![]() |
|
![]() |
#1 |
FlyKirurg
|
![]()
Hei,
Jeg skal ha et prosjekt på skolen om aerodynamikk og luftfart. Og har endel om miljø, og da winglets. Men jeg sliter med å finne ut om Airbus sine Wingtip fences. De går vel ikke akkurat under kategorien "Winglets", men de må da ha noe å si. Ettersom at Airbus har satt dette på alle maskiner utenom gamle A300, A330,A340 og A380. Hva slags fordeler gir fences, og hvorfor?
![]() |
#2 |
Browncoat
|
![]()
Nå er jeg ikke så sterk på aerodynamikk, men kan komme med litt info, så kan andre komme med mer og bedre info senere
![]() Det som winglets og også Airbus sine wingtip-fences gjør er å "hindre" at det høye (høyere ihvertfall) trykket under vingen ikke går rundt vingetippen. Nå er verken winglets eller fences 100% effektive, men de hjelper på en hel del. Resultatet er at det blir mindre motstand i vingene, når disse er montert, slik at motorene ikke trenger å ha like høy thurst-setting, noe som gjør at det brukes mindre fuel og at det blir mindre slitasje på motorene.
![]() |
#3 |
FlyKirurg
|
![]()
Jeg vet hvordan winglets i praksis fungerer, men jeg sliter med å komme på en god forklaring til at Wingfences reduserer disse vingevirvlene.
![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Er ikke helt inne i det flytekniske, da dette definitivt noe jeg ikke jobber med. Så det er mulig jeg er litt på tynn is her
![]() Men jeg mener at f.eks. på A380'en så var slike 'wingfences' nødvendig for å få maskinen sertifisert. Uten disse 'wingfences' så ville flyet ha forårsakent store virvelvinder som kunne ha forårsaket problemer / event. kræsj for flyet som skulle lande etter 380'n.
![]() |
#5 |
FlyKirurg
|
![]()
Takker for svar begge to!
![]() Men er det noe som vet hvordan wingfences reduserer virvlene? Det er egentlig det som er den store rosinen i pølsa her.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei Northrider,
wingtips stopper virvelen av luft som passerer under vingen, som har en tendens til og bøye seg ut mot tuppen for så å "presse" seg rundt tuppen og opp på oversiden. Dette kalles indusert motstand (drag) og er ett biprodukt av løftet på vingen. Her kommer wingtips/fences, som minimiserer dette til det minimale, og mindre drag gir mindre motoruttak til samme hastighet/vekt, derav bedre fuel økonomi. Håper dette hjalp? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Ikke et direkte svar, men er er litt flere kilder:
En presentasjon: http://www.aoe.vt.edu/~mason/Mason_f/WingletsS04.ppt Og noen eksempeler: http://www.youtube.com/watch?v=JYEqB1RR9hw
![]() |
#8 | |||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
BSSW og Morten sine forklaringer er nå korrekte. Det er likevel noen ting som skiller wing fences fra andre wingtip extensions. Dette er bla. at: - wing fences utgjør en mindre forlengelse av vingespennet (og bidrar derfor mindre til å redusere lift-induced drag) - den krappe vinkelen mellom vingen og wing fencene skaper en del mer interference drag enn det raked wingtips, blended winglets og winglets gjør. Quote:
Slikt har en nå separasjon til. Men joda, det er med på å skape svakere wingtip vortices. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Airbus 50 år | Someone | Flyforum | 5 | 30-05-2019 19:18 |
Airbus | sk931 | Flyforum | 2 | 18-10-2010 12:48 |
Uhell i BKK, 2 fly var borti hverandre, ødelagt Wingtip | Farmer | Flyforum | 0 | 27-04-2005 04:09 |