert en høytalerboks for ATC-kommunikasjon gjør det enkelt å følge med. Det koster 2SFR å ta bussen over (eller mer korrekt gjennom tunnelen under den ene rullebanen), og selv sikkerhetskontrollpersonalet er ekstremt hjelpsomme for oss entusiaster! Karakter: 4/5 - og det bare på grunn av lyset på ettermiddagen Mandag 15. juni - ZRH-OSL - Swiss LX4670/SK842 - B736 LN-RCU Forsinket inn og det tok 50 minutter å snu - med andre ord over 20 minutter for sen start. Og skrekk og gru, nye seter - jeg vil si SAS dårligste innkjøp ever - etter en halvtime sitter jeg med låst rygg. Plassen er ellers ålreit (på 5C i hvert fall). Etter å ha flydd Airbus på de tre andre leggene, så er det to ting jeg legger merke til - dårligere luftkvalitet og ikke minst 736en er en ku på cruise, selv i rolig luft girer den i alle retninger. Så var det serveringen - den starter over 30 minutter inn i flighten (da var Swiss allerede ferdig med sin) og her er det ikke noe gratis. Min anbefaling er: ikke finn på å prøve pastasalaten og i hvert fall ikke prøv Chardonnay-en de selger for NOK40, noe søtere kliss har jeg aldri vært ute for før. Etter en halvtime var servering over og etter dette så vi ikke noe til det to gamle med tre striper foran bak forhenget, bare den litt yngre fruen bak våget seg frem mindre enn ti minutter før landing for å samle inn søppel. Hadde det ikke vært for råkjøringen til de foran og ikke minst landing fra sør, så hadde ankomst vært etter tiden - nå ble det on time. Tax-freeinnkjøpet ble gjennomført før noe av bagasjen viste seg på båndet. Karakter: 3- den gode karakter får SAS bare på grunn av råkjørerne i den skarpe enden Til slutt en hederlig omtale av wideroe.no - takket være Farmer og hans folk er det mulig for oss som ikke benytter oss av reiseselskaper å sy sammen reiser som passer litt spesielle - fly og bil var bestilt gjennom dem Karakter: helt klart 6!!!
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 16-06-2009 at 03:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Synd du ikke fikk A319 med SAS...Airbus er alltid et bedre alternativ - bare så synd nordmenn elsker Boeing 737.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Tror rapporten stemmer ganske korrekt med ca det de fleste opplever. At ikke SAS kan lære av LX og LH er en gåte synes jeg.
Og EB, SAS sine 319 er ikke de mest generøse på benplass de heller..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for en detaljert og grundig rapport! Husker fortsatt tilbake med gru på turen LHR-OSL med SAS tidligere i vinter etter rundturen i Asia med diverse flyselskap (Thai, Emirates) og hjemturen fra HKG med Air New Zealand. Siste leg med SAS fra LHR-OSL var en nedtur etter å ha opplevd hvordan flyselskap bør/kan drives. Og for vår del var det ikke egentlig maskinen som trakk mest ned, men heller konsept og servicenivå.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for fin rapport. Første gang man reiser med Lufthansa og Swiss, blir man så å si alltid positivt overrasket - særlig om man er vant til SAS og Norwegian. Selv synes jeg ikke at serveringen hos Lufthansa er særlig imponerende - med unntak av ølet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tror bildet Kurt beskriver er ganske saa likt hva den store mengden opplever.
Den eneste kommentaren jeg har er at aa si at det er foerste gang jeg har hoert at 737 girer mer enn andre flytyper paa cruise. Hva som ihvertfall er allment kjent er at den single aisle flytypen som takler turbulens suverent daarligst er A320 serien. Komfortmessig er 320 serien litt bredere og bedre i saamate. Men naar SAS putter de samme drittsetene i det flyet ogsaa, er man like langt Tror ogsaa at Kurt maa ha en syvende sans. Floey senest i gaar med en 20 aar gammel 737 ene veien til MSP og en 15 aar gammel 320 tilbake, og foelte at jeg pusta helt likt i begge flytypene |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Dette er også litt av kjernen i problemene til SAS slik jeg ser det. De leverer et produkt som prosmessig er på høyde med eller over det LX og LH leverer, men som på langt nær kan matche det folk har opplevelsen av å få igjen. Et par eksempler er disse, vist på Oslo-Nice, siden denne rapporten handlet om nettopp denne strekningen. Alle tall er vist fredag-søndag på noenlunde matchende tider.
Til Nice fra Oslo om to helger og fire helger respektivt koster billigste SK 4.753kr og direkte 5.729kr. Om fire helger er tallene 4.253kr og 4.519kr. (25% EB-bonusopptjening) Hos LH er de samme prisene 4.779kr og 3.128kr. (100% og 25/100% EB-bonusopptjeneing) Og LX skal ha for samme turen om to og fire helger 3.919kr og 3.289kr. (25% EB-bonusopptjening). Her kan det også nevnes at 2.000kr ekstra hadde gitt biz-klasse begge veier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Takk for super sammenligning av "*A-kameratene" ! !
![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Først tre IXUS-bilder tatt på vei ned - bildene fra senere i turen og fra EOSene får vente til en annen anledning.
![]() Egentlig skulle denne vært sladdet siden dette kan oppfattes som en spesielt reklame ![]() ![]() ![]() En praktisk opplysning - det var 28°C når vi landet ![]() Så må det noen kommentarer til Tommy777s kommetarer. Det er en viden kjent sak at du ikke leser de interessante innleggene/trådene her som omhandler temaet giring/svinger med korte 737, og spesielt 737-600. Den er en ku (noen kaller den også en gris) og oppfører seg deretter i luften. Større vingespenn enn flykropplengde stiller store krav til kvaliteten av styresystemene. Boeing har ikke løst dette bra på 737-600 og den svinger og girer med en frekvens rundt 0,2Hz (midt i det verste frekvensområdet for de som har lett for å bli flysyk). Slike svingninger/giringer er ikke forekommende i noen av Airbus' single aisle fly i "ren" luft! Så til min sjuende sans og klima, ja jeg er ømfintlig overfor det (som alle allergikere). For alle disse fire flightene var det stinn brakke, så det var ingen forskjell her. Det var heller ikke noen nevneverdig forskjell i temperaturer (med unntak av en heller kjølig OSL). Nei, her snakker vi om operatørfeil. Jeg tror rett og slett ikke fruene med tre streker manglet den nødvendige vilje og kunnen for å gjøre det komfortabelt ombord på SAS-flighten. Det lille som kom ut av "friskluftsdysene" var ikke friskt, men klamt. Må også pirke litt borti dette med eldre fly. Jeg har til nå til gode å se et Lufthansa-fly som er møkkete og falmet utvendig, men jeg kan nevne en mengde andre selskaper hvor dette er hyppig forekommende. Dette viser kanskje også hvor viktig Lufthansa ser på å holde sine fly i tipp topp stand, og det er ikke uten grunn at brukte fly fra Lufthansa til bidratt til suksesser - Ryanair bl.a. startet opp med flere -230er. Det er ikke bare på utsiden at Lufthansa praktiserer meget godt forebyggende vedlikehold, også i kabinen skiftes gamle veggpaneler ut med nye. Det manglet ikke en eneste sølvprikk på noen av panelene jeg myset rundt på i både Papa Bravo og Lima X-ray. Gulvteppene var som nye i begge LH-maskinene, og det kunne en ikke si om Charlie Uniform fra SAS. I hvor stor grad vi som passasjerer ser også er tilfelle for det øvrige vedlikeholdet vil nok flere stille et spørsmålstegn ved. SAS er nå i ferd med å stille i samme klasse som de fleste LCCene med å sette bort vedlikeholdsoppgavene til andre (gjelder foreløpig for det meste classic 737). Med andre ord så er det helt klare forskjeller mellom SAS og Lufthansa på også dette området. Når en tenker over det så kan det synes som det er ikke uten grunn at Lufthansa og Swiss gjør penger, mens SAS taper penger. Og EB, jeg forstår nå hvorfor du har skiftet side til LH ![]()
![]() |
#11 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Jeg er langt på vei enig med deg, men jeg har sett shabby kjerrer hs LH også ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Har LH nylig byttet ut Twix'en med Mars, eller er det bare jeg som alltid ender opp med Twix i posen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg tror LH veksler mellom flere typer sjokolade. Jeg har i hvert fall fått både Twix, Mars og Balisto den siste tiden, samt en banan/kjekssak. Mulig den siste er hos Swiss og jeg blander, men de tre første har jeg i hvert fall alle fått hos LH.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette er god underholdning! Både innledende trip-report, og det faktum at noen tar seg bryet med å ringe tech hos et flyselskap for å ha noe å krangle med andre forumister om.
Ser for øvrig frem til flere bilder, Kurtemann. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Helt enig. Vil ikke oedelegge Kurts fine rapport, saa jeg har selvmoderert meg selv
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Da legger jeg til tre flere bilder siden Blubird ønsket det
![]() ![]() ![]()
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Tusen takk for flott rapport og flotte bilder.
![]() Smilte da jeg så Junkersen. Har passert den flere ganger mens en taxer i MUC.. Har også sett den lavt over byen flere ganger. Gleder meg til den årlige MUC turen med LH 5. august.. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS fly-partnere som ikke er i Star Alliance? | Dash | Reiseforum | 5 | 03-06-2013 21:20 |
Bonusreiser med Star Alliance-partnere for EB-poeng? | Fly med oss | Reiseforum | 28 | 04-09-2012 09:22 |
SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter. | MartinL | Flyforum | 40 | 13-01-2010 23:39 |
SAS - hvem skal de sammenligne seg med? | jcnorway | Flyforum | 14 | 24-05-2009 17:46 |