Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-06-2009, 11:33   #1
Airbus 330
ScanFlyer Dusty
 
Airbus 330's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,391
SAS SAS 738 med problemer?

Ca kl 11.10 kom en 738W rett over hustaket mitt her ved Lillestrøm/Fjerdingby retning Fetsund/Øyeren. Kom meget lavt og tok noen runder over Fetsund MED hjulene ute før den fortsatte mot OSL.
Merklig flyvning, aldri sett noe lignende. Dumpet den fuel før landing?
Noen som vet? Den landet ca kl 11.15 vil jeg anta....
Airbus 330 is online now   Reply With Quote
Old 01-06-2009, 11:40   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS 738 med problemer?

dumper 737-800 fuel ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2009, 11:47   #3
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS 738 med problemer?

LN-RRE kom fra CPH som SK1464 landet 11:19 , eneste -800 rundt den tiden (?)
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2009, 12:05   #4
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
Default Re: SAS 738 med problemer?

Boeing 737 kan ikke dumpe fuel.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2009, 12:22   #5
Airbus 330
ScanFlyer Dusty
 
Airbus 330's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,391
Default Re: SAS 738 med problemer?

Rart den fløy med hjulene ute hele tiden, det er jo ikke normalt.
Kan det ha vært noe feil med hjulene etter avgang?
Airbus 330 is online now   Reply With Quote
Old 01-06-2009, 12:23   #6
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS 738 med problemer?

Kan jo ha vært en test/teknisk flight etter vedlikehold hvor de fløy noen runder mens de testet ut forskjellige systemer.

Og hva er "meget lavt"? Antakeligvis høyt nok siden de faktisk lå i den høyden de gjorde
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2009, 12:27   #7
Airbus 330
ScanFlyer Dusty
 
Airbus 330's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,391
Default Re: SAS 738 med problemer?

Nå er jeg ikke Pilot, så vanskelig å anslå høyde.
Men jeg vil tippe på ca 4000 fot....
Litt lavere en normalt ved landing på 01R synes jeg.
Airbus 330 is online now   Reply With Quote
Old 01-06-2009, 12:36   #8
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS 738 med problemer?

Tror jeg setter mine $ på LN-RRE
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2009, 12:46   #9
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: SAS 738 med problemer?

Quote:
Originally Posted by Airbus 330 View Post
Nå er jeg ikke Pilot, så vanskelig å anslå høyde.
Men jeg vil tippe på ca 4000 fot....
Litt lavere en normalt ved landing på 01R synes jeg.


Skjer nå med tider at de går over Lillestrøm området i 2500' avhengi av hvordan de er klarert ned av Røyken.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2009, 13:50   #10
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: SAS 738 med problemer?

Kan rett og slett ha fått en klarering som har medført at de måtte gjøre en 360 graders sving eller to for å komme ned i energi før resten av innflygingen.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2009, 14:10   #11
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: SAS 738 med problemer?

Flyet måtte brenne litt ekstra fuel, da det var overweight før landing. Ikke unormalt.
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2009, 14:36   #12
Airbus 330
ScanFlyer Dusty
 
Airbus 330's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,391
Default Re: SAS 738 med problemer?

Quote:
Originally Posted by TFC1 View Post
Flyet måtte brenne litt ekstra fuel, da det var overweight før landing. Ikke unormalt.
Ok, men er det da normalt å fly med hjulene ute?
Airbus 330 is online now   Reply With Quote
Old 01-06-2009, 14:39   #13
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,909
Default Re: SAS 738 med problemer?

Hjul nede = Mer motstand = Mer fuel
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2009, 14:40   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
Default Re: SAS 738 med problemer?

Quote:
Originally Posted by Airbus 330 View Post
Ok, men er det da normalt å fly med hjulene ute?
Hvis de skal ha høyere fuel-burn, få ned fart m.m. så vil alt som skaper motstand hjelpe til å få gjort det raskere. Har selv sittet på fly hvor de har kastet ut "alt av drivankere" for å få ned hastighet og høyde.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2009, 14:42   #15
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: SAS 738 med problemer?

Sliter ikke det unødig på hjul og hjulstell?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2009, 14:43   #16
Airbus 330
ScanFlyer Dusty
 
Airbus 330's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,391
Default Re: SAS 738 med problemer?

Takk for oppklaring, det må være årsaken ja.
Airbus 330 is online now   Reply With Quote
Old 01-06-2009, 16:19   #17
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS 738 med problemer?

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Sliter ikke det unødig på hjul og hjulstell?
Nei. Det er fartsbegrensning for å fly med hjulene ute, og på og/eller under den hastigheten er det ikke unødig slitasje da det regnes som normalt operasjonsområde for nettopp å fly med hjulene ute.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2009, 16:36   #18
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: SAS 738 med problemer?

Understellet er den mest effektive "speed braken" på Boeing 737, når man er under makshastigheten for å slippe det ut.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 01:02   #19
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: SAS 738 med problemer?

Det som kalles en Green Approach?
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 01:10   #20
steel
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
Default Re: SAS 738 med problemer?

Quote:
Originally Posted by GFL View Post
Det som kalles en Green Approach?
SAS's grønne landinger

Lest om de i SAS magasinet osv Fine greier

Last edited by steel; 02-06-2009 at 01:13.
steel is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Problemer med innsjekk på sas.no Dash Småprat 24 28-04-2012 22:02
SAS sin norske website (sas.no) med kroniske HTTP/HTTPS-problemer (m.m.) Utflyttet Småprat 41 07-01-2012 16:58
SAS-problemer med bestilling 15. mai gustavf Reiseforum 10 16-05-2010 11:05
SAS med problemer på Mallorca MD11 Flyforum 3 20-07-2008 17:54
Nyt SAS fly med problemer Jan Flyforum 2 14-09-2007 13:19


All times are GMT +2. The time now is 14:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.