Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-04-2009, 14:52   #1
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Airbus Airbus - Wingtip Fences

Hei,

Jeg skal ha et prosjekt på skolen om aerodynamikk og luftfart. Og har endel om miljø, og da winglets.
Men jeg sliter med å finne ut om Airbus sine Wingtip fences.
De går vel ikke akkurat under kategorien "Winglets", men de må da ha noe å si. Ettersom at Airbus har satt dette på alle maskiner utenom gamle A300, A330,A340 og A380.

Hva slags fordeler gir fences, og hvorfor?
Old 16-04-2009, 15:14   #2
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Default Re: Airbus - Wingtip Fences

Nå er jeg ikke så sterk på aerodynamikk, men kan komme med litt info, så kan andre komme med mer og bedre info senere

Det som winglets og også Airbus sine wingtip-fences gjør er å "hindre" at det høye (høyere ihvertfall) trykket under vingen ikke går rundt vingetippen. Nå er verken winglets eller fences 100% effektive, men de hjelper på en hel del.

Resultatet er at det blir mindre motstand i vingene, når disse er montert, slik at motorene ikke trenger å ha like høy thurst-setting, noe som gjør at det brukes mindre fuel og at det blir mindre slitasje på motorene.
Old 16-04-2009, 15:19   #3
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Jeg vet hvordan winglets i praksis fungerer, men jeg sliter med å komme på en god forklaring til at Wingfences reduserer disse vingevirvlene. De er jo bygget opp ganske så anderledes.
Old 16-04-2009, 19:58   #4
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Er ikke helt inne i det flytekniske, da dette definitivt noe jeg ikke jobber med. Så det er mulig jeg er litt på tynn is her

Men jeg mener at f.eks. på A380'en så var slike 'wingfences' nødvendig for å få maskinen sertifisert. Uten disse 'wingfences' så ville flyet ha forårsakent store virvelvinder som kunne ha forårsaket problemer / event. kræsj for flyet som skulle lande etter 380'n.
Old 18-04-2009, 00:51   #5
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Takker for svar begge to!

Men er det noe som vet hvordan wingfences reduserer virvlene? Det er egentlig det som er den store rosinen i pølsa her.
Old 18-04-2009, 04:35   #6
Morten
ScanFlyer Blue

Morten's Avatar

Hei Northrider,

wingtips stopper virvelen av luft som passerer under vingen, som har en tendens til og bøye seg ut mot tuppen for så å "presse" seg rundt tuppen og opp på oversiden. Dette kalles indusert motstand (drag) og er ett biprodukt av løftet på vingen.
Her kommer wingtips/fences, som minimiserer dette til det minimale, og mindre drag gir mindre motoruttak til samme hastighet/vekt, derav bedre fuel økonomi.

Håper dette hjalp?
Morten is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2009, 12:12   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Ikke et direkte svar, men er er litt flere kilder:

En presentasjon:
http://www.aoe.vt.edu/~mason/Mason_f/WingletsS04.ppt

Og noen eksempeler:
http://www.youtube.com/watch?v=JYEqB1RR9hw

Old 22-04-2009, 19:43   #8
brendas
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
De går vel ikke akkurat under kategorien "Winglets", men de må da ha noe å si.
Blended wingtips, wing fences, spiroids, raked wingtips og winglets er alle en form for wingtip extensions, eller span extensions. Og de fungerer i korthet på omtrent samme vis, men noen har større fordeler/ulemper enn de andre.

Quote:
Ettersom at Airbus har satt dette på alle maskiner utenom gamle A300, A330,A340 og A380.
Airbus har det på alle maskiner utenom A330/A340 (som bruker samme vinge) og de på de eldste A320 og A300-maskinene. Løsningen som er valgt på A350 er en mellomting mellom raked wingtips og blended winglets.

Quote:
Hva slags fordeler gir fences, og hvorfor?
BSSW og Morten sine forklaringer er nå korrekte. Det er likevel noen ting som skiller wing fences fra andre wingtip extensions. Dette er bla. at:
- wing fences utgjør en mindre forlengelse av vingespennet (og bidrar derfor mindre til å redusere lift-induced drag)
- den krappe vinkelen mellom vingen og wing fencene skaper en del mer interference drag enn det raked wingtips, blended winglets og winglets gjør.

Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
Men jeg mener at f.eks. på A380'en så var slike 'wingfences' nødvendig for å få maskinen sertifisert.
For å få et vingespenn med wingtip extensions under 80 meter var wing fences det eneste alternativet (slik jeg har skjønt det).

Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
Uten disse 'wingfences' så ville flyet ha forårsakent store virvelvinder som kunne ha forårsaket problemer / event. kræsj for flyet som skulle lande etter 380'n.
Slikt har en nå separasjon til. Men joda, det er med på å skape svakere wingtip vortices.
brendas is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules