![]() |
|
![]() |
#1 |
Guest
|
![]()
Norske næringslivstopper holder seg langt unna første klasse på sine flyreiser. Sjekk her hvem som sitter hvor.
![]() Hele artikkelen kvalitetsleverandøren ![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Agurktiden starter tidlig i år... Med slike oppslag så skulle en nesten tro at det er forbudt å kjøpe seg plass på noe som kan være bedre enn det journalisten flyr på...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Greit nok å ha en artikkel om dette en eller annen gang, men på "førstesiden" til Nettavisen hører ikke dette hjemme i det hele tatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banned
|
![]()
Samme hva nøttavisen skriver så er det mange som reiser foran gardinen på intercont.
Slett ikke uvanlig at der er helt fullt foran når jeg sitter og sjekker plassituasjonen før jeg eller kolleger skal foreta ID-reiser på Aisa og Amerika-rutene. Men slike tall skal vi helst ikke legge ut her... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Det er mye politikk i slike ting som dette. Det hadde for eksempel vært "litt" uheldig om det hadde kommet frem at toppsjefen i min bedrift reiste på første klasse når det gjøres et stort poeng av at bermen skal fly (reise) så billig som råd er. Eller i en uke hvor han sa opp 1500 personer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Så bra som businessclass er blitt på de fleste flyselskaper, så er det nesten merkelig at noen fortsatt vil betale for first class.
Hadde vært morsomt å sett en oversikt over flyselskapenes belegg på first class. Men slike tall er nok untatt offentligheten. Men det må vel være lønnsomt, ellers hadde vel ikke flyselskapene tilbudt dette. Har et intrykk av at asiater er en stor bruker av first class, og da tror jeg dette henger litt sammen med asiatenes jag etter status, og first class reise gir vel forsåvidt det! :smokin Så har man på den andre siden vanvittig rike folk som bryr seg katta om hva det koster. Husker en artikkel jeg leste om Concord. BA hadde gjort en undersøkelse blandt til reisene på Concorde rett og slett ved å spørre dem om de visst hvor mye billetten kostet, og svaret fra flertallet var at de ikke hadde peiling! Og da snakker vi om kraftig dyre billetter. Resultatet var at BA kunne øke prisen med 50 % uten at de faste brukerne av tilbudet merket noen ting. Ok, da satt litt på spissen av meg, men hovedpoenget mitt er at det finnes jo en gruppe mennesker som er så rike at de ikke bryr seg om hva billetten koster, og selvfølgelig bare skal ha det beste. Selv har jeg sterke drømmer om å reise First class en gang. Et par måneder på tur med en RTW First class billett hadde vært det ultimate. Har reist First Class på innenriks i USA, men synes liksom ikke det teller i forhold til interkontinental First Class billett. Eller hva EB? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Gudene vet... Har fløyet First Class 2 ganger. En gang med Pan Am fra LAX til Tokyo...(...før jeg var gammel nok til å drikke alkohol) En gang med CO fra Denver til London en opplevelse helt klart - men ikke så mye bedre enn senere turer på samme strekning, samme selskap men da BusinessFirst.
Første innenriks er først og fremst bedre plass og en stille og rolig kabin... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nøttavisen er og blir, og har alltid vært, Nøttavisen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Ønsker forresten å benevne selskaper/bedrifter med korrekt navn i størst mulig grad. Og er forsiktig med å bruke "pekefingeren". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Vel er ikke alle som snakker helt sant her. De aller fleste store norske bedrifter flyr business på interkontinentale turer. Har selv en far som er høyt oppe i næringslivet (og har tidl jobbet i selskaper som uttaler seg her) og han reiser mye og flyr stort sett business i Europa og ALLTID business på interkontinentale ruter. Noe annet ville vært galskap for skal han ha presentasjoner for investorer eller kanskje forhandle om kontrakter til milliarder av kroner MÅ man være utvilt. ...og som businesstraveler har man ikke tid til og hvile ut på bakken før man skal videre til neste sted. Det sier seg selv at når man tar en 3 eller 4 dagers tur til f.eks fjerneøsten og drar rett i møte når man ankommer så må man ha en viss grad av komfort på turen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg synes det er helt OK at folk som har en hel haug med reisedager i året får reise på første klasse. Er man på reisefot for eksempel 200 dager i året, skulle det bare mangle om man ikke skulle få litt "kompensasjon" for ulemper som reising medfører. Uansett om bedriften må spare på andre ting eller ei.
IMM
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Lurer på hva en person ville valgt hvis han kunne velge mellom en businessclass billett på langtur eller en økonomiklasse på samme pluss mellomlegget utbetalt?
Vet iallefall hvordan jeg hadde valgt!! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ute på tur
|
![]()
Den grafen på toppen er gjenbruk fra en tidligere artikkeln i Nettavisen fra i fjor da det var noe storm om bruk av business class for offentlige tjenestefolk, etter at en eller annen komitè hadde vært på tur til en elleer annen landsby et varmt sted for å studere innvirkningen av varm og fuktig luft på krittforbrukt i barnehagene, eller noe tilsvarende fin moro.
At business class er langt mer utstrakt brukt enn man uttaler offentlig er vel ingen stor hemmelighet; men det som i mine øyner skiller klientellet mellom business cass og first (etter å ha noen titalls turer i business og snart ti i first rundtom på kloden) er i hovedtrekk følgende: - business class er akkurat det det; business class, det er i hovedsak folk på forretningsreiser. Unntakene er opups hos noen selskap, brylluppsreise og folk som endelig får brent av noen poeng, og folk som ellers har relativt romslig økonomi. - first class er de som har så mye penger at prisen ikke er en sak, og som ønsker mer privatliv, samt noen få i næringslivet som enten vil ha privatlivet, eller sitter høyt nok til at de kan ha det slik. For å være veldig generaliserende, så ser man det same i lounger på bakken; hos Singapore Airlines sine lounger i Singapore er det flere ganger jeg har valgt å bruke business class siden av loungen selv om jeg kan gå på andre siden, av den enkle grunn at F-siden er en zoo av bråkete familier a la the Osbournes, og tar så lite hensyn til folk, mens business class siden er relativt stille, md tr til fire ganger så mange folk der. Unntaket her er rushtiden (kvelden i SIN, før alle flyr ut) og sommeren (når alle slipper inn på pappa eller mamma sitt gullkort (Hei SAS og UA). |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Ute på tur
|
![]() Quote:
![]() -A |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Førstereis på første klasse | Cecilie | TripReports | 49 | 15-09-2019 09:08 |
Funker norwegians i første klasse? | Dag Viking | TripReports | 13 | 27-06-2018 09:04 |
Nybegynnerspørsmål for første klasse | Peppep | Reiseforum | 18 | 14-05-2013 19:29 |
Første dag i første klasse | Hypern | TripReports | 34 | 11-09-2011 10:42 |
KAMIKAZE kultur på første klasse | LN-HAT | Flyforum | 30 | 24-04-2006 10:07 |