Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-04-2009, 14:52   #1
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Airbus Airbus - Wingtip Fences

Hei,

Jeg skal ha et prosjekt på skolen om aerodynamikk og luftfart. Og har endel om miljø, og da winglets.
Men jeg sliter med å finne ut om Airbus sine Wingtip fences.
De går vel ikke akkurat under kategorien "Winglets", men de må da ha noe å si. Ettersom at Airbus har satt dette på alle maskiner utenom gamle A300, A330,A340 og A380.

Hva slags fordeler gir fences, og hvorfor?
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2009, 15:14   #2
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Airbus - Wingtip Fences

Nå er jeg ikke så sterk på aerodynamikk, men kan komme med litt info, så kan andre komme med mer og bedre info senere

Det som winglets og også Airbus sine wingtip-fences gjør er å "hindre" at det høye (høyere ihvertfall) trykket under vingen ikke går rundt vingetippen. Nå er verken winglets eller fences 100% effektive, men de hjelper på en hel del.

Resultatet er at det blir mindre motstand i vingene, når disse er montert, slik at motorene ikke trenger å ha like høy thurst-setting, noe som gjør at det brukes mindre fuel og at det blir mindre slitasje på motorene.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2009, 15:19   #3
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Airbus - Wingtip Fences

Jeg vet hvordan winglets i praksis fungerer, men jeg sliter med å komme på en god forklaring til at Wingfences reduserer disse vingevirvlene. De er jo bygget opp ganske så anderledes.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2009, 19:58   #4
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: Airbus - Wingtip Fences

Er ikke helt inne i det flytekniske, da dette definitivt noe jeg ikke jobber med. Så det er mulig jeg er litt på tynn is her

Men jeg mener at f.eks. på A380'en så var slike 'wingfences' nødvendig for å få maskinen sertifisert. Uten disse 'wingfences' så ville flyet ha forårsakent store virvelvinder som kunne ha forårsaket problemer / event. kræsj for flyet som skulle lande etter 380'n.
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2009, 00:51   #5
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Airbus - Wingtip Fences

Takker for svar begge to!

Men er det noe som vet hvordan wingfences reduserer virvlene? Det er egentlig det som er den store rosinen i pølsa her.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2009, 04:35   #6
Morten
ScanFlyer Blue
 
Morten's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 253
Default Re: Airbus - Wingtip Fences

Hei Northrider,

wingtips stopper virvelen av luft som passerer under vingen, som har en tendens til og bøye seg ut mot tuppen for så å "presse" seg rundt tuppen og opp på oversiden. Dette kalles indusert motstand (drag) og er ett biprodukt av løftet på vingen.
Her kommer wingtips/fences, som minimiserer dette til det minimale, og mindre drag gir mindre motoruttak til samme hastighet/vekt, derav bedre fuel økonomi.

Håper dette hjalp?
Morten is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2009, 12:12   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,710
Default Re: Airbus - Wingtip Fences

Ikke et direkte svar, men er er litt flere kilder:

En presentasjon:
http://www.aoe.vt.edu/~mason/Mason_f/WingletsS04.ppt

Og noen eksempeler:
http://www.youtube.com/watch?v=JYEqB1RR9hw
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2009, 19:43   #8
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Airbus - Wingtip Fences

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
De går vel ikke akkurat under kategorien "Winglets", men de må da ha noe å si.
Blended wingtips, wing fences, spiroids, raked wingtips og winglets er alle en form for wingtip extensions, eller span extensions. Og de fungerer i korthet på omtrent samme vis, men noen har større fordeler/ulemper enn de andre.

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Ettersom at Airbus har satt dette på alle maskiner utenom gamle A300, A330,A340 og A380.
Airbus har det på alle maskiner utenom A330/A340 (som bruker samme vinge) og de på de eldste A320 og A300-maskinene. Løsningen som er valgt på A350 er en mellomting mellom raked wingtips og blended winglets.

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Hva slags fordeler gir fences, og hvorfor?
BSSW og Morten sine forklaringer er nå korrekte. Det er likevel noen ting som skiller wing fences fra andre wingtip extensions. Dette er bla. at:
- wing fences utgjør en mindre forlengelse av vingespennet (og bidrar derfor mindre til å redusere lift-induced drag)
- den krappe vinkelen mellom vingen og wing fencene skaper en del mer interference drag enn det raked wingtips, blended winglets og winglets gjør.

Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
Men jeg mener at f.eks. på A380'en så var slike 'wingfences' nødvendig for å få maskinen sertifisert.
For å få et vingespenn med wingtip extensions under 80 meter var wing fences det eneste alternativet (slik jeg har skjønt det).

Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
Uten disse 'wingfences' så ville flyet ha forårsakent store virvelvinder som kunne ha forårsaket problemer / event. kræsj for flyet som skulle lande etter 380'n.
Slikt har en nå separasjon til. Men joda, det er med på å skape svakere wingtip vortices.
brendas is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Airbus 50 år Someone Flyforum 5 30-05-2019 19:18
Airbus sk931 Flyforum 2 18-10-2010 12:48
Uhell i BKK, 2 fly var borti hverandre, ødelagt Wingtip Farmer Flyforum 0 27-04-2005 04:09


All times are GMT +2. The time now is 18:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.